Logga in

Visa fullständig version : Marcus Birros intervju i DN.

timoat
2015-02-21, 14:22
http://www.dn.se/kultur-noje/marcus-birro-det-ar-varlden-mot-mig/?l1

Vad tycker ni? Jag tycker att Birro för det mesta är en högljudd tönt, och håller inte med i många av hans åsikter, men han säger en hel del vettiga saker i intervjun, det är skönt att läsa faktiskt. Tyvärr lite för mycket självömkan, det får han minuspoäng för. Synd att han är kristen och inte ateist/agnostiker.

Hövdingen
2015-02-21, 14:32
Synd att han är kristen och inte ateist/agnostiker.

Vad spelar det för roll?

filmjölk
2015-02-21, 14:36
Jag älskar Birro just för att han vågar vara svag, gnällig, kränkt och självömkande. Låter knäppt va? Just detta är en sådan enorm tabu för en vit, kristen (eller ateistisk), heterosexuell man att vara, och att han vågar vara det och ge uttryck för det är fint och modigt på något sätt.

Armed Dingo
2015-02-21, 14:37

Vad tycker ni? Jag tycker att Birro för det mesta är en högljudd tönt, och håller inte med i många av hans åsikter, men han säger en hel del vettiga saker i intervjun, det är skönt att läsa faktiskt. Tyvärr lite för mycket självömkan, det får han minuspoäng för. Synd att han är kristen och inte ateist/agnostiker.
Var så säker på att DN vill att han ska uppfattas som en "vit kränkt man".

timoat
2015-02-21, 14:48

Ja, snacka om att det var ledande frågor, och när han sa att media var fullt av kommunister och miljöpartister så svarar reportern "Så är det inte"? WTF?

"Den journalistiska glorian om opartiskhet är bara bluff och lögn. De är kommunister eller miljöpartister hela bunten.

Jag vet att det inte är sant.
– Jag tror att det är så."

Det är som det gamla skämtet
"Kvinnor tar allt personligt" och direkt är den en brud som piper upp "Inte jag!"

Vad spelar det för roll?

Han skulle lika bra kunna säga att han tror på jultomten. Jag svårt att ta någon på fullt allvar när de tror på fantasifoster.

Red Apple
2015-02-21, 14:57
Han gör en eller två bra poänger men de förloras nästan helt i den totala idioti som genomsyrar hela intervjun. Blärgh.

Tolkia
2015-02-21, 15:10
Det funkar inte riktigt att dra den där när personen det gäller gjort karriär på att vara kränkt i media i tjugo år. Det blir ungefär som att anklaga media för att de är hemska när de framställer David Eberhardt som kategorisk.

Manta
2015-02-21, 16:13
Birro är den typen av människa som lägger sig platt på en motorväg och sedan kommer tillbaka storbölande för att han blivit överkörd. Jag har noll respekt för den mannen och denna intervju förändrar ingenting.

PureWhey
2015-02-21, 16:47
Birro är den typen av människa som lägger sig platt på en motorväg och sedan kommer tillbaka storbölande för att han blivit överkörd. Jag har noll respekt för den mannen och denna intervju förändrar ingenting.

+1
Jobbigare person får man leta efter.

Wormzie
2015-02-21, 16:56

Helt enig..

tycker däremot han är duktig på att skriva dikter, men kan sällan känna igen mig i hans tankar och åsikter :p

http://www.bokus.com/bok/9789170296246/svarta-vykort/

Sheogorath
2015-02-21, 17:02

Jag citerade just dig på min wall. :D

filmjölk
2015-02-21, 17:07
Härligt att ett uttalande som kan tolkas negativt om muslimer jämställs med att lägga sig platt på en motorväg:)

Red Apple
2015-02-21, 17:11
Härligt att ett uttalande som kan tolkas negativt om muslimer jämställs med att lägga sig platt på en motorväg:)

Även när dina trollförsök är fruktansvärt uppenbara så hugger det till i hjärtat när jag läser dem. Kudos.

Sheogorath
2015-02-21, 17:13

Har inte ens lyssnat på intervjun. Jag ogillar Birro bara.

Scratch89
2015-02-21, 17:16
Vem är denna man? Jag har bara hört hans namn i periferin under livet. Hörde hans namn när han fick sparken för att han var kritisk mot invandrare/muslimer eller vad det nu var. Vad har han gjort för att bli känd?

Sheogorath
2015-02-21, 17:17
Vem är denna man? Jag har bara hört hans namn i periferin under livet. Hörde hans namn när han fick sparken för att han var kritisk mot invandrare/muslimer eller vad det nu var. Vad har han gjort för att bli känd?

Han har varit med i Let's Dance.

Alexton
2015-02-21, 17:20
Jag tyckte det var en bra intervju och han har en hel del poängen. Visst han är lite gnällig men vafan en äkta konstnärssjäl ska vara lite känslig och som poet var det allafall hans levebröd ett tag.

Skönt med en person som är öppen med sin tro på det sättet han är och varför, inte gömmer sig eller ursäktar. Han vågar dessutom stå för sina åsikter och är inte rädd för att säga dem trots att andra inte gillar dem. Önskar att fler journalister var mer som honom när det gäller detta.

Däremot kan jag säga att jag inte håller med honom om specielt mycket.

Tricce
2015-02-21, 17:30
Only in Sweden..

cero
2015-02-21, 17:56
Han har varit med i Let's Dance.

Det här fick mig att skratta för mycket. :laugh:

Jockefoten
2015-02-21, 18:01

Han gjorde väl en "Scratch89" och påstod att han var kände alla i Broder Daniel. :D

Pudzianovski
2015-02-21, 18:10

Om du nu verkligen bryr dig så står följande på wikipedia.

Marcus Adriano Birro, född 15 juni 1972 i Göteborg[2], är en svensk-italiensk författare, poet och skribent, bosatt och verksam i Sverige.

Runt 1999 var Birro med och startade radioprogrammet Frank i P3 som hördes mellan 1999 och januari 2007.

Birro samarbetade med supporterportalen SvenskaFans.com, där bedrev en blogg, och medverkade på sportkanalen fantv.se, i programmet Eurotalk och Premier League-sändningarna i Canal+. Han har också en egen blogg där han kommenterar italiensk fotboll.

År 2006 medverkade Birro i projektet Du är Christer Pettersson, du också tillsammans med Stry Terrarie.

Han har varit programledare på SR Östergötland, bland annat för Karlavagnen i Sveriges Radio P4. Han var också krönikör på Sveriges Radio P3.

Hösten 2008 efterträdde han Alex Schulman som bisittare åt Lennart Ekdal i TV-programmet Kvällsöppet i TV4.

Han fick i uppdrag att skriva boken till Imperiet-boxen Silver, guld och misär som gavs ut 10 juni 2009.

Birro deltog i Let's Dance 2009.[7]

Säsongen 2009–2010 vann han På spåret tillsammans med Johanna Koljonen, som han även 2008–2009 deltog i ihop med Tina Ahlin. Från hösten 2011 var det tänkt att han skulle leda Kvällsöppet med Birro i TV4. På grund av sin kandidatur till partiledarposten i Kristdemokraterna blev han dock avskedad från denna tjänst.[8]

Den 21 maj 2013 skrev Birro på sin blogg om ett nytt bokprojekt på temat tro.[9][10]

Han och hans fru driver podcasten "Hemma hos Birro". Det är en podcast som presenteras av Expressen.

Latissimus Dorsi
2015-02-21, 18:11
Så ni tycker på fullt jävla allvar att Birro har sig själv att skylla för att han blir avskedad från sitt jobb, för att han ätit middag med partimedlemmar från Sveriges tredje största part? Sorgliga indivder, nästan så att man skäms för att vara människa

Asdf
2015-02-21, 18:11

Jag gillar birro! Främst för att han inte verkar vara en kappvändare som många andra och har en hel del sunda åsikter och vettigt resonemang.

Tråkigt att det gick som det gick med expressen. Är dock övertygad att ifall sensationsjournalistiken hatar dig så har du redan rätt i allt

Armed Dingo
2015-02-21, 18:28
Det funkar inte riktigt att dra den där när personen det gäller gjort karriär på att vara kränkt i media i tjugo år. Det blir ungefär som att anklaga media för att de är hemska när de framställer David Eberhardt som kategorisk.

Haha! Ja, om det är på det viset så ändrar det saker och ting för mig. Jag har dålig uppfattning om Birro eller "kändisar" överhuvudtaget.

Armed Dingo
2015-02-21, 18:32
Så ni tycker på fullt jävla allvar att Birro har sig själv att skylla för att han blir avskedad från sitt jobb, för att han ätit middag med partimedlemmar från Sveriges tredje största part? Sorgliga indivder, nästan så att man skäms för att vara människa

Dock det här :kickass:

Sheogorath
2015-02-21, 18:47
det här fick mig att skratta för mycket. :laugh:

:d

TranceII
2015-02-21, 18:51

Om man lever på att tycka saker så kanske man inte skall gnälla om man blir avskedad för att man tycker fel saker. Det är inte heller så att det var en isolerad händelse.

Shqypnia
2015-02-21, 19:39
Klok man. Svag människa.
Din tid är över. Det är bara att acceptera det och går vidare Marcus.

eternallord
2015-02-21, 19:49
Jag har aldrig hört talas om Marcus Birro. Borde man det?

Red Apple
2015-02-21, 19:58

Lunchen var efter att han fick sparken. Han säger ju själv i intervjun att orsaken till att han fick kicken var att han snackade skit om sin arbetsgivare i en podcast, han avfärdar själv att det skulle vara politiskt motiverat.

Latissimus Dorsi
2015-02-21, 20:05
Lunchen var efter att han fick sparken. Han säger ju själv i intervjun att orsaken till att han fick kicken var att han snackade skit om sin arbetsgivare i en podcast, han avfärdar själv att det skulle vara politiskt motiverat.

Ifrån Solo Calcio.

Red Apple
2015-02-21, 20:33
Ifrån Solo Calcio.

Är väl ingen här som säger att han får skylla sig själv för den specifika incidenten (eller ens talar om den)?

Karln säger själv att han inte tänker efter innan, han tycker det är dumt. Hur kan han inte behöva skylla sig själv?

Latissimus Dorsi
2015-02-21, 20:36
Är väl ingen här som säger att han får skylla sig själv för den specifika incidenten (eller ens talar om den)?

Karln säger själv att han inte tänker efter innan, han tycker det är dumt. Hur kan han inte behöva skylla sig själv?
Fattar du själv vad du skriver? Han åt middag med partimedlemmar från Sverige tredje största parti. För detta så blev han avskedad från sitt jobb. Hur i helvete kan du tycka att det på något sätt är rimligt?

Red Apple
2015-02-21, 20:41
Fattar du själv vad du skriver? Han åt middag med partimedlemmar från Sverige tredje största parti. För detta så blev han avskedad från sitt jobb. Hur i helvete kan du tycka att det på något sätt är rimligt?

Det verkar mest vara du som inte fattar. Puss och godnatt.

Rikard Jansson
2015-02-21, 20:54
Han skulle lika bra kunna säga att han tror på jultomten. Jag svårt att ta någon på fullt allvar när de tror på fantasifoster.

Det här gör ju snarare att du framstår som otroligt ignorant, inte att det är något fel på honom.

Blue Nine
2015-02-21, 21:00
Hur upphörde hans inblandning med Expressen?

"få sparken" låter som om han hade varit anställd, men han har väl frilansat och sen inte fått fler uppdrag?

Fast det blir ju inte lika mycket drama då.

Latissimus Dorsi
2015-02-21, 21:16
Det verkar mest vara du som inte fattar. Puss och godnatt.

Ja delvis, jag vevar bara runt omkring mig blint av ilska

Leifallan
2015-02-24, 11:03
Jag älskar Birro just för att han vågar vara svag, gnällig, kränkt och självömkande. Låter knäppt va? Just detta är en sådan enorm tabu för en vit, kristen (eller ateistisk), heterosexuell man att vara, och att han vågar vara det och ge uttryck för det är fint och modigt på något sätt.

Håller med. Alldeles för polerad yta där ingen visar att den känner sig träffad för något.

Sent from my iPhone using Tapatalk

AeternusRex
2015-02-24, 11:34

Svag kränkt gnällig och självömkande... Jag tycker det beskriver iaf 90% av svenskar idag.

andeem
2015-02-24, 11:35
Fattar du själv vad du skriver? Han åt middag med partimedlemmar från Sverige tredje största parti. För detta så blev han avskedad från sitt jobb. Hur i helvete kan du tycka att det på något sätt är rimligt?Han har inte varit anställd på någon av de arbetsplatser han ”fått sparken ifrån”. Han har sålt krönikor, så kallad åsiktsjournalistik, och företagen som tidigare publicerat hans krönikor har efter de här ”incidenterna” dragit slutsatsen att de inte vill förknippas med dessa åsikter.

Fordon
2015-02-24, 12:07
Svag kränkt gnällig och självömkande... Jag tycker det beskriver iaf 90% av svenskar idag.

Det är skällsord för folk som gillar att spy galla på svenskar, alternativt vita män. Vad har du för grund för ditt påstående?

AeternusRex
2015-02-24, 12:36
Det är skällsord för folk som gillar att spy galla på svenskar, alternativt vita män. Vad har du för grund för ditt påstående?

Vad jag har för grund? Läser du inte tidningen? Tittar på nyheterna? Kikar i trådar bara här på forumet eller andra för forum så kommer du snabbt se person efter person som bara ska ha och ha och som ojjar sig över att inte han får ligga med sin favorit skådis varför just han inte får muskler som bautastenar. Hela den svenska hen/ultrafeministiska fronten för kvotering av idioter på grund av kön och hudfärg... Seriöst gnälliga Sverige är synonymt med oss i halva världen. Vart är inte medelsvensken en vek självömkande fjant? Boskap är vad många är. Här i Pk Sverige där styrka drivkraft och stolthet är fult och bara rasister lyssnar på nationalsången...