Visa fullständig version : Någon jävel ställer sig på min plats
Jag har parkeringsplats på innegården där jag bor, och minst 1 gång i veckan är det någon annan som ställer sig min plats. Jag ringer carpark/q-park men allt de gör är att ge mig en kod som jag får kludda ner på ett papper som jag får ha som en parkeringsbiljett och sen får jag ställa mig 10 minuter bort med bilen på en av deras parkeringar.
Det börjar bli lite väl tjatigt just nu, vad man kan göra egentligen? Det är olika bilar varje gång, så jag har aldrig sett samma bil två gånger.
Pudzianovski
2015-02-10, 20:06
Gör en egen skylt.
DETTA ÄR EN PRIVAT PLATS. OM DU PARKERAR HÄR SÅ KOMMER JAG SPRÄNGA DIN BIL SÅ DEN FLYGER JÄTTEHÖGT UPP I LUFTEN.
Gör en egen skylt.
DETTA ÄR EN PRIVAT PLATS. OM DU PARKERAR HÄR SÅ KOMMER JAG SPRÄNGA DIN BIL SÅ DEN FLYGER JÄTTEHÖGT UPP I LUFTEN.
Har redan skylt uppsatt av qpark där de står att platsen är privat.
http://www.funatiq.com/images/audi.jpg
:D
Har sett utomlands där de har nån metallgrej som sitter fast i marken som man kan fälla upp och låsa med hänglås så ingen kan parkera på platsen när man är borta, fast det är väl inget man själv får borra ner i marken.
Jens.Andersson
2015-02-10, 20:10
http://skyltmax.se/skyltomaten/plastskylt
EDIT: Såg nu ditt andra inlägg. Syns skylten bra?
Du får helt enkelt bosätta dig på parkeringsplatsen.
http://www.usenettv.net/assets/images/shows/1750/S06E09.jpg
Nä, men sätt upp en skylt som sagt där det står privat parkering eller något.
Edit; lol du han redan svara innan :P
Pudzianovski
2015-02-10, 20:11
Har redan skylt uppsatt av qpark där de står att platsen är privat.
Och den fungerar bra...
Jag skulle förtydliga :)
Evankhell
2015-02-10, 20:13
http://cdn.meme.am/instances/500x/59027965.jpg
beroende på hur engagerad och badass du är så hade jag föreslagit något roligare. Gå ihop ett par och vält bort bilen och lämna den ett par meter ifrån upp och ned. Släng på en massa cyklar på bilen och hänvisa till att det är din plats och var sugen på att parkera 30st rostiga cyklar där.
Hyr en kranbil och ställ en bil på personens bil.
Häll fågelmat över bilen så att den blir fylld med kråkor.
TheOne1994
2015-02-10, 20:13
så svårt är det inte. Bilen har väl regnummer ? vem äger fordonet på vägverket ,begär fax ,se vem som äger fordonet, ring upp ägeren och be personen ställa sig någon annanstans.
forestgrove
2015-02-10, 20:16
Är det inte så att personen som parkerar på någon annans parkering gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande? Så polisen kan då komma till platsen och bötfälla?
http://skyltmax.se/skyltomaten/plastskylt
EDIT: Såg nu ditt andra inlägg. Syns skylten bra?
Ja den syns bra, det är Qpark som satt upp den så jag antar att de vet hur den ska sättas upp för att den ska synas så bra som möjligt..
så svårt är det inte. Bilen har väl regnummer ? vem äger fordonet på vägverket ,begär fax ,se vem som äger fordonet, ring upp ägeren och be personen ställa sig någon annanstans.
Kan man se ägare på fordon på vägverket? Kostar inte det pengar?
TheOne1994
2015-02-10, 20:20
Ja den syns bra, det är Qpark som satt upp den så jag antar att de vet hur den ska sättas upp för att den ska synas så bra som möjligt..
nej gratis ,dock behöver du en fax. Det är det lilla problemet,jobbet, en besnimack kan ta emot fax.
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Hjul-och-Dack/Hjullas-43112/
Helt klart värt.
Feelgood
2015-02-10, 20:21
Med appen "mina fordon" så kan du göra att appen skickar sms och kollar upp regnr, kostar 3 kr o den funkar bra då jag gjort se några gånger
Spraya denna skylten på asfalten och skriv privat under.
http://www.vägmärken.se/wp-content/uploads/c35.png
nej gratis ,dock behöver du en fax. Det är det lilla problemet,jobbet, en besnimack kan ta emot fax.
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx
Det är 90-talet längre.
http://www.transportstyrelsen.se/Sms-tjansten-vem-ager-fordonet/
bästa vore ju om du kunde sätta något på din plats som en stor platshållare, det hjälper ju inte att göra något mot bilen eller ringa ägaren eftersom det är olika bilar varje gång.
Det borde finnas en service som man kunde ringa som forslade bort bilen så fort man ringde dem, så fick ägaren betala för att lösa ut den, samt bolagets utryckningskostnad. Då kunde man ha deras skylt där. "Varning, olaga parkering medför omedebar bortförsel av bil mot inlösen från ägaren" eller något liknande.
TheOne1994
2015-02-10, 20:27
Det är 90-talet längre.
http://www.transportstyrelsen.se/Sms-tjansten-vem-ager-fordonet/
kostar pengar, du får 3 ägare på faxen. Ofta att bilen har bytat ägare men på samma adress, mellan far och son. Då ringer man båda :)
I have use it alot !
kostar pengar, du får 3 ägare på faxen. Ofta att bilen har bytat ägare men på samma adress, mellan far och son. Då ringer man båda :)
I have use it alot !
Då är du nog en av de tre personer som fortfarande använder fax.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Hjul-och-Dack/Hjullas-43112/
Helt klart värt.
Den här är ju skitbra! Kedja fast den vid din parkeringsplats så den är väl synlig, och skriv en skylt där det står "om du ställer dig på denna privata parkeringsplats kan du räkna med att denna sitter på din bil när du kommer tillbaka. Have a nice day"
Undrar om det skulle vara olagligt.
TheOne1994
2015-02-10, 20:31
Då är du nog en av de tre personer som fortfarande använder fax.
ja samt hatar mobiltelefoner ( sms )...sen att betala för en tjänst som är gratis är sååå smart.
Haha jag har fan ingen fax hemma!!! 3 kronor för SMS kan väl vara värt det men samtidigt så skiter jag i vem som står där och istället för att ringa den personen så ringer jag heller Qpark för då får han en böter. Om jag ringer och säger att han ska flytta på sig så får han ju ingen böter...
Bilen som står där nere nu är redan lappad av Qpark så jag kanske skulle ringa och fnissa åt han eller nått men då kanske han blir sur och jag är en anings konflikträdd över telefon.
bästa vore ju om du kunde sätta något på din plats som en stor platshållare, det hjälper ju inte att göra något mot bilen eller ringa ägaren eftersom det är olika bilar varje gång.
Det borde finnas en service som man kunde ringa som forslade bort bilen så fort man ringde dem, så fick ägaren betala för att lösa ut den, samt bolagets utryckningskostnad. Då kunde man ha deras skylt där. "Varning, olaga parkering medför omedebar bortförsel av bil mot inlösen från ägaren" eller något liknande.
Jag har funderat på att bygga en spansk ryttare i trä modell större och ställa där nere men problemet är väl bara att den personen som ställer sig där kanske bara flyttar på den?
svenbanan
2015-02-10, 20:35
http://hn.se/nyheter/falkenberg/1.1654053-satte-hjullas-pa-grannens-bil
40 dagsböter om 200kr för hjullås på grannens bil...
TheOne1994
2015-02-10, 20:36
nu menar jag kanske nått idenna stilen: Du slår regnummer nu/idag, skriver faxnummer till ditt jobb. Imorgon när du kommer till jobbet ligger godbiten och väntar. Du tar jvl på ratsit och får adressen, tar så klart mobilnumret på hitta etc. Alla svarar i sin mobil oavsett tid. Se till att ringa tidigt !! Säg att du ringer från polisen så blir dom riktigt spaka.
Om ni nu har ett jobb....och fax...och tid...och är moronpigga..
Alltså ja jag är inte direkt gjord av pengar plus att jag inte är speciellt våldsam av mig heller så jag har ingen lust att förstöra bilen som står där eller göra nått mot den.
Den var skitig på bakrutan så jag var sugen på att skriva "*****" men sen ångrade jag mig.
Damn! Man kanske kan köpa en sån betongelefant eller vad de heter och ställa där som är gjort i plast och bara väger 10 kilo, då hade nog folk bara åkt vidare utan att kolla.
nu menar jag kanske nått idenna stilen: Du slår regnummer nu/idag, skriver faxnummer till ditt jobb. Imorgon när du kommer till jobbet ligger godbiten och väntar. Du tar jvl på ratsit och får adressen, tar så klart mobilnumret på hitta etc. Alla svarar i sin mobil oavsett tid. Se till att ringa tidigt !! Säg att du ringer från polisen så blir dom riktigt spaka.
Om ni nu har ett jobb....och fax...och tid...och är moronpigga..
Som sagt, det skrämmer bort honom men det händer ju bara igen och igen och igen, skulle gärna vilja ha nån långsiktig lösning.
Den kortsiktiga lösningen sköter ju Qpark, som jag ringer till och sen åker de och sätter bot på bilen bara, så det är ju lugnt på det sättet.
Jag vill inte veta vad jag ska göra just nu jag vill veta vad jag ska göra så de aldrig mer händer!!
svenbanan
2015-02-10, 20:41
Jag har funderat på att bygga en spansk ryttare i trä modell större och ställa där nere men problemet är väl bara att den personen som ställer sig där kanske bara flyttar på den?
Kanske kunde du dra en kedja tvärs över p-platsen ifall du har en betongsugga på varje sida.
Om du har en betongsugga på ena sidan så kunde du kanske mecka ihop nåt slags fäste där du kunde få ett järnrör att sticka ut mot mitten av p-platsen (och så sätter du fast spanska ryttaren på denna). Järnröret skulle då alltså sitta fast med hänglås vid suggan.
Vad heter sånna där spik/spjut "trösklar"? Sån skulle nog vara avskräckande
Som sagt, det skrämmer bort honom men det händer ju bara igen och igen och igen, skulle gärna vilja ha nån långsiktig lösning.
Den kortsiktiga lösningen sköter ju Qpark, som jag ringer till och sen åker de och sätter bot på bilen bara, så det är ju lugnt på det sättet.
Jag vill inte veta vad jag ska göra just nu jag vill veta vad jag ska göra så de aldrig mer händer!!
Ja det är ju bra men det löster inte ditt problem. Hur mycket är boten på? Det blir ju jävligt påfrestande för dig som varenda dag måste undra om nån idiot ställt sig på din plats, och om så är fallet så måste du ringa runt och skaffa ny p plats och gå hem när du jobbat hårt hela dagen. Jag hade blivit stressad av det om det hände hela tiden.
Det skulle nog också sluta i egenmäktigt förfarande eller att man orsakat fara för allmänheten.
Jag kan tänka mig att bidra ifall du skulle åka dit. Mest för att jag vill att du ska göra det. :)
Spanska ryttare? Sånna som används mot pansarvagnar?
Ja det är ju bra men det löster inte ditt problem. Hur mycket är boten på? Det blir ju jävligt påfrestande för dig som varenda dag måste undra om nån idiot ställt sig på din plats, och om så är fallet så måste du ringa runt och skaffa ny p plats och gå hem när du jobbat hårt hela dagen. Jag hade blivit stressad av det om det hände hela tiden.
Ja det är jobbigt ibland händer det två dagar i rad med, det är ju därför jag frågar efter hjälp. Ringer jag qpark så säger de bara "Vi åker och sätter en lapp på honom, du kan ta den här koden och lägga den i din framruta och sen får du ställa dig borta vid "hotell trasten" där vi har en av våra qpark parkeringar, tack och hej"
Jag vet inte hur mycket boten är på kan gå ner och kolla sen glömde kolla.
Helt klart värt.
+1
lätt fixat detta
Betongsugga heter de, inte betongelefant hehe. En sån här som bara väger 10 kilo gjord i glasfiber som du kan ha i bagageutrymmet och kan ställa när du drar på morgonen. Det tror jag hade fungerat. http://www.mysterium24.se/wp-content/uploads/2014/08/betongsugga.jpg
Det skulle nog också sluta i egenmäktigt förfarande eller att man orsakat fara för allmänheten.
Tror du? Även om det är på en privat parkeringsplats:confused:
Spanska ryttare? Sånna som används mot pansarvagnar?
Ja det är jobbigt ibland händer det två dagar i rad med, det är ju därför jag frågar efter hjälp. Ringer jag qpark så säger de bara "Vi åker och sätter en lapp på honom, du kan ta den här koden och lägga den i din framruta och sen får du ställa dig borta vid "hotell trasten" där vi har en av våra qpark parkeringar, tack och hej"
Jag vet inte hur mycket boten är på kan gå ner och kolla sen glömde kolla.
Nja, det är som en liten list/tröskel med spik/spjut som sitter fast i marken för att inkräktare ska hålla sig borta annars skärs däcken sönder
Blue Nine
2015-02-10, 21:06
Bilen som står där nere nu är redan lappad av Qpark
Släng lappen så får aset förhoppningsvis påminnelseavgift också. Kanske direkt till inkasso. :devil:
boten borde ligga på runt 500kr.
När en jävel hade ställt sig på min plats en gång efter att jag hade varit o handlat så öppnade jag en ny tandkrämstub och sprutade ned huven, rutan och handtaget.
tigerofsweden
2015-02-10, 21:15
Stör mig mest på att ditt användarnamn är missvisande, trodde att du kunde flytta bilar för hand :(
boten borde ligga på runt 500kr.
När en jävel hade ställt sig på min plats en gång efter att jag hade varit o handlat så öppnade jag en ny tandkrämstub och sprutade ned huven, rutan och handtaget.
http://www.fbcommentpictures.com/media/images/2014/10/30/tmp8gkTU6.jpg
spoonchest
2015-02-10, 21:28
Parkera din bil bakom. Så var det en kompis som gjorde när han tillslut fick nog av idogt tjuvande.
Parkera din bil bakom. Så var det en kompis som gjorde när han tillslut fick nog av idogt tjuvande.
Problemet är ju att det är olika bilar varje gång, plus att det skulle blockera för hans grannar också.
Men är det bara du som råkar ut för detta eller även dina grannar, om så: hur har de löst det?
Men är det bara du som råkar ut för detta eller även dina grannar, om så: hur har de löst det?
Aldrig tänkt på det, men det händer nog inte lika ofta.
Flytta ut i skogen. Problem solved.
Tänk på att den som ställer sig på din plats kommer lista ut att det är du som gjort det, vad du är gör. Så var bered på att hen kan hämnas ganska lätt eftersom den vet var din bil kommer stå nästa dag.
forestgrove
2015-02-10, 22:42
Flytta ut i skogen. Problem solved.
Lättare sagt än gjort :'( Problem på grund av folk med dåligt omdöme skulle minska en del.
Tänk på att den som ställer sig på din plats kommer lista ut att det är du som gjort det, vad du är gör. Så var bered på att hen kan hämnas ganska lätt eftersom den vet var din bil kommer stå nästa dag.
Som sagt, jag är inte våldsam av mig eller brusar lätt upp så jag kommer inte göra något mot nåns bil, aldrig!
the_PL_man
2015-02-10, 23:24
Luta en spik i 45 grader mot ett hjul (i färdriktningen). Använd handskar när du tar upp dem ur kartongen. Parkera din bil vid hotel Trasten. Njut av puckot som måste byta till reservdäck en kort stund efter avfärd. Omöjligt för vederbörande att vet när han fått spiken i däcket.
Case closed. :)
Hur mesig får man vara?! Kolla upp ägaren och ring. Kanske är det ett ärligt misstag? Om personen är dryg i luren så är det game on men räkna med att felparkeraren tar reda på vem du är också.
Skulle någon pajat min bil eller ringt bärgning pga att jag i viktigt ärende eller okunskap parkerat fel så hade den personen ångrat sig efteråt.
Hur mesig får man vara?! Kolla upp ägaren och ring. Kanske är det ett ärligt misstag? Om personen är dryg i luren så är det game on men räkna med att felparkeraren tar reda på vem du är också.
Skulle någon pajat min bil eller ringt bärgning pga att jag i viktigt ärende eller okunskap parkerat fel så hade den personen ångrat sig efteråt.
Vad hade du gjort om någon stod på din plats flera gånger i veckan varje gång du kom hem från jobbet? Och det var olika bilar vare gång?
På vilket sätt skulle det kunna vara ett ärligt misstag?!?!?
Vad hade du gjort om någon stod på din plats flera gånger i veckan varje gång du kom hem från jobbet? Och det var olika bilar vare gång?
Någonting får bilägarna att parkera fel dagligen. Antingen bristande skyltning eller bristande respekt. Jag tycker att man bör undersöka vilket innan man tar till taskiga åtgärder.
På vilket sätt skulle det kunna vara ett ärligt misstag?!?!?
Fråga inte mig utan den eller de som parkerar på din plats. Är det olika bilar varje gång så kanske det är lätt att misstolka rådande regler? Om det bara är en bil så kanske bilägaren fått för sig att platsen är tillgänglig för honom eller henne? Kanske någon i samma hus som tror att parkeringen är till för de boende? Som skrivet, jag har ingen aning men tycker att frågan bör utredas. Kan inte hålla mig från att undra varför du inte tagit tag i ett problem som uppenbarligen gör dig riktigt irriterad.
Någonting får bilägarna att parkera fel dagligen. Antingen bristande skyltning eller bristande respekt. Jag tycker att man bör undersöka vilket innan man tar till taskiga åtgärder.
Och detta ska man göra ett par gånger i veckan hela tiden man bor där eller? Och jag förespråkar absolut inte taskiga åtgärder.
Och detta ska man göra ett par gånger i veckan hela tiden man bor där eller? Och jag förespråkar absolut inte taskiga åtgärder.
Hittar man en gemensam nämnare så kanske man kan rätta till det och därav få problemet att minska framöver.
Men då måste man ju göra det läskiga med att kommunicera med folk
Vad ska man göra då, sitter redan en skylt uppe och allt..
Om man talat med ett par felparkerare som vittnat om dålig skyltning så kanske man kan göra något åt den till att börja med?
Är den tydlig så att folk vet att dom bryter mot reglerna. Eller är det placerat luddigt så ett förtydligande kan hjälpa och minska problemet ?
Efter som vi inte vet varför dom står på din plats hur det ser ut osv kan man bara spekulera, men en fördel är ju att få lite info varför folk ställer sig på din plats
Om man talat med ett par felparkerare som vittnat om dålig skyltning så kanske man kan göra något åt den till att börja med?
XXXL sa ju att skylten syns bra, "privat Parkering". Kör man omkring i ett bostadsområde så kollar man ju om det står privat parkering. Om det hade varit skyltfritt hade jag förstått, men nu finns det uppenbart skylt, alltså skiter folk i den. Så vad är nästa steg?
Att han tycker det betyder inte att andra ser den/tycker det
Utan lite fakta ifrån felparkerarna så kan han inte utesluta det, och där är rätt ställe att börja för att komma underfund med problemet
XXXL sa ju att skylten syns bra, "privat Parkering". Kör man omkring i ett bostadsområde så kollar man ju om det står privat parkering. Om det hade varit skyltfritt hade jag förstått, men nu finns det uppenbart skylt, alltså skiter folk i den. Så vad är nästa steg?
Jag har givit en tänkbar förklaring som gäller i det fallet. Tänk om felparkerarna bor i samma hus eller i anslutning till parkeringen och tror sig ha tillträde dit? De kanske inte förstår att platserna är personliga. Eftersom qpark ansvarar för dem är de gissningsvis hyfsat centralt belägna och kanske har någon blivit felinformerad? Oaktat allt så hade det gått snabbare och enklare om xxxxxxxl tagit mitt och oxes råd i frågan istället för att sura ur på ett forum.
svenbanan
2015-02-11, 00:53
Banka ner ett rör i marken bredvid din p-plats. Låt det sticka upp c:a 5dm. Såga ut ett spår c:a 3-4cm djupt och 1cm brett rakt ner genom mitten av röret. Borra tvärs genom röret nån cm från överkant, och vinkelrätt mot spåret du sågade. Sedan behöver du ett rör till som är såpass långt att det sticker ut tillräckligt långt in i p-rutan (från det nerbankade röret) att det inte går att parkera i rutan. Detta rör får du svetsa fast en plåtbit som är lite tunnare än 1cm på ena änden så detta rör ser ut som en skruvmejsel. Borra ett hål i denna plåt också. Sedan lägger du plåten i röret med skåran så den andra röränden hamnar ute i p-rutan. Trä ett hänglås genom rör och plåt. Röret som går ut i rutan kommer inte kunna fällas upp, eftersom plåten kommer ta i underdelen av det utsågade spåret.
Enda sättet att få bort röret (utan nyckel) är att gå ur bilen och slita i röret/bommen så att det rör som är nedslaget i marken roterar, och bommen inte länge hamnar i p- rutan. Alternativt såklart att slita upp detta rör ur maken. Kan du gjuta fast detta är det i princip bergfast (ifall du har tillräckliga dimensioner på rör och plåt osv). En enklare variant är om du borrar ett hål i röret precis i marknivå och slår en lååång spik (2-3dm lång) snett nedåt in i marken. Denna spik kommer göra det mycket jobbigare att rotera röret.
Då du står parkerad så har du bommen i bakluckan. Detta rör behöver nog inte vara längre än 1,5m skulle jag tro. Det behöver ju inte spärra av hela p-rutan för att hindra folk från att parkera...
Jag har givit en tänkbar förklaring som gäller i det fallet. Tänk om felparkerarna bor i samma hus eller i anslutning till parkeringen och tror sig ha tillträde dit? De kanske inte förstår att platserna är personliga. Eftersom qpark ansvarar för dem är de gissningsvis hyfsat centralt belägna och kanske har någon blivit felinformerad? Oaktat allt så hade det gått snabbare och enklare om xxxxxxxl tagit mitt och oxes råd i frågan istället för att sura ur på ett forum.
Han kanske kan sätta upp en skylt som har hans reg nr på precis under "Privat Parkering" för att klargöra. Sura ur gör han ju inte, han frågar bara om råd.
Ett telefonsamtal och fråga vad vederbörande håller på med är ju en sansad och rimlig början, såvida man inte lider av social fobi och har svårt att prata med folk. Är du för feg kan du lämna en arg lapp, eller nåt.
Precis som Hultman är inne på vore i varje fall en bra början att, liksom, kommunicera innan mer kreativa lösningar tas till.
Ett telefonsamtal och fråga vad vederbörande håller på med är ju en sansad och rimlig början, såvida man inte lider av social fobi och har svårt att prata med folk. Är du för feg kan du lämna en arg lapp, eller nåt.
Precis som Hultman är inne på vore i varje fall en bra början att, liksom, kommunicera innan mer kreativa lösningar tas till.
Men vad hjälper det när det inte är samma person som ställer sig där nästa gång? Jag skulle kunna ringa men då säger bara dne personen "Förlåt det var dumt" och sen ser jag aldrig han/hon mer, sen kommer det en ny bil bara. Om det vore samma bil så givetvis skulle jag ta reda på vem det är och fråga vad som pågår men nu har de varit olika bilar varje gång..
Jag tänker inte sitta och leta upp eller ringa till alla som ställer sig på min plats, det är mer arbete än att ringa till Qpark vilket är det som jag vill slippa behöva göra från första början.
Då verkar det alltså vara ett problem med budskapet och att regelbrott beivras.
Har hänt mig förr och jag brukar dra bilnyckeln längs med sidan på idioten som ställt sig på min plats. Tricket kommer ifrån pappa som gör det om någon har ställt sig olämpligt nära hans bil på centrumparkering/handelsplatser/storköp osv..
TheOne1994
2015-02-11, 07:44
hur går det ? vem ägde bilen egentligen ?
Har hänt mig förr och jag brukar dra bilnyckeln längs med sidan på idioten som ställt sig på min plats. Tricket kommer ifrån pappa som gör det om någon har ställt sig olämpligt nära hans bil på centrumparkering/handelsplatser/storköp osv..
:MrT:
Det där låter juh retarderat. Aldrig funderat på att du/din pappa parkerar som en kossa?
:MrT:
Det där låter juh retarderat. Aldrig funderat på att du/din pappa parkerar som en kossa?
Nej. Kanske hänt enstaka gång. Men båda jag och pappa har haft fina bilar vi är rädda om och placerar alltid bilen långt ifrån ingången och mitt i rutan. Sen är det något idiot som ställt sig nära som fan så man inte kommer in i bilen eller så har dem gjort dörruppslag på våra bilar.
När dem har ställt sig på min privata parkeringplats så har dem fått skylla sig själva. Jag som blir drabbad och måste hålla på att ringa som en idiot och ställa mig långt bort som fan. Mindre kul när man har 2 barn och en sambo med diskbrock..
TheOne1994
2015-02-11, 08:46
Nej. Kanske hänt enstaka gång. Men båda jag och pappa har haft fina bilar vi är rädda om och placerar alltid bilen långt ifrån ingången och mitt i rutan. Sen är det något idiot som ställt sig nära som fan så man inte kommer in i bilen eller så har dem gjort dörruppslag på våra bilar.
När dem har ställt sig på min privata parkeringplats så har dem fått skylla sig själva. Jag som blir drabbad och måste hålla på att ringa som en idiot och ställa mig långt bort som fan. Mindre kul när man har 2 barn och en sambo med diskbrock..
dra nycklar på andras bilar är väl inte en lösning ? Försäkringspremier osv skjuter bara i höjden. Drabbar det dej så blir du säkert arg. Se det från den ljusa sidan: folk kan inte köra bil, dom kan inte parkera, anpassa dej eller sluta kör bil...för din egen skull. Dock förstår jag din "poäng".
AeternusRex
2015-02-11, 08:58
Detta är en av anledningarna till att jag kommer inhandla ett pansarfordon per omgående när jag har vunnit på eurojackpot.
Shqypnia
2015-02-11, 09:06
Ta kritor och skriv på asfalten 'PRIVAT PARKERING'.
Vad hade hänt?
Fråga inte mig utan den eller de som parkerar på din plats. Är det olika bilar varje gång så kanske det är lätt att misstolka rådande regler? Om det bara är en bil så kanske bilägaren fått för sig att platsen är tillgänglig för honom eller henne? Kanske någon i samma hus som tror att parkeringen är till för de boende? Som skrivet, jag har ingen aning men tycker att frågan bör utredas. Kan inte hålla mig från att undra varför du inte tagit tag i ett problem som uppenbarligen gör dig riktigt irriterad.
+ 1:ar Hultman.
Senast någon ställde sig på min plats ringde jag självklart upp honom och förklarade hans misstag. Han uppgav att han trodde det var en allmän plats och gick genast ut och flyttade sig. Han har inte stått där sedan dess. Mycket smidigare att ringa än att blanda in parkeringsvakter. Ingen gillar parkeringsvakter.
Undersök vad problemet är innan du gör något annat.
hahavaffan
2015-02-11, 10:17
Har hänt mig förr och jag brukar dra bilnyckeln längs med sidan på idioten som ställt sig på min plats. Tricket kommer ifrån pappa som gör det om någon har ställt sig olämpligt nära hans bil på centrumparkering/handelsplatser/storköp osv..Vilken trevlig farsa du verkar ha.
AeternusRex
2015-02-11, 10:27
Vilken trevlig farsa du verkar ha.
Fast det är ju onekligen bättre än att ha en farsa som har hockeyklubbor och påkar lämpligt placerade. Benny hill scenarion i verkligheten är förvisso underhållande men det är sällan "accepterat" beteende att jaga någon runt city gross med en väl lindad hockeyklubba från 70 talet. Eller för den delen jaga en lapplisa med en halvmeter armeringsjärn.
Ja, du blir ju verkligen den drabbade när den ägaren till bilen som du förstör får lägga ut tiotusentals kronor på omlack. Inte direkt så att bilen flyttar på sig bara för det. Dagisnivå. Folk är kassa generellt på att parkera och köra bil, de har inget vett gällande parkeringar, men det rättfärdigar inte att förstöra andras egendom på ditt vis.
Ställ en cykel på parkeringen med en extra skylt eller liknande.
mattilainen
2015-02-11, 11:05
Skulle väl blivit bannad om jag ställde min fråga till dig men, är ni helt dumma i huvudet? Din pappa t.ex. gör lackskador för flera TUSENLAPPAR för att någon ställer sig för nära?
AeternusRex
2015-02-11, 11:30
Skulle väl blivit bannad om jag ställde min fråga till dig men, är ni helt dumma i huvudet? Din pappa t.ex. gör lackskador för flera TUSENLAPPAR för att någon ställer sig för nära?
Allt är relativt. All form av idioti borde på något vis bestraffas sen hur det går till är en annan fråga. Jag förespråkar en tumstjock bambupinne medelst vilket ett rapp utdelas.
forestgrove
2015-02-11, 11:44
För mig är det konstigt att folk inte bryr sig tillräckligt om vad som faktiskt gäller för platsen de ställer sig på när de parkerar. Att tro att något gäller är okej, men att skita i att ta reda på om det är så, är fan ruttet.
Och att repa någons bil bara för att personen parkerat nära ens egna är fan ännu mer ruttet. Speciellt om personen parkerat med alla hjulpar innanför rutan.
Idiotiskt att repa en annan bil så länge denna håller sig inom rutan.
Tänk om felparkerarna bor i samma hus eller i anslutning till parkeringen och tror sig ha tillträde dit? De kanske inte förstår att platserna är personliga.
Visst låter väl detta ändå som den mest sannolika förklaringen till varför så många verkar oförmögna att följa reglerna. En idé är ju då att skylta om, sätta upp en skylt:
"Privat parkering
tillhör ABC 123"
Har sett det på flera håll, inte bara i bostadsområden utan företagsparkeringar osv. Det enda jag inte vet är om man får skylta om på egen hand eller om Qpark måste bestyra det, eftersom det är deras ansvarsområde.
Visst låter väl detta ändå som den mest sannolika förklaringen till varför så många verkar oförmögna att följa reglerna. En idé är ju då att skylta om, sätta upp en skylt:
"Privat parkering
tillhör ABC 123"
Har sett det på flera håll, inte bara i bostadsområden utan företagsparkeringar osv. Det enda jag inte vet är om man får skylta om på egen hand eller om Qpark måste bestyra det, eftersom det är deras ansvarsområde.
Men eftersom bilarna lappas varje gång så borde det ju till slut ta slut på antal grannar till honom som inte förstår att den inte är till för dem?
Pitepalt
2015-02-11, 12:26
Ungefär såhär gör jag, jag brukar inte begära fax utan jag tror man kan få ett sms eller liknande.
Sedan ringer jag till ägaren, som ofta brukar vara en förälder då jag bor på ett studentområde. Ber dom ringa sin jävla unge för att flytta bilen direkt och hotar med att ringa qpark som för bötfälla dem annars.
TheOne1994
2015-02-11, 12:36
Ungefär såhär gör jag, jag brukar inte begära fax utan jag tror man kan få ett sms eller liknande.
Sedan ringer jag till ägaren, som ofta brukar vara en förälder då jag bor på ett studentområde. Ber dom ringa sin jävla unge för att flytta bilen direkt och hotar med att ringa qpark som för bötfälla dem annars.
hurrrrraaaaa !!
det är lika kul varje gång, det blir knäpptyst i telefonen.
Jag pendlar med bil, man lär sig vilka bilar som kör som fan efter ett tag. Det var en jvl jag störde mig på. En lite Renault med vinterhjul ( rassel från hjulen ) som körde som han var ensam på vägen. Efter ett par gånger fick jag nog. Ringde ägaren på bilen som var mamman till pågjvlen. Förklara lugnt att din son kommer dö på vägen om han inte lugnar ner sig. Hon var sååå tacksam att jag ringde och skulle säga till honom. Jag har sett han fletalet gånger men nu kör han lugnt och fint. Dom flesta reagerar possitivt.
Men eftersom bilarna lappas varje gång så borde det ju till slut ta slut på antal grannar till honom som inte förstår att den inte är till för dem?
Vi vet inte om de bestrider frågan och drar p-avgiften i långbänk "för att de ju har rätt att stå där", eller om de helt enkelt av slentrian bara betalar p-avgifterna och inte reflekterar över varför de fick den. En del är ganska slut i huvudet på det viset.
Men tydligare skyltning hjälper bara om de faktiskt tittar på skyltarna, och det är det långt ifrån alla som gör. Vissa sätter i system att parkera där de vill oavsett om de har rätt till det eller ej, vissa betalar till och med parkeringsavgifterna de åker på.
Varför Qpark inte får sätta hjullås på felparkerade bilar är obegripligt, det systemet har de i London (eller hade när jag var där för säkert tio år sedan) och då var det inte tal om att parkera fel.
Pitepalt
2015-02-11, 12:43
hurrrrraaaaa !!
det är lika kul varje gång, det blir knäpptyst i telefonen.
Jag pendlar med bil, man lär sig vilka bilar som kör som fan efter ett tag. Det var en jvl jag störde mig på. En lite Renault med vinterhjul ( rassel från hjulen ) som körde som han var ensam på vägen. Efter ett par gånger fick jag nog. Ringde ägaren på bilen som var mamman till pågjvlen. Förklara lugnt att din son kommer dö på vägen om han inte lugnar ner sig. Hon var sååå tacksam att jag ringde och skulle säga till honom. Jag har sett han fletalet gånger men nu kör han lugnt och fint. Dom flesta reagerar possitivt.
Haha! Älskar detta 😂
Vi vet inte om de bestrider frågan och drar p-avgiften i långbänk "för att de ju har rätt att stå där", eller om de helt enkelt av slentrian bara betalar p-avgifterna och inte reflekterar över varför de fick den. En del är ganska slut i huvudet på det viset.
Men tydligare skyltning hjälper bara om de faktiskt tittar på skyltarna, och det är det långt ifrån alla som gör. Vissa sätter i system att parkera där de vill oavsett om de har rätt till det eller ej, vissa betalar till och med parkeringsavgifterna de åker på.
Varför Qpark inte får sätta hjullås på felparkerade bilar är obegripligt, det systemet har de i London (eller hade när jag var där för säkert tio år sedan) och då var det inte tal om att parkera fel.
Hade man bara vetat vilka det är som bara betalar så hade man ju kunnat trycka upp egna lappar och sätta då och då, win win :-)
Men om de parkerar på din plats, betalar de i automaten eller står de gratis på din plats?
Men om de parkerar på din plats, betalar de i automaten eller står de gratis på din plats?
Va? Det är ingen automat här, det är en privat innegård till ett privat bostadshus.
Man måste åka in bakom en massa hus för att komma in hit, dock ligger det väldigt centralt/finns typ inga övriga p-platser lediga i området.
Va? Det är ingen automat här, det är en privat innegård till ett privat bostadshus.
Man måste åka in bakom en massa hus för att komma in hit, dock ligger det väldigt centralt/finns typ inga övriga p-platser lediga i området.
De parkerar alltså gratis på en betald plats, är det ens lagligt?
De parkerar på min plats (som jag stod i kö för) som jag betalar 520 kr i månaden för ja.
mangemani
2015-02-12, 00:26
potatis i avgasröret?;)
Bästa är nog förslaget med en gammal låst cykel som du parkerar mitt i platsen med en stor skylt där det står privat plats.
Vet inte om jag är så sugen på att gå ner och hämta min cykel i källaren varje morgon för att ställa den på min plats efter jag backat ut bilen.
Vet inte om jag är så sugen på att gå ner och hämta min cykel i källaren varje morgon för att ställa den på min plats efter jag backat ut bilen.
Nä klart, tänkte mer att du köpte nån ocykelbar rishög som ingen skulle vilja sno ändå och ha den i närmsta cykelställ.
A.Steinbach
2015-02-12, 06:02
De får betala en avgift på 300-500kr/dygn iaf om man ringer det bolag som utför parkeringsövervakningen i form av kontrollavgifter.
Lagligt nej men som värst egenmäktigt förfarande.
Tyvärr får man ju inte heller flytta fordon hur som helst utan måste följa Lagen och förordningen om flyttning av fordon i vissa fall och kan då tidigast flytta ett fordon efter 7 dygn på tomtmark som är reglerad med korrekt skyltning men då måste man även blanda i bemyndigad tjänsteman på kommunen för beslutet av flyttningen.
AeternusRex
2015-02-12, 08:38
7 dygn? Det är ju en utopi ^^ det skall ringas till vederbörande av markägaren sedan skall det skickas brev innan någon myndighet ens bemödar sig med att titta på det. Var glad om det går snabbare än en månad. Däremot är det ett klockrent egenmäktigt förfarande.
Knata ned och sätt en lapp som förklarar det på bilen om du inte törs ringa. Eller så ringer du och gnäller hos polisen. Förhoppningsvis är det någon på det LC där du bor som gillar att sträcka upp mindre missdådare.
Hade man bara vetat vilka det är som bara betalar så hade man ju kunnat trycka upp egna lappar och sätta då och då, win win :-)
:laugh: Då hade XXXL kunnat bli förmögen på kuppen :D
Diomedea exulans
2015-02-12, 09:34
Du kanske bara behöver göra det ett tag till vederbörande fattar vinken.
VoDaresVins
2015-02-12, 12:35
Varför inte klaga till parkeringsfirman och kräva att de lägger upp skyltar med registreringsnummer. Borde ju ligga i deras ekonomiska intresse att kunna bötfälla så ofta som möjligt, inte bara när kunden ringer.
Varför inte klaga till parkeringsfirman och kräva att de lägger upp skyltar med registreringsnummer. Borde ju ligga i deras ekonomiska intresse att kunna bötfälla så ofta som möjligt, inte bara när kunden ringer.
Marginalen är nog för liten, det är ju betydligt bättre för dem ur den synvinkeln att lappa på stora parkeringsplatser där de kan lappa flera bilar per gång än att åka ut ända till XXXL en gång om dagen för att inkassera 500:-
Att platsen är så pass otillgänglig dock pekar ju på att det är som LadyG är inne på att det är de som bor i området som parkerar där. Men som sagt det borde ju XXXL ganska snabbt kunna ta reda på genom att bara söka på två tre stycken regnummer hos Transportstyrelsen (https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx) och då se var de bor.
svenbanan
2015-02-12, 15:57
Man kan ju tycka att den som hyr p-platsen borde få en del av bötespengarna som plåster på såren för att man inte kan använda sin egen p-plats.
Förövrigt tycker jag fortfarande TS ska bygga sin egen "vägbom" och fälla ut då han ej står parkerad.
Diomedea exulans
2015-02-12, 16:00
Ja, det borde väl gå att bara låna fem plankor och lite spik av nån och spika ihop en bom på tio minuter.
Slå ihop typ en sågbock, https://www.xlbygg.se/tullinge/api/nyhet/bild/53c3b7980b0b1
Skriv en skylt Privat! och ställ denna i rutan när du lämnar på morgonen.
A.Steinbach
2015-02-12, 20:09
7 dygn? Det är ju en utopi ^^ det skall ringas till vederbörande av markägaren sedan skall det skickas brev innan någon myndighet ens bemödar sig med att titta på det. Var glad om det går snabbare än en månad. Däremot är det ett klockrent egenmäktigt förfarande.
Knata ned och sätt en lapp som förklarar det på bilen om du inte törs ringa. Eller så ringer du och gnäller hos polisen. Förhoppningsvis är det någon på det LC där du bor som gillar att sträcka upp mindre missdådare.
Jo men jag skrev bara vad lagen säger när man tidigast får flytta ett fordon där tomtmarken är reglerad enligt LKOP vilket verkar vara fallet här. Jag vet att det tar längre tid i praktiken då jag jobbar en del med sånt.
Captainwide
2015-02-12, 20:55
Ta reda på reg-nummer. Få reda på vem som kör bilen. Lägg ut ett kontrakt på personens huvud.
Ta reda på reg-nummer. Få reda på vem som kör bilen. Lägg ut ett kontrakt på personens huvud.
För när han åker dit för stämpling till mord så behöver han inte längre parkera, iaf inte på några år?
Men det var inte samma bilist som syndar jämt, utan flera olika som snor XXXL's plats vid olika tider.
Men det var inte samma bilist som syndar jämt, utan flera olika som snor XXXL's plats vid olika tider.
Man kan få mängdrabatt.
Jag har aldrig sett samma bil två gånger alltid är det nån ny, det är ingen på min gård heller för jag vet vilka bilar alla har som bor här + att de skulle väl säga till mig om de ville stå på min plats.
delta_mats
2015-02-13, 13:49
Kräv av den du hyr parkeringen av att de ska skylta bättre. Du betalar ju uppenbarligen för något du inte kan nyttja.
Men när ryktet sprider sig att man dör om man parkerar där så lär det bli färre felparkeringar.
Men när ryktet sprider sig att man dör om man parkerar där så lär det bli färre felparkeringar.
Nej, förmodligen vallfärdar bara massa självmordsbenägna människor till hans parkeringsplats då :).
Nej, förmodligen vallfärdar bara massa självmordsbenägna människor till hans parkeringsplats då :).
http://s2.quickmeme.com/img/5f/5f74c886036e05ca5ddea30262868377da8eafcdab2de10af9 ad22e3de0884f4.jpg
Alltså om jag vore en psykopatisk seriemördare så skulle det lätt vara min grej att mörda folk som står på min parkering, men nu är jag ju inte det...
har inte läst igenom alla sidor, men skriv en lapp o sätt i hans ruta ?
har du inte gjort det redan så gör det.!
Jag tycker fortfarande du ska höra med grannar, kan ju inte vara bara du i hela kvarteret som får sin plats tagen
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.