Visa fullständig version : Egen elektrolytdricka?
Jag joggar mycekt, och känner at jag skulle behöva en elektorylitdricka att svälla i mig efter et pass. FInns det någon som gjort sin egen? En snabb googling gav mig detta receptet men tänkte nån här kanske har erfarenhet?
Jag kör ganska strikt LCHF, under 10 energi% carbs om dagen.
http://everydayroots.com/homemade-energy-drink
Mjölk är överlägset alla sportdrycker för att återställa vätskebalans oavsett diet.
Om du läst texten så hade du sett att han ligger under 10%E per dag i carbs. Mjölk är massor av carbs.
Nu förstår jag inte varför man någonsin skulle köra lchf, men så är det :)
Testa det där receptet du.
Om du läst texten så hade du sett att han ligger under 10%E per dag i carbs. Mjölk är massor av carbs.
Mjölk har långsamma kolhydrater plus att det är efter träning så har antagligen noll inverkan på det metaboliska läget trådskaparen eftersträvar. Om man ska vara strikt så tillåter ju en 2000 kcal diet med under 10% kolhydrater dryga halvlitern mjölk.
I got my reasons hehe!
OK, tack för mjölj tipset, läste det här men får ont i huvudet av de här artiklarna. Summan av kardemumman är att Mjölk är riktigt bra för vätskebalansen, men vet ej hur mycket dom drack.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18618137
Jag kanske skulle kunna spä ut vispgrädde med vatten och dricka det istället. Det borde väl vara samma saker i grädde som mjölk, bara mer fett?
För recept utan kolhydrater så sök på vätskeersättning, det kan finnas något som inte har lika mycket natrium som de vanliga men jag har inte letat.
Jag får dock inte ihop behovet av elektrolyter men inte kolhydrater, rör du dig så mycket vintertid i Sverige att du behöver elektrolyter så behöver du garanterat kolhydrater.
Ola Wallengren
2015-02-06, 08:52
Är du inte ute efter glykogensyntes så räcker vatten+mat (salthalten i maten lär vara tillräcklig).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.