handdator

Visa fullständig version : Den eviga frågan om vader

phatboi
2015-02-18, 19:35
Tja,

Jag har testat att träna mina vader på olika sätt. Har testat stående vadpress, sittande vadpress samt vadpress i benpressen. Har testat att träna dem en gång i veckan med en massa set, men har också testat att träna dem 2-3 gånger i veckan med 3-5 set per pass. Jag har testat allt från 6-30 reps.

När jag var yngre spelade jag dessutom fotboll och sprang en hel del samt tränade thaiboxning där man står på tårna en hel del.

Men inget funkar. Vaderna växer inte det minsta. Det ser löjligt ut då mina har en ok storlek samt överkroppen också. Men vaderna är pinsamt små.

Så min fråga: Hur fasiken ska jag få vaderna att växa så mycket som möjligt??

Ska jag träna vaderna varje träningspass (i mitt fall 4-5ggr i veckan)? Ska jag göra en massa set? Mixa högreps och lågreps eller bara köra högreps? Ska jag bara bestämma mig att göra t ex 200 reps ett pass med korta pauser (set i set)? Eller är det backlöpning som är lösningen? Eller har ni nått annat tips??

Tacksam för alla råd.

Damien Thorne
2015-02-18, 19:58
Testa Fredrik Ages program

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11722

Arne Persson
2015-02-18, 20:03
Tja,

Jag har testat att träna mina vader på olika sätt. Har testat stående vadpress, sittande vadpress samt vadpress i benpressen. Har testat att träna dem en gång i veckan med en massa set, men har också testat att träna dem 2-3 gånger i veckan med 3-5 set per pass. Jag har testat allt från 6-30 reps.

När jag var yngre spelade jag dessutom fotboll och sprang en hel del samt tränade thaiboxning där man står på tårna en hel del.

Men inget funkar. Vaderna växer inte det minsta. Det ser löjligt ut då mina har en ok storlek samt överkroppen också. Men vaderna är pinsamt små.

Ska jag träna vaderna varje träningspass (i mitt fall 4-5ggr i veckan)? Ska jag göra en massa set? Mixa högreps och lågreps eller bara köra högreps? Ska jag bara bestämma mig att göra t ex 200 reps ett pass med korta pauser (set i set)? Eller är det backlöpning som är lösningen? Eller har ni nått annat tips??

Tacksam för alla råd.

Det bästa och enklaste sättet att få brutala vader är att skaffa sig föräldrar där bägge har rejält långa muskelhuvuden på M. gastrocnemius.

Kalle40
2015-02-18, 22:03
1. Har du verkligen kontakt med vaderna? Kommer du verkligen ända upp på tå- allra längst upp och flexar vaden allt vad du kan då du tränar vadpress sitt. resp. stående.

Har du sett en balettdansare ngn gång. de har bra utvecklade gastrocnemius just därför de är en av få idrotter där utövaren verkligen är ända uppe på tårna och flexar vaden i toppläget.

Fördelen med att träna vaderna ofta är att utveckla bättre neurologisk kontaket med musklerna och på så vis få bätttre muskleutveckling.
Har du bra kontakt och verkligen kan spänna vaderna stenhårt utan belaastning så ska det inte behövas rent teoretiskt iaf att träan dem oftare än 1 gg per vecka brutalt...

Alltså - kontakt komma ända upp med flex tungt 1 gg/vecka lätt med bra flex 1gg rek. jag.

Felkälla nr2

Du tränar för mkt cardio springer rör dig ligger inte på kaloriöverskott/ går inte upp i vikt. Det finns alltså ingen tydlig signal att vaderna ska vara större och/eller du lägger inte på dig muskler overall.... så varför ska vaderna växa?

BengtBurk
2015-02-18, 22:24
Svarar vaderna på styrketräning? (http://thewinningedge.se/posts/6/svarar-vaderna-pa-styrketraning)

Damien Thorne
2015-02-19, 00:26
http://www.simplyshredded.com/oak-roots-how-arnold-turned-his-biggest-weakness%C2%97-his-calves-into-a-showcase-muscle.html

Hittade en intressant artikel om hur Arnold gjorde för att bygga upp sina vader, som var hans största svaghet muskelmässigt när han började med bodybuilding.

Han tränade alltså vader 6 dagar i veckan.

Det får mig att tänka på Stefan Johnsson från umeå som vann SM i bodybuilding kring -90 tror jag. Han hade också problem med att få vaderna att växa. Stod bakom honom i bankomatkön när han hade short för många år sen. Det var dom största vaderna jag sett.
Han hade köpt hem en vadpress som han tränade på varje dag.

Latissimus Dorsi
2015-02-19, 01:00
Kör 100 reps stående utan vikt varje dag

RobbanColeman
2015-02-19, 08:10
Jag har senaste året under två testperioder uppmätt en skillnad på 7cm gällandes omkretsen då jag tränar mina på gymmet eller inte. Då dessa 7cm plussades dit blev jag samtidigt hårdare dessutom, ingen bulk/viktökning i fläsk.

Anser att vissa ska sluta läsa så mycket och träna lite mer istället. Jag har alltså inte mina vader automatiskt utan de är ett resultat av träning. Det tog visserligen minst 15 år att få dem 7cm större men skam den som ger sig.

Johan_P
2015-02-19, 08:13
Om jag säger så här: en bekant har grofva vader som är sjuka. Han aldrig tränat vader i sitt liv. End of story :D

AeternusRex
2015-02-19, 08:31
Tja,

Tacksam för alla råd.

Ben tål förfärligt med däng testa fler pass eller övningar i stil med rejält lastad ryggsäck och trappgång

Arne Persson
2015-02-19, 08:41
Om jag säger så här: en bekant har grofva vader som är sjuka. Han aldrig tränat vader i sitt liv. End of story :D

Se ovan det jag skrev...

Johan_P
2015-02-19, 08:50
Se ovan det jag skrev...

Jepp, håller med där.

Däremot inte uteslutet att man kan på något sätt träna volymen, för en del. Min gissning är att de flesta föds med en betydligt större fördelning av typ I-fibrer i vadmuskulaturen och därmed inte har förutsättningarna för att kunna nå vettig muskelhypertrofi där, oavsett träning.

Arne Persson
2015-02-19, 09:09
Jepp, håller med där.

Däremot inte uteslutet att man kan på något sätt träna volymen, för en del. Min gissning är att de flesta föds med en betydligt större fördelning av typ I-fibrer i vadmuskulaturen och därmed inte har förutsättningarna för att kunna nå vettig muskelhypertrofi där, oavsett träning.

Gångstilen kan även vara av betydelse. Om "man skjuter ifrån" med vaden eller "släpper" tidigt foten från marken vid gång.
Annars går det utmärkt att träna upp volymen på sina vader. Då beror det mycket på längden på tidigare ovannämnda muskelhuvuden hur stor volym man kan bygga. Oftast behövs mycket hård och omfattande träning.

shut teh face
2015-02-19, 12:14
I början av min karriär så körde jag vadövningar men tyckte inte det gav något, ett år senare introducerade jag mycket konditionsträning i träningen (2-3 ggr i veckan, springa, crosstrainer) samt stå upp stora delar av dagen och jobba, gärna på en balansplatta, efter detta så är jag mycket mer nöjd med mina vader fast jag inte styrketränar dem.

Physiques
2015-02-19, 12:26
Hård jävla träning väldigt ofta eller genetisk bra vader är nog dom ända svaren, själv har jag tur som har det sistnämda! Har alltid haft bra vader trots att jag inte tränat eller varit särskilt aktiv. :)

pepplez
2015-02-19, 12:42
Min erfarenhet är att f.d. feta personer som nu har blivit smala har bra vader eftersom de inte lång tid utsatt vaderna för kontinuerlig träning bara genom att gå.

phatboi
2015-02-19, 13:31
Testa Fredrik Ages program

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11722

Tack för bra tips. Verkar va ett vettigt upplägg.

Det bästa och enklaste sättet att få brutala vader är att skaffa sig föräldrar där bägge har rejält långa muskelhuvuden på M. gastrocnemius.

Nu kan jag ju tyvärr inte födas om med andra päron.

1. Har du verkligen kontakt med vaderna? Kommer du verkligen ända upp på tå- allra längst upp och flexar vaden allt vad du kan då du tränar vadpress sitt. resp. stående.

Har du sett en balettdansare ngn gång. de har bra utvecklade gastrocnemius just därför de är en av få idrotter där utövaren verkligen är ända uppe på tårna och flexar vaden i toppläget.

Fördelen med att träna vaderna ofta är att utveckla bättre neurologisk kontaket med musklerna och på så vis få bätttre muskleutveckling.
Har du bra kontakt och verkligen kan spänna vaderna stenhårt utan belaastning så ska det inte behövas rent teoretiskt iaf att träan dem oftare än 1 gg per vecka brutalt...

Alltså - kontakt komma ända upp med flex tungt 1 gg/vecka lätt med bra flex 1gg rek. jag.

Felkälla nr2

Du tränar för mkt cardio springer rör dig ligger inte på kaloriöverskott/ går inte upp i vikt. Det finns alltså ingen tydlig signal att vaderna ska vara större och/eller du lägger inte på dig muskler overall.... så varför ska vaderna växa?

Tror att jag faktiskt kan ha få mer kontakt än jag får idag. Ska testa lättare vikter men verkligen kontrahera musklerna.

http://www.simplyshredded.com/oak-roots-how-arnold-turned-his-biggest-weakness%C2%97-his-calves-into-a-showcase-muscle.html

Hittade en intressant artikel om hur Arnold gjorde för att bygga upp sina vader, som var hans största svaghet muskelmässigt när han började med bodybuilding.

Han tränade alltså vader 6 dagar i veckan.

Det får mig att tänka på Stefan Johnsson från umeå som vann SM i bodybuilding kring -90 tror jag. Han hade också problem med att få vaderna att växa. Stod bakom honom i bankomatkön när han hade short för många år sen. Det var dom största vaderna jag sett.
Han hade köpt hem en vadpress som han tränade på varje dag.

Det första upplägget du tipsade om säger att 6 dagar i veckan kan leda till onödig överträning av vaderna, medan denna artikel inte gör det. Jag får testa båda kanske. Först det ena alternativet i 3-4 månader. Ger det inget så kanske man kör vader 4-6 ggr i veckan.

Min erfarenhet är att f.d. feta personer som nu har blivit smala har bra vader eftersom de inte lång tid utsatt vaderna för kontinuerlig träning bara genom att gå.

ok. Kanske ska sikta på att bli fet då... men det får bli plan b. tror jag testar träna vaderna på annat sätt först.

ARMSTARK
2015-02-19, 13:46

Det har jag också märkt, det stämmer. Vi hade tex en snubbe på jobbet som gick ner från ca 150-160kg till 70-80kg. Det enda han hade kvar flera år efter viktnedgången var sina enorma vader. Såg helt galet ut.

bighulken
2015-02-19, 14:24
Det har jag också märkt, det stämmer. Vi hade tex en snubbe på jobbet som gick ner från ca 150-160kg till 70-80kg. Det enda han hade kvar flera år efter viktnedgången var sina enorma vader. Såg helt galet ut.

yea, har jag också märkt......samt att en del antagligen också har ett långt huvud på vaden, de som har dessa stooora vader.
Men iofs, väger det själv också ,men inga enorma vader, korta huvuden.
Men vader tål att köras. själv brukar jag köra en 10-15 set x15 reppare.
på stående, å 10-15 set sittande, alltså med raka ben, och sen böjda. Eller 1Tim vader 2ggr/vecka.

Bara face sanningen å kämpa på.........

Captainwide
2015-02-19, 15:15

Detta. Samt god genetik för vader.

Jag har en del av båda, tror jag. Har 44 cm på båda vader på en vikt av 80 kg.

Ajemän
2015-02-19, 15:38
Jag har boostat mina vader rätt bra med bara frekvent styrketräning (3ggr i veckan) och nu har jag ersatt det med thaiboxning (jag jobbar väldigt mkt på tå) och jag tycker det ger minst lika bra resultat, men lite tidigt att säga något.
Får se till sommaren.

Newi
2015-02-19, 16:24

Så om jag blir bortadopterad börjar vaderna äntligen växa? :confused:

Krutpaket
2015-02-19, 16:56

Fan, undrar om jag kan bli adopterad vid 27 års ålder. Så slipper jag träna vaderna.

Arne Persson
2015-02-19, 17:03

Ja.

cero
2015-02-19, 17:08
Ett vanligt argument är att "vaderna tål så mycket eftersom att vi använder dem hela dagarna". Varför gäller inte detta lår som växer som fan av typ 1 pass per vecka?

Finns många teorier om hur man får vader att växa, men var är alla miljontals människor som lagt på sig mycket massa där? *crickets*

biggusdickus
2015-02-19, 17:17
Jag tror att många går omkring med mer eller mindre skadade vader efter ensidig å hård belastning sedan unga år. Massor av fotbollsspurter, löpning på hårt underlag, många timmar av studsande på framfoten i fightingringen, å ovanpå allt det bristande stretching å vila. Så har vi då fått ett par stela å hårda vader med försämrad cirkulation som vi plågar stenhårt på gymet så att dom blir ännu stelare. Den nedåtgående spiralen måste först brytas med vila, massage å stretching för att få en mjuk muskel med bra genomblödning så den har möjlighet att svara på träning. Det är min uppfattning.

cero
2015-02-19, 17:20
Jag tror att många går omkring med mer eller mindre skadade vader efter ensidig å hård belastning sedan unga år. Massor av fotbollsspurter, löpning på hårt underlag, många timmar av studsande på framfoten i fightingringen, å ovanpå allt det bristande stretching å vila. Så har vi då fått ett par stela å hårda vader med försämrad cirkulation som vi plågar stenhårt på gymet så att dom blir ännu stelare. Den nedåtgående spiralen måste först brytas med vila, massage å stretching för att få en mjuk muskel med bra genomblödning så den har möjlighet att svara på träning. Det är min uppfattning.

Broscience?

Man and Machine
2015-02-19, 17:49
Folk med dåliga vader har generellt dålig fysik överlag. Och folk med bra fysik och dåliga vader skiter oftast i vaderna. Träna vaderna lika hårt som resten av kroppen så löser du problemet. / Broscientist

h051n
2015-02-19, 17:49
Ett vanligt argument är att "vaderna tål så mycket eftersom att vi använder dem hela dagarna". Varför gäller inte detta lår som växer som fan av typ 1 pass per vecka?

Finns många teorier om hur man får vader att växa, men var är alla miljontals människor som lagt på sig mycket massa där? *crickets*

Är väl pga kortare rep range?

biggusdickus
2015-02-19, 18:01
Folk med dåliga vader har generellt dålig fysik överlag. Och folk med bra fysik och dåliga vader skiter oftast i vaderna. Träna vaderna lika hårt som resten av kroppen så löser du problemet. / Broscientist

Det här köper jag. Jag ökade rätt snabbt i kroppsvikt under en lat period å såg fram emot ett par feta gratisvader, men icke. Inga såna gener helt enkelt. Men när jag tränar dom hårt så växer dom som allt annat. En muskel som totalt vägrar växa kan inte vara helt 'frisk' som jag ser det.

cero
2015-02-19, 18:02

Nja, det där tror jag är en efterhandskonstruktion. Folk slarvar mest med vaderna eftersom att det finns ton med anekdoter som säger att vader inte svarar på träning. Dessutom tar det inte många veckor för en nybörjare att inse att vaderna inte är som resten av kroppen.

Är väl pga kortare rep range?

Vad menar du?

MaxHBG
2015-02-19, 18:11
räcker med 3 set vadpress för mig sen har jag träningsvärk i 2 veckor...

BengtBurk
2015-02-19, 18:13

It has long been recognised that some muscles are very responsive to the stimulus of strength training, while others seem more stubborn. One explanation to this phenomenon could be that muscles that are frequently used in everyday activities are already in a trained state, thus leaving less room for improvements in strength and size. For example, the soleus muscle appears to be relatively unresponsive to resistance exercise in comparison with the vastus lateralis and the biceps brachii [202]. Regarding the latter two muscles, it is commonly held that the elbow flexors are in a less-trained state than the quadriceps.[128,203] Südies where the hypertrophic response of the quadriceps and the elbow flexors to similar training regimens have been directly compared tend to support this theory.[48,66,204] The trends reported in this review for conventional resistance training for the quadriceps versus the elbow flexors lend support to this observation, as the CSA of the elbow flexors tended to increase at a greater rate (0.20% per day) than the quadriceps (0.11% per day).

The influence of frequency, intensity, volume and mode of strength training on whole muscle cross-sectional area in humans. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17326698)

Låren verkar också kräva mer arbete än andra muskler.

BengtBurk
2015-02-19, 18:15
Vad menar du?

Utgår från att hen menar att ett kort rep range medför en kort time under tension. Av den anledningen kan det krävas lite extra för att få vaderna att växa.

Frantic
2015-02-19, 19:04
Gångstilen kan även vara av betydelse. Om "man skjuter ifrån" med vaden eller "släpper" tidigt foten från marken vid gång.

Det här tror jag stenhårt på.

Gener - 65%
Gångstil - 25%
Träning - 10%

F Ultra
2015-02-19, 19:45
Bill Starrs vadprogram från hans legendariska "The Strongest Shall Survive" från 1976:

Stående vadpress
3x30 med så pass hög belastning att de sista 8-10 repsen i varje set bränner rejält
Första set med fötterna pekandes utåt, andra set med fötterna rakt fram och tredje med fötterna pekande inåt
Efter varje set skall man stretcha vaderna
Efter tre till fyra veckor ska man öka till 6x30

Arne Persson
2015-02-19, 20:13
Bill Starrs vadprogram från hans legendariska "The Strongest Shall Survive" från 1976:

Stående vadpress
3x30 med så pass hög belastning att de sista 8-10 repsen i varje set bränner rejält
Första set med fötterna pekandes utåt, andra set med fötterna rakt fram och tredje med fötterna pekande inåt

Varför vinkla fötterna? För Mm. peronaei longi et breve?

Starke75an
2015-02-19, 20:17
Var det över 40 cm som som räknas som stora vader?

BengtBurk
2015-02-19, 20:20

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20581696

Seedstream
2015-02-19, 22:15

Stående vadpress

Höjer man till 9x30 efter 6-8 veckor eller går man tillbaka till 3x30 då..?

cero
2015-02-19, 22:28

Beror ju helt på hur lång man är och hur kraftig benstruktur man har. Men 40 låter stort.

Arne Persson
2015-02-19, 22:30
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20581696

Jag har själv utfört ett antal EMG-mätningar och kunde inte påvisa några påtagliga förändringar av aktiviteterna på M. gastrocnemius huvuden vid olika forställningar. Dom jag testade var ordentligt personer med lång träningserfarenhet och inga random otränade svenssontyper e.dyl.

cero
2015-02-19, 22:36
Jag har själv utfört ett antal EMG-mätningar och kunde inte påvisa några påtagliga förändringar av aktiviteterna på M. gastrocnemius huvuden vid olika forställningar. Dom jag testade var ordentligt personer med lång träningserfarenhet och inga random otränade svenssontyper e.dyl.

Vilken övning gav bäst effekt på vaderna? (de delar som står för volymen)

new
2015-02-19, 23:00

40 cms vader kan se jävligt små ut, har ca 44 cm och de ser väldigt små ut *gah!*

Arne Persson
2015-02-19, 23:09
Vilken övning gav bäst effekt på vaderna? (de delar som står för volymen)

Alla vadövningar som utföres med sträckt knäled.

Captainwide
2015-02-19, 23:09

Hoppas ju det. :naughty:

40 cms vader kan se jävligt små ut, har ca 44 cm och de ser väldigt små ut *gah!*

Hur lång är du? Jag är 174 cm, väger runt 80 med samma mått runt vaderna. Har fått massa komplimanger för dem, även om jag själv tycker de ser små ut. :d

MaxHBG
2015-02-19, 23:14
40 är rätt litet tycker jag, mina är på 42. 50 är nåt man skulle vilja ha :)

är 177cm

new
2015-02-19, 23:31
Hoppas ju det. :naughty:

Hur lång är du? Jag är 174 cm, väger runt 80 med samma mått runt vaderna. Har fått massa komplimanger för dem, även om jag själv tycker de ser små ut. :d

Är 189 cm så :( haha..

cero
2015-02-19, 23:43
40 är rätt litet tycker jag, mina är på 42. 50 är nåt man skulle vilja ha :)

är 177cm

Kolo-mått? :D

MaxHBG
2015-02-19, 23:45
Kolo-mått? :D

haha exakt! :)

Starke75an
2015-02-20, 14:53
Fanns nån tråd om vader tidigare och vad som var stort. Kom inte i håg vad som det bestämdes i den tråden. Nån som kommer ihåg där gärna skriva svaret. För jag gissar att ni tränar vader för de ska se grova ut.

ARMSTARK
2015-02-20, 14:56
Stora vader är när de ser bulliga ut på den som bär dem, tycker inte man behöver definiera mer än så.

BengtBurk
2015-02-20, 18:12
Finns väl någon gammal "symmetri-regel" att vaderna ska ha samma omkrets som överarmarna.

Starke75an
2015-02-20, 18:32
Det kan jag hålla med om att det låter riktigt.

PureWhey
2015-02-20, 19:08
Mina överarmar är cirkus 4-5cm större :-/ bicepsislife

Sheogorath
2015-02-20, 19:58
Den dagen mina armar är lika stora som vaderna (d.v.s. lika små som vaderna) ska jag sluta träna armar helt. Någon måtta får det vara.

Captainwide
2015-02-21, 00:25
Skulle säga att mina just nu är likvärdiga. 44 på både överarmar och vader.
#opti #mrO #aesthetics

F Ultra
2015-02-21, 00:59

För att "träna alla olika vinklar av musklerna", antar att det är broscience anno 1976, vad vet jag var ju bara ett år när den boken kom ut :)

Höjer man till 9x30 efter 6-8 veckor eller går man tillbaka till 3x30 då..?

Tolkar det som att man kör 6x30 för evigt sen, eller det står iaf inte mer än att man ska öka till 6x30 efter den tiden. Det är ett ganska kort avsnitt i hans bok, fokus låg ju på de tre stora (böj, bänk och frivändningar).

cero
2015-02-21, 14:23
Skulle säga att mina just nu är likvärdiga. 44 på både överarmar och vader.
#opti #mrO #aesthetics

Hahaha fy fan.

filmjölk
2015-02-21, 14:55
Inte ens att bli fet har hjälpt mina vader:(

Då jag har världens (enligt mig själv) sämsta vadgenetik, men faktiskt fick dem att öka marginellt en gång i tiden så väger mina råd tyngst :D

Det som funkade var idiothård träning, ofta, länge, många set, många reps, blandat lätta vikter där du kontraherar hårt i en lång rörelse och svintunga vikter där du mest står och guppar nån centimeter. Dropsets, supersets och ta i så att tårarna rinner och du låter som en idiot.

Tittar inte folk på dig och skakar på huvudet på gymmet och ingen klagar på dig, tränar du inte hårt nog. Folk skall störa sig på dig, och det rejält.

bighulken
2015-02-21, 17:30
Inte ens att bli fet har hjälpt mina vader:(

Då jag har världens (enligt mig själv) sämsta vadgenetik, men faktiskt fick dem att öka marginellt en gång i tiden så väger mina råd tyngst :D

Det som funkade var idiothård träning, ofta, länge, många set, många reps, blandat lätta vikter där du kontraherar hårt i en lång rörelse och svintunga vikter där du mest står och guppar nån centimeter. Dropsets, supersets och ta i så att tårarna rinner och du låter som en idiot.

Tittar inte folk på dig och skakar på huvudet på gymmet och ingen klagar på dig, tränar du inte hårt nog. Folk skall störa sig på dig, och det rejält.

+1. ja det låter som en framgångs saga det..........*whatever*

Stjarnan
2015-02-21, 18:01
Jag har också väldigt svårt att få mina vader att växa. Förra året gjorde jag ett seriöst försök under ca 8 månader att träna dem med väldigt hög frekvens och alla möjliga varianter. Ökningarna var så små att jag gav upp. Nu när jag börjat träna crossfit och hoppar hopprep så har det börjat hända grejer. Även backintervaller ger vaderna bra stryk.

Så mina bästa tips är hoppa hopprep och spring backintervaller, gärna med fivefingers��

biggusdickus
2015-02-21, 19:12
Jag har också väldigt svårt att få mina vader att växa. Förra året gjorde jag ett seriöst försök under ca 8 månader att träna dem med väldigt hög frekvens och alla möjliga varianter. Ökningarna var så små att jag gav upp. Nu när jag börjat träna crossfit och hoppar hopprep så har det börjat hända grejer. Även backintervaller ger vaderna bra stryk.

Så mina bästa tips är hoppa hopprep och spring backintervaller, gärna med fivefingers��

Detta är intressant. Undrar hur många av de med obefintliga vadgener som skulle få bra resultat av hopprep å backintervaller? Dåliga vader kanske ändå ofta beror på felaktig träning snarare än dåliga gener?:)

cero
2015-02-21, 20:03
Detta är intressant. Undrar hur många av de med obefintliga vadgener som skulle få bra resultat av hopprep å backintervaller? Dåliga vader kanske ändå ofta beror på felaktig träning snarare än dåliga gener?:)

Tittar man på kampsportare, bollsportare osv som utför absurda mängder hopp, backintervaller osv så finns det lika många kycklingvader där som det finns i den normala populationen. :(

cero
2015-02-21, 20:04
Världens bästa kampsportare t ex. :D

http://fighterxfashion.com/wp-content/uploads/2012/09/jon-jones-nike.jpg

2 av världens bästa fotbollsspelare:

http://media3.fcbarcelona.com/media/asset_publics/resources/000/060/929/size_640x360/2013-07-29_ENTRENO_30-Optimized.v1375094573.JPG

Har inte sett ngn sport där atleterna har bra vader överlag.

Sheogorath
2015-02-21, 20:09
Velodromcyklister?

biggusdickus
2015-02-21, 20:17
Tittar man på kampsportare, bollsportare osv som utför absurda mängder hopp, backintervaller osv så finns det lika många kycklingvader där som det finns i den normala populationen. :(

Men här snackar vi som sagt absurda nivåer av belastning på vaderna. Ett fåtal bygger vader på den nivån, många drabbas istället av det jag kallar 'skadade' vader. Några minuters rephoppning å några intervaller i backe på motionärsnivå är kanske en optimal nivå för många.

Morty
2015-02-21, 20:19
Strongman.

I cykling är fotens plantarflektorer bara ansvariga för typ 10% av effektutvecklingen.

Fram tills du börjar sprinta! Då blir de mer och mer aktiva. Jag antar att Sheo menar ffa track-sprinters, de som kör Kilo och nedåt. Då krävs ju en genetiskt predisposition för abnorm benstyrka och anaerob arbetsförmåga.

cero
2015-02-21, 20:31
Ja, folk som är grova genetiskt brukar också ha bra vader så det kombinerat med doping är nog anledningen till att kraftsportare ser ut som de gör snarare än själva sporten de utövar.

cero
2015-02-21, 20:33
Men här snackar vi som sagt absurda nivåer av belastning på vaderna. Ett fåtal bygger vader på den nivån, många drabbas istället av det jag kallar 'skadade' vader. Några minuters rephoppning å några intervaller i backe på motionärsnivå är kanske en optimal nivå för många.

Nja, tvärt om är vaderna oerhört slitstarka. Ingen chans att de växer av att man tränar mindre.

cero
2015-02-21, 20:43
Kanske är lösningen sprinter?

http://media.cmgdigital.com/shared/img/photos/2014/05/07/3d/53/Usain_Bolts_track_shoes.jpg

Nope. :D

biggusdickus
2015-02-21, 21:14
Nja, tvärt om är vaderna oerhört slitstarka. Ingen chans att de växer av att man tränar mindre.

Jag är fortfarande övertygad om att många inom eliten som springer å hoppar omkring ständigt har sabbat sina vader. Om vaderna gillade att få så mycket pisk så skulle dom växa.

cero
2015-02-21, 21:19
Jag är fortfarande övertygad om att många inom eliten som springer å hoppar omkring ständigt har sabbat sina vader. Om vaderna gillade att få så mycket pisk så skulle dom växa.

Amatöratleter har inga bra vader heller. Inte motionärer heller.

Så vilka är det som har exklusivt bra vader?

biggusdickus
2015-02-21, 21:32
Amatöratleter har inga bra vader heller. Inte motionärer heller.

Jag kan plocka ut populationen i den lilla alpbyn mellan bergen jag besökte. Alla gubbar man såg hade lederhosen å grymma vader!

Seedstream
2015-02-21, 22:34

Ingen, nyckeln är långbyxor.

Stjarnan
2015-02-22, 08:42

Jag tror ofta fallet är felaktig träning av det jag sätt på gymmen genom åren. Folk tränar halva rörelse (pga för hög belastning).

2 av världens bästa fotbollsspelare:

http://media3.fcbarcelona.com/media/asset_publics/resources/000/060/929/size_640x360/2013-07-29_ENTRENO_30-Optimized.v1375094573.JPG

Har inte sett ngn sport där atleterna har bra vader överlag.

Ganska dåligt exempel på fotbollsspelare då killarna på bilden väger 64-65kg och inte är muskulösa jämfört med andra fotbollsspelare.

Kanske är lösningen sprinter?

http://media.cmgdigital.com/shared/img/photos/2014/05/07/3d/53/Usain_Bolts_track_shoes.jpg

Nope. :D

http://s3.amazonaws.com/rapgenius/1380386371_usain-bolt_2269961b.jpg

Usain bolt är 1,95 cm lång så även om han tycks ha små vader så tycker jag ändå inte det är så illa med tanke på hans längd?

Slartibartfast
2015-02-22, 10:43

Dessa killar har ju större vader än överarmar, något som jag klassar som väldigt bra vader. Eller kassa överarmar.

noob1
2015-02-22, 11:04
Två spelare med stora vader är Shaqiri och Schweinsteiger och dessa två tränar med stor sannolikhet med samma metoder som deras lagkamrater.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/03/31/1396264938964_wps_The_calves_of_Bayern_Muni.jpg

http://i.imgur.com/SkGoA0C.png

cero
2015-02-22, 11:25
Usain bolt är 1,95 cm lång så även om han tycks ha små vader så tycker jag ändå inte det är så illa med tanke på hans längd?

Riktigt illa. Känner en snubbe på samma längd som har typ dubbelt så stora vader, han tränar inte ens.

Dessa killar har ju större vader än överarmar, något som jag klassar som väldigt bra vader. Eller kassa överarmar.

Haha. :D

Ozziking
2015-02-22, 11:27
Tror ni att man kan utöka sin vadträning till 3ggr / vecka utan problem? Blir runt 14 set vader i veckan då

PureWhey
2015-02-22, 11:29
Två spelare med stora vader är Shaqiri och Schweinsteiger och dessa två tränar med stor sannolikhet med samma metoder som deras lagkamrater.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/03/31/1396264938964_wps_The_calves_of_Bayern_Muni.jpg

Damn
:D

Slartibartfast
2015-02-22, 12:40
Tror ni att man kan utöka sin vadträning till 3ggr / vecka utan problem? Blir runt 14 set vader i veckan då

Jag ser det som ett minimum.

Stjarnan
2015-02-22, 13:48
Riktigt illa. Känner en snubbe på samma längd som har typ dubbelt så stora vader, han tränar inte ens.

Du känner 1 person som har stora vader och är lång, oj! Jag säger inte att det är omöjligt för långa människor att få stora vader. Jämför du en man som är 1,70 lång och har 40 cm omkrets runt vaderna så lovar jag dig att det ser större ut än på en man som har samma omkrets men är 1,95 cm lång

Jag ser det som ett minimum.

+1.
Periodvis när jag körde vader så tränades dem 4 ggr i veckan, 10 set per pass

cero
2015-02-22, 15:02
Du känner 1 person som har stora vader och är lång, oj! Jag säger inte att det är omöjligt för långa människor att få stora vader. Jämför du en man som är 1,70 lång och har 40 cm omkrets runt vaderna så lovar jag dig att det ser större ut än på en man som har samma omkrets men är 1,95 cm lång

Jaha, och?

Stjarnan
2015-02-22, 15:19
Jaha, och?

Det jag menar är att Usain Bolt t.ex. inte har speciellt små vader utan att dom kanske upplevs små pga av hans längd.

cero
2015-02-22, 15:28
Det jag menar är att Usain Bolt t.ex. inte har speciellt små vader utan att dom kanske upplevs små pga av hans längd.

Vad som är stort och inte är ju givetvis relativt längden så han har små vader. Han har nog små vader i absoluta mått också.

F Ultra
2015-02-22, 22:49

Jag tror att du faktiskt kan vara inne på något, finns ju ett symptom hos barn med adhd, autism mm som heter idiopatisk tågång och en av sakerna som dessa barn tydligen ofta drabbas av är just muskelförkortningar i vaden (kontrakturer).

Padde
2015-02-23, 11:40
Jag har problem med både vader och underarmar. Har relativt lätt (lätt o lätt) att lägga på mig massa på överkroppen och lår.. ser lite lustigt ut ungefär som en t rex... gäller det samma med underarmarna som med vaderna? Dvs att dom inte svarar som de andra musklerna?

Stjarnan
2015-02-23, 11:48
Jag har problem med både vader och underarmar. Har relativt lätt (lätt o lätt) att lägga på mig massa på överkroppen och lår.. ser lite lustigt ut ungefär som en t rex... gäller det samma med underarmarna som med vaderna? Dvs att dom inte svarar som de andra musklerna?

Tränar du med remmar? Kan vara en anledning till att underarmarna får jobba för lite.

BengtBurk
2015-02-23, 14:24

Här tror jag det är större variation mellan individer. Underarmarna är inte någon postural muskel och det går utmärkt att klara sig i vardagen utan tyngre belastning för underarmarna än att du måste kunna hålla i ett mjölkpaket. Har du en aktiv vardag där du jobbar med händerna i arbetet och kanske har för vana att bära hem matkassen från affären som ligger någon kilometer bort så får du, precis som med vaderna, förmodligen ligga i lite extra på gymmet.

cero
2015-02-23, 15:46
Jag tror att du faktiskt kan vara inne på något, finns ju ett symptom hos barn med adhd, autism mm som heter idiopatisk tågång och en av sakerna som dessa barn tydligen ofta drabbas av är just muskelförkortningar i vaden (kontrakturer).

Så vi har alla symptomfria skadade vader? Ser ingen logik eller verklighetsförankring i resonemanget.

Padde
2015-02-23, 16:00
Tränar du med remmar? Kan vara en anledning till att underarmarna får jobba för lite.

Jag kör inte med remmar..tränar dock inte underarmen specifikt då jag alltid har som mest pump i underarmen efter alla helkropps pass... handlederna mina är extremt små i förhållande till överarmen.. samma med ben lederna. har stora lår och medelmåttiga vader iom att muskelfästen sitter lite för högt

Bara störigt iom att jag lätt lägger på mig massa på överkroppen samt lår... men underarmar och vader bara står still oavsett vad jag gör

cero
2015-02-23, 16:10
Jag kör inte med remmar..tränar dock inte underarmen specifikt då jag alltid har som mest pump i underarmen efter alla helkropps pass... handlederna mina är extremt små i förhållande till överarmen.. samma med ben lederna. har stora lår och medelmåttiga vader iom att muskelfästen sitter lite för högt

Bara störigt iom att jag lätt lägger på mig massa på överkroppen samt lår... men underarmar och vader bara står still oavsett vad jag gör

Testa att träna underamar dynamiskt då? Kör lite curls åt bägge håll.

Seedstream
2015-02-23, 16:22

Know the feeling, man känner sig som en sjöstjärna.

F Ultra
2015-02-23, 22:08
Så vi har alla symptomfria skadade vader? Ser ingen logik eller verklighetsförankring i resonemanget.

Långt ifrån alla, men de som manglar vader med 7000 sets 7 dar i veckan ligger nog i riskzonen.

AeternusRex
2015-02-24, 09:52

Ingenting på mina ben växer särskilt bra. Jag skyller detta på alldeles för många år med löpning som benträning.

cero
2015-02-24, 14:43
Ingenting på mina ben växer särskilt bra. Jag skyller detta på alldeles för många år med löpning som benträning.

:confused:

Det beror med all sannolikhet på dålig träning eller dåliga gener. Det går inte att förstöra benens förmåga att bygga muskelmassa med löpning. Var har du fått det ifrån?

AeternusRex
2015-02-24, 14:50

Det beror med all sannolikhet på dålig träning eller dåliga gener. Det går inte att förstöra benens förmåga att bygga muskelmassa med löpning. Var har du fått det ifrån?

Bara broscience. Jag hade förr lätt att bygga ben dom blev som marmorpelare vilket jag inte gillade så jjag bara löpte, lirade boll osv nu 10 år senare växer dom inte. Troligen pga för lågt tryck från min sida men lederna fixar inte mer så det får va. Vill i vilket fall inte ha tokstora ben även om lite mer vore bra

biggusdickus
2015-02-24, 21:03

Du verkar säker på att muskler inte kan påverkas negativt av ogynnsam belastning. Studie på det?

cero
2015-02-24, 21:15
Du verkar säker på att muskler inte kan påverkas negativt av ogynnsam belastning. Studie på det?

Lol, du har bevisbördan kompis.

Arne Persson
2015-02-24, 22:24
Detta vadprogram brukar jag rekommendera att testa:

Välj ut två övningar med raka ben. Tex stående vadpress och i hacklift.

Dag 1 kör dessa två tungt 5X8-12
Dagen efter, kör samma övningar 5X20-25
Vila 1-2 dagar
Upprepa...

Lipservice
2015-02-24, 22:33

Vila 1-2 dagar
Upprepa...

Jag som aldrig tränat vader mer än hopprep lär plågas. Me like!

cero
2015-02-24, 22:54

Vila 1-2 dagar
Upprepa...

Har du någon adept som lyckats bygga vader med ett dåligt startläge?

Arne Persson
2015-02-24, 23:16
Har du någon adept som lyckats bygga vader med ett dåligt startläge?

Tja, från åtminstone småhyfsat startläge. Lagt in bilder på honom på en tidigare tråd. :)

biggusdickus
2015-02-24, 23:16
Lol, du har bevisbördan kompis.

Jag har bara min erfarenhet. Människor har olika gener för byggning, men att genetiken bara skulle slå till på nån enskild muskel är nys. Har man hopplösa gener är allt svårt att bygga upp, har man rätt gener växer allt.

Jag har kassa byggargener men har ändå tränat mig till rätt stora vader, å det finns killar som är rejält grova men saknar vader. Detta måste alltså ha en annan förklaring. Afrikanska fågelvader har sin egen genetik men det är en annan diskussion.

Arne Persson
2015-02-24, 23:34
Jag har bara min erfarenhet. Människor har olika gener för byggning, men att genetiken bara skulle slå till på nån enskild muskel är nys. Har man hopplösa gener är allt svårt att bygga upp, har man rätt gener växer allt.

Jag har kassa byggargener men har ändå tränat mig till rätt stora vader, å det finns killar som är rejält grova men saknar vader. Detta måste alltså ha en annan förklaring. Afrikanska fågelvader har sin egen genetik men det är en annan diskussion.

Jag har redan förklarat orsaken och i tidigare trådar...

biggusdickus
2015-02-24, 23:58
Jag har redan förklarat orsaken och i tidigare trådar...

Ledsen att jag missat det. Har du lust att dra den korta versionen?

Arne Persson
2015-02-25, 00:06
Ledsen att jag missat det. Har du lust att dra den korta versionen?

Kolla mina inlägg om längden på Vadmuskelns båda muskelhuvuden.

biggusdickus
2015-02-25, 00:20
Kolla mina inlägg om längden på Vadmuskelns båda muskelhuvuden.

Jag förstår att det kan vara svårt att få biffiga vader om man har extremt korta muskelbukar men är det verkligen fallet med alla på forumet som klagar över sina tunna vader?

Arne Persson
2015-02-25, 00:37
Jag förstår att det kan vara svårt att få biffiga vader om man har extremt korta muskelbukar men är det verkligen fallet med alla på forumet som klagar över sina tunna vader?

Därför att det finns ett samband mellan längden på tex en muskelbuk och hur mycket volym och tvärsnittyta den kan utveckla.

cero
2015-02-25, 00:43
Därför att det finns ett samband mellan längden på tex en muskelbuk och hur mycket volym och tvärsnittyta den kan utveckla.

Är det inte f a afrikaner som har väldigt höga fästen på underbenen?

Arne Persson
2015-02-25, 01:38
Är det inte f a afrikaner som har väldigt höga fästen på underbenen?

Fästena är mlm konstanta med men längden och utseendena på muskelhuvudena på Vadmuskeln är som sagt varierande. Afrikaner är en oerhört divers grupp där alla former förekommer. Från "sugrör" till "bautavader"... :)

Klein
2015-02-25, 03:20
Den etnicitet med överlag störst vader måste ju vara pacific islanders. Här i Nya Zealand går det omkring folk till både höger och vänster med helt galet enorma vader. Oftast är de ju feta men vaderna är ändå helt sjuka. Har även noterat att kineser har ofta stora vader.

Captainwide
2015-02-25, 20:25
Okej jag får väl avslöja min hemlighet om hur man får stora vader. Det är... ingenting, det finns ingen hemlig ingrediens som det sades i Kung Fu Panda. Du måste TRO att du hattar runt med stora vader, då kommer du garanterat märka skillnad.

gustav957
2015-03-01, 02:02
Tycker vader är en hemsk muskelgrupp. MAN kan alltid förbättra, jag repeterar alltid förbättra. Men det finns en hake... Allt beror på proportioner/fästen hur dina vader ser ut... Har själv 46 cm vader, men vet många vars vader ser mycket större ut än min framifrån, trots ett omfång på 6 cm mindre, dvs 40....

Stjarnan
2015-03-18, 14:51
Kan vara bra att börja passet med att köra vader:
http://www.ergo-log.com/trainfirst.html

Starke75an
2015-03-19, 08:21
Fråga: hur mycke väger ni som har vader större än 45cm? Mina ligger på 42-43. Kv 90kg

Starke75an
2015-03-20, 06:43
Fråga: ni som har över 43 i vader, vad väger ni? Frågan utgår från att jag tror att vikten spelar avgörande roll för vaderna storlek. Jag går 16-20000 steg om dagen på arbetsdagarna. Så går det nå större än 43 med min vikt och lagom träning?

RobbanColeman
2015-03-20, 08:29
Mina mätte 46cm på 83kg.

biggusdickus
2015-03-20, 17:30
Fråga: ni som har över 43 i vader, vad väger ni? Frågan utgår från att jag tror att vikten spelar avgörande roll för vaderna storlek. Jag går 16-20000 steg om dagen på arbetsdagarna. Så går det nå större än 43 med min vikt och lagom träning?

För att få till en exakt ekvation lär du ha med skostorlek utöver vikt så att du kan beräkna hävarmen som dina vader måste jobba emot.😉

Starke75an
2015-03-21, 08:54
Alltså kan jag nu nå 45+ om generna och viljan finns. Har dubblat min vad träningen nu så vi får se om det händer nått.

43 i skor. Ger bra hävstång.