handdator

Visa fullständig version : Köra Trapzövningar?

Gonsa
2015-02-09, 22:44
Brukar ni köra Trapzövningar eller tycker ni att den tränas tillräckligt i basövningar som bänk, mark och militärpress/hantelpress?

pezrulezhaakon
2015-02-09, 23:03
Brukar ni köra Trapzövningar eller tycker ni att den tränas tillräckligt i basövningar som bänk, mark och militärpress/hantelpress?

Traps tränas inte i bänk, mer än att den stabiliserar.

Tillräckligt, är ju en fråga om mål och kroppsstatus. Mark tränar traps statiskt. Press ovanför huvudet tränar marginellt på övre traps. Så vill du ha mer effektiv trapsträning, så får du slänga med nån roddövning, eller besläktad dragövning.

Johan_P
2015-02-10, 08:20
Tänk på att man kategoriserar trapezius som övre, mitt och nedre rent anatomiskt. Det är en stor muskel. Men jag antar du menar de övre fibrerna då det är dem man ser tydligt framifrån.

Här är lite specifika övningar för övre muskelfiberna av trapezius (mer eller mindre shrugsvariationer):

http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html#anchor1914548

Som svar på frågan ser jag inte varför någon skulle behöva träna övre fibrerna specifikt. Har man med mark och andra dragövningar finns det ingen anledning, tycker jag.

Decepticon
2015-02-10, 08:25
Shrugs är väl en "standardövning" för kroppsbyggare ..

Sheogorath
2015-02-10, 08:43
Traps tränas inte i bänk, mer än att den stabiliserar.

Tillräckligt, är ju en fråga om mål och kroppsstatus. Mark tränar traps statiskt. Press ovanför huvudet tränar marginellt på övre traps. Så vill du ha mer effektiv trapsträning, så får du slänga med nån roddövning, eller besläktad dragövning.

Hur kan du säga att pressar över huvudet tränar traps marginellt med tanke på att den tillsammans nedre delen av SA är den viktigaste muskeln för att göra utåtrotation av skulderbladet? Något som måste ske så fort du abducerar i axelleden?

pezrulezhaakon
2015-02-10, 08:53
Hur kan du säga att pressar över huvudet tränar traps marginellt med tanke på att den tillsammans nedre delen av SA är den viktigaste muskeln för att göra utåtrotation av skulderbladet? Något som måste ske så fort du abducerar i axelleden?

Ja, men hur mycket belastning blir kvar att arbeta med i jämförelse med shrugs?
Har du nån gång känt på en persons övre traps hur mycket som händer där, vid en militärpress? (såklart utan elevationen)
Det händer inte mycket där du....

Sheogorath
2015-02-10, 08:59
Ja, men hur mycket belastning blir kvar att arbeta med i jämförelse med shrugs?
Har du nån gång känt på en persons övre traps hur mycket som händer där, vid en militärpress? (såklart utan elevationen)
Det händer inte mycket där du....

Ja, det testade jag på en kollega alldeles precis med tanke på att du frågade och den kontraherar maximalt precis som man kan förvänta sig.

pezrulezhaakon
2015-02-10, 09:03
Ja, det testade jag på en kollega alldeles precis med tanke på att du frågade och den kontraherar maximalt precis som man kan förvänta sig.

Knappast maximalt.
Fortfarande marginellt i jämförelse med shrugs eller en skulderbladsadduktion. Och så lägger vi till belastningen och det repsantalet man kan göra med shrugs och rodd..

Du ska inte ens försöka övertala nån att militärpress är mer effektivt för traps.

Arne Persson
2015-02-10, 09:04
Shrugs är väl en "standardövning" för kroppsbyggare ..

Den borde även vara det för alla med stillasittande jobb mm

Johan_P
2015-02-10, 09:14

Testade precis också, trapezius övre är helt kontraherad indeed :D Dessutom spänner man upp hela övre ryggpartiet när man drar tillbaka skuldrorna och upp med axlarna. Trapezius lär ju jobba för att "hålla upp" övre rygg genom lyftet (samma rörelse som shrugs).

pezrulezhaakon
2015-02-10, 09:17
Testade precis också, trapezius övre är helt kontraherad indeed :D Dessutom spänner man upp hela övre ryggpartiet när man drar tillbaka skuldrorna och upp med axlarna. Trapezius lär ju jobba för att "hålla upp" övre rygg genom lyftet (samma rörelse som shrugs).

Så du kör samtidigt elevation i dina militärpress?

Sheogorath
2015-02-10, 09:21
Knappast maximalt.
Fortfarande marginellt i jämförelse med shrugs eller en skulderbladsadduktion. Och så lägger vi till belastningen och det repsantalet man kan göra med shrugs och rodd..

Du ska inte ens försöka övertala nån att militärpress är mer effektivt för traps.

Nu ska du inte lägga ord i mun på mig för att sedan försöka kritisera något jag inte sagt. Att militärpress är effektivt för övre traps (vilket det är oavsett om man eleverar scapulae eller inte) är inte det samma som att det är mer effektivt än shrugs. Det vill jag se bra studier på för att uttala mig om. Jag är inte mallig nog att säga att mina lysande biomekaniska kunskaper gör att jag banne mig kan förstå att det är så utan några töntiga EMG-studier.

arthax
2015-02-10, 09:22
http://www.strengthsensei.com/back-building/ Hör förklaras hur Paul Carter tränar traps, eller ett helt ryggpass. Samt ett par bilder på hans utveckling.

xQuDPFplpmk

pezrulezhaakon
2015-02-10, 09:35
Nu ska du inte lägga ord i mun på mig för att sedan försöka kritisera något jag inte sagt. Att militärpress är effektivt för övre traps (vilket det är oavsett om man eleverar scapulae eller inte) är inte det samma som att det är mer effektivt än shrugs. Det vill jag se bra studier på för att uttala mig om. Jag är inte mallig nog att säga att mina lysande biomekaniska kunskaper gör att jag banne mig kan förstå att det är så utan några töntiga EMG-studier.

Då lägger du en annan bedömning i ordet effektivt, som inte i första hand handlar om hypertrofi, som nu efterfrågas. Att det finns en effektiv funktion är nåt annat.

Johan_P
2015-02-10, 09:51
Så du kör samtidigt elevation i dina militärpress?

Nej, ingen uttalad rörelse men däremot en statisk spänning.

Sheogorath
2015-02-10, 09:59
Då lägger du en annan bedömning i ordet effektivt, som inte i första hand handlar om hypertrofi, som nu efterfrågas. Att det finns en effektiv funktion är nåt annat.

...och nu berättar du för mig vad jag menar. Det behöver du inte heller göra. Jag menar att man med normala genetiska förutsättningar för att bygga traps kommer få en tillräcklig utveckling av muskeln för att det ska bli proportionerligt med resten av överkroppen, av militärpressar.

I praktiken kommer det aldrig finnas ett sådant vacuum p.g.a. att alla som tränar pressar över huvudet också tränar drag från marken och/eller roddar, men hur som helst. Pressar över huvudet är en effektiv övning för hypertrofi i trapezius tror jag. Det är det enda vi kan göra i saken. Tro alltså.

pezrulezhaakon
2015-02-10, 10:02
Nej, ingen uttalad rörelse men däremot en statisk spänning.

Därmed inte helt kontraherad.

pezrulezhaakon
2015-02-10, 10:03
...och nu berättar du för mig vad jag menar. Det behöver du inte heller göra. Jag menar att man med normala genetiska förutsättningar för att bygga traps kommer få en tillräcklig utveckling av muskeln för att det ska bli proportionerligt med resten av överkroppen, av militärpressar.

I praktiken kommer det aldrig finnas ett sådant vacuum p.g.a. att alla som tränar pressar över huvudet också tränar drag från marken och/eller roddar, men hur som helst. Pressar över huvudet är en effektiv övning för hypertrofi i trapezius tror jag. Det är det enda vi kan göra i saken. Tro alltså.

I så fall så tror du ju heller inte att mer belastning ger större förutsättningar för mer hypertrofi...

RobbanColeman
2015-02-10, 10:06
Därmed inte helt kontraherad.

En statisk anspänning kan ligga i det fullt kontraherade läget förvisso...

Anders The Peak
2015-02-10, 10:13
Nu måste du lägga upp en bild på dina svällande muskler Pez med dina kunskaper måste du tillhöra en av de mest välutvecklade i det här landet.

Du kan skicka bilder på dina adepter som bör ha en god utveckling

pezrulezhaakon
2015-02-10, 10:20
En statisk anspänning kan ligga i det fullt kontraherade läget förvisso...

Jo, men sålänge du inte gör en samtida elevation så kan traps omöjligt vara fullt kontraherad vid en militärpress.

pezrulezhaakon
2015-02-10, 10:22
Nu måste du lägga upp en bild på dina svällande muskler Pez med dina kunskaper måste du tillhöra en av de mest välutvecklade i det här landet.

Varför det?

En bra mekaniker är alltid skitig... En bra kock är alltid tjock...En professor har alltid Einsteinfrilla.... Osv...

Och den störste tomten i gymmet har alltid mest kunskap....

Arne Persson
2015-02-10, 10:30
Varför det?

En bra mekaniker är alltid skitig... En bra kock är alltid tjock...En professor har alltid Einsteinfrilla.... Osv...

Med tanke på de extremt tunga vikter du tränar på.

pezrulezhaakon
2015-02-10, 10:41
Med tanke på de extremt tunga vikter du tränar på.

På vilket sätt påverkar det kunskapen?

Anders The Peak
2015-02-10, 10:41
Varför det?

Det är tydligt att man inte behöver din djupa kunskap för att lyckas med det...

Än så länge har du inte bevisat något alls.

pezrulezhaakon
2015-02-10, 10:46
Det är tydligt att man inte behöver din djupa kunskap för att lyckas med det...

Än så länge har du inte bevisat något alls.

Och du har heller inte argumenterat emot med nåt matnyttigt..

z_bumbi
2015-02-10, 10:56
Att köra en del shrugs eller någon typ av drag är motiverat för de allra flesta, både av estetiska skäl och om man vill bli stark. Drag ger antagligen minst lika mycket för trapsen om man inte har någon teknik men någon stolthet bör man ha när det gäller hur illa det ser ut när man tränar så för de flesta finns då shrugs kvar.
Shrugs är en övning som har försvunnit. Ett skäl är att de är ganska så jobbiga, ett annat att en hel hög med "fitnessproffs/profiler" ansåg att det såg konstigt ut att att man kunde se på folk att de tränande med vikter. "Axlarna ser smalare ut", det är fult när nybörjare bara har en tjock hals, man ska sträva efter balans och annat underligt. Traps är precis som övriga muskler runt centrallinjen, och enligt mig, det som man bör komma igång med så fort som möjligt, De måste i alla fal bli starka för att man ska kunna hantera tunga vikter i övriga övningar så varför vänta?

h051n
2015-02-10, 11:03
Träna trapz på stående vadpressen?

Ställa sig under och börja shrugga

pezrulezhaakon
2015-02-10, 11:07
Träna trapz på stående vadpressen?

Ställa sig under och börja shrugga

Japp, vill man krångla så funkar det bra :)

Jag skulle hellre hänga uppockner och köra shrugs...

spoon
2015-02-10, 11:17
http://www.strengthsensei.com/back-building/ Hör förklaras hur Paul Carter tränar traps, eller ett helt ryggpass. Samt ett par bilder på hans utveckling.

xQuDPFplpmk

Min favoritövning om man ska köra shrugs. Men jag tycker inte det behövs. Det växer så det räcker av marklyft för min egen del.

Edit. Fast nu blev jag väldigt sugen. Kanske ska lägga in lite shrugs under våren. Bara för att det är kul med lite byggar-set.

L-Sami
2015-02-10, 11:20
Pratar man om övre delen av trapezius så vill man minska muskelns aktivitet vid militärpressar, man vill inte ha axlarna upp i öronen i slutläget (oförmåga att kontrollera scapula vid armelevation), det finns bättre övningar för övre delen av trapezius t ex shrugs. Sen är det bra att beskriva vilken del av trapezius man pratar om. Det finns övningar som aktiverar de olika delarna olika mycket.

pezrulezhaakon
2015-02-10, 11:21
Pratar man om övre delen av trapezius så vill man minska muskelns aktivitet vid militärpressar, man vill inte ha axlarna upp i öronen i slutläget (oförmåga att kontrollera scapula vid armelevation), det finns bättre övningar för övre delen av trapezius t ex shrugs.

Precis!

+1

Jag kan utan problem minska traps aktivitet vid pressar över huvudet, utöver den aktivering som självklart måste finnas där. En stor del av mina övre traps kan därför hållas näst intill inaktiv.
Bara se till att hålla skuldergördeln i bottenläget hela tiden.

mattilainen
2015-02-10, 11:30
Pratar man om övre delen av trapezius så vill man minska muskelns aktivitet vid militärpressar, man vill inte ha axlarna upp i öronen i slutläget (oförmåga att kontrollera scapula vid armelevation), det finns bättre övningar för övre delen av trapezius t ex shrugs. Sen är det bra att beskriva vilken del av trapezius man pratar om. Det finns övningar som aktiverar de olika delarna olika mycket.

Precis!

+1

Jag kan utan problem minska traps aktivitet vid pressar över huvudet, utöver den aktivering som självklart måste finnas där. En stor del av mina övre traps kan därför hållas näst intill inaktiv.
Bara se till att hålla skuldergördeln i bottenläget hela tiden.

Vad för effekt har denna teknik på själva axelträningen? Blir det enbart tyngre och på så vis får axelmuskulaturen arbeta mer eller medför det något annat positivt? Jag tänker att annars kan man höja vikterna och både få axlarna samt en viss trapz-påverkan?

arthax
2015-02-10, 11:47
Min favoritövning om man ska köra shrugs. Men jag tycker inte det behövs. Det växer så det räcker av marklyft för min egen del.

Edit. Fast nu blev jag väldigt sugen. Kanske ska lägga in lite shrugs under våren. Bara för att det är kul med lite byggar-set.

Tycker den tar riktigt bra! Att hålla ~3sek i toppläget är melodin med en vikt där jag har god kontroll (for mig).

L-Sami
2015-02-10, 12:07
Vad för effekt har denna teknik på själva axelträningen? Blir det enbart tyngre och på så vis får axelmuskulaturen arbeta mer eller medför det något annat positivt? Jag tänker att annars kan man höja vikterna och både få axlarna samt en viss trapz-påverkan?

Jag ser det som en utmärkt sätt att träna skulderbladsstabilitet samtidigt som man belastar vid armlyft ovanför huvudet, precis som man vill spänna magen vid marklyft och knäböj. Du kan ju lyfta tyngre med en böjd ländrygg och få in större aktivering av erector spinae, men du vill inte kompromissa med din stabilitet och skada diskar och ligament? Detsamma gäller bänkpress, använder du fler musklegrupper så kan du lyfta tyngre, men hur bra är det för axlarna? Jag ser det samma med lyft överhuvud som militärpressar, du vill ju ha maximal stabilitet för att slippa överbelastningsskador på supraspinatus och andra strukturer subakromiellt.

Sheogorath
2015-02-10, 12:09

Nu uttrycker du dig som att övre trapezius enda egentliga funktion är att elevera skulderbladet. Det kan övre traps aldrig göra ensam utan måste balanseras kokontraktion av levator scapula. Om trapezius aktiveras utan kokontraktion kommer scapula att utåtrotera, d.v.s. en helt nödvändig rörelse så fort du abducerar i axelleden. Man ser detta enkelt genom att titta på muskelns mycket smala infästning helt lateralt och kraniellt på skulderbladet:

http://www.exrx.net/Images/Muscles/TrapUpperHalf.gif

Drar du i muskelfiberriktningen kommer du få en utåtrotation av skulderbladet, inte en elevation. Det är bara PT--bullshit att man "bör minska" aktiviteten i trapezius vid lyft ovan huvudhöjd, om man ska uttrycka sig lite ofinare. Man kan inte göra det. Trapezius måste aktiveras för att man inte ska få en inklämning under akromion vid abduktion och kroppen sköter det helt automatiskt om man inte har en pares i muskeln. Får man det får man impingement som ett brev på posten.

Ristretto
2015-02-10, 12:19
Känns som att vårt mest prominenta biomekaniska proffs annars i tråden skiter helt i levator scapula.

Sheogorath
2015-02-10, 12:21
Fungerande bild:

http://www.crossfitfly.com/wp-content/uploads/2012/08/traps.jpg

Sheogorath
2015-02-10, 12:22
Känns som att många biomekaniska proffs i tråden skiter helt i levator scapula.

Lite så ja.

In-before: det-är-en-så-liten-klen-muskel-att-den-inte-kan-göra-elevation-ensam

Svar på förväg: det har ingen sagt.

Ristretto
2015-02-10, 12:22
Det där är nästan nsfw, sheo.
Edit : trapeziusbilden alltså.

Sheogorath
2015-02-10, 12:29
Det där är nästan nsfw, sheo.
Edit : trapeziusbilden alltså.

What? :D Jag ser bara en "pwned"-star wars-gubbe!

pezrulezhaakon
2015-02-10, 12:30
Känns som att vårt mest prominenta biomekaniska proffs annars i tråden skiter helt i levator scapula.

Vadå skiter i? Vi pratar om traps.

L-Sami
2015-02-10, 12:44
Nu uttrycker du dig som att övre trapezius enda egentliga funktion är att elevera skulderbladet. Det kan övre traps aldrig göra ensam utan måste balanseras kokontraktion av levator scapula. Om trapezius aktiveras utan kokontraktion kommer scapula att utåtrotera, d.v.s. en helt nödvändig rörelse så fort du abducerar i axelleden. Man ser detta enkelt genom att titta på muskelns mycket smala infästning helt lateralt och kraniellt på skulderbladet:

http://www.exrx.net/Images/Muscles/TrapUpperHalf.gif

Drar du i muskelfiberriktningen kommer du få en utåtrotation av skulderbladet, inte en elevation. Det är bara PT--bullshit att man "bör minska" aktiviteten i trapezius vid lyft ovan huvudhöjd, om man ska uttrycka sig lite ofinare. Man kan inte göra det. Trapezius måste aktiveras för att man inte ska få en inklämning under akromion vid abduktion och kroppen sköter det helt automatiskt om man inte har en pares i muskeln. Får man det får man impingement som ett brev på posten.

Tack för att du säger saker som jag inte menat eller sagt! Lite ödmjukhet skulle sitta fint.

Johan_P
2015-02-10, 12:49

Varför skulle man vilja minska aktiviteten i övre rygg vid press över huvud? Låter inte som en särskilt bra idé för hållningen att medvetet minska aktiviteten i en stabilisatormuskel.

Jag har förutsatt att TS menar övre muskelfibrerna av trapezius.

L-Sami
2015-02-10, 12:52
Varför skulle man vilja minska aktiviteten i övre rygg vid press över huvud? Låter inte som en särskilt bra idé för hållningen att medvetet minska aktiviteten i en stabilisatormuskel.

Övre rygg har jag aldrig pratat om (vad det nu är du menar) och jag är medveten om att man inte kan ta bort övre trapezius funktion vid normal armelevation. Det jag har sagt är att jag vill inte ha axlarna upp i öronen i onödan vid militärpressar när jag eller någon annan belastar tungt.

Arne Persson
2015-02-10, 13:00
Jaha så är ytterligare en gammal klassiker akademiskt söndertrasad... :d
Skall inte även handledernas position i militärpressen kunna extrapoleras in i trapeziusdiskussionen?:)

Gonsa
2015-02-10, 13:02
Fungerande bild:

http://www.crossfitfly.com/wp-content/uploads/2012/08/traps.jpg

På bilden i mitten och till höger, tränar man dom när man kör roddövningar?

Den till vänster jag framför allt syftade på. Tycker jag känner att den övre trapsen jobbar/är aktiv när jag pushar något uppåt.

pezrulezhaakon
2015-02-10, 13:10

Att helt koppla ur övre traps går inte om man ska lyckas pressa. Men att aktivera överdrivet mycket är inte alls nödvändigt. Man riskerar inte inklämning genom att hålla axelpartiet i nederläget och låta funktionen ha sin gång.
Att vara överaktiv i traps/nackmusklerna är inte fördelaktigt

pezrulezhaakon
2015-02-10, 13:13
Jaha så är ytterligare en gammal klassiker akademiskt söndertrasad... :d
Skall inte även handledernas position i militärpressen kunna extrapoleras in i trapeziusdiskussionen?:)

Vi har ju skitit rombernas funktion också.... Ajajaj inte bra :D

Sheogorath
2015-02-10, 14:37
Tack för att du säger saker som jag inte menat eller sagt! Lite ödmjukhet skulle sitta fint.

Du tycker inte att "bör minska" och "vill minska" är synonymt i sammanhanget? Du skrev att man "vill minska" trapezius' arbete. Det vill man inte. Får du inte den utåtrotationen som trapezius ger vid kontraktion kommer du klämma de subakromiella strukturerna. Huruvida man ska eller inte ska elevera scapulae vid en militärpress är en annan diskussion.

Sheogorath
2015-02-10, 14:40
Att helt koppla ur övre traps går inte om man ska lyckas pressa. Men att aktivera överdrivet mycket är inte alls nödvändigt. Man riskerar inte inklämning genom att hålla axelpartiet i nederläget och låta funktionen ha sin gång.
Att vara överaktiv i traps/nackmusklerna är inte fördelaktigt

Men vaddå "aktivera överdrivet mycket"? Rörelsen är utåtrotation av skulderbladet. Den rörelsen gör trapezius och serratus anteriors' nedre fibrer. För att skulderbladet ska elevera måste du kokontrahera andra muskler. Det finns inte en muskel som kan göra den rörelsen. Det handlar alltså inte om trapezius per se.

baton69
2015-02-10, 14:41
Du tycker inte att "bör minska" och "vill minska" är synonymt i sammanhanget? Du skrev att man "vill minska" trapezius' arbete. Det vill man inte. Får du inte den utåtrotationen som trapezius ger vid kontraktion kommer du klämma de subakromiella strukturerna. Huruvida man ska eller inte ska elevera scapulae vid en militärpress är en annan diskussion.

Utifrån intresse och egen undran: vad är svaret på den diskussionen?

Sheogorath
2015-02-10, 14:46
Utifrån intresse och egen undran: vad är svaret på den diskussionen?

Att det för alla inblandande muskler utom levator scapulae är ovidkommande, och att folk pressat på både det enda och det andra sättet utan problem. Prova lite olika om du vill. Kör på det sättet som känns bäst.

L-Sami
2015-02-10, 15:13
Men vaddå "aktivera överdrivet mycket"? Rörelsen är utåtrotation av skulderbladet. Den rörelsen gör trapezius och serratus anteriors' nedre fibrer. För att skulderbladet ska elevera måste du kokontrahera andra muskler. Det finns inte en muskel som kan göra den rörelsen. Det handlar alltså inte om trapezius per se.

Självklart ska trapezius vara aktiv för att armlyftet ska fungera (det är ett måste för att det ska fungera att pressa) och jag har inte påstått något annat, men man behöver inte nödvändigtvis överaktivera den/dem (dvs minska aktiveringen) den som mina inlägg handlar om. Tänk en shrug liknande kontraktion i toppläget. Om du förespråkar den tekniken får du stå för dig själv.

pezrulezhaakon
2015-02-10, 15:18

Du tror alltså inte att det går att hålla traps förhållandevis "avslappnad" men ändå pressa tungt?

Agitator
2015-02-10, 15:33
http://i.imgur.com/sk1qhrI.gif

Jag kör alltid shrugs med lite lätt lutning framåt efter 3-4h rygg/mark/benpass.

Ingen kör shrugs numera på gymmen är min reflektioin.

Anders The Peak
2015-02-10, 15:40
Jag tror inte att någon blir bättre på att träna trapz med den här penismätartävlingen.

Men för att återgå till grundfrågan hur tränar man till sig riktigt fina trapz eller behövs det specifik träning? För att få lika snygga trapz som tex. som Phil Heath, johnny Jackson mfl. Det kan vara intressant att få kunskap hur det går till effektivast. Utifrån er extraordinare kompetens inom området bör det vara en baggis.

dmoller
2015-02-10, 15:40
Upplever att mark och tunga (push)pressar fullkomligt mördar mina trapz.

tefached
2015-02-10, 15:45
Jag tränar specifikt traps för jag vill ha en extra köttig nacke, känner inte så mycket när jag kör mark, roddar och pressar även på tunga vikter. Men ingen övning jag skulle prioritera kanske om jag har ont om tid.

pezrulezhaakon
2015-02-10, 15:53
Jag tror inte att någon blir bättre på att träna trapz med den här penismätartävlingen.

Men för att återgå till grundfrågan hur tränar man till sig riktigt fina trapz eller behövs det specifik träning? För att få lika snygga trapz som tex. som Phil Heath, johnny Jackson mfl. Det kan vara intressant att få kunskap hur det går till effektivast. Utifrån er extraordinare kompetens inom området bör det vara en baggis.

Det behövs ingen extraordinär kunskap för det. Vilken tomte som helst borde veta att effektiv muskelträning bedrivs genom att belasta muskeln hårt mot sin arbetsriktning.
Vad hade du tänkt?

z_bumbi
2015-02-10, 15:57

Minst 10 års missbruk av AAS och andra dopingpreparat.

Fick jag något pris?

pezrulezhaakon
2015-02-10, 16:15
Minst 10 års missbruk av AAS och andra dopingpreparat.

Fick jag något pris?

Precis. Och därtill en genetisk karta som ger dem sitt muskelutseende.

Arne Persson
2015-02-10, 16:31
Mina herrar... Har ni inte helt missat M. serratus posterior superior och M. s. p. inferior i denna ANDLÖST spännande diskussion? :)

z_bumbi
2015-02-10, 16:36
Förutom vissa uppenbara inlägg som troligen bara är avsedda för att få diskussionen att spåra ur så lär sig nog de flesta på sådana här trådar. Tycker man det är tråkigt så struntar man bara i att läsa. Är det någon man verkligen inte klarar av att läsa utan att vara tvungen att kommentera drygt så finns det en ignorefunktion.

pezrulezhaakon
2015-02-10, 16:39
Mina herrar... Har ni inte helt missat M. serratus posterior superior och M. s. p. inferior i denna ANDLÖST spännande diskussion? :)

Jaa, fyy på oss.

filmjölk
2015-02-10, 16:57
Trapezius är en ganska ful muskel att ha överutvecklad. Stora trapezius=snyggt, massiva trapezius=fult. Stora trapezius får man på köpet tillsammans med rygg och axelträningen.

Anders The Peak
2015-02-10, 17:03
Minst 10 års missbruk av AAS och andra dopingpreparat. Precis. Och därtill en genetisk karta som ger dem sitt muskelutseende.

Fick jag något pris?

Jag fick mina efter några års styrkelyftande/tyngdlyftande utan några preparat.

Tråkigt inlägg minus pris -5 till Skutskärsragge

pezrulezhaakon
2015-02-10, 17:15

Tror även att det är en viss volymskillnad mellan dig och Jackson/Heath....

Arne Persson
2015-02-10, 18:59
Trapezius är en ganska ful muskel att ha överutvecklad. Stora trapezius=snyggt, massiva trapezius=fult. Stora trapezius får man på köpet tillsammans med rygg och axelträningen.

Överutvecklade trapz förekommer endast hos fullblodsdopade Nissar och Nissor av modern karaktär.
Det är vätskan som samlas i detta område likt kamelens pucklar... :)
Inte ens Arnold och grabbarna var i närheten av dagens hjältar och alla dess wannabeegroupies...

filmjölk
2015-02-10, 19:42
Överutvecklade trapz förekommer endast hos fullblodsdopade Nissar och Nissor av modern karaktär.
Det är vätskan som samlas i detta område likt kamelens pucklar... :)
Inte ens Arnold och grabbarna var i närheten av dagens hjältar och alla dess wannabeegroupies...

Överutvecklade trapezius relativt resten av ryggen, ja relativt hela fysiken kan man nog se på de allra flesta gym.

Wormzie
2015-02-10, 19:46
Får inte brottare och kampsporter med
mycket grappling typ bjj feta traps? Stabiliserande funktion av huvudet och cervikalen?

shirunai
2015-02-10, 20:11
Jag uppskattar det ni skriver z_bumbim pez och L-Sami!
Jag tycker era inlägg generellt alltid är intressanta.

z_bumbi
2015-02-10, 20:51

Jag brukar inte vilja ha bilder men har du lyckats bygga lika stora traps som tävlande byggare på olympianivå med några år tränande av styrkelyft och tyngdlyftning så känns det ganska så befogat. Så har du några bilder?

Det var inte tråkigt utan sant men du å andra sidan tjänar inte direkt några pluspoäng på att slänga ur dig öknamn.

Agitator
2015-02-11, 01:32
Alla som har "synliga" traps på gymmen jag tränar på har i princip handlat om dopade personer. Har ännu personligen inte sett "imponerande" traps utöver dessa individer.

Lite humor när vissa individer får köttnacke över en natt när man ser dem senare. Måste vara bra övningsval. Ska fråga nästa gång vilken övning som gjorde den eminenta ökningen.

RobbanColeman
2015-02-11, 07:53
Tom Hardy körde en del kappmuskel ngn månad innan Warrior men han har nog, som det så fint brukar låta på kolozzeum, bra gener! :laugh:

RickeBiffenRik
2015-03-01, 22:40
Sänk axlarna