Visa fullständig version : Missförståelse/Verklighet mm.
Om ni utav en speciell händelse eller sak blir missförstådda, och hur mycket ni än vrider och vänder på det, hur mycket ni än förklarar så tror inte en viss folkmängd på er. Dem får en bild utav er pga vissa händelser och pga att ni agerat/sagt något fel/opassande för den stunden som inte stämmer med den ni är i verkligheten. Bryr ni er då? Eller låter ni dem människorna tro vad dem vill om er och ni har ett gott samvete, så länge ni vet att ni är den ni är?
Den här texten är lite känslomässig, sorry om jag skrivit lite fel, mest skrivet med studens känslor. Jag kommer med lite mer text så småningom säkert, men era seriösa åsikter välkomnas.
Latissimus Dorsi
2015-02-09, 01:15
Förjävla jobbig sits men jag hade verkligen försökt rentvå mig själv.
svenbanan
2015-02-09, 01:20
Känns svårt att svara på en såpass genellt ställd fråga. Det lär ju bero på vilka det är som "missförstått". Är det nära vänner eller okända nobodys... Det lär ju också spela roll huruvida det handlar om nåt viktigt (typ ifall de tror man är nekrofil) eller är en skitsak (om de tror jag fuskar i schack -vilket jag gör).
High1ander
2015-02-09, 01:21
Beror ju helt på hur viktigt att man "förstås rätt", normalt sett skiter jag i om random-personer har en uppfattning om mig, men familj och vänner vill man ju helst att de ska ha en positiv uppfattning.
Men folk generellt är blåsta och har fördommar, dvs. påstår man en sak så är det lätt för dom att lägga till andra egenskaper på en. Grovt kan man väl dra att "tjocka också är lata" som en normal ide folk tenderar att ha.
Sen har ju människor en tendens att vara negativare mot andra, om du ser någon ramla så är personen klantig, om du själv ramlar så var det pga. något annat förutom klantighet.
Normalt sett så har jag inte så mycket för människor heller som kör för mycket om man säger A, så måste B också vara sant om den personen. Liksom varför ska jag omge mig med småsinta människor?
AeternusRex
2015-02-09, 09:57
Det beror på. Det finns enbart en mager handfull personer vars "åsikter" om mig har någon form av värde. I annat fall bryr jag mig inte det minsta.
OnkelSvenne
2015-02-09, 10:07
People in CS:GO Matchmaking can be realy mean :(
Bara ignorera guld novorna och gå vidare!
An American was backpacking across the highlands, when he came across a small village where he decided to spend the night.
Upon entering the local pub that evening for some drinks with the locals, he found himself in a conversation with one particularly drunk and indignant individual.
"Ya see that fence out there?" The old man asked the backpacker. "I built that fence with me own hands. But ya think they call me MacGregor the fence builder? No!"
"And that church out there. I hoisted the bell up to the top with me own hands. But ya think they call me MacGregor the church builder? No!"
And that bridge. I put it together stone by stone. But ya think they call me MacGregor the bridge builder? No!"
"But ya screw one goat..."
Vissa snedsteg sätter sig, säg att man vart otrogen t.ex, det är rätt svårt att laga, även om det inte är representativt för vem man är utan bara ett litet snedsteg från en annars vettig person.
Det finns många exempel på sånt.
Krutpaket
2015-02-09, 10:45
An American was backpacking across the highlands, when he came across a small village where he decided to spend the night.
Upon entering the local pub that evening for some drinks with the locals, he found himself in a conversation with one particularly drunk and indignant individual.
"Ya see that fence out there?" The old man asked the backpacker. "I built that fence with me own hands. But ya think they call me MacGregor the fence builder? No!"
"And that church out there. I hoisted the bell up to the top with me own hands. But ya think they call me MacGregor the church builder? No!"
And that bridge. I put it together stone by stone. But ya think they call me MacGregor the bridge builder? No!"
"But ya screw one goat..."
Vissa snedsteg sätter sig, säg att man vart otrogen t.ex, det är rätt svårt att laga, även om det inte är representativt för vem man är utan bara ett litet snedsteg från en annars vettig person.
Det finns många exempel på sånt.
Haha,,den va bra. Finns en liknande:
"If you build ten bridges and suck one c*ck you ain't no bridgebuilder you're a c*cksucker" haha
OnT: Man bör inte lägga så stort värde på vad alla tror, tänker och tycker om en. Visst, man vill ju inte att folk ska tro man är nått pervo eller nått och då kanske man ska försöka förklara sig. Men är det inga stora missförstånd så kan man lika gärna strunta i att förklara sig. Vissa människor vill inte lära känna den riktiga "dig" utan nöjer sig mer än gärna med sin egna påhittade bild av dig. Det viktiga är att din familj och dina riktiga vänner vet vem du är och gillar dig för den du faktiskt är (bra som dåliga sidorna så klart). Om nån random person får för sig nått om dig som inte är sant - varför ens bry sig??
Linjedomarn
2015-02-09, 10:51
Sen har ju människor en tendens att vara negativare mot andra, om du ser någon ramla så är personen klantig, om du själv ramlar så var det pga. något annat förutom klantighet.
Det här är extremt vanligt hos de flesta, kallas för attributionsfel. Man tänker en egens handlingar som 100% situationsbetingade medans andras handlingar är 100% egenskapsbetingade. Största problemet med det kan uppkomma till exempel i skolans värld där läraren tillskriver elever olika egenskaper och beteenden så som "lat" när det faktiskt kan vara allvarliga bakomliggande orsaker till varför eleven beter sig på det sättet hen faktiskt gör.
Själv försöker jag alltid ha den inställningen att det finns en bakomliggande förklaring till beteendet och undersöka det om det krävs.
filmjölk
2015-02-09, 10:52
I den situationen låtsas jag att jag inte bryr mig, men egentligen är det lite jobbigt. Vad folk anser negativt om mig påverkar mig.
Hackenschmidt
2015-02-09, 11:43
Vad folk tycker om mig generellt är jag ganska duktig på att acceptera och inte bry mig om. MEN om deras åsikt inte stämmer, d.v.s en negativ bild som kommer från ett missförstånd, falska rykten eller att de tillskriver mig åsikter jag inte har, då tycker jag det är väldigt jobbigt och försöker motarbeta det.
Jättefina svar, tack ska ni ha :) Verkligen lättande att få höra andra tankar.
Att försöka försvara/förklara missförståndet genom att "vända och vrida på det" och bli ängslig över folks uppfattning (det framkommer) brukar även innebära att man verkar ännu mer "skyldig". Det kan i princip vara lönlöst och kan bli till en kamp som man får bedriva flera år om man är envis och vill vinna. Vilket kommer innebära att alla blir fast övertygade om att man "är skyldig" till vad det nu är folk tycker att man gjort/sagt/tänkt.
Tills man släpper det och låter folk få tro vad de vill. Har man börjat vrida och vända på det så har man ansträngt sig för mycket och då är det för sent.
Det viktigaste är att inte framstå som skyldig eller nervös när man förklarar sig (lättare sagt än gjort). Kan man skämta bort situationen när folk reagerar negativt på den och samtidigt verka/vara självsäker så spelar orden/logik mindre roll i sammanhanget.
Sorgligt att människor fungerar så men samtidigt en fördel (för egoisten) om man vill komma undan när man verkligen har gjort/sagt något dumt.
Jättebra svar Sniggel, tack :) Vet att du och jag haft liknande problem och vi har haft lite pmande hit och dit förut, skulle vara intressant att växla tankar.
Fler ideer mottages. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.