handdator

Visa fullständig version : Förebygga/minimera ryggont vid sjukdom?

Danne2k
2015-02-21, 16:56
Jag är sjuk, influensa troligen. Halsont, snuva, hosta, feber, värk, the whole nine yards osv.

Detta händer inte ofta, men vad jag alltid märker är att jag får ordentligt ont i ryggen efter några dagars sjukdom, garanterat pga. allt stillasittande och soffliggande som den uteblivna orken medför.

Man blir ju också stel som en staty, hela jag är en enda stor kontraktur.

Vad gör ni för att undvika ryggsmärta i dessa sammanhang?

Det jag försöker är ju att stå/gå så mycket som möjligt, inne som ute. Men hög feber gör ju att orken är minimal.

Andra saker är väl att försöka sitta ordentligt, variera sitt och liggställningar, ligga i avlastade positioner, rulla på något hårt (ex boll) eller Ipren.

Alla nya tips är välkomna, såväl rörelser som mediciner.

G_lund
2015-02-21, 17:01
-Öva på att sitta på huk.
-Sitt skräddarställning.
-Ställ larm på telefonen varje timme där du går upp och rör lite på armar/axlar osv.

Sheogorath
2015-02-21, 17:12
Var uppe och gå så mycket du kan. Rulla ett badlakan hårt, tejpa så att du får likt en cylinder och ha den i svanken så fort du ska sitta.

Danne2k
2015-02-21, 18:58
Var uppe och gå så mycket du kan. Rulla ett badlakan hårt, tejpa så att du får likt en cylinder och ha den i svanken så fort du ska sitta.
Bra tips. Har gjort nåt liknande fast med en kudde, det funkar rätt fint

Fler tips?

Sheogorath
2015-02-21, 19:07
Framförallt att rullen jag beskriver är fantastiskt mycket effektivare än en kudde. ;)

Exdiaq
2015-02-21, 19:18
Gång i lägenheten/huset och lättare övningar på golvet? Ligg på rygg, ligg på mage, ligg på sidan, rulla runt, böj benen, separera benen, rotation genom ryggen, ligg med armarna ovanför/höjd med/nedanför axlar, spänn hela kroppen, slappna av, lek med andningen (hög/låg/mellan, långsam/snabbare, djup/ytligare), sträck hela kroppen, sträck ena sidan o.s.v.