handdator

Visa fullständig version : Står still i vikt trots 3 veckors deff

Sotnot
2015-02-18, 06:39
Gör min första deff då jag äntligen lan träna som jag vill. Är en tjej som aldrig deffat tidigare. Det visade sig att jag under många år alltid har ätit för lite och har då mått dåligt samt inte förändrat min vikt utanför upp. Kroppen har nog varit inställd på svält. Ett helt omedvetet agerande från min sida. Nu äter jag 1700kcal om dagen och styrketränar 3-4 dagar i veckan. Detoxade 3 veckor innan start och gick ner 3 kg via detox. Nu då är jag inne i v 4 av deff och går inte ner något alls. Har börjat köra mer protein denna veckan. Varför går jag inte ner? Att träna så "mycket" (för mig) och äta så mycket (som 1700kcal är för mig) så händer inget.. 1700kcal var riktigt tufft att få i sig de första två veckorna men nu har Jag vant mig. Vad tror ni felet är? Ska jag äta ännu mer eller mindre?

Maverick
2015-02-18, 06:46
Ser du någon skillnad på kroppen?

Sheogorath
2015-02-18, 07:01
Längd och vikt?

abstract
2015-02-18, 08:06
Du ligger nog bra precis på balans nu, vilket absolut inte är ett ohälsosamt tillstånd att befinna sig i. Bara enerverande då allt tar som mest tid. Vill du gå ner nått kg måste du nog dock sänka kalorierna lite.

Aliaas
2015-02-18, 08:24
som jag förstår det äter du mer nu än du gjorde förut? inte konstigt att
du inte går ner då eller har jag fattat fel?

Sotnot
2015-02-18, 16:43
Jag ser lite skillnad men inte så mycket. Känns konstigt att det syns på kroppen men inte på vågen? Jag kan inte sånt här hur man ska tänka.

Sotnot
2015-02-18, 16:44
Jag väger 64,6 idag vill gå ner till 60. Är 165 cm lång smal överkropp men breda höfter. Typiskt kvinnoporblem

Sotnot
2015-02-18, 16:48
Ja tidigare under många år har jag levt stressigt och låtit maten komma i sista hand. Äter alltid nyttigt och tänker på vad jag stoppar i mig men njuter av god mat ändå. Med nyttigt menar jag ex att jag äter inte pizza, hamburgare eller godis å sånt i mängder. Väljer helst sallad eller så. Undviker bröd men äter mycket potatis men sällan ris eller pasta.
Min sambo anser att jag äter lite. Äter aldrig en hel portion när man äter ute.. Åt 3 mål om dagen med upp till 8 timmar mellan varje mål.. Nu äter 5 gånger om dagen och 1700 kcal totalt och de första två veckorna va det svårt att få i sig och behålla allt. Är lättare idag men fortfarande krävande. En måltid tar en bra stund att få i sig för jag behöver pausa. Så en tanke är att kroppen ska ställa om sig på allar för att sen gå ner? Eftersom 1700 normat är underskott om man är normal?

Sheogorath
2015-02-18, 16:50
Jag ser lite skillnad men inte så mycket. Känns konstigt att det syns på kroppen men inte på vågen? Jag kan inte sånt här hur man ska tänka.

Jag väger 64,6 idag vill gå ner till 60. Är 165 cm lång smal överkropp men breda höfter. Typiskt kvinnoporblem

Om du inte är van vid riktig styrketräning (bodypump och andra liknande pass räknas inte) så kommer du få muskelmassa, om du ser till att bli starkare i dina övningar. Då kan du utan problem få lägre fettprocent utan att vågen visar en lägre siffra.

Sotnot
2015-02-18, 17:35
Nä det är sant. Kör bara ren styrketräning på gym nu och kör så tungt jag orkar. Jag går ganska snabbt upp i vikter nu när jag kommit igång för jag vågar mer. Går inga andra pass nu för vill bara bygga styrka eftersom jag inte kunnat det unna pga rasad rygg. Är frisk nu så kör på för att inte hamna där igen. Så muskelmassa säger du. Att jag är för otränade helt enkelt? Men vad jag förstått så tar det tid att bygga kilon i muskler?

Sheogorath
2015-02-18, 17:42
Man går upp i muskelmassa snabbt i början. Dessutom lagrar du mer in glykogen (som binds med vätska) i musklerna när du börjar styrketräna. Så länge formen förbättras ska du bara vara glad om vikten står stilla. Det är ju det bästa som kan hända under en deff. Att utvärdera med midjemåttet är bra om man misstänker att man inte går ner i vikt eftersom man går upp i muskelmassa. Om midjemåttet inte minskar stadigt ska man nog se över kosten och dra ner kalorierna.

Sotnot
2015-02-18, 17:45
Olika teorier jag mött: min kropp är van vid svält och det tar tid att stämma om sig till att den nu får mat och att ämnesomsättningen vaknar till liv igen. När jag åt så sällan så var inte systemet valet. En teori är att gå ner till 1500kcal istället. Det är märkligt att en detox på bara frukt och grönt fick mig att gå ner från 68 till 65. Efter detox så började jag med detta och gick mer första veckan till 64,6 och nu har det stått still i 3,5 vecka så har gått på diet kan man säga i 6,5 veckor..

Sotnot
2015-02-18, 19:21
Ja jag tror midjemåttet har gått ner lite iofs. Kan mäta imorgon på morgonen. Jag mår väldigt mycket bättre när jag äter märker jag. Mer fokus och ork och gladare humör så nått fel har det varit tidigare. Hur blir jag av med vätska då? Så det kommer dröja innan jag ser på vågen så får gå på mått och bilder i stället? Fotar nämligen.

Sotnot
2015-02-18, 19:45
Sen är det svårt också att mäta midjan då jag har smal midja redan och man börja se aningar på rutor så rumpa och lår är störst och det är där mina fettdepåer finns

Pretorian
2015-02-18, 19:59
Klart du går ner i vikt på bara frukt och grönt under tre veckor.

Sotnot
2015-02-18, 21:19
Ja det vet jag alltså kan jag gå ner i vikt. Detoxar två gånger om året. Effektivt men inte om man vill bygga muskler och gå ner i vikt som jag vill

King Grub
2015-02-18, 21:20
Sluta "detoxa". Det är en ren bluff och det enda du gör är sabbar din ämnesomsättning. Organen renar kroppen själva.

Pretorian
2015-02-18, 22:03
Men ät gärna frukt och grönt till din vanliga kost. Det är gott, nyttigt och du kan äta ganska mycket av det.

Sotnot
2015-02-19, 05:45
Ja det vet jag att man gör.

Sotnot
2015-02-19, 06:19
Vad säger niom detta resultatet. På drygt 3,5 veckor har jag tappat 2 cm runt det jag mäter: mage, lår och rumpa. Men inget på vikten då. Är det så enkelt då att jag äter bra men att jag bygger muskler som kag aldrig haft dom påverkar vikten?

Sheogorath
2015-02-19, 07:04
Vad säger niom detta resultatet. På drygt 3,5 veckor har jag tappat 2 cm runt det jag mäter: mage, lår och rumpa. Men inget på vikten då. Är det så enkelt då att jag äter bra men att jag bygger muskler som kag aldrig haft dom påverkar vikten?

Ja. Det låter ju hur bra som helst.

Clajj
2015-02-19, 07:20
Jag tkr 1700 låter som för mkt för att gå ner i vikt på din längd och vikt. Du och jag har samma mått och jag tränar 6dar i veckan o ligger runt 1400 för o gå ner...

Sotnot
2015-02-19, 12:52
Ska jag gå ner till 1500 kcal då? Vill inte hamna på svält igen då en menar att jag vart tuff mot kroppen och mina organ i många år.

z_bumbi
2015-02-19, 13:07
Du verkar ha en bakgrund som man måste känna till för att kunna ge några vettiga råd så vad exakt betyder att "vara tuff mot kroppen och mina organ"?

Sotnot
2015-02-19, 14:06
Det är en dietist ord som en kompis kontaktade. Att jag har levt på svält nivå av och till. Att jag äter lite men det verkar väl som att kroppen nu ställer om sig på att äta mat och starta förbränning och ämnesomsättning nu när jag äter regelbundet. Verkar trots allt som jag går ner i omfång snarare än vikt så den teorin om att jag nu bygger muskler som är dåligt tränade och på så sätt behåller vikten kanske stämmer. Jag kanske har har stirrat för mycket på vågen

Sotnot
2015-02-19, 17:52
Har ni ätardag någongång under deffen?

Aliaas
2015-02-19, 18:26
Nej

Anser själv att det är fullständigt bortkastat att svulla en dag och således förlänga deffen onödigt mycket. Äter istället lite av det jag blir väldigt sugen på (godis chips etc..) eller en pizza titt som tätt. Balanserar dock alltid detta med lägre intag av annat eller mer träning så att deffen inte skadas alls.

Beemel
2015-02-19, 19:08

Nope.

Sheogorath
2015-02-19, 19:21
Jepp. Varje lördag. I början kan det vara upp mot 700 kcal extra den dagen, mot slutet så lite som 100 kcal. Skillnaden i makros är helt enkelt att jag skiter i att ha optifördelning just den dagen för att kunna äta sådant jag varit sugen på under veckan.

Förmodligen bara bra för kropp och själ och nedgångstakten är beräknad utifrån detta.

Att ha en dag där man får äta obegränsat av vad man vill provade jag någon diet för något decennium sedan (tidigt 2000-tal var det många som trodde att det fanns något slags tak för hur mycket kalorier man kunde lagra in på en dag) och det var verkligen katastrof.

Sotnot
2015-02-19, 21:54
Ok, tack för alla svar. Jag får kanske ge detta tid och inte stirra på vågen utan förlita mig på mått istället. Tänkte ha en ätardag i månaden men under kontrollerad form ändå. Återkommer om två tre veckor kanske om inget händer för då kan jag behöva föer tips.

Goldman Sachs
2015-02-23, 10:31

Ja, det var en nyckelfaktor när jag deffade. Att fylla på glykogenlagren och (försöka) återställa leptinnivåerna är inte en dålig idé.

Men det är ju ganska individuellt hur man vill ha sina ätardagar. Vissa äter när de vill äta och justerar det allt eftersom. Jag behöver rutin och således hade jag en helgdag i veckan jag planerade efter. Det fungerade likaså som en morot och ökade min motivation på vardagarna.

Sotnot
2015-02-26, 18:45
Har gat ner till 1600 kcal men står still än..... vad gör jag??

abstract
2015-02-26, 20:59
Har gat ner till 1600 kcal men står still än..... vad gör jag??

Rutinerade individer ger dig tipset att 1700kcal eventuellt är lite mycket. Du går ner 100kcal och står fortfarande kvar på samma vikt. Jag skulle tippa på att det absolut bästa du kan göra är att testa gå ner lite till;)

Sotnot
2015-02-26, 21:32
hur ska ma räkna för att få exkt? jag väger 64 idag och är 165 cm lång och vill gå ner till 60. Är inne på min4e vecka deff..

Sotnot
2015-02-26, 21:32
tips på hur mkt jag ska äta?

F Ultra
2015-02-26, 22:10
tips på hur mkt jag ska äta?

Går inte att veta, det enda du kan göra är att minska och se vad som händer, händer inget så minska ännu mer osv osv.