Visa fullständig version : Krasch efter benpass
Efter varje benpass totalkraschar jag. Mår sjukt dåligt. Jag mår illa, får ont i huvudet, kan inte äta, vill bara spy och typ dö rent allmänt. Det är bara efter benpassen, aldrig efter tex ett riktigt mustigt ryggpass.
Jag vet att ben är en stor muskelgrupp och det kräver energi, men jag kan ändå inte förstå hur jag kan må så dåligt? Kraschar oavsett om jag tränar morgon, eftermiddag eller kväll.
Jag äter bra, sunt, varierat och mycket. Ligger på marginellt kaloriöverskott.
Sover ca 7-8 timmar/natt.
Styrketränar ben 1-2 gånger/vecka, tycker jag brukar köra ganska soft ändå.
Konditionstränar i form av innebandy 2 gånger i veckan. Har ett fysiskt jobb där jag i princip går 8 tim/dag.
Någon som känner igen sig?
Varför mår jag dåligt?
Får inte jag/mina ben tillräckligt med återhämtning? (Innebandy medräknat tränar jag ca 6-7 pass i veckan)
Vill ju träna ben *cry* Men bör jag minska volymen på benpassen trots att den redan är ganska låg?
Tacksam för lite hjälp
/Så fet
Hur äter du och hur ser dina benpass ut?
Räknar ej kalorier, men äter nog över 5000 om dagen.
Kosten en dag kan se ut ungefär så här:
06.00 vaknar, gainer direkt
09.00 Frukost - stor tallrik gröt med nötter, 4-6 mackor med olika pålägg, ost, kalkon, leverpastej osv, 2 kokta ägg.
11.00 gainer
12.30 lunch, ris/pasta/rotfrukter + kött/fisk/fågel samt grönsaker tex avocado, spenat och broccoli
15.00 gainer
17.00 middag, som lunch
21.00 kvällsmat, som lunch eller nått mindre, ibland gainer
På träningspassen varierar jag övningar, set o reps, men exempel på benpass (är sällan nära fail)
marklyft 4 x 6
Benpress 4 x 12
benspark 4 x 10
lårcurl 4 x 10
utfall 30st/ ben
Sheogorath
2015-02-11, 22:59
Svep en halvliter cola (ej light såklart) eller energidryck direkt efter passet (ta med dig till gymmet) och se om det får dig att må lite bättre. Jag gör det efter mina spinningpass och det är inte precis magiskt men man kommer tillbaka in i matchen lite snabbare.
Värt att prova i alla fall, tycker jag.
Ska pröva!
Körde ett benpass idag och var hemma ca 20-25 min efter passet, kände att krashen var på g så jag började dricka både en burk cola och en redbull + började äta en kebabtallrik (nickar man "så fet" och "sköter kosten bra" enligt första inlägg *facepalm*) men det slutade med att jag slängde 4/5 av kebabtallriken och fick i mig 2-3 klunkar av colan o energidrycken.. Bör jag försöka tvinga i mig trots att jag vill spy? Tror dock det går lättare om jag sveper energidrycken direkt efter passet.
jflycore
2015-02-11, 23:14
Tar du någon form av PWO?
Undvik fail och testa mer vila mellan setten (upp till 5 min i värsta fall).
Det händer, oftast på helgen isåfall. Kör nog pwo 1 gång varannan vecka.
Tycker egentligen inte om det, min ibland när jag e seg så kan de vara gött med lite extra energi.
Kraschar ännu hårdare när jag tagit pwo så tycker nog inte det är speciellt värt, lägger nog ner de när burken e slut.
Finns det något att göra för att undvika en krasch efter pwo förresten?
Undvik fail och testa mer vila mellan setten (upp till 5 min i värsta fall).
Kör typ aldrig till fail. Men vila mellan setten, där har vi nog nåt. Vilar oftast ca 30 sek, ibland kan de bli någon minut. Good point! tack
Sheogorath
2015-02-12, 06:58
Ska pröva!
Körde ett benpass idag och var hemma ca 20-25 min efter passet, kände att krashen var på g så jag började dricka både en burk cola och en redbull + började äta en kebabtallrik (nickar man "så fet" och "sköter kosten bra" enligt första inlägg *facepalm*) men det slutade med att jag slängde 4/5 av kebabtallriken och fick i mig 2-3 klunkar av colan o energidrycken.. Bör jag försöka tvinga i mig trots att jag vill spy? Tror dock det går lättare om jag sveper energidrycken direkt efter passet.
Ja, alltså poängen är att få i sig något väldigt lätt med mycket kolhydrater, vätska och lite koffein direkt efter träningen. Om du väntar tills du kommer hem och kombinerar med ganska tung mat förlorar det den effekten jag tänker att du kan försöka eftersträva. Alltså ingen gainer heller direkt efter träningen. Bara detta och eventuellt lite aminosyror (om du har).
Kör typ aldrig till fail. Men vila mellan setten, där har vi nog nåt. Vilar oftast ca 30 sek, ibland kan de bli någon minut. Good point! tack
Om du kör 30 sekunders vila under ett helt benpass kan jag förstå att du är illamående.
RobbanColeman
2015-02-12, 08:04
Hmm, känner igen det där rejält. Typ alltid lock för öronen med. Får alltid så där. Det bästa jag kan göra är att vänta med att äta och bara dricka bcaa. Då kraschar jag inte mer än jag e kraschad efter passet utan återkommer sakta till normalt istället.
Dock egentligen helt sänkt hela dagen. Det ger mig bra ben så jag e nöjd. Älskar också känslan av att plåga mig rejält och dessutom ha ont som fan några dagar till en vecka efter. :Virro
RobbanColeman
2015-02-12, 08:21
Äta innan är förresten ingen höjdare! *spy*
Du låter som man gjorde på den gamla goda tiden när man tog hokuspokus-PWO:s!
exevision
2015-02-12, 08:58
Tar du något med BCAA före passet? Din PWO kan innehålla BCAA.
Misstänker att det fetstilta har ett stort finger med i spelet.
Jag kan också uppleva att jag mått väldigt dåligt de benpass jag slarvat med andningen. Liggande bencurl är en övning som gjort mig illamående flera gånger
Krashar du efter dina benpass så tränar du för hårt eller äter för dåligt överlag för att hålla blodsockret på nivå under hård träning.
Ricken13
2015-02-12, 09:45
Under en tidsperiod, medans jag pluggade, så hade jag ett liknande problem.
Om jag hade uppehåll på mer än 2v och skulle börja om igen så blev jag alltid bakis dagen efter.
Jag brukade köra ett väldigt lätt helkroppspass för att väcka kroppen och det slog aldrig fel. Dagen efter var jag liggandes i soffan hela dan tills på eftermiddan när jag lyckades få i mig en pizza eller nåt annat mustigt.
Jag lyckades aldrig lista ut vad som var problemet men idag är det borta. Jag gissar att jag äter mer varierat idag och det är en av lösningarna på det hela.
Så hur mycket snask äter du och hur mycket vatten dricker du när du inte tränar?
RobbanColeman
2015-02-12, 10:58
Det finns en anledning till varför man sällan ser grova ben på gymmet, de är oftast sämst utvecklade även på de som dopar sig. Det är och ska vara hårt att träna ben annars blir det ingen volym på dem, så är det bara! Äter man dessutom dåligt orkar man inte ens träna så hårt att man får ngn sådan.
Krashar du efter dina benpass så tränar du för hårt eller äter för dåligt överlag för att hålla blodsockret på nivå under hård träning.
Jag kan nog inte äta mer än vad jag gör. Får lägga om kosten eller träna softare.
Under en tidsperiod, medans jag pluggade, så hade jag ett liknande problem.
Om jag hade uppehåll på mer än 2v och skulle börja om igen så blev jag alltid bakis dagen efter.
Jag brukade köra ett väldigt lätt helkroppspass för att väcka kroppen och det slog aldrig fel. Dagen efter var jag liggandes i soffan hela dan tills på eftermiddan när jag lyckades få i mig en pizza eller nåt annat mustigt.
Jag lyckades aldrig lista ut vad som var problemet men idag är det borta. Jag gissar att jag äter mer varierat idag och det är en av lösningarna på det hela.
Så hur mycket snask äter du och hur mycket vatten dricker du när du inte tränar?
Äter godis eller liknande absolu Max 1 gång/vecka. Dricker endel redbull, typ 1 om dagen. Dricker nog ca 1.5 liter vatten om dagen, på träningspassen kanske 1 liter extra.
Tar du något med BCAA före passet? Din PWO kan innehålla BCAA.
Det händer men märker ingen skillnad vad det gäller krasch. Menar du att bcaa skulle minska eller öka en krasch?
RobbanColeman
2015-02-12, 13:12
Jag tränar alltid på tom mage förutom BCAA som intas under passet. Upprepar mig nu men det ska vara typ som att se på skräckfilm att träna ben. Det är underhållande och givande fast man mår dåligt och får ångest innan samt medans och mardrömssymptom efter. :)
Det ska varken mesas under passen eller tittas skräckfilm utan ljud på dagen.
Om man mår dåligt kan annars tyda på att man är dåligt tränad helt enkelt, för e man bra tränad o mår dåligt då gör man helt enkelt jäkligt bra pass.
Röda Björnen
2015-02-12, 13:23
Jag tränar alltid på tom mage förutom BCAA som intas under passet. Upprepar mig nu men det ska vara typ som att se på skräckfilm att träna ben. Det är underhållande och givande fast man mår dåligt och får ångest innan samt medans och mardrömssymptom efter. :)
Det ska varken mesas under passen eller tittas skräckfilm utan ljud på dagen.
Om man mår dåligt kan annars tyda på att man är dåligt tränad helt enkelt, för e man bra tränad o mår dåligt då gör man helt enkelt jäkligt bra pass.
Det är väldigt förenklat att om man mår dåligt så har man tränat bra.
Men.. Haaaardkååår! :hbang:
exevision
2015-02-12, 16:22
Det händer men märker ingen skillnad vad det gäller krasch. Menar du att bcaa skulle minska eller öka en krasch?
Ökar.
Inte undra på att du krashar. :D Du får träna upp din styrkeuthållighet om du ska palla benpass med så lite som 30 sekunders vila.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.