handdator

Visa fullständig version : Probiotika skyddar mot negativa hälsoeffekter vid bulk

King Grub
2015-02-07, 15:27
The purpose of the present study was to determine whether probiotic supplementation (Lactobacillus casei Shirota (LcS)) prevents diet-induced insulin resistance in human subjects. A total of seventeen healthy subjects were randomised to either a probiotic (n 8) or a control (n 9) group. The probiotic group consumed a LcS-fermented milk drink twice daily for 4 weeks, whereas the control group received no supplementation. Subjects maintained their normal diet for the first 3 weeks of the study, after which they consumed a high-fat (65 % of energy), high-energy (50 % increase in energy intake) diet for 7 d. Whole-body insulin sensitivity was assessed by an oral glucose tolerance test conducted before and after overfeeding. Body mass increased by 0·6 (se 0·2) kg in the control group (P< 0·05) and by 0·3 (se 0·2) kg in the probiotic group (P>0·05). Fasting plasma glucose concentrations increased following 7 d of overeating (control group: 5·3 (se 0·1) v. 5·6 (se 0·2) mmol/l before and after overfeeding, respectively, P< 0·05), whereas fasting serum insulin concentrations were maintained in both groups. Glucose AUC values increased by 10 % (from 817 (se 45) to 899 (se 39) mmol/l per 120 min, P< 0·05) and whole-body insulin sensitivity decreased by 27 % (from 5·3 (se 1·4) to 3·9 (se 0·9), P< 0·05) in the control group, whereas normal insulin sensitivity was maintained in the probiotic group (4·4 (se 0·8) and 4·5 (se 0·9) before and after overeating, respectively (P>0·05). These results suggest that probiotic supplementation may be useful in the prevention of diet-induced metabolic diseases such as type 2 diabetes.

Br J Nutr. 2015 Jan 29:1-7. Probiotic supplementation prevents high-fat, overfeeding-induced insulin resistance in human subjects.

http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=6&fid=9539653&jid=BJN&volumeId=-1&issueId=-1&aid=9539652&bodyId=&membershipNumber=&societyETOCSession=&fulltextType=RA&fileId=S0007114514004097

Ozziking
2015-02-07, 16:06
Hur kommer det sig att bodymass-ökningen var mindre i probiotika gruppen? :)

timoat
2015-02-07, 18:25
Aww yiss, surkål ftw! Jag har kört opastöriserad surkol och potatismjöl nu i ett par månader, och kan säga att min mage känns 10 gångern bättre än innan. Insulinresistansen är säker bättre också.

Ozziking
2015-02-07, 18:38
Aww yiss, surkål ftw! Jag har kört opastöriserad surkol och potatismjöl nu i ett par månader, och kan säga att min mage känns 10 gångern bättre än innan. Insulinresistansen är säker bättre också.

S..s.. surkål? *spy*

timoat
2015-02-07, 18:41
S..s.. surkål? *spy*

haha det tar ett tag att komma in i det! Jag blandar upp det med hackad vitkål, turisk youghurt, kryddor och hotsauce, blir skitgott. Man kan ju också göra m det så det smakar pizzasallad. Man behöver inte mycket för att det ska räcka, ett par matskedar till varje måltid.

Ozziking
2015-02-07, 18:49
haha det tar ett tag att komma in i det! Jag blandar upp det med hackad vitkål, turisk youghurt, kryddor och hotsauce, blir skitgott. Man kan ju också göra m det så det smakar pizzasallad. Man behöver inte mycket för att det ska räcka, ett par matskedar till varje måltid.

Morsan käkar det ...

Det är bra för magen då alltså? Eller innehåller det "probiotika" ?

tlk
2015-02-07, 18:54
En god kimchi överträffar surkål alla dagar...

Sniggel
2015-02-07, 19:12

Försökte faktiskt börja käka det för nån vecka sen då min mage inte verkar fungera helt som den ska (finns flera anledningar till varför jag misstänker detta men orkar inte gå in på det).

Jag har hittat färdig surkål som man bara kan koka en påse i vatten och sen hälla ut innehållet. Smakar ok men pizzasallad-smaken är ju överlägsen. Har du något recept på hur man skulle kunna få till smaken åt det hållet?

timoat
2015-02-07, 19:50
Nä egentligen inte, jag bara oljar och kryddar tils det smakar börjar närma sig (smakar ju inte lika gtott naturligtvis, men googla pizzasallad oc experimentera! Pizzasalad är ju från början en "fake snabb" surkål för restaurangerna.

Potatismjöl är prebiotic och matar probiotics i tarmen. Googla resistant stärkelse, resistant starch och förbered dig på att fisa i 3 veckor tills magen kommit i balans. Jag dricker ett glas vatten med 2 matskedar utblandat potatismjöl innan varje måltid.

Det är mycket viktigt att surkålen är opastöriserad, och den enda som jag hittat är Icas I love Eko, kostar 13-15kr för ett halvt kilo, och det räcker en vecka. De man hittar i glas är pastöriserade, och de är helt verkningslösa, de har inga fina mjölkjsyror/probiotics kvar.

Sniggel
2015-02-07, 19:53
En rolig fråga men är fisandet av kraftig aromatisk natur eller mer utav subtila brisar :D

timoat
2015-02-07, 20:31
Aromatiska åskknallar!

Och du får inte hetta upp surkålen förresten, så dör mjölksyrebakterierna!!

Maverick
2015-02-07, 20:52
Aromatiska åskknallar!

Och du får inte hetta upp surkålen förresten, så dör mjölksyrebakterierna!!

Lovely :laugh:

timoat
2015-02-07, 21:13
En god kimchi överträffar surkål alla dagar...

Kimchi har jag hört mycket bra om, sugen på att göra min egen!

tlk
2015-02-08, 09:17

The only way to go :) finns hyfsat enkla varianter att göra.

Klein
2015-02-08, 10:05
Jag äter ganska mycket hellre fil, yoghurt eller kefir än mjölksyrade grönsaker.

Ola Wallengren
2015-02-08, 10:31
De jämför yoghurt med mjölksyrebakterier med ingenting. Det är därför inte helt korrekt att tillskriva eventuella effekter till bakterierna. Särskilt inte som viktökningen blev olika mellan grupperna. Yoghurt med eller utan levande kultur hade varit en bättre jämförelse.

Perramja
2015-02-08, 11:13
Att probiotika påverkar tarmfloran och matspjälkningen positivt gör väl knappast någon som är insatt i kost förvånad. Yoghurt, fil och syrade grönsaker innehåller dock väldigt små mängder probiotika. Finns tillskott att köpa på apotek och hälsokost där bakterierna även är skyddade mot magsyran för att kunna nå fram dit de ska verka.

timoat
2016-05-11, 10:38
Att probiotika påverkar tarmfloran och matspjälkningen positivt gör väl knappast någon som är insatt i kost förvånad. Yoghurt, fil och syrade grönsaker innehåller dock väldigt små mängder probiotika. Finns tillskott att köpa på apotek och hälsokost där bakterierna även är skyddade mot magsyran för att kunna nå fram dit de ska verka.

Nja, inte riktigt. Opaströriserad surkål verkar vara en probiotiabomb jämfört med tillskotten enligt denna artikel.

http://www.nourishingplot.com/2014/06/21/sauerkraut-test-divulges-shocking-probiotic-count/

Sohlsken
2016-05-11, 16:23

Det hade jag också. Sedan provade jag kimchi/kimchee.
Min make var rätt uppspelt över att vi hittat något jag blankvägrar att äta. Fick spotta ut det, så sjukt vidrigt!

Jag äter ganska mycket hellre fil, yoghurt eller kefir än mjölksyrade grönsaker.

+1000
Äter Fage nonfat greek yogurt varje vardagsmorgon. Det räcker. Typ som kvarg, fast yogurt.

kvarnis
2016-05-11, 16:43
Nån som vet om tistelvinds produkter innehåller levande probiotika?
Måste det väl göra?, det står på burken att det är opastöriserat.

bollio
2016-05-12, 18:55
Nästan all surkål i butik är pastöriserad tyvärr. Har inte lyckats hitta någon opastöriserad surkål själv. Går att göra egen rätt enkelt.

För de som vill få i sig mer av lite goda bakterier så finns dets probiotics i mjölkprodukter (om det står på förpackningen) eller proviva (fruktdrycker) samt tillskott. Finns även prebiotics (ex. lök, potatis). Även ost, speciellt den gjord på opastöriserad mjölk, borde ha en hel del.

J.V
2016-05-13, 00:09
S..s.. surkål?Kimchi!

Armsman
2016-05-13, 00:13
Ekologisk fjällfil är min favorit. Precis som den är. Köper gärna det, onaka eller kefir när jag inte dietar.