Visa fullständig version : äntligen en bra nyhet i media..
TheOne1994
2015-02-17, 07:24
http://www.dn.se/ekonomi/anstallda-tvingas-trana-for-att-fa-hogre-lon/
Antalet proppar jag skulle bränna av att tvingas med på någon modern päronfit eller crossdressing.
Styrketräning låter ju ok, men tänk om de skulle tyckt att dans eller pilates var världens bästa grej ...
Att sjukfrånvaron sjunkit från 3.48% till 3.12 %, man undrar om det är en signifikant minskning.
Låter som ett HR som gillar att styra och ställa med folk på piffigt vis.
The_RobRoy
2015-02-17, 08:06
Nu passade träningsformen mig, men om de tvingat alla till 2h balett i veckan, då hade jag suttit med armarna i kors..
ARMSTARK
2015-02-17, 08:26
Lurig rubrik, jag som gjorde en tråd om samma sak. :)
Lite förmynderi är det allt. "Det här är bra för er, ni är dock för oansvariga för att fatta att ni bör träna".
Samtidigt är det en anställning och det kan ses som en arbetsuppgift.
Liknelser kan väl dras till säkerhetsrutiner som arbetsgivaren säger till de anställda att följa. Detta av anledningen att arbetsgivaren "vet bättre" då de har större erfarenhet av vilka risker som finns i arbetsmiljön.
Men träningen är kanske inte direkt kopplad till arbetsuppgifterna. Vad är det egentligen företaget efterfrågar?
Långvarig fysisk förmåga. Att ha anställda som är produktiva under lång tid. Hur en person väljer (eller inte väljer) att uppvisa sån kompetens bör ju kanske vara inom ramen för fria val.
Fast företag sänder ju även de anställda på obligatoriska kurser och det kan ju också ses som en form av påtvingad långvarig kompetensutveckling.
Jag har svårt för att bestämma mig i frågan.
Att det är ett kommunalt bolag gör mig extremt tveksam.
Det är inget tvång, men ett lönekriterie och en förmån, träna 2h på betald arbetstid och det ses som meriterande. Jag ser inte problemet, det är som andra frivilliga extrauppgifter och ansvar man kan ta på sig. Vill man ha högre lön så gör man det, annars avstår man.
Förmynderi blir det ju om man tvingar folk att träna, men att man stimulerar till träning genom löneökningar är ju toppen.
Kommunala bolag har aldrig och kommer aldrig vara kompetenta arbetsgivare.
Det är inget tvång, men ett lönekriterie och en förmån, träna 2h på betald arbetstid och det ses som meriterande. Jag ser inte problemet, det är som andra frivilliga extrauppgifter och ansvar man kan ta på sig. Vill man ha högre lön så gör man det, annars avstår man.
Förmynderi blir det ju om man tvingar folk att träna, men att man stimulerar till träning genom löneökningar är ju toppen.
Träningen har dock inget med arbetet att göra så varför ska skattebetalarna pröjsa för det?
AGASaxen
2015-02-17, 08:53
Förstår inte varför folk klagar? De handlar ju inte in om lönesänkning utan om löneökning
Ändra rubriken till något vettigare förresten.
Jag missade tydligen den biten.
Ceros poäng är dock värd att ta i beaktning.
Ett motargument är om det leder till bättre hälsa och produktivitet för arbetstagarna som motsvarar (och överträffar) kostnaden för utgifterna.
TheOne1994
2015-02-17, 09:11
tränade arbetare ska ha mer lön, inget konstigt med det för mig , stora och feta är mer lata överlag. Så detta är en bra lösning för att få fart på folket. Männsikor tenderar att blir fetare och fetare så något måste göras...
Jag missade tydligen den biten.
Ceros poäng är dock värd att ta i beaktning.
Ett motargument är om det leder till bättre hälsa och produktivitet för arbetstagarna som motsvarar (och överträffar) kostnaden för utgifterna.
Det var ju tanken, då de har problem med förslitningsskador, bra basträning typ marklyft, lär kunna förebygga skador och minska sjukskrivningar. Att arbetsgivaren låter en träna 2h på betald arbetstid och dessutom premierar de som faktiskt tränar med mer lön (för de minskar risken att bli sjukskrivna och minskar därmed risken att bli en onödig kostnad)
Jag tycker det är föredömligt.
Ryggskador är dock väldigt vanligt bland styrketränande så jag ställer mig tveksam till om det hade varit förebyggande (spec för folk som inte orkar investera tid i teknik utan bara gör det för att man "måste"). Lite ergonomi för de som lyfter tunga saker kanske hade varit mer effektivt.
Det är trixigt, för vad är nästa steg? Att kräva att arbetstagarna ska äta nyttig mat och sova ordentligt, kontrollerat, för bästa, mätbara, prestation?
Att kräva kurser som har direkt tillämpning på arbetsuppgifter är en sak, men hur långt kan arbetsgivaren gå i övrigt? Kräva att folk ska sola solarium en gång i månaden för att de ska kunna bilda D-vitamin och hålla sig pigga? Kanske gå till familjerådgivare för att deras privata problem misstänks sinka dem, eller påverka deras uppmärksamhet, i jobbet?
Gråzoner när den privata gränsen passeras. Även om de är frivilliga på sätt och vis. Det påverkar lönesättningen att delta, men det som borde påverka lönesättningen är ju vilket arbete man utför, och då ska det ju vara krav med mätbara effekter så det går att bevisa hur det påverkar arbetet. Annars blir det lätt arbetsgivarens godtyckliga påhitt bara.
Det är trixigt, för vad är nästa steg? Att kräva att arbetstagarna ska äta nyttig mat och sova ordentligt, kontrollerat, för bästa, mätbara, prestation?
Att kräva kurser som har direkt tillämpning på arbetsuppgifter är en sak, men hur långt kan arbetsgivaren gå i övrigt? Kräva att folk ska sola solarium en gång i månaden för att de ska kunna bilda D-vitamin och hålla sig pigga? Kanske gå till familjerådgivare för att deras privata problem misstänks sinka dem, eller påverka deras uppmärksamhet, i jobbet?
Gråzoner när den privata gränsen passeras. Även om de är frivilliga på sätt och vis. Det påverkar lönesättningen att delta, men det som borde påverka lönesättningen är ju vilket arbete man utför, och då ska det ju vara krav med mätbara effekter så det går att bevisa hur det påverkar arbetet. Annars blir det lätt arbetsgivarens godtyckliga påhitt bara.
Arbetsgivaren kräver inget.
TheOne1994
2015-02-17, 09:21
man får ett val kan man säga. Tränar du får du mer i kassan. Dom får gärna bryta min privata gräns när det kommer till träning, just för att få mer lön. Träning och välmående är ett tecken att du tar hand om dej själv på ett bra sätt. Du kan även få andra till att börja träna, klart du ska premieras av detta.
man får ett val kan man säga. Tränar du får du mer i kassan. Dom får gärna bryta min privata gräns när det kommer till träning, just för att få mer lön. Träning och välmående är ett tecken att du tar hand om dej själv på ett bra sätt. Du kan även få andra till att börja träna, klart du ska premieras av detta.
Just när det gäller träning tycker jag ju personligen inte det är så farligt, det är ju till och med bra, särskilt om det nu var styrketräning det handlade om.
Jag tänker mer på den andra aspekten av det hela, hur långt ska arbetsgivaren egentligen få gå i att inkräkta i mitt privatliv. För de flesta tillhör träning privatlivet (förutom möjligen arbetsplatser som brandkåren där det är en uppenbar del av arbetsdagen redan från början, inget arbetsgivaren ad hoc kommit på). Och i det här fallet som presenterades var det väl ytterst tveksamt om det ens haft någon signifikant inverkan på det man ville komma åt. Hittills.
Men även vilka risker man medför borde kunna vara ett kriterie, för det är ju något man bidrar med till företaget. Jag ser gärna att man t.ex finansierar anställdas försök att sluta röka, och premierar rökfri personal med en högre löneklass t.ex.
Jag tycker inte arbetsgivaren kan kräva att någon ska sluta röka, men de kan välja att stötta rökstopp och ge privilegier till de som inte röker. Det låter som sunda incitament.
Beholder
2015-02-17, 09:38
Just när det gäller träning tycker jag ju personligen inte det är så farligt, det är ju till och med bra, särskilt om det nu var styrketräning det handlade om.
Jag tänker mer på den andra aspekten av det hela, hur långt ska arbetsgivaren egentligen få gå i att inkräkta i mitt privatliv. För de flesta tillhör träning privatlivet (förutom möjligen arbetsplatser som brandkåren där det är en uppenbar del av arbetsdagen redan från början, inget arbetsgivaren ad hoc kommit på). Och i det här fallet som presenterades var det väl ytterst tveksamt om det ens haft någon signifikant inverkan på det man ville komma åt. Hittills.
En arbetsgivare kan i princip ställa vilka krav dom vill då det är fritt att sluta i princip vilka avtal du vill i Sverige som inte hindras av den tvingande lagstiftningen.
TheOne1994
2015-02-17, 09:58
En arbetsgivare kan i princip ställa vilka krav dom vill då det är fritt att sluta i princip vilka avtal du vill i Sverige som inte hindras av den tvingande lagstiftningen.
sen ska det ställas krav. Det är väl här lite av problemet ligger. Otränade människor "lider" av just självkritik / krav. Mer krav på samhället tycker jag. Vi måste bli bättre..på allt.
Naturligtvis.
Men man får anta att ett företag/en kommun också vill ha folk som jobbar, vilket också styr vilka krav de kan ställa. Ibland tycks arbetsgivare, förblindade av idéer att styra upp arbetsstyrkan, glömma just det att folk faktiskt kan få för sig att byta arbetsgivare.
Så saken ordnar sig nog rätt bra själv till rimliga nivåer.
Evankhell
2015-02-17, 10:40
Träna och få betalt? Var skriver jag på..???
Träna och få betalt? Var skriver jag på..???
Prata med försvarsmakten, de har 3 timmar fys i veckan med lön, utöver all övrig tjänstebunden fysisk aktivitet då.
Träningen har dock inget med arbetet att göra så varför ska skattebetalarna pröjsa för det?
Träningen har i hög grad med jobbet att göra då det anses motverka arbetsskador, friskare anställda innebär också lägre kostnaden för skattebetalarna.
Ryggskador är dock väldigt vanligt bland styrketränande så jag ställer mig tveksam till om det hade varit förebyggande (spec för folk som inte orkar investera tid i teknik utan bara gör det för att man "måste"). Lite ergonomi för de som lyfter tunga saker kanske hade varit mer effektivt.
Jag visst inte att ryggskador var vanligare bland styrketränande än i befolkningen i stort men jag tvivlar också på att kommunen och/eller gymmen inte erbjuder någon form av instruktioner.
Det finns det redan arbetsgivare som gör men det är självklart en flytande gräns för när det kan anses rimligt och inte. I det här fallet är det dock inte ett krav att någon tränar och jag ser steget mellan att få träna två timmar på arbetstid med betalning och att någon ska kräva att man lägger om hela sitt liv som ganska så stort.
shadowfire
2015-02-17, 11:55
Jag känner mig kluven.
Ser fram emot nästa steg. :D Enbart dem som dagligen utför knäböj på ålderdomshemmet får gröt till frukost, övriga vatten och knäckebröd. Alla som avstår från semlan till fikat på jobbet i eftermiddag får inköpspriset för semlan som lönepåslag.
Det är nog lite olika för olika yrken tror jag hur jag ska ställa mig till det hela. När jag jobbade som brandman så var det både obligatorisk fys i form av innebandy mm samt frivillig fys i form av gym. Det kändes helt rätt i förhållande till den arbetsuppgift man faktiskt hade.
En annan arbetsgivare hade dagligen en träningsform på arbetstid betald (gummibandsjox) och det påverkade inte sjukfrånvaron ett dugg. Deltagandet var däremot högt eftersom man kunde stå och joddla lite gummiband och slippa arbetsuppgifterna för en stund.
Ser jag till de personer som har sjukfrånvaro och som inte tränar alls, så är det rätt ofta en koppling även till kosthållning, kanske en rotorsak i psykisk ohälsa osv. Den sjukfrånvaron kommer man kanske inte åt helt genom att enbart ha betald träningstid.
Träningen har i hög grad med jobbet att göra då det anses motverka arbetsskador, friskare anställda innebär också lägre kostnaden för skattebetalarna.
I teorin ja. Sannolikt blir det dyrare, har svårt att se att hälsan hos de anställda ökar (= sjukskrivningar minskar) så pass mycket att det överväger högre lönekostnader. Beror ju också på vad för typ av träning det är, om peronalen rullar runt på pilatesbollar och tränar lite biceps 2 gånger i veckan så lär det knappast förebygga något. Förhoppningsvis är det strukturerad träning.
Generellt så finns det ju fler faktorer än träning som minskar sjukskrivningar så varför inte ge folk extra lön för sömn, bra kost, mycket sex (kräver skriftligt intyg från partner) osv? :D
Nordenator
2015-02-17, 12:28
Eftersom de hade problem med förslitningsskador? Jag tror inte mer sex hjälper en dålig axel.
filmjölk
2015-02-17, 12:28
Ni som annars är så bourgerliga och vurmar för att avskrapet skall kontrolleras med kameror, otrygga anställningsformer, disciplin och stämpelklockor borde väl inte ha något emot det här?
Fint och bourgerligt, eller? Eller klämmer skon för att det är era skattepengar som finansierar detta?
Eftersom de hade problem med förslitningsskador? Jag tror inte mer sex hjälper en dålig axel.
Inte i detta fall nej, därav "generellt". Att arbetsgivare på olika sätt vill påverka anställdas privata liv för att förbättra arbetsprestation är ju knappast ett nytt fenomen.
F ö är det inte säkert att träning hjälper en dålig axel heller, beror ju helt på varför och hur den blev dålig.
I teorin ja. Sannolikt blir det dyrare, har svårt att se att hälsan hos de anställda ökar (= sjukskrivningar minskar) så pass mycket att det överväger högre lönekostnader. Beror ju också på vad för typ av träning det är, om peronalen rullar runt på pilatesbollar och tränar lite biceps 2 gånger i veckan så lär det knappast förebygga något. Förhoppningsvis är det strukturerad träning.
Generellt så finns det ju fler faktorer än träning som minskar sjukskrivningar så varför inte ge folk extra lön för sömn, bra kost, mycket sex (kräver skriftligt intyg från partner) osv? :D
Jag hörde om nån chef i USA som bjöd sina anställda på lunch på en strippklubb, tror säkert alla jobbade på riktigt bra efter det.
Ni som annars är så bourgerliga och vurmar för att avskrapet skall kontrolleras med kameror, otrygga anställningsformer, disciplin och stämpelklockor borde väl inte ha något emot det här?
Fint och bourgerligt, eller? Eller klämmer skon för att det är era skattepengar som finansierar detta?
Var är det mest sådan disciplin och kontroll: i borgerliga branscher eller t ex i sjukvården och försäkringskassan?
Beholder
2015-02-17, 15:57
Var är det mest sådan disciplin och kontroll: i borgerliga branscher eller t ex i sjukvården och försäkringskassan?
Med tanke på vilka ändringar borgarna har gjort på just dom områdena och också öppnat upp för läkarintyg från dag ett för sjuka inom privata sektorn så är det ju ganska tydlig att borgare tror på piska föR vanliga medborgare
filmjölk
2015-02-17, 16:27
Sjukvården och f-kassan givetvis. Socialdemokratiska instutitioner är ju borgerligast av alla med sin svågerpolitik, sitt myglande och sin inställning att budgeten är överordnad allt.
Nu passade träningsformen mig, men om de tvingat alla till 2h balett i veckan, då hade jag suttit med armarna i kors..
Styrketräning och en valfri timme innefattar väldigt många saker och ger en väldig valfrihet. Styrketräning kan vara allt från yoga och sittande/stående meditation till att gå på cirkelträningspass och "afrikansk" dans. Styrketräning är inte enbart synonymt med lyfta vikter.
Jag är positiv till det hela.
svenbanan
2015-02-17, 17:40
Jag har mycket svårt att se vad som skulle vara negativt med detta. Vore ju kanon om alla hade detta.
Herr Oberst
2015-02-17, 18:00
Gillar sista frågan som DN-journalisten ställer
Finns det inte risk för de anställdas integritet kränks?
För fan, det räcker väl nästan med att dom anställda tvingas gå upp ur sängen på vardagarna för att dom potentiellt ska känna sig kränkta.
Styrketräning och en valfri timme innefattar väldigt många saker och ger en väldig valfrihet. Styrketräning kan vara allt från yoga och sittande/stående meditation till att gå på cirkelträningspass och "afrikansk" dans. Styrketräning är inte enbart synonymt med lyfta vikter.
Jag är positiv till det hela.
Fast syftet i detta fall var att förebygga förslitningsskador för de som lyfter grejer, inte att ha roligt.
Fast syftet i detta fall var att förebygga förslitningsskador för de som lyfter grejer, inte att ha roligt.
Hur anknyter det till vad jag skrev och det jag citerade?
Scratch89
2015-02-17, 18:19
Jag är också positiv till detta! Hoppas det inte gör mig arbetslös bara. :D
Gillar sista frågan som DN-journalisten ställer
För fan, det räcker väl nästan med att dom anställda tvingas gå upp ur sängen på vardagarna för att dom potentiellt ska känna sig kränkta.
Det är väl en berättigad fråga. Det handlar ju om principer.
Hur långt är det ok att en arbetsgivare går i sin iver att få ut mesta möjliga av folk? När går det över i godtycke? Hoppa si, hoppa så, det tror jag kommer bli bäst för arbetet.
I det här fallet är det ju tveksamt om de lyckats med vad de sa sig vilja göra, och då undrar man givetvis över nyttan i det.
Sen att jag gillar träning i sig och tycker folk ska röra på sig mer, och förmodligen gillat att kunna träna på arbetstid, är en helt annan sak.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.