Visa fullständig version : Hur länge brukar ni morgna er?
Diomedea exulans
2015-02-16, 09:18
Ledig fram till 17 idag och vaknade för en stund sedan av mig själv, men eftersom det känns så jädra gött att ligga kvar i sängen och gosa med kudden så har jag inte stigit upp än. Där jag kommer ifrån brukar vi kalla det här fenomenet, att ligga kvar i sängen och mysa efter att man har vaknat, för "att morgna sig" (morgna är en verbform av morgon). Hur länge brukar ni morgna er?
Poll kommer.
Två minuter om jag ska jobba.
Maverick
2015-02-16, 09:22
Inte alls.
delta_mats
2015-02-16, 09:23
Mornar mig inte särskilt länge. Kan ibland dricka kaffe i sängen men annars stiger jag upp rätt omgående.
King Grub
2015-02-16, 09:23
Inte alls. Vaknar klarvaken och upp direkt.
Red Apple
2015-02-16, 09:24
Runt tio minuter.
halvtimme. Ställer alltid klockan på tre larm, det första en halvtimme innan jag måste upp, andra larmet på mitten och tredje larmet är när jag absolut senast MÅSTE gå upp. Gäller bara att hålla räkningen på morgonen :D Ibland snoozar jag igenom andra lamet och typ.. glömmer det, det flyter ihop med första larmet i min minnesdimma. Och sen tror jag sista larmet är det andra och ligger kvar. Förödande!
När skola eller annan aktivitet hägrar så är morgningen obefintligt.
Ledig dag eller smått bakis kan ja ligga o dryga länge länge:)
Åtminstone 1 timme, gärna 2. Ser dock andra timmen som fritid, även om man är väldigt seg så tillräckligt vaken för att inte vara miserabel.
Blir oftast runt 10 minuter. Brukar slösurfa och läsa nyheter under tiden.
Jag föredrar att sova så länge som möjligt, så jag ställer klockan på när jag måste kliva upp, och sätter fötterna i golvet vid första larmsignalen.
På helgen därimot, uj, kan spendera 2-3 timmar i sängen efter jag vaknat och bara slappa.
LoveMachine
2015-02-16, 09:32
Ska man upp så går man upp. Använder inte sooze och vaknar oftast någon minut innan alarmet. Ska man inte gå upp så finns det ingen referenstid att mäta mot. På helgerna blir det fram tills dess att jag behöver pissa eller känner att jag har tråkigt.
Varit i sängen i två timmar nu. Men första kanske 15 var en klockers "morna", sen har jag ätit frulle, spelat, coachat och pluggat.
Majsan86
2015-02-16, 09:56
Det är bland dom grejer jag saknar mest sen jag fick barn, kan va bland det bästa som finns.
Jag är alltid pissnödig när jag vaknar så det blir inte mycket till att morgna sig.
Holmeros
2015-02-16, 10:34
Jag är ett vrak varje morgon, och det är ett riktigt jävligt problem för mig.
Jag har fyra larm på telefonen, 06.50, 06.55, 06.58 och 08.00. Jag minns sällan något av dem, utan vaknar med telefonen i handen några minuter innan jag börjar jobba, alternativt många minuter efter....
Så när jag väl vaknar morgnar jag inte alls, för då har jag bråttom. På helger kan det dock bli timmar. Somnar dock ofta om och vaknar då med jämna mellanrum, för lat för att gå upp så sover helt enkelt vidare i intervaller :)
Emmapemma
2015-02-16, 10:50
Brukar sitta på sängkanten och stirra tomt framför mig i 10 minuter innan jag kliver upp
1 sekund. Har småbarn.
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Är det helg kan det bli en stund. I går (söndags) så blev det frukost och 2 eps av spartacus tillsammans med sonen i sängen, such mys very nice!
alt 1 men aldrig på helger, då försöker jag dra mig i minst 1 timma för att det är så skönt!
På vardagar när jag ska upp 06.30 så brukar det ta 5-10 minuter (1-2 snooze). På helgen vaknar jag alltid utvilad och är pigg.
Inget morgnande. Vaknar och går upp. Så fort jag vaknar blir jag rastlös och vill upp och sätta igång dagen.
StarkaUlf
2015-02-16, 12:31
Ingenting. Klarar inte av det. Känns som att man slösar bort tiden :D
shadowfire
2015-02-16, 12:39
halvtimme. Ställer alltid klockan på tre larm, det första en halvtimme innan jag måste upp, andra larmet på mitten och tredje larmet är när jag absolut senast MÅSTE gå upp. Gäller bara att hålla räkningen på morgonen :D Ibland snoozar jag igenom andra lamet och typ.. glömmer det, det flyter ihop med första larmet i min minnesdimma. Och sen tror jag sista larmet är det andra och ligger kvar. Förödande!
Exakt så, men jag har olika signaler där den tredje inte är rolig alls, så då vet jag vilken som är vilken.
1-2 timmar per dag ungefär men det är aldrig värt det. Tiden kunde spenderats bättre med valfri annan aktivitet, ska försöka sluta med det
Jag går upp så fort jag vaknat. Brukar inte ha alarm på klockan om det inte är något extremt viktigt. Annars vaknar jag ungefär samma tid varje dag oavsett.
Aldrig orkar med hela med att snooza sig sönder och samman en hel morgon då sover jag hellre så länge som det går direkt.
Aldrig, inte ens på julafton
Rikard Jansson
2015-02-16, 14:07
Så länge jag kan!
Diomedea exulans
2015-02-16, 14:10
Ni som ligger länge, är ni inte rädda att bli katabola?
Har det alltid varit så eller har du några fina tips?
Sätter alltid klockan så att jag inte har tid att ligga kvar i sängen, då är det bara att studsa upp.
Sjukt tråkigt att ligga kvar i sängen ju. Plus att uppvaknandet, såvida inte klockan ringer, nästan alltid hänger ihop med att det är dags att gå på dass.
Exakt så, men jag har olika signaler där den tredje inte är rolig alls, så då vet jag vilken som är vilken.
Ah!!!! U so smart skuggan!! :Virro :thumbup:
Detta ska jag börja med!
Om jag måste upp så ca 30 min, annars är det oändligt länge, jag är som en katt när det gäller ligga och dra sig :D
På arbetsdagarna snoozar jag väl någonstans runt 30-60 minuter, men hur det är på helgen när det inte finns någon klocka som ringer tycker jag är väldigt svårt att svara på. Vaknar & somnar om eller ligger lite halvvaken hur länge som helst, men har ju inte direkt något bra tidsuppfattning i det läget.
När jag jobbar inte alls så klart men är jag ledig så kan det lätt bli över en timme ibland, somnar om och vaknar till kanske 20 ggr :d
Absolut max 5 min, oftast typ 2. Klockan ringer 05:20 och då har jag alltid bråttom att komma iväg.. Lämnar huset 05:45 så har inga stora marginaler direkt.
På mitt förra jobb där jag började 15 varje dag "morgnade" jag mig alltid minst en timme typ, är så jävla skönt.
Jag har min mobil en bit ifrån sängen så jag måste gå upp för att stänga av den och jag vaknar direkt av min ringsignal så... 5-15 sekunder?
Nackdelen med det här är att jag efter 5-10 minuter kraschar totalt och blir riktigt dålig och sen är jag dålig i kanske 4-5 timmar.
Åtminstone 1 timme, gärna 2. Ser dock andra timmen som fritid, även om man är väldigt seg så tillräckligt vaken för att inte vara miserabel.
Ser ut som om min definition av att morgna sig var en annan än den som var avsedd. Med morgna sig syftar jag på den tid man spenderar på att gå upp + göra i princip ingenting. Eventuellt att man hinner med att borsta tänderna, ta på deo och koka kaffe första timmen. Men fler saker än så kommer inte min hjärna på att jag ska göra. Eller orkar för den delen. Går upp gör jag dock på cirka 3-10 minuter vanligtvis. Det blir liksom inte bättre av att snooza 2 timmar. På helgen unnar jag mig kanske 20 minuters snooze men ofta händer det att larmet stängs av och man sover 2-3 timmar till.
Ser ut som om min definition av att morgna sig var en annan än den som var avsedd. Med morgna sig syftar jag på den tid man spenderar på att gå upp + göra i princip ingenting. Eventuellt att man hinner med att borsta tänderna, ta på deo och koka kaffe första timmen. Men fler saker än så kommer inte min hjärna på att jag ska göra. Eller orkar för den delen. Går upp gör jag dock på cirka 3-10 minuter vanligtvis. Det blir liksom inte bättre av att snooza 2 timmar. På helgen unnar jag mig kanske 20 minuters snooze men ofta händer det att larmet stängs av och man sover 2-3 timmar till.
Problemet är ju att allt tar så lång tid/tiden går så snabbt på morgonen. Även om man går upp 1 timme tidigare så tar de ca 45 minuter att pissa, kolla kolo en snabbis, borsta tänderna och klä på sig.
Det skulle ta max 5-10 minuter att göra om man redan vore fullt vaken.
Varför? Sover man omedvetet även fast man fysiskt sett vaknat? Jag går och sätter mig och pissar och kan svära på att mina ögon är öppna men så har de vips gått 5-7 minuter.
Jag åker inte till jobbet förrän sådär två-tre timmar efter jag gått upp. Jag har ju massor att göra på morgonen som jag måste (eller snarare vill) hinna med. Läsa en massa, jobba lite, äta frukost, umgås med barnen (de gillar också att gå upp i tid så vi hinner prata), "greja" helt enkelt.
Kasta mig upp och iväg till jobbet utan morgonfritiden, njae, det skulle inte vara kul. :)
Jockefoten
2015-02-16, 21:59
Jag går upp direkt, varje sig det är helg, skola eller arbetsdag. Klarar inte av att ligga kvar och känna mig värdelös, det kan jag göra framför datorn istället.
Jag går upp direkt, varje sig det är helg, skola eller arbetsdag. Klarar inte av att ligga kvar och känna mig värdelös, det kan jag göra framför datorn istället.
Ha en dator i/bredvid sängen. cofffee
Ser ut ungefär såhär varje morgon (när jag jobbar)
05:10
05:15
05:20
Därefter har jag ca 30min på mig att klä på mig, fixa frillan, göra en shake och ta på ytterkläder. Mao sover jag så länge så möjligt :D
Problemet är ju att allt tar så lång tid/tiden går så snabbt på morgonen. Även om man går upp 1 timme tidigare så tar de ca 45 minuter att pissa, kolla kolo en snabbis, borsta tänderna och klä på sig.
Det skulle ta max 5-10 minuter att göra om man redan vore fullt vaken.
Varför? Sover man omedvetet även fast man fysiskt sett vaknat? Jag går och sätter mig och pissar och kan svära på att mina ögon är öppna men så har de vips gått 5-7 minuter.
Det är nog något mellanting. Förmodligen är där väl mer adenosin bundet till receptorer och andra hallucinogena substanser (DMT?) aktiva fortfarande. Jag gissar lite nu men jag har tokigt svårt för att inte falla in i en fantasivärld även om jag anstränger mig för att försöka fokusera på min omgivning.
Tiden känns också väldigt relativ. Jag har lätt för att se ansikten och figurer i min omgivning innan jag hunnit processa vad det är jag tittar på ("grönt huvud med ledsna ögon - wat nej? Detta är ju mitt rum, aha det är en handduk och jag försöker ju komma ur sängen, har för mig att jag snoozat 1 eller 2 ggr redan, väl? Bäst att gå upp, zzzzzz...").
Det enda som kan påskynda processen är ett större stresspåslag. T ex att ställa klockan på en senare tidpunkt så att man måste skynda sig och får semi-panik eller faktisk panik. Men det kan fan inte vara hälsosamt att genomgå det som en regelbunden morgonritual. Då är jag hellre regelrätt zombie och låter det ta den tid det tar (dock i princip alltid med hjälp av kaffe annars behöver jag en sisådär 3 timmar och det är ju bara slöseri med sitt liv :P).
Jag åker inte till jobbet förrän sådär två-tre timmar efter jag gått upp. Jag har ju massor att göra på morgonen som jag måste (eller snarare vill) hinna med. Läsa en massa, jobba lite, äta frukost, umgås med barnen (de gillar också att gå upp i tid så vi hinner prata), "greja" helt enkelt.
Kasta mig upp och iväg till jobbet utan morgonfritiden, njae, det skulle inte vara kul. :)
Det här har jag börjat uppskatta också. Tidigare ägnade jag morgonen enbart åt att vakna och sen direkt till jobbet. Men nu när jag har möjlighet att gå upp i ordentlig tid och faktiskt gör det, då kommer man till stadiet "nästan-inte-zombie" och då kan man uppskatta dagen innan man drar iväg. Mycket trevligt.
Känner mig aldrig "färdig" på morgonen så det är lika bra att tvinga sig själv att snabba på så mycket som möjligt med någon slags minimering av lidandet. Istället för kaffe så får jag igång huvudet med 15-20 minuters duschgrubblande, vilket kanske inte kan ses som tidseffektivt i ottan när man sovit för lite.
Red Apple
2015-02-16, 23:22
Ser ut ungefär såhär varje morgon (när jag jobbar)
05:10
05:15
05:20
Därefter har jag ca 30min på mig att klä på mig, fixa frillan, göra en shake och ta på ytterkläder. Mao sover jag så länge så möjligt :D
När jag hade som mest självdestruktiv livsstil gick jag upp tio minuter innan bussen åkte från hållplatsen. Och då är det fem minuter till hållplatsen från min dörr. Jag tror att det jag försöker säga är, noob.
Hur länge som helst. Jag skulle nog kunna "morgna" ett helt dygn om jag var utan klocka och utan något jag måste göra. Jag har rätt fria tider på jobbet också vilket leder till att glida in efter lunch när jag egentligen tänkt börja iaf senast 9 inte är helt ovanligt. :em:
När jag hade som mest självdestruktiv livsstil gick jag upp tio minuter innan bussen åkte från hållplatsen. Och då är det fem minuter till hållplatsen från min dörr. Jag tror att det jag försöker säga är, noob.
Bra jobbat ;)
Satte klockan på 8 igår. Provade att morgna mig för första gången efter att ha läst denna tråden. Somnade och vaknade 8.40, 20 min innan bussen gick. Aldrig mer :D
Går upp även om jag är trött är ju för jävla tråkigt att ligga i sängen.
filmjölk
2015-02-18, 06:48
Varför finns inte alternativet: "Reser sig snabbt men klumpigt och stänger argt av klockan, är hatisk fram till lunchtid"
Om det är dålig lunch då? Ingen lunch? Grönsakssoppa?
filmjölk
2015-02-18, 07:26
Om det är dålig lunch då? Ingen lunch? Grönsakssoppa?
Då är jag grinig ända tills nästa dag.
Lafayette
2019-09-16, 12:02
En timma oftast. Har aldrig snoozat, helt meningslöst.
Uppe 4:30 varje morgon. Snoozande har aldrig skett.
Vanligtvis en halvtimme. Ställer alltid klockan en halvtimme innan jag verkligen behöver gå upp så att jag har möjlighet att dra mig lite.
mattilainen
2019-09-16, 12:13
Skaffa barn, återkom sedan och se om ni ändrat svar.. Från sovande till fullt vaken och 100 % leksugen på millisekunder.
Lafayette
2019-09-16, 12:33
Skaffa barn, återkom sedan och se om ni ändrat svar.. Från sovande till fullt vaken och 100 % leksugen på millisekunder.
Usch. Ska nog ta extra lång sovmorgon imorgon bara för det. Med kaffe på sängen.
trädgårdsmöbel
2019-09-16, 15:07
Kan inte ligga kvar då somnar jag. Så jag vaknar trött, irriterad och skuttar ur sängen. Inget glädjeskutt, ett hatskutt.
Klockan ringer 05.00, då är det ganska kritiskt. En eller två snooze kan funka, blir det fler än så tänker jag omedvetet "äsch nu har jag snoozat så länge, kan lika gärna somna om". Har som mål att gå upp utan att snooza. En kopp kaffe och ett glas vatten och sen till gymmet.
På helger avskyr jag att morgna mig. Upp så fort man vaknat, gärna av klockan runt 6.
Rikard Jansson
2019-09-16, 15:31
varför finns inte alternativet: "reser sig snabbt men klumpigt och stänger argt av klockan, är hatisk fram till lunchtid"
kan inte ligga kvar då somnar jag. Så jag vaknar trött, irriterad och skuttar ur sängen. Inget glädjeskutt, ett hatskutt.
:d
Jag brukade vara riktigt segstartad, men nu för tiden så vaknar jag rätt så klarvaken och brukar gå upp inom fem minuter, beroende lite på fysisk dagsform. Ibland får man köra en 45 minuters Kill Bill med "Wiggle your pinky toe" men sen går det bara uppåt :)
trädgårdsmöbel
2019-09-16, 16:18
:d
Haha, härligt att man aldrig förändras.
svenbanan
2019-09-16, 16:58
Kan inte ligga kvar då somnar jag. Så jag vaknar trött, irriterad och skuttar ur sängen. Inget glädjeskutt, ett hatskutt.
Ifall jag snoozar en halvtimme så brukar jag gå runt som en zombie hela dagen, alternativt försover jag mig och får tokstressa för att rädda dagen. Ifall jag kliver upp direkt klockan ringer så håller jag mig betydligt piggare under hela dagen, även om jag sovit alldeles för lite under natten. Dessutom går jag typ direkt in i duschen efter jag klivit upp, vilket brukar få igång mig ganska bra.
Har jag ingen anledning att kliva upp så stannar jag gärna i sängen till dess jag får liggsår.
Vardag: klockan ringer 0510, snoozar en gång spelar mobilspel i 15 min. Stressar sen iväg till jobbet och stämplar in med ett par min tillgodo.
Helg: sover tills jag vaknar runt 8 och myser nån timme eller tills jag måste pissa. Lägger mig sedan i soffan.
0 minuter. Det är inte min grej.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Akerhage
2019-09-16, 17:34
Har aldrig snoozat i hela mitt liv, har nästan aldrig vaknat av att larmet ringer utan brukar ligga vaken ca 1-2h innan och inte kunna sova för att vänta på att gå upp. Inte för att jag är pigg eller sovit bra under natten utan för att jag inte kan få ro att somna igen.
Brukar försöka somna vid 23, vaknar för att pissa kl 1 OCH klockan 3 varje natt, samt vaknar när sambon kommer hem klockan 23:45. ibland kissar jag fler än 2 gånger per natt, helst om jag känner mig lite krasslig. Jag ligger alltid vaken från ca 05:00 och väntar på att klockan skall ringa 06:50.
Har tänkt kolla upp mitt kisseri (35 år gammal) men inte orkat. Jag känner mig som en zombie konstant. Är aldrig pigg på morgonen och harvar mig ångestfyllt till jobbet varje dag. Ekorrhjulet snurrar, ekorren är död!
MackeJuve
2019-09-16, 17:47
Snoozar 30-65 min varje vardagsmorgon. På helgen har jag ingen koll, ibland går jag upp direkt när jag vaknar, ibland somnar jag om och ibland ligger jag kanske en timme i sängen och surfar.
Har lite fobi för att gå upp direkt när klockan ringer, gillar att veta att det finns marginal och utnyttjar nästan alltid den marginalen.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Går upp direkt på jobbmorgnar. Pissar, fixar frukost, hivar i mig den fortast möjligast och sen slöar jag(ofta med mobilen) tills andra larmet ringer.:d
Lafayette
2019-09-16, 18:20
Har aldrig snoozat i hela mitt liv, har nästan aldrig vaknat av att larmet ringer utan brukar ligga vaken ca 1-2h innan och inte kunna sova för att vänta på att gå upp. Inte för att jag är pigg eller sovit bra under natten utan för att jag inte kan få ro att somna igen.
Brukar försöka somna vid 23, vaknar för att pissa kl 1 OCH klockan 3 varje natt, samt vaknar när sambon kommer hem klockan 23:45. ibland kissar jag fler än 2 gånger per natt, helst om jag känner mig lite krasslig. Jag ligger alltid vaken från ca 05:00 och väntar på att klockan skall ringa 06:50.
Har tänkt kolla upp mitt kisseri (35 år gammal) men inte orkat. Jag känner mig som en zombie konstant. Är aldrig pigg på morgonen och harvar mig ångestfyllt till jobbet varje dag. Ekorrhjulet snurrar, ekorren är död!
Låter som kissandet stället till det en del, kan ju göra så att du blir matt. Kolla upp, gört bara! Och sluta drick en massa på kvällen.:cool:
exevision
2019-09-16, 18:43
Låter som kissandet stället till det en del, kan ju göra så att du blir matt. Kolla upp, gört bara! Och sluta drick en massa på kvällen.:cool:
Håller med.
Sen bör han kanske se över proteinintaget så det inte är överdrivet högt?
Akerhage
2019-09-16, 18:54
Helt klart ett problem för mig, saken är att jag inte dricker särskilt mycket alls, helst inte på kvällarna. Vet inte om jag kanske äter mycket salt om det påverkar? Proten-intaget är inte särskilt högt. Jag äter dock en stor mängd protein till lunch på jobbet då det blir ca 300g keso och kött varje dag. Annars käkar jag typ knäckebröd resten av dagen, något ägg typ.
Funderar om det kan bero på njurarna eller något annat. Får kika upp det en vacker dag! Ibland om jag är lite krasslig kan jag behöva kissa 4-6 gånger från att jag lägger mig vid runt 22 tills jag väl ska upp vid 06:50. Brukar dessutom få väldigt "salta" ögon och mun, mycket bös i ögonen, dom går nästan inte att öppna. Kanske blir pga att all väska åker ur kroppen på natten.
Lafayette
2019-09-16, 19:12
Och se över din kost mannen.:em:
Starke75an
2019-09-16, 19:18
Helt klart ett problem för mig, saken är att jag inte dricker särskilt mycket alls, helst inte på kvällarna. Vet inte om jag kanske äter mycket salt om det påverkar? Proten-intaget är inte särskilt högt. Jag äter dock en stor mängd protein till lunch på jobbet då det blir ca 300g keso och kött varje dag. Annars käkar jag typ knäckebröd resten av dagen, något ägg typ.
Funderar om det kan bero på njurarna eller något annat. Får kika upp det en vacker dag! Ibland om jag är lite krasslig kan jag behöva kissa 4-6 gånger från att jag lägger mig vid runt 22 tills jag väl ska upp vid 06:50. Brukar dessutom få väldigt "salta" ögon och mun, mycket bös i ögonen, dom går nästan inte att öppna. Kanske blir pga att all väska åker ur kroppen på natten.
Jobbar du i kyla? Fryser du på natten? När man blir kall i armar/ben så kissar man. Finns en förklaring till det.
Akerhage
2019-09-16, 19:26
Fryser aldrig. Tvörtom så är jag otroligt varm av mig. Svettas väldigt lätt. Jobbar inomhus i normal kontorsvärme.
Klockan ringer 05.30 om jag inte vaknat självmant några minuter innan. Sitter på cykeln mot träningsanläggningen senast 05:45. Har inte morgonsnoozat på flera år. Om jag däremot tar en lur på eftermiddagen, som ibland sker på helger, så ställer jag klockan på max 30 minuter, men kan snooza lika länge om jag har tid.
Primitiv
2019-09-16, 20:04
Går upp när alarmet går, muttrar argsint för mig själv om invandringens kostnader. Tar en kaffe medan jag skriver rasistiska inlägg på flashback, kollar snabbt nyheterna via facebook så jag kan skriva något trollinlägg till någon kärring som kommenterat...ju mer edgy desto lyckligare blir jag inombords.
Snabbrunk i duschen, borsta tänderna, packa väskan...kontrollera fem gånger att allt är med pga mitt tvångssyndrom.
5-15min på vardagar, helger gör jag det väl tills jag är pigg nog att inleda fas 2: slösurfa i sängen.
Upp till 5 min, ibland blir det inom 6-15 min på t.ex. helgen eller om jag vaknar pigg en stund innan klockan.
Snooze är f.ö. djävulens påfund! Jisses vad sura miner det kan bli här hemma då sambons jäkla snoozande väcker mig och jag har svårt för att somna om *grr*
Lafayette
2019-09-16, 20:44
Snooze suger för att det stör sömntid. Bättre att ställa klockan 10 minuter innan man ska upp.
Diomedea exulans
2019-09-16, 20:49
Fattar verkligen inte poängen med snooze. Det används, antar jag, av personer som är så trötta när de vaknar att de inte vill gå upp med en gång? Det tolkar jag som att personerna har sovit för lite? Detta försöker de alltså lösa genom att minska sin sömntid ytterligare?
Att snooza när någon annan sover i rummet borde för övrigt kvalificera en för en direktbiljett till Gulag.
svenbanan
2019-09-16, 21:01
Fattar verkligen inte poängen med snooze. Det används, antar jag, av personer som är så trötta när de vaknar att de inte vill gå upp med en gång? Det tolkar jag som att personerna har sovit för lite? Detta försöker de alltså lösa genom att minska sin sömntid ytterligare?
Att snooza när någon annan sover i rummet borde för övrigt kvalificera en för en direktbiljett till Gulag.
Man ställer klockan på då man vill gå upp. Sen när klockan ringer så är man så trött att man inte vill kliva ur bingen. Då har man en liten halvsovande huvudräkningsstund då man listar ut att man kan få sova tio minuter extra om man snoozar, men att man hinner ifall man ger fan i att koka ägg till frukosten och istället tar en extra macka. Sen händer samma sak tio minuter senare, men då rationaliserar man bort mackorna också till fördel för mikrad havregrynsgröt och snabbkaffe. Sen blir det kanske en sista desperat snoozning då man bästämmer sig för att frukost och dusch innan jobbet är onödigt och att man kan klara sig fram till lunch eftersom man käkade så mycket till middag dagen innan. Brilljant! :D
Lafayette
2019-09-16, 21:04
Mamma förstörde mina morgnar när jag gick i skolan på det sättet. 45 min innan uppstigning skulle det hållas på. Sedan vill jag minnas att hon började snarka en halv sekund efter telefonen ringde varje gång, så hon kunde knappt uppfattade att den ringde.
Gulag, det lät alldeles utmärkt.
Det är ju för det är så gött att somna om. Men utan snooz försover man ju sig.
Haha, ja det är ju naturligtvis jag som ska snooza först. Annars karateslag rätt i nacken.
Ställer aldrig väckarklocka. Vaknar alltid mellan 4-6 på morgonen. Kliver upp direkt.
Ställer aldrig väckarklocka. Vaknar alltid mellan 4-6 på morgonen. Kliver upp direkt.
Önskar verkligen att jag fungerade på det viset. I perioder gör jag det, men sedan vaknar jag kl 10 en morgon och kommer sent. Känner ingen som helst tillit till min dygnsrytm.
Jag brukar ställa klockan på 07.15. Har jag tur att barnen fortfarande sover snoozar jag först till 07.25 och gör ett nytt försök att vakna. är jag verkligen helt ur gängorna blir det 07.33 sedan upp i 190 och borsta tänderna och köra till jobbet. Då är jag på plats 08.03 som senast. Sen spelar det iofs ingen roll om jag är i tid eller inte eftersom vi har frukost mellan 08.00-08.30
Vanligtvis brukar dock dottern komma in någonstans mellan 06.30-07.00 och väcka både mig, frugan och lillebror med ett högt och tydligt "PAPPA, MAMMA JAG ÄR VAKEN NU" :d då blir det mycket lättare att gå upp!
dream_theater_
2019-09-17, 08:14
Varför är inte mitt liv så här?
Diomedea exulans
2019-09-17, 08:25
Varför är inte mitt liv så här?
För att du inte har Margaret-Thatcher-genen: https://www.techtimes.com/articles/11879/20140801/the-margaret-thatcher-gene-why-some-people-need-less-sleep.htm
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.