handdator

Visa fullständig version : Aspirerande styrkelyftare, hur går tillväga?

Kognitivknug
2015-02-10, 21:07
Hej!

Låt mig inleda med att säga att jag för ett år sedan genomförde en viktnedgång på kring 40 kilo i alldeles för högt tempo, detta medförde en del lös hud och stor grad av muskelförlust.

Med det ur vägen så började jag för sju månader sen att styrketräna i största allmänhet och har byggt upp en väldigt blygsam grund och även lite bristande teknik, jag har för avsikt att bli bra inom styrkelyft och önskar lite rådgivning kring detta.

Jag har för tillfället lyckats dra upp en singel på 130 kg i marklyft, en singel på 70 kg i bänkpress (bristfällig teknik och långa armar) samt en tveksam singel i knäböj på 80 kg, övar fortfarande teknik i de två sistnämnda övningarna kontinuerligt. Har under en tid följt Stronglifts 5x5 med lite tilläggsövningar, vilket har fungerat helt okej enligt min bedömning.

Jag känner mig bekväm med kost och beräkning av näringsintag och sköter min sömn så gott det bara går. Min fråga till er här på kolozzeum blir kring träningsupplägget:

Hur går jag vidare från min nuvarande situation?

Jag känner nämligen att jag sitter fast på dessa siffror och har svårt att lägga på ytterligare med vikt. Det har varit stilla i en månad och jag känner att en platå hindrar mig från att fortsätta, har kört en så kallad reset på vikterna men står återigen stilla när jag når upp till de ovannämnda vikterna.

Borde jag kanske byta upplägg? Har jag linjära ökningar kvar att göra eller skall jag byta till någon annan lämplig inriktning? Jag vill som sagt bli så stark som möjligt i de tre stora lyften, det är mitt primära mål, lite BB vid sidan av är väldigt sekundärt men om det går att få in är det en bonus.

Jag är 22 år gammal, väger i dagsläget 80 kg på 186 cm med en ansenlig mängd fett kring mage och buk kvar, men det kan jag leva med.

Tack på förhand!

MikaelB
2015-02-10, 21:25
Kolla upp sheikos 80+kg schema det hade jag i början och ökade väldigt bra.

Damien Thorne
2015-02-11, 07:42
Kolla upp sheikos 80+kg schema det hade jag i början och ökade väldigt bra.

Hur mycket ökade du och hur lång tid tog det?
Hur länge har du tränat?

z_bumbi
2015-02-11, 07:56
Om du har möjlighet så sök dig till närmaste klubb, eftersom det både är teknik och träningsupplägg som du undrar över är det antagligen den bästa vägen att gå.
Om du inte har har möjlighet så berätta hur du tränar idag så finns det i alla fall en möjlighet att ge några tips som passar din situation.

Kognitivknug
2015-02-11, 10:41
Om du har möjlighet så sök dig till närmaste klubb, eftersom det både är teknik och träningsupplägg som du undrar över är det antagligen den bästa vägen att gå.
Om du inte har har möjlighet så berätta hur du tränar idag så finns det i alla fall en möjlighet att ge några tips som passar din situation.

Jag tränar för närvarande halvkropp fyra dagar i veckan och försöker lägga på 2.5 kg för varje 5x5 för bänk och böj samt 5x1 i marklyft, två pass i rad med en vilodag i mellan, dvs Mån överkropp, Tis underkropp, Tor överkropp, Fre underkropp och vilar resterande dagar.

Vad skulle du säga spontant om mitt upplägg?

Richter
2015-02-11, 11:18
Det är några saker du bör fokusera på om du vill bli stark i styrkelyften:

Ta reda på vad som är bra teknik (generellt - och för dig) i de tre momenten.
Pränta in den här tekniken, med många set på vikter där du har full kontroll.
Höj din lägsta-nivå därifrån, genom flitig övning på momenten, toppat med kompletterande övningar för muskler (även om det mesta av musklerna kommer från huvudmomenten).

Fyradagars över-/under-split kan funka bra för styrkelyft, men i början behöver du framförallt massvis med övning på lyften. Det beror lite grand på hur din teknik är nu. Både hur bra den är överlag, och även hur konsekvent den är. Ställ dig frågor som: Ser de flesta repetitioner likadana ut, och vid vilken vikt förändras det till något jag INTE vill förstärka?

Om du fortsätter träna 4 pass över/under skulle jag rekommendera att du tränar bänk bägge överkroppspass, och både böj och mark bägge underkroppspass. Än mer hardcore-styrkelyft vore två pass vardera av: A) Bänk+Knäböj, B) Marklyft+Bänk.

Sheikos tredagarsprogram för personer över 80 kg kan vara bra i din situation. Jag skulle dock personligen råda dig att byta ut alla markvarianter mot helt vanliga marklyft, vid en lämplig vikt.

Vad gäller kosten behöver det inte vara så klurigt. Ta reda på ungefär vart du vill landa om några år (kanske i -105 med tanke på din längd?) och rör dig sakta ditåt.

TrixxaRn
2015-02-11, 12:43
+1 rätt teknik är viktigt, tittade på dig Daniel i Lund �� exemplarisk teknik.

oscarovegren
2015-02-11, 14:12
Jag följer Sheikos schema med 4 dagar i veckan. Det kanske skulle vara något för dig som också tränar 4 dagar i veckan? Hela programmet är menat att ta 20 veckor totalt.

Määng
2015-02-11, 15:18
Jag följer Sheikos schema med 4 dagar i veckan. Det kanske skulle vara något för dig som också tränar 4 dagar i veckan? Hela programmet är menat att ta 20 veckor totalt.

Hur långa blir passen?

oscarovegren
2015-02-11, 15:25
Hur långa blir passen?

Runt 100 min överlag.

Krutpaket
2015-02-11, 15:26
Finns lite tips i denna tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=218549

MikaelB
2015-02-12, 15:37
Hur mycket ökade du och hur lång tid tog det?
Hur länge har du tränat?

Minns inga exakta siffror men minst +30 kg i både bp och knäböj och 50+ i mark på två 8veckors-perioder. Kroppsvikten gick upp runt 5 kg ska nämnas också.

5 år, varav ett styrkelyft.