handdator

Visa fullständig version : Hur tackla att behöva äta mer än vad jag är van vid under deff?

Clajj
2015-02-01, 16:25
Skulle behöva höra era åsikter på mitt kaloriintag under denna deff. Har nämligen lite bråkiga tankar inombords, och att få höra från andra tror jag skulle hjälpa mig att ligga på rätt nivå utan att få för mycket ångest. Fick nämligen lite ätstörningsproblem sen första deffen, men försöker verkligen tänka sunt denna gång.

Förut deffade jag genom att träna tungt, helkropp 3ggr i veckan. I mitt liv har jag också en hund jag promenerar med minst 1h långis om dagen + flera korta. Samt ett extrajobb i butik där jag knappt sitter. I övrigt studerar jag så blir ändå en del stillasittande. Låg på ca 1200kcal om dagen. 120g protein, 120g kolhydrat, 30g fett. Det gick precis som det skulle, gick ner i en bra takt (-500kcal om dagen alltså).

Denna gång kör jag PPL 6 dagar i veckan, varierar hög- och lågreps. Helt enkelt för att jag tycker det är svinkul (och det har öppnat ett gym precis runt knuten). I övrigt ser livet i princip lika ut. Det enda jag har svårt med är att pränta in i mitt eget huvud att jag förmodligen, denna gång, måste äta mer än 1200kcal om dagen...

1470kcal säger MD Mifflin-uträkningen. Och det stämmer sannolikt, då jag nu pendlar mellan 1100-1300 (oftast 1200) och har börjat bli väldigt väldigt trött. Men ändå får jag ångest av att äta mer, och får tankar som att det är för mycket...

Om ni säger att jag är fullständigt galen som inte följer uträkningen, så kommer jag verkligen ta det till mig och äta mer. Men jag tror jag behöver höra det från någon först, för just nu är jag själv i mitt huvud och jag är verkligen min egen värsta fiende...

Ps: jag vill inte utvärdera på vågen eller med måttband. Det blev alldeles för mycket besatthet av det förut så denna gång går jag helt enkelt bara efter spegeln och hur mina kläder sitter. Vill bara kunna äta och träna utan att lägga för mycket analyserande i det.

(glömde säga att jag är tjej, 29 år, 165lång och väger just nu 62kg)

Sheogorath
2015-02-01, 17:26
Skulle behöva höra era åsikter på mitt kaloriintag under denna deff. Har nämligen lite bråkiga tankar inombords, och att få höra från andra tror jag skulle hjälpa mig att ligga på rätt nivå utan att få för mycket ångest. Fick nämligen lite ätstörningsproblem sen första deffen, men försöker verkligen tänka sunt denna gång.

Förut deffade jag genom att träna tungt, helkropp 3ggr i veckan. I mitt liv har jag också en hund jag promenerar med minst 1h långis om dagen + flera korta. Samt ett extrajobb i butik där jag knappt sitter. I övrigt studerar jag så blir ändå en del stillasittande. Låg på ca 1200kcal om dagen. 120g protein, 120g kolhydrat, 30g fett. Det gick precis som det skulle, gick ner i en bra takt (-500kcal om dagen alltså).

Denna gång kör jag PPL 6 dagar i veckan, varierar hög- och lågreps. Helt enkelt för att jag tycker det är svinkul (och det har öppnat ett gym precis runt knuten). I övrigt ser livet i princip lika ut. Det enda jag har svårt med är att pränta in i mitt eget huvud att jag förmodligen, denna gång, måste äta mer än 1200kcal om dagen...

1470kcal säger MD Mifflin-uträkningen. Och det stämmer sannolikt, då jag nu pendlar mellan 1100-1300 (oftast 1200) och har börjat bli väldigt väldigt trött. Men ändå får jag ångest av att äta mer, och får tankar som att det är för mycket...

Om ni säger att jag är fullständigt galen som inte följer uträkningen, så kommer jag verkligen ta det till mig och äta mer. Men jag tror jag behöver höra det från någon först, för just nu är jag själv i mitt huvud och jag är verkligen min egen värsta fiende...

Ps: jag vill inte utvärdera på vågen eller med måttband. Det blev alldeles för mycket besatthet av det förut så denna gång går jag helt enkelt bara efter spegeln och hur mina kläder sitter. Vill bara kunna äta och träna utan att lägga för mycket analyserande i det.

(glömde säga att jag är tjej, 29 år, 165lång och väger just nu 62kg)

Jag hoppas att folk i den här tråden kommer att peppa dig att söka hjälp för dina ätstörningar snarare än att peppa dig till att "klara" att lägga till 270 kcal.

Clajj
2015-02-01, 17:50
Jag hoppas att folk i den här tråden kommer att peppa dig att söka hjälp för dina ätstörningar snarare än att peppa dig till att "klara" att lägga till 270 kcal.

Skulle komma rätt långt med bara vett från andra gällande kcal...

Tolkia
2015-02-01, 20:27
Om du får ångest av att tänka på att äta mer vid din aktivitetsnivå tycker jag inte att det är att "försöka tänka sunt" att planera en bantningsperiod. Jag tycker att det är att odla sin ätstörning.

Ta hand om ångesten kring maten först och spar eventuella bantningsförsök till senare. Du har gott om tid att banta längre fram i livet. Du har i och för sig gott om tid att ha ätstörningar också, men det finns ju roligare saker att göra med sitt liv.

Ajasoro
2015-02-02, 00:47
Hej, jag förstår verkligen din tankegång!

Jag tycker att:
1) följ utträkningen
2) känn efter, uträkningen är inte precis, du kan behöva äta mer eller mindre än vad den säger, det finns så många faktorer som spelar in

Min första deff var inte särskilt sund, det gick väl bra rent fysiskt trots att jag tror att utträkningen underskattade mitt kaloribehov (blev lite för trött och hängig, läste en artikel om NEAT och tror att mycket hade med det att göra). Jag mätte mitt midjemått minst en gång om dagen, det var fan inte sunt. Vad som har funkat för mig är helt enkelt att träna hårt och låta aptiten styra, och se till så att all mat jag har hemma är nyttig och proteinrik mat. Spegeln och hur kläderna sitter är klart bättre än våg och måttband för att lindra besattheten, men jag tror att det kan vara sunt att försöka backa även från det. Mitt fokus i dagsläget ligger på att lyfta tungt och toppa mig själv, och det är SJUKT befriande att fokusera på kroppens funktion istället för yta.

Mäter du och väger maten? Jag mådde bättre av att pausa det. Det betyder att jag kanske inte får lika bra resultat som jag kunnat, men samtidigt att jag slipper mina ätstörda tankar.

Hm, vill väl avsluta med att det finns folk som är bättre lämpade än jag att ge råd. Sök hjälp hos någon som vet, det är inget skamligt med det och det är vettigare att göra det nu innan det är för sent. Eller, vädra tankarna med en god och klok vän som du kan tala förtroligt med. Och ät för all del, men det är verkligen lättare sagt än gjort.

Clajj
2015-02-05, 08:08
Tack för omtanken!

Nu är det så att jag lyssnar på min hunger. Har iaf höjt till 1400 för annars får jag problem med sömnen. Kommer förmodligen höja mer om jag fortfarande är hungrig nattetid. Är inte ute efter att piska min kropp och hetsbanta. Viktnedgången får givetvis ta den tid det tar, och jag vill behålla mina muskler eller öka under tiden. Det var bara en svårare omställning att lita på ett ökat energiintag än vad jag trodde att det skulle vara.

Känns bättre nu!