Logga in

Visa fullständig version : Inte få anställning som polis pga. umgängeskrets?

Dreas
2015-02-04, 21:56
Hallå,
Jag kommer som iaf några vet från en liten ort i norra Värmland där alla känner alla. De som bor kvar och även jag när vi hittar på saker ihop umgås med folk i de flesta åldrar.

Jag hörde nu att en polare, som gått på polishögskolan inte får anställning efter sin praktik med anledning av sin umgängeskrets!? Kan man göra så?

Visst har vi några som pga. sin personlighet lyckas hamna i trubbel på fester ibland, men inget direkt grövre än så.

Har ni varit med om något liknande? I detta fallet är det inte direkt så att det går att utesluta några ur sin vänskapskrets. Folk på orten umgås i ur och skur när det gäller allt.

Krutpaket
2015-02-04, 22:01
Aldrig hört det. Har en bekant som växte upp i förorten med flera som sedan blev yrkeskriminella...eller ja, i alla fall kriminella. Han är polis. Iofs så umgås han ju inte med dem idag eller överhuvudtaget de senaste 4-5 åren. Men ändå.

Mental
2015-02-04, 22:07
Kanske på hemorten, om polisen där redan associerar dig med buset du hänger med.

Men så länge registren är rena lär det inte vara något problem någon annan stans.

Dreas
2015-02-04, 22:11
Finns ingen polis på hemorten utan antingen pratar vi om en annan kommun och annat län eller iaf på en annan ort. Båda 4-5 mil från orten.

Rena register, och jag tycker att har man blivit antagen till och klarat polishögskolan så borde det visa ens duglighet rätt bra. Det ska inte baseras på vilka man umgås med eller i det här fallet, vart man är född och uppvuxen.

Krutpaket
2015-02-04, 22:13
Antingen gjorde han ju skitdåligt ifrån sig under praktiken och eller utbildningen. Eller så vet polisen något om honom som inte är ok. Men det borde han ju ha fått förklarat för sig isf.

Dreas
2015-02-04, 22:37
Antingen gjorde han ju skitdåligt ifrån sig under praktiken och eller utbildningen. Eller så vet polisen något om honom som inte är ok. Men det borde han ju ha fått förklarat för sig isf.Utbildningen har han ju klarat och han har varit på olika ställen för praktik.

De rimliga alternativen jag finner är att som du säger, han suger eller så stämmer detta om umgängeskretsen.

Krutpaket
2015-02-04, 22:44
Utbildningen har han ju klarat och han har varit på olika ställen för praktik.

De rimliga alternativen jag finner är att som du säger, han suger eller så stämmer detta om umgängeskretsen.

Eller så har han gjort nått skit du inte vet om. Antingen på arbetsplatsen eller utanför. Kanske kn*lla nån kollega eller nått vittne hahah :P

spoonchest
2015-02-04, 23:09
Det stämmer nog. Jag kan bli av med mitt OV-förordnande av att hänga med "fel" folk. Det gör man iaf ingen hemlighet av.
Edit: Definitionen av "fel folk" är i min tolkning folk från den undre världen. Inte riktigt hormonstinna festprissar. De kanske helt enkelt inte vill ha honom?

Röda Björnen
2015-02-04, 23:44
Det stämmer nog, jobbar i bev. branschen med skyddsvakt och ov förordnande. Du kan bli av med dina godkännanden och förordnande om du umgås i fel kretsar eller har associationer med fel människor.

Jag skulle dock lägga mina mynt på att han gjort bort sig i praktiken, har han gått utbildningen så tvivlar jag starkt på umgängeskretsen såvida det inte är något som dykt upp efter att han börjat utbildningen.

Snubben
2015-02-05, 08:28
Hur vet de vilka hans umgängeskrets är? Har de ett register vem Pelle hänger med?

Oxe
2015-02-05, 08:33
Kan ju varit förundersökningar som hans namn nämns i pga vad hans kompisar har gjort, florerar han i tillräckligt många så kan har ses som olämplig

Dreas
2015-02-05, 08:35
Hur vet de vilka hans umgängeskrets är? Har de ett register vem Pelle hänger med?Vad jag hört så hade en annan polis ringt till stationen där de fundera på att anställa honom och berättat. Kan ju också vara så att de själva undersök det hela.

Dreas
2015-02-05, 08:42
Det verkar iaf inte vara något helt otänkbart att det faktiskt har skett. Intressant.

TheOne1994
2015-02-05, 08:42
Hur vet de vilka hans umgängeskrets är? Har de ett register vem Pelle hänger med?

det kan du räkna med ,precis som du vet vem som hänger med vem i din krets. Detta tror jag det jobbas mycket på. Kartläggning av personer som inte har rent mjöl i påsen.

Snuten har stenkoll ,slå dom ett personnummer så står "umgängeskretsen" säkert i samma system.

Snubben
2015-02-05, 09:32
det kan du räkna med ,precis som du vet vem som hänger med vem i din krets. Detta tror jag det jobbas mycket på. Kartläggning av personer som inte har rent mjöl i påsen.

Snuten har stenkoll ,slå dom ett personnummer så står "umgängeskretsen" säkert i samma system.

"19840201 hängde TheOne1994 med Conny-Ola på Jesus-Karls fest i Hästveda, Conny-Ola är dömd för fortböter - VARNING!"

Röda Björnen
2015-02-05, 09:40
"19840201 hängde TheOne1994 med Conny-Ola på Jesus-Karls fest i Hästveda, Conny-Ola är dömd för fortböter - VARNING!"

Nu larvar du dig, men känns det inte bra att det finns folk som har koll på umgängeskretsarna för våra poliser ?

TheOne1994
2015-02-05, 09:48

han heter Ola-Conny :)

alla som heter Johnny,Conny,Sonny är kriminella....y namn är scary ..

Snubben
2015-02-05, 09:56
Nu larvar du dig, men känns det inte bra att det finns folk som har koll på umgängeskretsarna för våra poliser ?

Självklart larvar jag mig och ja, det känns väldigt bra att det finns någon typ av kontroll. :thumbup:

Men samtidigt så har jag svårt att se hur man har koll, en sak att ringa till Polisen på orten med 2000 invånare, hur skulle det fungera i Stockholm? Många tankar om den men jag håller med dig att det är bra att det finns något som hindrar en olämplig att få anställning.

han heter Ola-Conny :)

alla som heter Johnny,Conny,Sonny är kriminella....y namn är scary ..

:D

Maverick
2015-02-05, 10:03
Detta gäller inte bara polisen utan även andra jobb med säkerhetsklassning. Även om du har rent papper så kan du bli nekad pga folk i din omgivning, och då rör det sig oftast folk som rör sig i olika kriminella grupperingar, kan vi vissa fall röra sig om 3:e person lite beroende vad det rör sig om och vilka.

Sparven från Minsk
2015-02-05, 10:03
Förvånande om de först tar in personen på utbildning och sedan inte ger anställning?

TheOne1994
2015-02-05, 10:32
något som jag tycker är coolt är när polis eller annan myndighet tar hjälp av fd brottslingar. Dom sitter på en del kunskap dom där typerna. Det går något tv prg nu med inbrott på tv3 tror jag , där är det två fd kriminella med och hjälper till just när det gäller inbrott. Win win för båda. Vi får hjälp hur man skyddar sig och dom fd kriminella får hjälpa till gentemot samhället :)

Jorgen
2015-02-05, 17:24
Pratar vi om anställning eller aspiranten?

Minimjölk
2015-02-05, 17:24
Jag skulle tro att detta kollas upp både för Polisens och personens säkerhet. Umgås man med bös är det större risk att man blir indragen i diverse situationer och om man då är polis kanske någon av ens kompisar vill ha hjälp att ta sig ur en knipa med din vän polisens hjälp. Kan bli jobbiga situationer.

Dessutom är risken större om man anställer någon med kriminellt förflutet eller umgänge.

Dreas
2015-02-05, 17:41
Pratar vi om anställning eller aspiranten?Vet ej. Vad är aspiranten?

Jag skulle tro att detta kollas upp både för Polisens och personens säkerhet. Umgås man med bös är det större risk att man blir indragen i diverse situationer och om man då är polis kanske någon av ens kompisar vill ha hjälp att ta sig ur en knipa med din vän polisens hjälp. Kan bli jobbiga situationer.

Dessutom är risken större om man anställer någon med kriminellt förflutet eller umgänge.Det är ju inte direkt tungt kriminella vi pratar om utan helt vanligt folk där vissa ibland på krogen råkat i trubbel.

Man tycker att sådant borde undersökas innan man lägger två år på utbildningen. Om det nu är det som är problemet.

Skapade mest tråden för att höra om det kan tänkas stämma, vilket det tyvärr verkar göra. Surt att ha slösat flera år och skaffat sig studieskulder :(

Olegh
2015-02-05, 18:24
Det kan ju mycket väl vara så att du inte har fått all information i ärendet. Ev. finns det andra frågetecken som också väger tungt, eller så känner du inte till personens umgänge helt och hållet.

Mental
2015-02-05, 18:26
En vän till mig fick inte en SÄK-klassad tjänst inom försvarsmakten pga sin fars dåliga ekonomi. Det ger möjligheter till utpressning.

Mental
2015-02-05, 18:26
Vet ej. Vad är aspiranten?

Finare ord för avlönad praktik.

Dreas
2015-02-05, 18:29
Det kan ju mycket väl vara så att du inte har fått all information i ärendet. Ev. finns det andra frågetecken som också väger tungt, eller så känner du inte till personens umgänge helt och hållet.All information i ärendet har jag troligen inte. Rörande umgänget så jorå, vet vilka det umgås med, som sagt, liten ort, minimal :D

Jorgen
2015-02-05, 20:12
Vet ej. Vad är aspiranten?

Först läser man på PHS, sen gör man aspiranten i sex månader ute som polis.

Det kan inte vara så att han har ansökt om att få göra aspiranten på hemorten och fått nej (man får inte alltid göra sin aspirant där man önskar) av andra anledningar än att han umgås med "fel" folk?

Dreas
2015-02-05, 20:21
Först läser man på PHS, sen gör man aspiranten i sex månader ute som polis.

Det kan inte vara så att han har ansökt om att få göra aspiranten på hemorten och fått nej (man får inte alltid göra sin aspirant där man önskar) av andra anledningar än att han umgås med "fel" folk?
Den var avklarad på annan ort fick jag reda på.

AeternusRex
2015-02-06, 09:06

Japp. Om du ertappas ned kriminella element kommer du att existera i en länk med dessa.

Om din polare hänger med kriminella eller är kompis med en kriminell av särskild vikt kan han inte tjänstgöra som polis. Om det var i dåtid eller i andra enden av landet så görs undantag. Men om anledningen är hans umgängeskrets så är det något som inte är kompatibelt med hans tjänst. Det händer ibland att informationen inte inkommer i tid och det är synd att han tog sig så långt innan det uppdagades. Att bli utslängd för att man suger eller är dum i huvudet är osannolikt. Polisen är synnerligen förlåtande ned sånt. Troligtvis har han gjort något olämpligt i kombination med sina ljusskygga polare.

Dreas
2015-02-06, 09:50
Japp. Om du ertappas ned kriminella element kommer du att existera i en länk med dessa.

Om din polare hänger med kriminella eller är kompis med en kriminell av särskild vikt kan han inte tjänstgöra som polis. Om det var i dåtid eller i andra enden av landet så görs undantag. Men om anledningen är hans umgängeskrets så är det något som inte är kompatibelt med hans tjänst. Det händer ibland att informationen inte inkommer i tid och det är synd att han tog sig så långt innan det uppdagades. Att bli utslängd för att man suger eller är dum i huvudet är osannolikt. Polisen är synnerligen förlåtande ned sånt. Troligtvis har han gjort något olämpligt i kombination med sina ljusskygga polare.Den mest ljusskygga i sällskapet har blåst 0,28 och kört bil. Utöver det är det som sagt lite bråk på fest det värsta.

Jag ser inte riktigt hur det kan fälla ens jobbduglighet.

AeternusRex
2015-02-06, 10:03
Den mest ljusskygga i sällskapet har blåst 0,28 och kört bil. Utöver det är det som sagt lite bråk på fest det värsta.

Jag ser inte riktigt hur det kan fälla ens jobbduglighet.

Inte jag heller det där är knappast kriminalitet.

Krutpaket
2015-02-06, 10:04
Jag tippar på att han gjort bort sig under aspiranten.

Dreas
2015-02-06, 10:15
Jag tippar på att han gjort bort sig under aspiranten.Möjligt, han gjorde aspiranten på två ställen som jag förstått det, det första stället ville ha tillbaka honom när han var klar.

Får se ifall det ordnar sig. Annars surt att ha slösat både tid och pengar på det.

Gober
2015-02-11, 17:44
Förvånande om de först tar in personen på utbildning och sedan inte ger anställning?

Vid intervju (PHS) kommer ofta frågor om umgänge upp, nämnder du då att du känner/har känt någon kriminell så lär det följas upp. Det gäller inte bara umgängeskrets, ett annat exempel är en tjej som just nu går utbildningen, hon la ut lite "vågade" "fitnessbilder" på sin IG och blev uppkallad till cheferna på PHS som förklarade att sådant beteende inte är accepterat och kan få "konsekvenser".

Men att poliser håller koll på kriminellt umgänge är väl självklart då det händer att en del poliser "snackar" med sina barndomsvänner.

Men eftersom det i detta fallet inte verkar handla om någon kriminalitet så ligger det säkert något annat bakom.

Jag vet en kille som påstod att han blev hemskickad från fystesterna pga att han var "för vältränad". Med tanke på att en del som gör fystestet är elitidrottare och han bara en "AF-Kille" om än superdopad (numera crossfittare) så var det knappast sant.

spoonchest
2015-02-12, 22:08
Jag vet en kille som påstod att han blev hemskickad från fystesterna pga att han var "för vältränad". Med tanke på att en del som gör fystestet är elitidrottare och han bara en "AF-Kille" om än superdopad (numera crossfittare) så var det knappast sant.

Har aldrig hänt. Kommer aldrig att hända ;).

Gober
2015-02-12, 22:11
Har aldrig hänt. Kommer aldrig att hända ;).

Givetvis inte. Däremot har folk blivit hemskickade pga motsatta orsaken, att trilla ihop efter 200km jogging tex :d

spoon
2015-02-12, 22:14
Givetvis inte. Däremot har folk blivit hemskickade pga motsatta orsaken, att trilla ihop efter 200km jogging tex :d

Jag som trodde att testerna var lätta :Virro

spoonchest
2015-02-12, 22:22

lol. Jag hade på mitt fystest en tant som glatt förklarade att hennes bästa tid på 2km var på drygt 13 minuter när hon hämtade ut nummerlapp hos en av ledarna.
Lite nervöst frågade han "Du vet väl om att gränsen går vid 10.30?"
"Är det meningen så klarar jag det", sa hon lika glatt.

Hon promenerade runt banan efter första varvet.

Gober
2015-02-12, 22:24

Inte för någon som aldrig satt sin fot i ett löpspår eller på ett gym. Lägg därtill kedjerökande och lätt övervikt så blir det väl kämpigt.

grondahl
2015-02-12, 22:34
20 mil är ju ändå 20 mil liksom. Kudos till alla rökande tjockisar som utan träning klarar av den distansen enbart på viljan att bli snut.

Gober
2015-02-13, 18:39
20 mil är ju ändå 20 mil liksom. Kudos till alla rökande tjockisar som utan träning klarar av den distansen enbart på viljan att bli snut.

20mil?

Nixon
2015-02-13, 21:37

20mil?

;)

Gober
2015-02-13, 21:48
Haha, my bad:D

Cooks
2015-02-14, 00:35
Snackar vi bandidos eller vadå?

spoon
2015-02-14, 01:54
haha, my bad:d

:d