Visa fullständig version : Bälte hjälper inte i mark, men i böj (?)
Stor Hård Ådrig
2015-02-22, 17:53
Har under flera tillfällen försökt köra marklyft med bälte i hopp om att kunna kräma ur lite fler kgn, men tycker alltid det känns bättre utan. För ett tag sen skulle jag dra en enkel singel på 180 kg med bälte för att sedan köra tyngre (1RM ca 195-200 för tillfället). 180 kg ska gå upp ganska lätt, men "grindade" upp vikten med skakande höfter. Detta var med bälte på. Blev förvånad och tog av bältet och försökte igen några minuter senare då vikten flög upp. Lyfte efteråt även upp 190 kg utan bälte utan större svårigheter.
Någon som har liknande "problem" att bältet inte hjälper i marklyft, alternativt en förklaring? Kan tilläggas att det hjälper rätt mycket i knäböj för mig.
Jag tycker bälte hjälper till rätt mycket i marklyften. Var bara i början jag inte tyckte om det riktigt men då hade jag placerat det rätt långt ner vilket störde min startposition.
Nu när jag sätter det högre upp är det finfint.
Något sånt du kanske ska prova också? :)
jag spänner mitt bälte precis under revbenen, det är där jag känner de gör mest.
Samma här. Har gjort några försök med bälte både i böjen och marken men det visar sig alltid att jag lyfter mycket bättre utan. Jag är dock ganska övertygad om att det är en vanesak då jag inte använt bälte alls i samma utsträckning som jag lyft utan.
Jag tycker det kan vara svårt att få bältet på rätt position i marken. Det har en tendens att sitta för högt upp = ont i revbenen eller för långt ned = nuddar låren och lurar mig att tro att jag är i rätt startposition, trots att jag egentligen står lite högt. Om jag ställer mig i startposition och justerar bältet innan jag spänner det till rätt hål brukar det funka bättre. Jag har det även ett hål lösare än för böj.
Det har åtminstone funkat för mig!
Jag har hört att man ska använda två olika bälten för mark och böj. I mark ska man använda ett lite lägre bälte om man inte har överdrivet lång överkropp, men jag har inte fått chansen att prova om det känns skönare med ett lägre i mark ännu.
Jag måste ha bältet högre upp och ett hack lösare i marklyft, jämfört med knäböj.
Armed Dingo
2015-02-23, 10:33
Det fungerar inte bra för mig heller. Gav det flera försök. Fick till slut samma styrka i knäböjen som utan bälte men mer obekvämt. I mark var det alltid ivägen.
I början var det mer i vägen. Sedan satte jag det högre och lösare och då hjälpte det. När jag sedan hade haft det lösare ett tag tajtade jag till det igen och då funkade det bättre.
Nu har det ju inget egenvärde i sig att utnyttja bältet maximalt, men om man tror sig kunna ha nytta av det så kan ett förslag vara att fundera varför det funkar så bra i knäböj och inte i mark.
Det generella svaret där är att med knänböjen så räcker det med att hålla buken statisk så ökar trycket när man når djupt. I marklyft måste man dock skapa trycket själv från start. Man kan imitera knäböjseffekten i marklyft på flera sätt, bland annat genom att dyka ner till stången och dra direkt, rulla stången mot kroppen eller kraftfullt dra in rygg och rumpa i rätt position och direkt explodera upp. Var försiktig dock, tror att alla dessa tekniker har högre skaderisk för oförberedda kroppar.
STENBITEN
2015-02-23, 11:21
Jag måste ha bältet högre upp och ett hack lösare i marklyft, jämfört med knäböj.
Precis så. I marken har jag bältet lågt i ryggen och drar upp det över naveln fram – det gör enorm skillnad mot att ha det lågt som i böjen.
smeander
2015-02-23, 11:57
Jag har aldrig tränat med bälte i mark, därför är jag dålig på det. Om jag skulle träna seriöst med bälte i marklyft skulle jag bli bättre på det. Teknik med andra ord, tappar 30-40kg i mark med bälte 🙈
Skickat från ishallen
exevision
2015-02-23, 14:03
Har smalare bälte till marklyft, tror det är 6 cm. Tycker det fungerar bättre än knäböjsbältet.
Lite om det här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211676
+1
Kommer inte ned i marken om jag kör likadant som i böjen.
Kör alldrig med bälte och remmar etc i någon övning vet om att många uppskattar det men jag vill inte (i mitt eget psyke) fuska som iofs är ett starkt ord i detta samanhanget då jag inte upplever det som fusk om någon drar vikt på detta vis.. men jag personligen vill lyfta allt med min egen styrka men då tävlar jag inte eller bryr mig om hur mycket vikt jag drar utan allt är för mitt personliga välmående
Testa bälte en gång och upplevde det väldigt hindrande i att aktivera hela kroppen i lyftet..
Nu har det ju inget egenvärde i sig att utnyttja bältet maximalt, men om man tror sig kunna ha nytta av det så kan ett förslag vara att fundera varför det funkar så bra i knäböj och inte i mark.
Det generella svaret där är att med knänböjen så räcker det med att hålla buken statisk så ökar trycket när man når djupt. I marklyft måste man dock skapa trycket själv från start. Man kan imitera knäböjseffekten i marklyft på flera sätt, bland annat genom att dyka ner till stången och dra direkt, rulla stången mot kroppen eller kraftfullt dra in rygg och rumpa i rätt position och direkt explodera upp. Var försiktig dock, tror att alla dessa tekniker har högre skaderisk för oförberedda kroppar.
Hur skapar man detta tryck i sumomark? försöker tänka efter ifall någon av dina förslag kan fungera
får ut nog 10kg i böjen men ingenting i marken kanske tom blir lite sämre av bältet
Hur skapar man detta tryck i sumomark? försöker tänka efter ifall någon av dina förslag kan fungera
får ut nog 10kg i böjen men ingenting i marken kanske tom blir lite sämre av bältet
Verkar vara väldigt individuellt det här. Jag markar sumo och märker att bältet gör världens skillnad för mig, kan inte heller ha det så himla högt upp som många verkar tycka är fördelaktigt just för marken.
Lånar tråden (tror jag?):
För mig ger bälte extremt mycket:
Sumo-marklyft; utan bälte, 3 reps 140kg. Med bälte, 9 reps 140kg.
Böj: utan bälte, 1 reps 115kg. Med bälte, 1 reps 135kg.
Har bältet snortight i böjen, under revbenen...mellan revben och höftben. Får blåmärken efter bältet där haha.
I marken har jag det ett hack lösare, samma placering. Funderar på prova ha det högre, över revbenen?
Böjer jag tungt bältlöst blir det svajigt som fan. Vad är svagt? Bål? Har köttat på med mycket plankan, hipthrusters, ryggresningar och bältlösa böj, tycker det blivit lite mer stabil känsla i böjen, på "tunga" vikter.
vafan, 6 reps extra? vad är det 20-30kg extra? lol
din jävel
ska nog testa o låna bältet på gymmet imorrn o köra ett steg lösare o försöka utmana mitt 150x3
satte på mig bältet lite lösare idag
150x3, 155x3, 160x3 samt 165x3(vilket är pb med 1 rep o bra vikter på första gången över 7-8 månader) känns bra. är glad att jag hitta denna tråd
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.