Visa fullständig version : gått ner i vikt, börjat träna igen för att gå ner mer, gått upp!
Hej! Jag har räknat kalorier ett långt tag nu, gått ner 15kg. Det hargått långsamt men ändå neråt. Nu efter jul så flyttade jag tillbaka till Sverige o kände det var dags att börja träna. Började gå på fitcamp(tabata) först i 5v. Då får man väga sig o göra fettmätning första veckan. På sista mätningen så har jag gått upp 2(!!!)kg, enligt dom 700g muskelmassa och resten fett. Tog upp styrketräning igen under v. 4 av campet. Så körde 4-5pass i veckan. Efter campet så kör jag 5x5 program 3ggr i veckan o har gått upp ett kilo till. Inga centimetrar att tala om heller som minskat, skiftar typ 1cm upp o ner. Jag äter 1500kcal om dagen, väger allt och använder my fitnesspal. Har senaste veckan försökt utesluta så.nyckel kolhydrater som möjligt för att komma upp i 160-180g protein om dagen. Tjej på 172cm som imorse vägde 91kg!! Ska jag verkligen behöva lägga mig på 1200kcal?
OneManArmy
2015-02-22, 08:16
Vad äter du då? Och räknar du med dina herbalife produkter de lurat på dig?
Hah, skulle aldrig köpa herbalife!
Här är några skärmdumpar från gårdagen -1banan som inte kom med på bild.
Är du säker på innehåll i de hemmagjorda proteinbar:ena? Mycket mellanmål jmfrt med lunch och middag, fast om kaloriinnehållet stämmer titalt antar jag det egentligen inte spelar så stor roll.
Svårt det där när kroppen får för sig att protestera. Jag hat chockat igång den, ibland, med "överdriven" konditionsträning. En vecka med löpning varje dag, t ex.
Är du säker på innehåll i de hemmagjorda proteinbar:ena? Mycket mellanmål jmfrt med lunch och middag, fast om kaloriinnehållet stämmer titalt antar jag det egentligen inte spelar så stor roll.
Svårt det där när kroppen får för sig att protestera. Jag hat chockat igång den, ibland, med "överdriven" konditionsträning. En vecka med löpning varje dag, t ex.
Räknade inte ut värdena själv på dom, utan följde recept från styrkelabbet, så det skulle kunna vara fel, men inte några massiva mängder dock. Funderar på att gå ner till 1200-1300 i en vecka för att se om det blir någon ändring. Mellanmål kategorin är utspridd under dagen så åter inte allt i en sittning utan kan vara efter gym eller e.m eller kvällssnack. Innan kl åtta. Lunchen var lätt för att jag åt det på språng på väg till skolan. Osten låg egentligen på middagen, orkade bara inte ändra:P
Jag har samma problem, tappat nästan 20kg och räknat kalorier i ett halvår ungefär, väger 97 och är 177lång, tränar styrka 2-3ggr i veckan och kondition 1 dag. ligger runt 1800-2300kcal per dag o då bör man rasa i vikt enligt uträkningar. Men det har gått vääldigt sakta neråt nu i 6-7 veckor. Är dock väldigt ny inom styrketräning så vet inte om det lagt på sig lite muskler med? Funderar på att kliva upp på 3000 under några veckor för att sedan gå ner igen för att ändra på ämnesomsättningen. Gå ner ännu lägre känns svårt.
Börjar man träna så lagrar musklerna mer kolhydrater och eftersom kolhydrater binder vatten så väger man också ofta mer.
Vad gäller de sk tabata-intervallen så gissar jag också att kroppen binder vätska pga att man kör alldeles för hård träning i förhållande till vad man bör göra.
Börjar man träna så lagrar musklerna mer kolhydrater och eftersom kolhydrater binder vatten så väger man också ofta mer.
Vad gäller de sk tabata-intervallen så gissar jag också att kroppen binder vätska pga att man kör alldeles för hård träning i förhållande till vad man bör göra.
Okej, så man kan anta att vågarna dom använde på campet var felaktiga? Vet inte ens varför jag frågar då jag starkt misstänker det eftersom en tjej enligt dom gått upp 3.3kg i muskler, vilket känns osannolikt.
Jag får hålla ut ett tag till, ska lägga in lite mer kondition också o se om det blir någon ändring:)
Jag har samma problem, tappat nästan 20kg och räknat kalorier i ett halvår ungefär, väger 97 och är 177lång, tränar styrka 2-3ggr i veckan och kondition 1 dag. ligger runt 1800-2300kcal per dag o då bör man rasa i vikt enligt uträkningar. Men det har gått vääldigt sakta neråt nu i 6-7 veckor. Är dock väldigt ny inom styrketräning så vet inte om det lagt på sig lite muskler med? Funderar på att kliva upp på 3000 under några veckor för att sedan gå ner igen för att ändra på ämnesomsättningen. Gå ner ännu lägre känns svårt. jag har också tänkt tanken, testade att chockäta en vecka i höstas men det gjorde mer skada än nytta på mig, sträckte ut magsäcken o hade väldigt svårt att äta färre kalorier igen:P
köp hem en egen våg? vanlig personvåg dvs o väg dig en gång i veckan direkt på morgonen efter första toa passet. man är ju då på ganska jämn nivå utan massa frukost osv i sig..
köp hem en egen våg? vanlig personvåg dvs o väg dig en gång i veckan direkt på morgonen efter första toa passet. man är ju då på ganska jämn nivå utan massa frukost osv i sig..
Jag har en digitalvåg som jag väger mig på dagligen, alltid på morgonen i födseldressen och efter toabesök:)
Jag hade 5dagar i slutet av januari när jag inte åt kaloriunderskott o då gick vågen upp 2kg och det vägrar kroppen släppa, åt inte massiva mängder men åt inte speciellt nyttigt, låg på
Omkring 2000-2300kcal per dag dom fem dagarna men det borde inte generera i en sådan viktuppgång? Det är ju mitt behov vid balans som jag räknat det.
Okej, så man kan anta att vågarna dom använde på campet var felaktiga? Vet inte ens varför jag frågar då jag starkt misstänker det eftersom en tjej enligt dom gått upp 3.3kg i muskler, vilket känns osannolikt.
Jag får hålla ut ett tag till, ska lägga in lite mer kondition också o se om det blir någon ändring:)
Alla vågar som påstår att de kan mäta kroppsammansättningen är ren dynga. Sk bioimpedansmätning fungerar inte öht.
Vad gäller de sk tabata-intervallen så gissar jag också att kroppen binder vätska pga att man kör alldeles för hård träning i förhållande till vad man bör göra.'
Om så är fallet att jag dragit på mig vattenvikt, när släpper den oftast?
'
Om så är fallet att jag dragit på mig vattenvikt, när släpper den oftast?
Det från den vanliga träningen om du slutar träna och kroppen inte längre behöver lagra lika mycket kolhydrater. Det finns med andra ord ingen större mening att fundera över den här faktorn om man inte ska tävla i någon idrott med viktklasser eller byggning.
Om det är pga stressen av ovan och för hård träning så bör det försvinna inom två veckor om du tar det lugnare med träningen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.