Visa fullständig version : Donerar ni pengar ?
TheOne1994
2015-02-18, 11:19
Donerar ni pengar till något ? Cancerfonden osv. Det finns massor med sådana orginisationer som behöver pengar.
Jag ger 100:- till Cancerfonder 3-4 gånger om året.
Donerar till wikipedia en gång i månaden. Lätt tillgänlig kunskap är otroligt viktigt.
Nej jag försöker förhindra fortplantningen av mina sämre bekanta istället.
Varje månad till WWF, läkare utan gränser och amnesty. Ibland till andra.
Stadsmissionen och Alzheimerfonden.
Donerar varje månad till Amnesty och Läkare utan gränser. Enkelt och billigt sätt att lätta på ångesten.
Stonemountain
2015-02-18, 11:39
Donerar kanske 1000:- om året till olika ändamål.
Xtreme-G
2015-02-18, 11:41
Donerar väldigt sällan och små summor, men allt har gått till Wikipedia. Ökad kunskap kan hjälpa många.
Väldigt sällan, ibland kan jag köpa något onödigt dyrt där överskottet går till något välgörande ändamål, men annars är det i princip bara mynten jag får tillbaka när jag betalar kontant (vilket jag fortfarande envisas med att göra väldigt ofta av någon oklar anledning) som åker ner i eventuell insamlingsbössa om sådan finns på plats.
AeternusRex
2015-02-18, 11:46
Nej aldrig. Svenska staten donerar redan för mycket och i många fall försvinner en stor procent av summan. Det var en dokumentär eller inslag om detta gör nåt åt sedan där dom påvisade att i snitt försvinner 75% av dom donerade pengarna. Det är större chans att du betalar för ammunition och attack helikoptrar åt diktaturer än att det svältande barnet i reklamen får hjälp.
King Grub
2015-02-18, 11:49
Nej.
LoveMachine
2015-02-18, 11:53
Wikipedia, minst en gång per år. Annars så har alla de "vanliga" välgörenhetsorganisationerna har skjutit ut sig eftersom de stör mig på stan och är allmänt påstridiga. Sånt ska straffas.
100 kr/månad till Unicef. De gör massvis med bra grejer.
Varje månad till WWF, läkare utan gränser och amnesty. Ibland till andra.
Dom har bytt namn till WWE nu.
AeternusRex
2015-02-18, 11:56
100 kr/månad till Unicef. De gör massvis med bra grejer.
Det var även en av dom organisationer som tappade mest pengar längs vägen om jag inte missminner mig.
TheOne1994
2015-02-18, 12:09
Nej aldrig. Svenska staten donerar redan för mycket och i många fall försvinner en stor procent av summan. Det var en dokumentär eller inslag om detta gör nåt åt sedan där dom påvisade att i snitt försvinner 75% av dom donerade pengarna. Det är större chans att du betalar för ammunition och attack helikoptrar åt diktaturer än att det svältande barnet i reklamen får hjälp.
nja dålig motivering. Svenska staten kan göra som dom vill. Kan inte DU tänka dej donera alls ? Inom sjukvård osv ?
Det var väl ett tag sedan Röda korset var i någon skandal, sådana donerar jag inte till. Där det sitter en diriktör tex Jan Carlsson på en årslön på ex antal mille.
Det var även en av dom organisationer som tappade mest pengar längs vägen om jag inte missminner mig.
https://unicef.se/vad-vi-gor
Ibland när det inträffat någon större katastrof.
Diomedea exulans
2015-02-18, 12:17
Ja, 100 spänn i månaden till en orangutang och 100 spänn till Röda Korset. Ibland lite annat också, skänkte 175 spänn till vaccin på alla hjärtans dag. Ger till tiggare på gatan ibland också. Funderar på att börja ge mer, skäms alltid för att det finns andra i världen som har det sämre utan att jag gör mer för dem.
Nej, jag betalar redan 70% skatt, varav en viss summa går till behövande länder.
Maverick
2015-02-18, 12:20
Har donerat till cancerfonden någon gång av förklarliga själ.
Men nej, inte regelbundet, försvinner för mycket pengar utav det man ger för att det ska värt det i mina ögon.
AeternusRex
2015-02-18, 12:29
Jag hade gott kunnat hjälpa till om systemet varit fungerande och jag har pyntat ut ett par gånger till
läkare utan gränser då det är hyfsat säkert att pengarna hamnar där dom skall.
Jag förespråkar mer hands on när det gäller hjälp lasta ett skepp här med material och kunnig arbetskraft och åk till platsen och bygg upp förutsättningar för att dom skall klara sig själva. Att bomba in ris är så galet kontraproduktivt.
Hackenschmidt
2015-02-18, 12:45
Hade fadderbarn i kina ett tag, sen körde dom OS där med allt vad det innebar...enormt slöseri av skattepengar, tvångsflytt för fattiga osv. Då kändes mina 100kr om månaden så meningslösa.
Ska jag donera i framtiden blir det till djur eller forskning, människor suger ändå. Kanske lite donationer till sloth sanctuary.
PureWhey
2015-02-18, 12:57
Ja, betalar skatt.
The_RobRoy
2015-02-18, 13:24
Ger några hundralappar då och då till tiggare, men har nog tänkt sluta helt med det, gillar inte utvecklingen på antalet som sitter på gatorna, det är ju helt galet.
Sporadiskt. Gör jag det brukar det vara till små, lokala/regionala organisationer/personer där jag med enkelhet kan se "verksamheten".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.