Visa fullständig version : Hjälp...
Jag har varit helt inaktiv idag och haft en ryslig aptit..... säkert satt i mig 3500 - 4000 kalorier. Brukar normalt äta 2000 - 2500.
Kommer jag bli tjock om jag går och sover nu?:(
King Grub
2004-04-02, 19:44
Sådana där tankar är första tecknet på ätstörningar. :nono:
1 kilo kroppsfett består av mer än 7000 kcal, så du kommer inte att vakna upp i morgon och se en sumobrottare i spegeln.
Allt överskott lagras som kroppsfett eller muskelglykogen, men även om du skulle lägga på dig några gram fett är de inte där för evigt, utan förbrukas vid normal aktivitet som energi, utan att du kommer att behöva tänka på det.
Och din rysliga aptit kanske sade något till dig: att du behövde mer energi?
Jag är bara rädd för att bli tjock...kanske en "ätstörning modell light". Äter annars näringsriktigt, men får hetsätningsattacker med cirka 3 veckors mellanrum.... :(
King Grub
2004-04-02, 20:10
Hursomhelst blir du inte tjock på en gång.
Det är inte enstaka ätardagar som lägger grunden till fetma, utan utan ett långvarigt överätande, speciellt av skräpmat, och inaktivitet (inte en dag!) som gör det.
Skönt att höra.... jag är lite noob på sånt här med näringslära. Stämmer det att överätning begränsad till en dag i stort sätt bara blir kroppsvärme? en polare sa det förr...
King Grub
2004-04-02, 20:27
Originally posted by Yooo
Skönt att höra.... jag är lite noob på sånt här med näringslära. Stämmer det att överätning begränsad till en dag i stort sätt bara blir kroppsvärme? en polare sa det förr...
Nej, i princip allt lagras, antingen som muskelglykogen eller kroppsfett. Kroppen är inte så dumt konstruerad att den låter ett värdefullt energiöverskott bara gå till spillo. Men en dags överskott gör ju inget: om du har ett underskott på t ex veckan som helhet, har du ju gått ner under den tiden i alla fall.
acidbl00d
2004-04-02, 21:17
Då hade du ju fått värmeslag efter 10mcal...
Känns som om jag har det just nu typ ;)
Är asvarm i hela kroppen...specielt i händerna
Jag vill inte veta hur många dagar jag har suttit och varit vaken bara för att tiden skall gå så jag kan äta mitt sista mål... eller någon timme extra för att mitt sista mål vad för stort och jag behövde förbränna det lite ;D
Jag är bara rädd för att bli tjock...kanske en "ätstörning modell light". Äter annars näringsriktigt, men får hetsätningsattacker med cirka 3 veckors mellanrum.... :(
2000-2500kcal är ju inte mycket, och att kalla drygt 3500kcal en gång var tredje vecka för hetsätningsattack är väl att överdriva en aning? :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.