Visa fullständig version : Om någon tar "äran" för ditt jobb/prestation, vad gör du?
filmjölk
2015-02-10, 17:21
Säg att du har åstadkommit någonting helt själv/nästan helt själv, och någon annan som kanske inte ens hjälpt till, eller gjort litegrann av jobbet får "äran" för prestationen.
Du upplever att denne får väldigt mysket positiv kritik för ditt arbete, medans du inte uppmärksammas alls. Hur grinig blir du?
(tråden har INGEN parallell till någon annan tråd, och är ej heller skriven i affekt)
MatteÖhult
2015-02-10, 17:35
Räknas det om man säger någonting smart i en grupp av människor, men det är bara en person som hör detta. Sedan upprepar denne person som hör dig säga meningen, för att sedan ta åt sig äran att det var han som kom på det?
shadowfire
2015-02-10, 17:39
Händer hela tiden och kan inte välja något av föregående val då hon ligger med en chef ovanför mig.
Latissimus Dorsi
2015-02-10, 17:39
Haha inte en chans att det går mig förbi. Personen ska få skämmas för dess pinsamma försök att roffa åt sig någon annans ära.
filmjölk
2015-02-10, 17:43
Räknas det om man säger någonting smart i en grupp av människor, men det är bara en person som hör detta. Sedan upprepar denne person som hör dig säga meningen, för att sedan ta åt sig äran att det var han som kom på det?
Ja, eller om du säger något roligt som någon annan får cred. för men det är en slags lightversion av trådens ämne. ffa. tänkte jag på något som tagit iaf ett par timmars arbete, tex. en skriven rapport, ett grävt dike, en uppförd byggställning, en omsorgsfullt tillagad äpplepaj, eller en kliniskt renstädad lägenhet.
filmjölk
2015-02-10, 17:45
Händer hela tiden och kan inte välja något av föregående val då hon ligger med en chef ovanför mig.
Låter som ett klockrent: "jag är av naturen bitter, och inser att allt är orättvist..."
Är glad att resultatet får så positiv respons och lägger på minnet att hålla nästa projekt exlusivt till slutet så det inte händer igen. Nu låter jag dock personen sola sig i glansen ;)
filmjölk
2015-02-10, 17:48
Haha inte en chans att det går mig förbi. Personen ska få skämmas för dess pinsamma försök att roffa åt sig någon annans ära.
Vilket slutar med att du blir högröd i ansiktet och skäller ut personen, vilket orsakar finsk stämning följt av att alla ser dig som en idiot, och på något vänster vinner äretjuven sympatipoäng och du får ändå inte äran för din prestation och du blir ännu mer bitter? :D
Jag tror inte jag har vart med om det? Eller så är jag killen som snor all strålglans, jag tror faktiskt på det senare.
Sprider det direkt, även om det inte rör mig. Avskyr människor som skor sig på andras hårda arbete. Tycker det är extremt oärligt, och har inte ett uns empati över för dem.
Vi hade en kille på Berghs när jag gick där 2003-2005, han var grym på att rita och illustrera, jag var extremt impad och frågade honom massor, han vann tävlingar bla för Berns Vipkort och lite andra saker. Sen visade det sig att han inte gjort nånting utan helt enkelt stulit allt rakt av från andra illustratörer och sagt att han gjort dem själv. Drag n droppat. På vissa saker i hans portfölj hade han inte ens tagit bort den riktiga konstnärens signatur. Han blev ordentligt påkommen och blev inte utexaminerad, och ingen som gick i klassen vill jobba med honom idag. Han var en rikgit hal sliskig jävel. Fuck that. Sådana människor skall exponeras och bannlysas!
FIlmjölk, nu har jag sett dig använda begreppet "finsk stämning" två gånger, men är osäker på vad exakt det betyder. Please enlighten me!
Gillar läget men kommer sannolikt aldrig kunna respektera "tjuven" fullt ut igen. Graden av aversion skulle variera beroende på hur min mest objektiva bedömning av situationen ser ut. Illvilja är värre än dumhet t.ex. Finns det diametralt olika sätt att se på saken så får man försöka väga in det. För att jag ska försöka hävda min rätt krävs det nåt såpass extraordinärt att jag inte riktigt kan föreställa mig vad det är.
Händrt då och då men det gör mig inget och jag låter det passera, gud vet ändå
k1tsGGz-Qw0
filmjölk
2015-02-10, 19:19
FIlmjölk, nu har jag sett dig använda begreppet "finsk stämning" två gånger, men är osäker på vad exakt det betyder. Please enlighten me!
Finsk stämning är svårbeskrivet och kan betyda två olika saker. Jag får illustrera med exempel, den vanligaste tolkningen är något sådant här:
ex: Du och ett gäng härliga typer sitter och skämtar och skrattar, stämningen är hög, ljudnivån likaså, alla trivs. Så helt plötsligt, från ingenstans säger någon: "-Jag försökte hänga mig igår, men repet brast" utan att skämta, helt gravallvarligt. Med ens tystnar alla skratt, ingen vet vad de skall göra och alla närvarande känner sig väldigt obekväma. Det råder numera: "Finsk stämning".
Den andra tolkningen är ännu mer miserabel, tänk dig att hela världen omkring dig är grå och trist, en del bara spelar ett spel om att de är lyckliga, andra orkar inte ens spela. Det är dammigt, smutsigt och luktar av sopor som borde burits ut för flera dagar sedan inomhus. Utomhus är det kallt, grått, lerigt och snöslask. Spriten smakar finkel och mjölken är sur. Maten är ljummen, dåligt lagad och okryddad. Ungarna är traumatiserade, tysta och olyckliga, frugan är blåslagen men försöker dölja det med smink, brorsan är döende i cancer, och själv har du migrän och är sur, halvfull, bakfull, deprimerad och arbetslös. Du vill inte vara kvar hemma, men du vill inte heller gå till puben för där får du höra hur Pekka ältar om hur han blev sexuellt utnyttjad som barn och ändlösa bittra historier från Ari som har blivit lämnad av sin fru.
En kran du inte lyckats reparera droppar irriterande. Varje plask ifrån den skär i skallen på dig, och ditt minsta barn vågar inte berätta att han kissat på sig för att han vet att du kommer bli förbannad. Finsk stämning!
Finsk stämning är svårbeskrivet och kan betyda två olika saker. Jag får illustrera med exempel, den vanligaste tolkningen är något sådant här:
ex: Du och ett gäng härliga typer sitter och skämtar och skrattar, stämningen är hög, ljudnivån likaså, alla trivs. Så helt plötsligt, från ingenstans säger någon: "-Jag försökte hänga mig igår, men repet brast" utan att skämta, helt gravallvarligt. Med ens tystnar alla skratt, ingen vet vad de skall göra och alla närvarande känner sig väldigt obekväma. Det råder numera: "Finsk stämning".
Den andra tolkningen är ännu mer miserabel, tänk dig att hela världen omkring dig är grå och trist, en del bara spelar ett spel om att de är lyckliga, andra orkar inte ens spela. Det är dammigt, smutsigt och luktar av sopor som borde burits ut för flera dagar sedan inomhus. Utomhus är det kallt, grått, lerigt och snöslask. Spriten smakar finkel och mjölken är sur. Maten är ljummen, dåligt lagad och okryddad. Ungarna är traumatiserade, tysta och olyckliga, frugan är blåslagen men försöker dölja det med smink, brorsan är döende i cancer, och själv har du migrän och är sur, halvfull, bakfull, deprimerad och arbetslös. Du vill inte vara kvar hemma, men du vill inte heller gå till puben för där får du höra hur Pekka ältar om hur han blev sexuellt utnyttjad som barn och ändlösa bittra historier från Ari som har blivit lämnad av sin fru.
En kran du inte lyckats reparera droppar irriterande. Varje plask ifrån den skär i skallen på dig, och ditt minsta barn vågar inte berätta att han kissat på sig för att han vet att du kommer bli förbannad. Finsk stämning!
Jag har av okänd anledning alltid föreställt mig att det ligger ett hot om våld, gärna med kniv, i rummet när det är finsk stämning.
shadowfire
2015-02-10, 19:53
Låter som ett klockrent: "jag är av naturen bitter, och inser att allt är orättvist..."
haha det är ett faktum och har varit så länge, jag har en organisation som är i praktiken Dallas rakt av. JR Ewing finns. På riktigt.
Gör så mycket awesome grejer regelbundet att jag inte blir grinig av att ett tillfälle tjuvas bort från mig. :D
Däremot hade jag hållt ögonen på den personen som tog åt sig äran. :cool:
filmjölk
2015-02-10, 20:11
haha det är ett faktum och har varit så länge, jag har en organisation som är i praktiken Dallas rakt av. JR Ewing finns. På riktigt.
:D haha. Ja, du har ju inte direkt mycket att komma med inför en kåt gubbe när du ligger i konkurrens med snygga brudar:)
Jag tänker mer gemensam och total uppgivenhet i samförstånd. Allt är skit och alla skriver under på det utan att det måste ältas med ord. Finsk stämning.
Sir Anselm
2015-02-11, 10:14
Vi hade en kille på Berghs när jag gick där 2003-2005, han var grym på att rita och illustrera, jag var extremt impad och frågade honom massor, han vann tävlingar bla för Berns Vipkort och lite andra saker. Sen visade det sig att han inte gjort nånting utan helt enkelt stulit allt rakt av från andra illustratörer och sagt att han gjort dem själv. Drag n droppat. På vissa saker i hans portfölj hade han inte ens tagit bort den riktiga konstnärens signatur. Han blev ordentligt påkommen och blev inte utexaminerad, och ingen som gick i klassen vill jobba med honom idag. Han var en rikgit hal sliskig jävel. Fuck that. Sådana människor skall exponeras och bannlysas!
Han jobbar numera som PT? :d
AeternusRex
2015-02-11, 10:40
Det borde finnas "blir totalt rasande och drar igång en scen som passar i en spansk Reality show" för det är vad jag hade gjort. Ve den arme man som knycker min skit.
Det har hänt ett flertal gånger under mitt 30-åriga liv och jag har då naturligtvis konfronterat personen samt informerat omgivningen.
Jag förstår inte hur en del personer kan låta sig bli utnyttjade och trampade på utan minsta protest. Något mått av integritet och självrespekt måste ni väl ändå besitta?
TheOne1994
2015-02-11, 11:19
Gör så mycket awesome grejer regelbundet att jag inte blir grinig av att ett tillfälle tjuvas bort från mig. :D
Däremot hade jag hållt ögonen på den personen som tog åt sig äran. :cool:
detta !
Jag får ofta ära för saker som inte är min förtjänst, så skulle någon annan få cred för det som är mitt ibland så gratulerar jag mest.
Jag blir grinig och upplyser om hur det egentligen ligger till.
Latissimus Dorsi
2015-02-11, 17:01
Vilket slutar med att du blir högröd i ansiktet och skäller ut personen, vilket orsakar finsk stämning följt av att alla ser dig som en idiot, och på något vänster vinner äretjuven sympatipoäng och du får ändå inte äran för din prestation och du blir ännu mer bitter? :D
Nejdå man gör det på ett fint och sliskigt sätt :D
Blir grinig, men säger ingenting! När dock ett hat i min ensamhet och i nästa projekt arbetar jag helt i hemlighet för att helt plötsligt dyka upp med en ny briljant idé som jag lägger fram framför ögonen på svinet och kollar med en blick som säger "vad säger du nu, din idiot?!" och han ser helt oförstående ut och har glömt allting.
Långsint.se ;)
Jag har ingen aning egentligen. Kommer inte på att det någonsin hänt. Är inte speciellt ärelysten heller så kan nog mycket väl låta det passera så länge det inte är väldigt viktigt. Men jag tror nog att det trots allt är rätt svårt att bara sno mitt jobb så att säga utan att någon skulle märka hur det egentligen står till.
Det som man bör göra är ju iaf att upplysa både tjuv och omgivning om hur det egentligen ligger till.
Rikard Jansson
2015-02-11, 19:52
Blir glad över att jag slipper de följande ökade förväntningarna och meransvaret.
Lätt knyta handen i fickan.
Jag pratar nog tyst om det för någon som inte sprider det vidare och sen blir det aldrig något samarbete med den personen igen. Det är ju troligtvis ingen idé att konfrontera då denne antagligen är tillräckligt begåvad för att bra om det var min eller den personens idé. Skulle han eller hon spela dum så förklarar jag troligtvis lite surt med den inledande frasen "vad fan tror du?"
Jag tänker inte spela Allan och gå i taket för en random idé om det inte är World Peace (tm) det gäller.
Ungefär så tror jag att jag skulle göra.
Hände för många år sen. Berättade för en kollega om en idé jag hade. Han försökte ta patent på idén. En av mina chefer uppdagade det och stoppade honom. Lyckligtvis. Jag fick patentet. Sen dess är jag ytterst noga med hur jag delar idéer. Inte det att jag håller tyst om det, men jag ser till att mina idéer är tydligt mina. Liksom andras idéer är andras. Tycker man ska vara noga med så'nt, funkar bäst så.
Hände för många år sen. Berättade för en kollega om en idé jag hade. Han försökte ta patent på idén. En av mina chefer uppdagade det och stoppade honom. Lyckligtvis. Jag fick patentet. Sen dess är jag ytterst noga med hur jag delar idéer. Inte det att jag håller tyst om det, men jag ser till att mina idéer är tydligt mina. Liksom andras idéer är andras. Tycker man ska vara noga med så'nt, funkar bäst så.
Fi fan! Fick han jobba kvar och i så fall, hur var stämningen på jobbet?
Jag gör nog inte tillräckligt många epokgörande stordåd, för det händer mig inte så ofta. Men grinig för verkliga och inbillade oförrätter blir jag ju; universallösningnen är att ringa hem till föräldrarna, syrran eller lämplig kompis och bitcha i telefon.
Det beror helt och hållet på hur mycket jag har investerat i det som personen stjäl äran för. Om någon t.ex tar åt sig äran för en idé till en mindre förbättring på jobbet som jag kom på så nöjer jag mig kanske med att knyta handen i fickan och vara på min vakt mot personen i framtiden. Speciellt om det inte resulterar i någon monetär belöning för personen utan bara rätt och slätt äran. Om det å andra sidan gäller mitt livsverk som jag har lagt decennier fyllda av sömnlösa nätter på och offrat både vänner och förhållanden för så kanske jag reagerar lite starkare, typ gräver ned personen under en stubbe eller så. Eller åtminstone gör mitt bästa för att visa världen vad personen är för sorts filur.
Beror på hur mycket energi jag lagt ner på det.
Fi fan! Fick han jobba kvar och i så fall, hur var stämningen på jobbet?
Han slutade faktiskt ganska snart efter det, men jag tror inte det var pga försöket till idéstöld. Stämningen var väl helt ok egentligen, det klarades ju upp. Jag diskuterade inte några kreativa idéer med honom efter det. Inte de andra heller förstås.
Diomedea exulans
2015-02-11, 23:40
Jag hittar inte mitt alternativ i pollen? Jag brukar upplysa alla på ett glatt och skämtsamt sätt - så att de inte ska fatta att jag är en bitterfitta - att det var jag som gjorde det först.
Ett exempel: Jag skrev en rolig Facebookstatus en gång som fick typ 10 Likes. En Facebookvän kopierade den och klistrade in som sin egen status, utan att nämna att jag kommit på den, och fick över 20 Likes och tre uppmuntrande kommentarer. Min reaktion? Jag skev "Hörrö, du får allt skriva att jag skrev det där först ;)" eller något liknande, varpå personen gav mig all tillbörlig cred.
Blir glad över att jag slipper de följande ökade förväntningarna och meransvaret.
Det här också!
På ett jobb gav jag alltid äran till min kollega för att slippa resa (fick man göra om man gjorde bra ifrån sig) som denne däremot ville. Win-win
Så ibland ör det ju nästan positivt att göra jobbet bakom kulisserna och låta andra inta scenen :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.