Visa fullständig version : Ett superkort svar är allt jag ber om! Första deffen!
Skapade en tråd för inte alls länge sedan där jag frågade om jag kunde öka i volym även under deffperiod. Frågade i och med att jag är ganska ny inom gymmandet (håll på ett år och fått fina resultat) Alla svarade mer eller mindre JA men nu har jag en sista fråga.
Hur stor är chansen att jag kommer öka i muskelmassa under deffen? Lite, mycket, 20%, 70% eller är det bombsäkert? Kommer förmodligen besöka gymmet iaf 4ggr i veckan, sikta på att köra 6-8 reps, 2,5 gram protein per kilo, whey80 efter pass, aminosyror ska jag börja med under pass (Xtend) o.s.v. Ska med andra ord försöka sköta mig prickfritt!
Många tycker förmodligen detta är en larvig fråga men sen så finns det kanske ni som struntar i det och svarar. Är iallafall taggad på att inleda min första deff och blev ännu mer motiverad när jag hörde att jag till och med kanske växer ytterligare!
Starkare lär du bli om inte annat.
Latissimus Dorsi
2015-02-05, 23:29
Alltså, ta det lugnt. Träna och ät så ska det gå bra. Du behöver inte "sköta dig prickfritt".
Hur stor är chansen att jag kommer öka i muskelmassa under deffen? Lite, mycket, 20%, 70% eller är det bombsäkert? Kommer förmodligen besöka gymmet iaf 4ggr i veckan, sikta på att köra 6-8 reps, 2,5 gram protein per kilo, whey80 efter pass, aminosyror ska jag börja med under pass (Xtend) o.s.v. Ska med andra ord försöka sköta mig prickfritt!
Hur stort underskott du ligger på vs hur mycket fett du har spelar nog in en hel del. Du kan slänga in kreatin också vetja.
Men det är ju omöjligt att förutspå vad du kommer få för resultat. Träna hårt och undvik skräpmat så blir det nog fint.
Fast är du å andra sidan så orolig och muskelmassefixerad får du väl helt leva med att du aldrig någonsin kommer kunna deffa ;)
14.839% chans!
Och lite mer seriöst. Omöjligt att svara på.
För några år sedan när jag själv tog tag i en rejäl viktminskning så ökade jag markant i styrka under hela tiden medan jag gick från 100+ till ungefär 85kg, så jag gissar att jag under denna tid la på mig åtminstone lite muskler känns orimligt med så bra styrkeökningar genom bara förbättrad teknink.
Kan inte påstå att jag skötte inte kosten extremt noga, Körde låg kolhydratskost/LCHF första 10-12 veckorna (minus 8-10kg) och där efter en "vanlig" proteinrik kost med kaloriunderskott. Det enda kosttillskott jag använde under den perioden var kreatin och koffein.
Gick ner ungefär 20kg och ökade rejält i alla basövningar under lite drygt ett år.
Har varit långtiddskadad i ca ett halvår nu och därför kunnat lägga på mig lite muskler. Men nu börjar jag äntlingen komma tillbaka vilket innebär ca 8-9 pass i veckan som INTE är styrkeinriktat. Kommer ändå försöka lägga in 4 pass (Gymmar ca 5-6 dagar nu när jag fortfarande är skadad) i veckan.
Men helt enkelt, vill lägga på mig så mycket som möjligt nu eftersom jag tror det kommer bli bra mycket svårare sen när jag är tillbaka helt. Ska deffa för att komma ner så jag kan prestera bra på plan. Lite för tung för mitt eget bästa nu XD
Har varit långtiddskadad i ca ett halvår nu och därför kunnat lägga på mig lite muskler. Men nu börjar jag äntlingen komma tillbaka vilket innebär ca 8-9 pass i veckan som INTE är styrkeinriktat. Kommer ändå försöka lägga in 4 pass (Gymmar ca 5-6 dagar nu när jag fortfarande är skadad) i veckan.
Men helt enkelt, vill lägga på mig så mycket som möjligt nu eftersom jag tror det kommer bli bra mycket svårare sen när jag är tillbaka helt. Ska deffa för att komma ner så jag kan prestera bra på plan. Lite för tung för mitt eget bästa nu XD
Förstår inte riktigt.. Du har kunnat lägga på dig muskler efter som du varit skadad? Menar du att du har bra möjligheter p.g.a. att du tappat mycket under skadan, eller vad?
Du tränar 8-9 pass ej styrka, Du gymmar 5-6 gånger och vill lägga till 4 pass till?!?
Låter antingen som overkill eller en jäkla elitidrottsman.
Nu ska ni få ta del av mitt liv..
Är ganska seriös inom min idrott. Tränar 3 morgnar i veckan på skolan och ca 5 träningspass på kvällar.
Jag skadade mig i sep 2013 och hade ett skadehelvete fram till slutet av januari (2014) när jag äntligen friskförklarades. Då hade jag tappat all styrka eftersom jag inte hade fått göra någonting.. Började bänka p t.ex. 40kg..
Höll på att halvår och ökade hyffsat. Sen drog korsbandet i somras och sedan dess har jag lagt mycket tid på gymmet. Idag bänkar jag på t.ex. 85kg. Har kunnat träna hela överkroppen men benen har kommit lite efter.
Jag kommer att börja träna 8-9 pass som inte är styrka. Sen kommer jag försöka lägga till 4 styrkepass i veckan.
IDAG, nu när jag är skadad tränar jag på gym ca 5-6 ggr i veckan.
Shqypnia
2015-02-06, 11:06
Svårt att svara på. Teoretiskt påstås det vara möjligt. Jag tror du kan öka i muskelmassa även under diet. Fördelen med diet är att när du ser resultat blir du jävla taggad att du ger allt på gymmet.
Du kommer förhoppningsvis inte börja träna 8-9 pass i veckan av något om du varit långtidsskadad utan kommer att börja lugnt och försiktigt och öka antalet pass när det är lämpligt enligt din träningsplanering och när du börjar märka att du återhämtar dig bra. Så kul är det inte att bli skadad att du måste stressa för att bli det igen.
Viktnedgången antar jag beror på idrotten men även där så kommer det i alla fall att dröja tills du kan köra för fullt så jag skulle kolla vad som händer med vikten bara du når en något så när hög träningsdos igen.
Svårt att svara på. Teoretiskt påstås det vara möjligt. Jag tror du kan öka i muskelmassa även under diet. Fördelen med diet är att när du ser resultat blir du jävla taggad att du ger allt på gymmet.
Precis som Shqypnia nämner är det möjligt i teorin. Hade denna diskussion med några vänner förut som följde ett "über-program" som skulle göra så dom gick ner i fett och ökade i muskelmassa. Ska tilläggas att dessa härliga grabbar har då även styrketränat regelbundet i ca 6-7 år. Jag har aldrig haft som mål, någonsin, att öka i muskelmassa samtidigt som jag går ner i vikt/fett då chansen att vara mr optimal som lyckas är så liten. Kör hellre deff tills jag känner mig nöjd och börjar bygga sakta uppåt igen. En liten -1 +2 -1 +2 variant som rullas med några månaders intervaller. Deras resultat blev som jag i diskussionen hade argumenterat för. Dom tappade ca 10 kg i vikt, blev mer definierade men tyvärr lite svagare än innan deffen. Men som även nämnts så kan man bli starkare om man sköter dieten snyggt vilket inte alls är lika orimligt. Kan dock erkänna att jag aldrig har blivit starkare under någon deff under mina 12 års styrketränande.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.