handdator

Visa fullständig version : gång vs löp

karrl
2004-04-03, 10:41
Vad förbrukar mest kcal. löpning en mil eller gång samma sträcka?
Löpningen är ju högintensivare men tar kortare tid. Att går tar längre tid men är lågintensiv...umm..

Genesis
2004-04-03, 10:45
Räkna ut det på http://www.caloriesperhour.com.

King Grub
2004-04-03, 11:30
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=21857

karrl
2004-04-03, 15:12
Det ger inte svar på min fråga :(

Jag vet att 30 min löpning ger mer förbrukning än 30 min promenad. Men om nu STRÄCKAN är densamma vad bränner mest?
1mil löp eller 1mil gång.

King Grub
2004-04-03, 15:41
Originally posted by karrl
Det ger inte svar på min fråga :(

Jag vet att 30 min löpning ger mer förbrukning än 30 min promenad. Men om nu STRÄCKAN är densamma vad bränner mest?
1mil löp eller 1mil gång.

I teorin, om förutsättningarna är identiska, förbrukar de lika mycket energi, men det tar längre tid att gå sträckan.

Tolkia
2004-04-03, 21:15
Jag har hört någon gång att energiförbrukningen i en förbränningsmotor inte ökar direkt proportionellt med sträckan den går utan snarare exponentiellt (det tycker jag i och för sig verkar vara en väl häftig skattning, men det finns ju mindre dramatiska funktioner med liknande utseende; det kanske kunde vara någon av dem). Det är t.ex. därför det är bättre för både miljön och plånbpoken att försöka ha en jämn körstil när man kör bil istället för tokrusa-bromsa-tokrusa-bromsa. Nu vet jag att kroppen inte är någon enkel motor, men jag har med ovanstående i bakhuvudet har jag ändå lite svårt att köpa resonemanget om samma sträcka = samma förbrukning oavsett tempo och rörelsestil. Någon som har en bra förklaring?

Prankie
2004-04-04, 08:31
Måste man då inte ta hänsyn till att bilar har flera växlar och människor har bara en växel?

z_bumbi
2004-04-04, 09:50
Att springa kräver mer energi än att gå i sitt normala tempo, man får en effektförlust om man springer jämfört med att gå.

Börjar man gå snabbare eller långsammare än man normalt går gör man av med mer kalorier.
Går man baklänges så gör man av med ännu mer osv.

Kroppen lär sig att röra sig effektivt i en viss fart som den är van vid, allt för att spara energi.

Hur stor är då skillnaden?
Några kalorier så det spelar ingen roll i det stora hela.

Att gå eller springa gör inte av med så mycket kalorier att en höjning på 3% eller vad det nu blir kommer att märkas.

Alcazara
2004-04-04, 10:03
Efterförbränningen blir ju också högre av löpning jämfört med gång...Jag röstar på löpning!:thumbup:

z_bumbi
2004-04-04, 10:17
Originally posted by Alcazara
Efterförbränningen blir ju också högre av löpning jämfört med gång...Jag röstar på löpning!:thumbup:

Jag röstar på att det inte heller spelar så stor roll om man inte springer som en tok. :D

Efterförbränningen är överskattad vid de flesta motionsformer.

Alcazara
2004-04-04, 10:26
Originally posted by z_bumbi

Jag röstar på att det inte heller spelar så stor roll om man inte springer som en tok. :D

Efterförbränningen är överskattad vid de flesta motionsformer.

Då röstar jag på att springa som en tok!:thumbup:

Dolce
2004-04-04, 11:20
Det är ju aldrig fel att få lite kondition på köpet om man väljer att springa.

King Grub
2004-04-04, 11:56

Det hjälper inte. Efterförbränningen är rätt försvinnande liten.

z_bumbi
2004-04-04, 13:42

Jag också, då är man av med det på så liten tid som möjligt och konditionsträningen blir bättre.

Iofs är det kul att gå i skogen också. :)

bubbleman
2004-04-05, 17:42
Jag testade lite på http://www.caloriesperhour.com, är det möjligt att man bränner "525 calories in 25 min", när man springer? Det står ju under att de räknar med kcal men jag tycker det verkar mycket?

King Grub
2004-04-05, 17:43
Originally posted by bubbleman
Jag testade lite på http://www.caloriesperhour.com, är det möjligt att man bränner "525 calories in 25 min", när man springer? Det står ju under att de räknar med kcal men jag tycker det verkar mycket?

Över 1000 kcal per timme är mer regel än undantag vid intensiv löpning av en någorlunda vältränad och medeltung person.

bubbleman
2004-04-05, 21:51
Fan vad bra! Måste börja springa mer nu!!!

Aki
2004-04-06, 17:32
De man undrar är ju:

Endel säger ju att promenader minskar risken att bryta ner muskler.

Men har man fett på kroppen borde man likväl kunna löpa för kroppen bränner väl alltid fettet först innan den "går på" musklerna??

/Aki

Tanman
2004-04-07, 09:06
bumbi och Grub d e ju SJÄLVKLART att man ska springa! :D

z_bumbi
2004-04-07, 12:58
Originally posted by Tanman
bumbi och Grub d e ju SJÄLVKLART att man ska springa! :D

Ge mig en cykel eller kanot istället. :D

Aki: Har du inte ätit några kolhydrater och sen börjar springa så kommer det tyvärr att drabba musklerna till viss del.

Lösningen är helt enkelt att äta kolhydrater först och sen springa.

AJO
2004-04-09, 23:43
höjer inte löpning insulin känsligheten mycket mer än gång?

King Grub
2004-04-10, 10:30
Originally posted by AJO
höjer inte löpning insulin känsligheten mycket mer än gång?

Jo.

swiftin
2004-04-10, 10:43
Men vid deff t ex och man väljer att springa intensivt istället för långa promenader så måste det ha en mer negativ påverkan på resultaten på gymmet?

När man springer så förbrukas ju till stor del kollisar, som annars kunnat användas till muskelglykogen, vilket ger mindre kraft i gympasset. Men om man går däremot tas det mycket mer på fettet, och väldigt lite på kolhydraterna, och muskelglykogenet "förminskas" inte? Stämmer detta?

z_bumbi
2004-04-10, 10:54
Originally posted by swiftin
Men vid deff t ex och man väljer att springa intensivt istället för långa promenader så måste det ha en mer negativ påverkan på resultaten på gymmet?

När man springer så förbrukas ju till stor del kollisar, som annars kunnat användas till muskelglykogen, vilket ger mindre kraft i gympasset. Men om man går däremot tas det mycket mer på fettet, och väldigt lite på kolhydraterna, och muskelglykogenet "förminskas" inte? Stämmer detta?

Det stämmer i stort men du får kompensera för bortfallet av kolhydrater samt se till att blanda motionsformerna.

Ska du tävla i byggning så råder lite andra regler då det nog kan vara ganska svårt att köra så hårt när kolhydraterna börjar ta slut i slutet på deffen men att köra hårdare konditionsträning i början när underskottet inte är så stort bör inte vara något problem och sen får man fasa ut det ju längre deffen går.

Fartman
2004-04-10, 14:59
det är antagligen bättre med löpning, men den stora fördelen med gång är ju att det inte är lika jobbigt.. så iaf för mig så är det bra mycket större chans att jag får fingrarna ur och går ut och promenerar än att jag orkar springa ;)

jochen
2004-04-13, 22:48
om man cyklar då? samma sträcka :p

King Grub
2004-04-14, 06:24
Originally posted by jochen
om man cyklar då? samma sträcka :p

Ungefär likvärdig med andra aktiviteter som du håller samma puls- och intensitetsnivå. Träningen blir vad du gör det till.

npn
2004-04-17, 09:14
Originally posted by karrl
Vad förbrukar mest kcal. löpning en mil eller gång samma sträcka?

Att springa är mycket mer energikrävande än att gå samma sträcka. Detta låter sig till viss del förklaras med formeln för rörelseenergi från gymnasiefysiken:

W=(mv²)/2

W = rörelseenergin
m = massa (vikt)
v = hastighet

Det är rörelseenergin som gör att bilen blir mos vid en krock. I bilen är det motorn som uppräthåller rörelseenergin, i människan är det benmusklerna. Är man ute och springer måste rörelseenergin hållas konstant, annars sjunker hastigheten. När man står still är rörelseenergin = 0.

Om du går i 5 km/h och istället börjar springa i 20 km/h har hastigheten fyrdubblats. Du kommer att avverka en viss sträcka på en fjärdedel av tiden och detta talar för att man sparar kalorier genom att springa. Men i formeln för rörelseenergi ser man att hastigheten är i kvadrat. Detta innebär att en fyrdubbling av hastigheten leder till en sextondubbling av rörelseenergin. Eftersom det är benen som tillför rörelseenergin måste dessa jobba mycket hårdare. Då bränner man mer kalorier...

Aki
2004-04-17, 10:16
Mjo men om de är så att löpning bryter ner muskler (om du springer innan frukost) så bör väl de som hårdbantar och ska gå ner 20-30 kilo och kör denna metod, få ganska lite muskler kvar tillslut?!

Är man kraftigt överviktig bör väl fettet brännas först, de har ju ganska mycket mer fett än muskler från början?!

z_bumbi
2004-04-17, 13:50
Originally posted by Aki
Mjo men om de är så att löpning bryter ner muskler (om du springer innan frukost) så bör väl de som hårdbantar och ska gå ner 20-30 kilo och kör denna metod, få ganska lite muskler kvar tillslut?!

Ja.

Är man kraftigt överviktig bör väl fettet brännas först, de har ju ganska mycket mer fett än muskler från början?!

Varför skulle kroppen ta någon hänsyn till om man är mycket överviktigt när den vill ha energi?

Aki
2004-04-19, 14:22
Det jag vill komma fram till är frågan vilket takt på en promenaden som avgör om den är muskelnedbrytande?
Och varför den är mindre muskelnedbrytande om man har långsammare tempo?

KIRE
2004-04-19, 14:33
Tempot avgör inte!
Anser inte kroppen att du behöver dina muskler använder den dom som bränsle. Så se till att musklerna behövs och spring sedan i vilket tempo du vill.

z_bumbi
2004-04-19, 14:41
Originally posted by Aki
Det jag vill komma fram till är frågan vilket takt på en promenaden som avgör om den är muskelnedbrytande?
Och varför den är mindre muskelnedbrytande om man har långsammare tempo?

Du bränner mindre kolhydrater om du har lägre ansträngnngsgrad, har du dåligt med kolhydrater i kroppen så bränner man protein istället men exakt när det börjar "tära" på musklerna är svårt att säga.
Effekten att man tappar muskler är inte heller så akut så musklerna bara rasar av men på en diet som varar ett tag så kan det göra en del skillnad.
Att ta protein eller (kanske värre) rent glutamin innan promenaden fyller sitt syfte att spara musklerna men det förhindrar även att man bränner fett lika effektivt. Hur det funkar i praktiken på en viss person kan bara erfarenheten av en diet säga.

Btw så vill jag nyansera mitt förra svar, de som är överviktiga har oftast sämre insulinkänslighet och det underlättar på något sätt att man tappar större andel fett. Exakt hur har jag inte läst in mig på.
Är man dessutom övervikt med dålig insulinkänslighet samt är otränad och börjar träna samtidigt som man ligger på kaloriminus så kan man förlora mer kroppsvikt per vecka utan att förlora muskelmassa än en som är vältränad och har en mer normal fettmängd på kroppen.
Det går alltså att få en överviktig att gå ner ganska fort ett tag men sen kommer takten det fungerar utan att offra muskler att sjunka.