Visa fullständig version : Hur stor del av överarmen är triceps respektive biceps?
Jansson_84
2015-02-12, 23:13
Som rubriken lyder. Skulle vara intressant att vet hur mycket som triceps respektive biceps utgör armens anatomi.
Funderar mest för att försöka få ett hum hur mycket man ska träna del olika muskelgrupperna med ental set och olika övningar.
Agitator
2015-02-12, 23:32
Träna båda lika mycket?
Jansson_84
2015-02-12, 23:39
Ja kanske det, men om triceps utgör större delen av armen, är det inte smartast att piska på dem mest och kanske nöja sig med lite lättare träning på biceps?
David_wigren
2015-02-12, 23:43
Det beror väl på hur man vill att armen ska se ut. En stor arm med små biceps ser inte lika snyggt ut som en stor arm med matchande biceps!
Jansson_84
2015-02-12, 23:57
Det beror väl på hur man vill att armen ska se ut. En stor arm med små biceps ser inte lika snyggt ut som en stor arm med matchande biceps!
Klart att det ska vara en slags kombination. Men jag tror ändå att det är lätt hänt att man lägger för mycket fokus på att köra mycket biceps gällande armvolym när det i själva verket är triceps som borde tränas mest eftersom den muskelgruppen är större än biceps.
Finns väl kanske inget bra svar på denna fråga.
Det är väl bara att testa sig fram I guess.
Klart att det ska vara en slags kombination. Men jag tror ändå att det är lätt hänt att man lägger för mycket fokus på att köra mycket biceps gällande armvolym när det i själva verket är triceps som borde tränas mest eftersom den muskelgruppen är större än biceps.
Finns väl kanske inget bra svar på denna fråga.
Det är väl bara att testa sig fram I guess.
Jag förstår tänket och tror som du att triceps kan ta mer stryk än bicepsen men ändå få bäst utveckling på båda musklerna. För mig känner jag personligen det är lätt att göra för mycket bicepsarbete kontra tricepsarbete i gymmet när det kommer till min förmåga att återhämta mig och känna värkar. Men hoppas nån som är mer insatt kan komma med något bra svar på frågan *flex*
Angående frågan om hur stor del triceps respektive biceps utgör av armen så antar jag att du googlat och fått reda på att triceps utgör 2/3 = 66 % av överarmen och biceps 1/3 = 33 % av överarmen, om det är 100% sant vet jag dock inte, men antar det.
Rubriken lyder faktiskt "Hur stor del avöverarmen är triceps repsektive triceps? " och det borde vara lika mycket.
Jag förstår tänket och tror som du att triceps kan ta mer stryk än bicepsen men ändå få bäst utveckling på båda musklerna. För mig känner jag personligen det är lätt att göra för mycket bicepsarbete kontra tricepsarbete i gymmet när det kommer till min förmåga att återhämta mig och känna värkar. Men hoppas nån som är mer insatt kan komma med något bra svar på frågan *flex*
Angående frågan om hur stor del triceps respektive biceps utgör av armen så antar jag att du googlat och fått reda på att triceps utgör 2/3 = 66 % av överarmen och biceps 1/3 = 33 % av överarmen, om det är 100% sant vet jag dock inte, men antar det.
Triceps är ungefär dubbelt så stor som biceps så av biceps+triceps är biceps ca 1/3 och triceps 2/3. Det är oftast mer än 1% av överarmen som inte är biceps eller triceps. Huruvida siffrorna 1/3 och 2/3 stämmer vet jag dock inte men är väl det som folk brukar slänga ur sig.
Triceps är ungefär dubbelt så stor som biceps så av biceps+triceps är biceps ca 1/3 och triceps 2/3. Det är oftast mer än 1% av överarmen som inte är biceps eller triceps. Huruvida siffrorna 1/3 och 2/3 stämmer vet jag dock inte men är väl det som folk brukar slänga ur sig.
Jo precis, jag är inte hundra huruvida 1/3 & 2/3 tänket är korrekt men jag har svårt att tänka mig något annat,men jag kommer kanske få höra motsatsen snart:Virro Att triceps är dubbelt så stor som biceps är ju med större säkerhet korrekt som du nämnde och det har man ju fått höra ex antal gånger.
Jansson_84
2015-02-13, 00:30
Rubriken lyder faktiskt "Hur stor del avöverarmen är triceps repsektive triceps? " och det borde vara lika mycket.
Jag hade otur när jag tänkte och skrev lite snabbt. Gick inte att ändra rubrik efter att jag insåg misstaget.
Jansson_84
2015-02-13, 00:33
Tack för svaren. Ska fundera på det där hur jag ska köra för att få bra utveckling på armvolymen.
Som sagt biceps är relatvit liten i jämförelse med triceps, så logiskt sett så kanske man kan nöja sig med lite koncentrationsövningar på biceps och köre lite mer "overkill" på triccoloren.
filmjölk
2015-02-13, 01:04
När jag var ung så sa alltid de gamla lokala gymrävarna, i all sin broscience visdom, att körde man 6set biceps så skulle man köra 9set triceps. Körde man 9set biceps skulle man köra 12 set triceps, 12 set biceps blev 15set triceps, men 15set biceps blev inte som man kanske skulle kunna tro av tidigare exempel 18set triceps, utan 20.
Varför det var såhär vet jag ej. Men det har ändå fastnat.
När jag var ung så sa alltid de gamla lokala gymrävarna, i all sin broscience visdom, att körde man 6set biceps så skulle man köra 9set triceps. Körde man 9set biceps skulle man köra 12 set triceps, 12 set biceps blev 15set triceps, men 15set biceps blev inte som man kanske skulle kunna tro av tidigare exempel 18set triceps, utan 20.
Hahaha!
Topic:
33% biceps, 66% triceps.
Marginellt mer triceps då den är större och därmed bör tåla mer stryk. Brukar köra 2extra set tric jämfört med bicc.
Damien Thorne
2015-02-13, 08:46
Haha, det hörde jag också. :D
Det var för att biceps var 2/3 av triceps storlek.
(När började du träna? Jag började -92. Då fanns inte träningsforum, eller jag hade inte ens dator eller internet förrän 3år senare. "Sanningen" på hur man tränade hittade man i B&K samt i Amerikanska byggartidningar och man såg hur gymrävarna tränade. På den tiden kunde man punkförbränna magen genom att köra situps och man kunde träna inre och yttre delen av bröstet och man kunde ändra utseendet på muskeln även fast muskelfästena satt olika på tex höger och vänster bröst.)
Hahaha!
Topic:
33% biceps, 66% triceps.
och 1% mutationer; )
biggusdickus
2015-02-13, 11:09
Triceps 50%
Biceps 30%
Brachialis 15%
Coraco-brachialis 5%
Jansson_84
2015-02-13, 16:23
Ja men där ser man, det var lite i de banorna som jag också tänkte.
Tre set mer får kanske bli en regel på triceps då ;)
Tack för svaret filmjölk.
Och tack alla ni andra också såklart ^^
Peter Hansen
2015-02-13, 17:35
Som rubriken lyder. Skulle vara intressant att vet hur mycket som triceps respektive biceps utgör armens anatomi.
Funderar mest för att försöka få ett hum hur mycket man ska träna del olika muskelgrupperna med ental set och olika övningar.
Du kan ju fortfarande träna tricep allt vad du bara kan och fortfarande kunna göra samma sak med biceps?
Arne Persson
2015-02-13, 17:55
Bikeps är bikeps och trikeps är trikeps och aldrig mötas de två...
Jansson_84
2015-02-13, 17:59
Bikeps är bikeps och trikeps är trikeps och aldrig mötas de två...
Jawoll. Och båda två ska gå samma öde till mötes? Angående antal set? ;)
Arne Persson
2015-02-13, 18:11
Jawoll. Och båda två ska gå samma öde till mötes? Angående antal set? ;)
Optimalt är +30 set trikeps och 24 set bikkor. ;)
Jansson_84
2015-02-13, 18:17
Optimalt är +30 set trikeps och 24 set bikkor. ;)
Ja men då var jag ju inte helt ute och cyklade på den ishala cykelbanan, när jag får min lilla tes bekräftad av Arne himself.
Två pass i veckan på de seten? Om det ska bli nåt menar jag ^^
sweet tooth
2015-02-14, 03:32
Nu hänger jag inte med. Frågar du om du ska träna tricep med fler sets enbart på grund av att triceps är större än biceps? Triceps är väl lite svårare att få med hela muskeln på en övning, medan biceps är det lite lättare. Därav kan du nog nöta tricep med fler övningar.
Men att bara se på volymen av muskeln och sätta ett antal set efter det låter lite knasigt. Om du kör 12 set för bicep som är en liten muskel. Tränar du då till exempel quads med 70 set eller nåt?
Det är vikten som borde öka sett till volymen muskeln har, inte antal set.
Seedstream
2015-02-14, 13:53
Borde inte mängden sets för ungefär lika många? Man kör ju inte 7 gånger så många set rygg för att ryggen är större.
Borde inte mängden sets för ungefär lika många? Man kör ju inte 7 gånger så många set rygg för att ryggen är större.
Jo? 30 set triceps hos Arne blir ju såklart 210set rygg, annars bygger du inget ;).
Jansson_84
2015-02-14, 15:33
Shit vad saker misstolkas, jag menar biceps/triceps i relation (samband) till varandra.
Triceps = större än biceps = en arm = kanske något mer fokus på triceps för en bra armvolymsutveckling. Så lägg ner att blanda in ben och rygg i ämnet det är inte en jämförbar parallell.
Fattar väl jag också att man inte kör 7ggr mer rygg än underarmarna. Men jag kör i alla fall mer träning på benen och nästan inget alls på vaderna. Och vaderna är fortfarande en del av benen.
Är nöjd med svaren jag fått, så tråden kan låsas.
Luca Brasi
2015-02-24, 09:36
Jävlar vad många set ben det blir.
AeternusRex
2015-02-24, 10:21
Jävlar vad många set ben det blir.
Nej. V-form börjar vid anklarna. Snubbe med bubblebutt =spöstraff.
Nej. V-form börjar vid anklarna. Snubbe med bubblebutt =spöstraff.
Snubbe med bubbelbutt här! Varför ska jag bli straffad? :cryout:
AeternusRex
2015-02-24, 14:30
Snubbe med bubbelbutt här! Varför ska jag bli straffad? :cryout:
Haha! Jag är inte helt seriös. Jag var själv formad som en ölflaska till långt in i 20 årsåldern och har en inbyggd skräck mot rejäl häck hos män. Jag har andra anatomiska åsikter men det är en högeligen personlig åsikt som icke menar något illa Mot någon enskild.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.