handdator

Visa fullständig version : Yoghurt

NybörjarBuilder
2004-04-02, 13:04
Hej. har en kort liten fråga bara ?
Är det bra att äta yoghurt när man tränar?
jag tycker själv att yoghurt är jättegott och dricker det ganska ofta.
har hört att det är bra men av vissa att det är dåligt? innehåller tydligen massor med socker?
vad är sant?
vad är isåfall rekommenderat intag per dag ?

tack

adeleine
2004-04-02, 13:11
yoghurt är väl helt ok i måttliga mängder....

innehåller rätt mkt kalorier pga allt socker men det är väl inget som man behöver bekymra sig för vid normal konsumtion när man tränar och inte 'deffar'?

NybörjarBuilder
2004-04-02, 13:14
Originally posted by adeleine
yoghurt är väl helt ok i måttliga mängder....

innehåller rätt mkt kalorier pga allt socker men det är väl inget som man behöver bekymra sig för vid normal konsumtion när man tränar och inte 'deffar'?
nepp deffar inte nu, men jag bulkar inte heller...
det är ju snart sommar och man vill ju inte vara rund som en gris :P
är ca 0.25-0.5 l per dag bra ? eller skall jag skippa det helt ?

cali
2004-04-02, 13:19
Käka du din yoghurt!
men kolla om du inte kan hitta någon med lite mindre socker i.

King Grub
2004-04-02, 14:16
Om man vill undvika alltför stora insulinpåslag kan det vara en idé att inte inmundiga gigantiska portioner av yoghurt (och andra mjölkprodukter), då dessa ger massiv insulinutsöndring, vilket sänker fettförbränningen avsevärt, och för många insulintoppar sänker insulinkänsligheten och därmed förutsättningarna för muskelbygge.

Dina mängder innebär inga sådana risker, om de inte kombineras med ett stort mjölkpimplande.

NybörjarBuilder
2004-04-02, 14:37
Originally posted by King Grub
Om man vill undvika alltför stora insulinpåslag kan det vara en idé att inte inmundiga gigantiska portioner av yoghurt (och andra mjölkprodukter), då dessa ger massiv insulinutsöndring, vilket sänker fettförbränningen avsevärt, och för många insulintoppar sänker insulinkänsligheten och därmed förutsättningarna för muskelbygge.

Dina mängder innebär inga sådana risker, om de inte kombineras med ett stort mjölkpimplande.
tack för den nyttiga faktan :)
kanska skall skippa yoghurt.... dricker nämligen mycket mjölk.
kanske 1-1.5 l per dag, är det för mycket ?

King Grub
2004-04-02, 14:39
Originally posted by NybörjarBuilder

tack för den nyttiga faktan :)
kanska skall skippa yoghurt.... dricker nämligen mycket mjölk.
kanske 1-1.5 l per dag, är det för mycket ?

Läs den här tråden så kan du ta ställning själv:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19404&highlight=insulin

Thin Lizzy
2004-04-02, 17:51
Arlas "Mild lättyoghurt" innehåller inget tillsatt
socker och smakar
:thumbup:

King Grub
2004-04-02, 18:07
Arlas "Vaniljyoghurt 2%" innehåller massor av socker och smakar :thumbup: :thumbup: :thumbup:

NybörjarBuilder
2004-04-02, 21:32
Jaha... så man kan med andra ord säga att all yoghurt innehåller socker och man skall undvika det...:nono:

cali
2004-04-02, 21:56
Det är ju intressant det här med II eftersom det omkullkastar ju allt som Paulun föreläser och skriver om. Borde inte han och alla andra studera II snarare än GI efter som de båda inte tycks vara så korrolerade som det sägs.

Det här känns ju smått revolutionerande och en jättemiss Paulun etc har gjort. Han hävdar ju rakt att mat med låg GI är bra för att undvika fettinlagringen.
Vilken skit...

Alla böcker alla föreläsningar bygger på en lögn isåfall. Varför har man studerat GI och inte II undrar jag???

Det är ju helt felaktiga slutsatser man dragit från att äta "GI rätt"

*blir snurrig*

Eftersom just proteinet i mjölk ger högt II så undrar jag om det även gäller för proteintillskott baserat på vassleprotein??

Sverker
2004-04-03, 06:45
Därför att GI och GII egentligen är två olika saker.

GI är lätt att mäta.En enkel blodsockerkontroll en stund efter man ätit ger snabbt och lätt svaret. Detta kan du själv göra hemma för en liten peng.
Denna kunskap är viktig för diabetiker där höga blodsockervärden ger skador på ögonen, nerverna och njurarna. Besvär som är plågsamma för individen och oerhört kostsamma för samhället.

GII är till för att inte överbelasta kroppen med insulinsignaler hos individer som själva producerar insulin.
Detta för att motverka diabetes typ II och övervikt.

Hos gruppen mäniskor som ligger på gränsen till typ II diabetes och som börjar bli överviktiga och därmed få problem med blodtryck, belastningar på rygg och leder etc är detta viktigt.
GII är en svårare mätmetod som säkert kommer att utvecklas och bli billigare så att den går att göra på mindre sjukhus eller t o m på vårdcentraler om 10 år.

King Grub
2004-04-03, 10:25
Originally posted by cali
Eftersom just proteinet i mjölk ger högt II så undrar jag om det även gäller för proteintillskott baserat på vassleprotein??

Jajamen! Vassle har ett skyhögt II.

Metal_boy_
2004-04-03, 12:25
så ät bark o rötter nu tillsamans med kycklingfile och ta inte ett enda glas mjölk till måltiderna...själv skiter jag i II ..jag växte innan jag visste nått om det och jag tänker fortsätta med det även fast jag nu vet om det...dock har jag respekt gör GI men man kan inte hålla tyglarna på allt...mejeriprodukter är för mig utmärkta proteinkällor:hbang:

Hoffa
2004-04-03, 12:52
Originally posted by NybörjarBuilder
Jaha... så man kan med andra ord säga att all yoghurt innehåller socker och man skall undvika det...:nono:

Nej...

Jag äter en yoghurt från Danoe som har ett fetthalt på 0,1% och inte håller något socker alls...det är aspartam i och för sig..så du dör i cancer sen...men men..:cheers:

skämt åsido om cancern...men det finns alternativ till socker bomberna om man letar..men faktum kvarstår att det ger hög insulin utsöndring även fast det inte innehåller socker...

Fartman
2004-04-03, 13:42
hehe, brukar slänga i mig ca 1 liter naturell lättyoghurt.. inget socker i den.. II är väl skyhögt men det skiter jag i, brukar dessutom slänga i lite vasslepulver för att få lite mer protte..
insulinpåslag here i come!