Visa fullständig version : Näring i lättdryck?
Jag inser att det måste vara minimalt, men finns det nåt uns av ursprunglig frukt (med tillhörande vitaminer) i en sån här?
Eller är det vatten och socker och kemisk smaksättning?
http://www.tyckomgarant.se/Produkter/Dryck1/Lattdryck/Lattdryck-Paron/#fakta
Funderar på att byta min dagliga middagsöl (2.8%) mot såna här eller liknande.
Samma kcal men: slipper bära hem tungt, slipper supersnabba kolisar, blir aningen billigare, slipper bli halvt överfallen varje gång man ska panta...
Nackdelen blir ju att jag får fruktos istället, och troligen går miste om lite vitaminer/mineraler...
Så, någon som vet vad detta är för skit? :d
King Grub
2015-02-09, 15:34
Du länkar ju till innehållsförteckningen? Det står exakt och lättförståeligt vad den innehåller och i vilka mängder.
Du länkar ju till innehållsförteckningen? Det står exakt och lättförståeligt vad den innehåller och i vilka mängder.
För mig är det inte lättförståeligt vad ingrediensen "Päronjuice" innebär.
Är det pressade päron, och hur är det i så fall behandlat?
Eller är det någon gegga med kemisk päronsmak?
Vad blir slutresultatet, jämfört med mer riktig juice med fruktkött och så ... är detta mer att likställa med saft?
För mig är det inte lättförståeligt vad ingrediensen "Päronjuice" innebär.
Är det pressade päron, och hur är det i så fall behandlat?
Eller är det någon gegga med kemisk päronsmak?
Vad blir slutresultatet, jämfört med mer riktig juice med fruktkött och så ... är detta mer att likställa med saft?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Juice
Päronjuice är juice utav päron. Simple as that :)
Låter som värsta hälsokosten på Wikipedia.
Byter öl mot billig juice då, tack :)
Wilt the Stilt
2015-02-09, 18:36
Wikipedia är iofs en kass källa. Kan vara värt att tänka på i andra sammanhang.
Svenska Wikipedia är lite halvdåligt. Engelska Wikipedia håller däremot bättre standard än nästan alla andra källor du kan hitta online.
Engelska Wikipedia hänvisar ofta till ursprungliga källor.
Wilt the Stilt
2015-02-09, 19:36
Svenskspråkiga Wikipedia menar jag.
Vatten är den enda måltidsdrycken värd namnet.
Inga kalorier i den, har kalorimål att uppnå tyvärr.
I regel har många Wikipedia-sidor bra underlag, om du nu missat det. Ofta är det med adekvata vetenskapliga referenser och finns det missar brukar dessa uppmärksammas. Så nej, Wikipedia är inte en kass källa per se även om det finns bristfällig information där också.
Majsan86
2015-02-10, 14:35
Mjölk!
Wilt the Stilt
2015-02-11, 17:44
I regel har många Wikipedia-sidor bra underlag, om du nu missat det. Ofta är det med adekvata vetenskapliga referenser och finns det missar brukar dessa uppmärksammas. Så nej, Wikipedia är inte en kass källa per se även om det finns bristfällig information där också.
Engelskspråkiga Wikipedias artiklar är bättre än motsvariga på Svenska i 99 fall av 100. En del ämnen som Svenska är bättre på har jag för mig, det är få. Men om man är dålig på engelska kan den vara OK ibland. Men man måste ofta läsa med kritiska ögon. Dessutom ofta fattiga artiklar. Nu ska jag sluta gnälla.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.