handdator

Visa fullständig version : Ketogen diet och gallblåsa

Inhoc
2015-02-22, 05:23
Hur reagerar en person, pga höga fettmängden, som inte har en gallblåsa kvar efter en operation och tänker hoppa på en 80-20-0 (fett, protein, kol.) diet? Kolhydraterna kommer såklart inte vara "0" men så nära 0 som möjligt (helst under 30 gram).

Fettet kommer till stor del komma från ~25% grisfärs (bor i Asien, nötfärs kostar "hela armen"), kokosolja, ägg och olivolja.

Undrar också vilka andra livsmedel förutom kokosolja som har "stor" del SCT/MCT i dem.

Sverker
2015-02-22, 08:01
Vad sa din läkare du skulle äta ?

Minns du inte så får du återkoppla till läkaren.

Sverker
2015-02-22, 08:03
Svaret på din fråga är palmkärnolja. Sedan finns det inget annat kommersiellt fett som innehåller korta och mellanlånga fettsyror.

LoveMachine
2015-02-22, 10:29
Hur länge var det sedan du opererade bort gallblåsan? För mig tog det ungefär ett år innan magen började kännas normal igen. Men nu så har jag inga som helst problem med att äta mer eller mindre hur som helst. Fast jag har inte provat högfettkost, även om det varit till fällen med en ansenlig mängd fett i kosten. Till exempel under fjällvandringar där maten innehåller mycket fett för att vara mer kalorieffektiv.