handdator

Visa fullständig version : Ska jag neka eller erkänna? (Någon här som är kunnig i juridik?)

grytlappen
2015-02-01, 15:37
Detta är en lite pinsam historia, men bear with me!

Har nu åkt fast två gånger i rad vid biljettkontroll på spårvagn.

Eftersom jag är helt pank hade jag en strategi om jag nu skulle åka fast. Tanken är att hålla utkik och gå av om man ser dem. Men om man dement och glömmer så hade jag följande plan-B: Antingen springa eller ange personnummer (utan att visa leg), för att sedan neka att jag varit på platsen.

Första gången tog jag bötern och gav mina personuppgifter. Skrev under med ett streck i princip. Tanken var att senare ringa och påstå att det inte var jag.

Nu åkte jag dit igen pga extrem senilitet. Min tanke var att göra samma sak igen. Jag gav dem mitt personnummer, men deras kontrollapparat krånglade och de behövde se leg osv. Så jag bestämde mig för att köra springnotan istället.

Nu är frågan om jag ska fortsätta neka att det var jag (risken finns att de kallar mig på förhör och har videobevis från vagnen) eller helt enkelt betala skiten.

Blir straffet värre i slutändan om jag nekar hela vägen, eller spelar det ingen roll? Kan straffet ändras till bedrägeri isåfall?

Om jag nu väljer att vara en god medborgare och betala. Hur går jag tillväga då? Ska jag ringa västtrafik och erkänna eller ska jag ringa polisen?

Määng
2015-02-01, 16:01
Detta är en lite pinsam historia, men bear with me!

Har nu åkt fast två gånger i rad vid biljettkontroll på spårvagn.

Eftersom jag är helt pank hade jag en strategi om jag nu skulle åka fast. Tanken är att hålla utkik och gå av om man ser dem. Men om man dement och glömmer så hade jag följande plan-B: Antingen springa eller ange personnummer (utan att visa leg), för att sedan neka att jag varit på platsen.

Första gången tog jag bötern och gav mina personuppgifter. Skrev under med ett streck i princip. Tanken var att senare ringa och påstå att det inte var jag.

Nu åkte jag dit igen pga extrem senilitet. Min tanke var att göra samma sak igen. Jag gav dem mitt personnummer, men deras kontrollapparat krånglade och de behövde se leg osv. Så jag bestämde mig för att köra springnotan istället.

Nu är frågan om jag ska fortsätta neka att det var jag (risken finns att de kallar mig på förhör och har videobevis från vagnen) eller helt enkelt betala skiten.

Blir straffet värre i slutändan om jag nekar hela vägen, eller spelar det ingen roll? Kan straffet ändras till bedrägeri isåfall?

Om jag nu väljer att vara en god medborgare och betala. Hur går jag tillväga då? Ska jag ringa västtrafik och erkänna eller ska jag ringa polisen?

Man har sällan något att vinna på att erkänna vad det än gäller.

Akerhage
2015-02-01, 16:03
Ring västtrafik tycker jag, bättre om du kan reda ut det med dem direkt kanske?

Det finns ju sms-biljett annars, och man kan nu köpa ganska smidigt via deras app ändå. Så du kanske borde snabbköpa en biljett när du ser kontrollanterna istället?

Jag har årskort, men satan vad de höjt priserna nu då! Har inte tjuvåkt men ändå fått böta 1200kr. Då åkte jag från Mölndals sjukhus till Gamlestan, men visste in om att Taxa-zonen gick vid Lana. Så när jag gick på vagnen satte jag mig bredvid en kontrollant. Sen börja de ta kontroll efter Lana och jag tvingades betala 1200kr trots jag verkligen bedyrade att det var omedvetet och att jag inte skulle varit så dum att tjuvåka o sätta mig bredvid kontrollanten då + att jag köper årskort.

Nästa dag och förmodligen 100 andra tillfällen så släpper kontrollanterna förbi mängder av folk som tjuvåker, söta flickor som blinkar lite gulligt kommer i stort sett nästan alltid undan och det gör mig förbannad.

Blomkål
2015-02-01, 16:09
Alltid neka och alltid vara tyst under förhör. Och det säger jag inte för att jag följer någon häftig, kriminell kod utan för att det är upp till dem att bevisa att jag har felat. Även om man är oskyldig så finns det faktiskt ibland fördelar med att vara tyst.

https://www.youtube.com/watch?v=6wXkI4t7nuc

I och med att det är lätt för dem att anta att någon som är tyst har kopplingar eller erfarenhet är det smartaste du kan säga något i stil med "Jag nekar till anklagelserna men har blivit rekommenderad att inte besvara dina frågor". Bestämd ton utan att vara otrevlig.

grytlappen
2015-02-01, 16:20
Intressant...

Men vad tror ni om videokamerorna på vagnen då? Samlar de upp klippet på mig är jag väl ganska körd? Eller kan man gå så långt att neka att det var jag på kameran:P?

grytlappen
2015-02-01, 16:26
Ring västtrafik tycker jag, bättre om du kan reda ut det med dem direkt kanske?

Det finns ju sms-biljett annars, och man kan nu köpa ganska smidigt via deras app ändå. Så du kanske borde snabbköpa en biljett när du ser kontrollanterna istället?

Jag har årskort, men satan vad de höjt priserna nu då! Har inte tjuvåkt men ändå fått böta 1200kr. Då åkte jag från Mölndals sjukhus till Gamlestan, men visste in om att Taxa-zonen gick vid Lana. Så när jag gick på vagnen satte jag mig bredvid en kontrollant. Sen börja de ta kontroll efter Lana och jag tvingades betala 1200kr trots jag verkligen bedyrade att det var omedvetet och att jag inte skulle varit så dum att tjuvåka o sätta mig bredvid kontrollanten då + att jag köper årskort.

Nästa dag och förmodligen 100 andra tillfällen så släpper kontrollanterna förbi mängder av folk som tjuvåker, söta flickor som blinkar lite gulligt kommer i stort sett nästan alltid undan och det gör mig förbannad.

Jo, har också åkt fast sådär innan haha. Hade kort och allt men glömt stämpla så fick 1200 böter :hbang:

Patriarch K
2015-02-01, 16:31
Tjuvåker du så ska du ha ditt straff.
Hur svårt är det att skaffa sig ett kort? Varför måste du snylta på lokaltrafiken?
Du kan la gå med i planka.nu om inte annat. Då betalar man väl typ 200 i månaden eller någonting.

Snyltare och parasiter är sämst. Du har inga rättigheter till någonting och du är boven i dramat. Ta din böteslapp och betala som alla andra. Om du ska börja med rättegångar och skit så kommer det ju att kosta samhället massa pengar i administrativa avgifter bara för att du ska åka gratis och det är vi skattebetalare som står för den notan.

Blomkål
2015-02-01, 16:38
Intressant...

Men vad tror ni om videokamerorna på vagnen då? Samlar de upp klippet på mig är jag väl ganska körd? Eller kan man gå så långt att neka att det var jag på kameran:P?

Man kan inte säga säkert men jag har verkligen svårt att tro att de skulle plocka fram videon. Har vänner som hamnat i slagsmål på tunnelbanan och inte ens då har de använt inspelningarna.

ducedo
2015-02-01, 18:40
Tjuvåker du så ska du ha ditt straff.

Snyltare och parasiter är sämst. Du har inga rättigheter till någonting och du är boven i dramat. Ta din böteslapp och betala som alla andra. Om du ska börja med rättegångar och skit så kommer det ju att kosta samhället massa pengar i administrativa avgifter bara för att du ska åka gratis och det är vi skattebetalare som står för den notan.

Sällan jag svär men ett stort jävla +1 på detta.

Olegh
2015-02-01, 18:42
Dags att börja promenera också om du inte har råd att lösa biljett.

Diomedea exulans
2015-02-01, 18:48
Jag är gammal och grå/lillgammal/konservativ/präktig/tråkig/har en pinne i röven och tycker att man alltid ska erkänna när man har begått ett brott.

tlk
2015-02-01, 19:17
Blir straffet värre i slutändan om jag nekar hela vägen, eller spelar det ingen roll?

Det spelar ingen roll.

VikG
2015-02-01, 19:18
Du har råd med internet men kan inte betala spårvagnen? Fy fan för såna som dig

mangemani
2015-02-01, 20:25
påminner lite om de där tragiska människorna man ibland ser som skyndar in i bussens bakre dörr efter passagerarna har stigit av och innan dörren har åkt igen för att sedan försöka se så oskyldig ut som möjligt och totalt neka till allt.

kebne
2015-02-01, 20:39
Beror väl på lite varför man åker och varför man inte betalar.

Sent by kebne from kebne for your pleasure

Kr6llaRn
2015-02-01, 20:49
Jo, har också åkt fast sådär innan haha. Hade kort och allt men glömt stämpla så fick 1200 böter :hbang:

Du får inte böter om du har giltigt kort men struntar i att stämpla. jag måste fattat dig fel?

R Scarpa27
2015-02-01, 20:50
du tog en öl på krogen... sen minns du inget... du hade minnesförlust antar jag? :)

MackeJuve
2015-02-01, 20:52
Hur mycket gjorde Josef Eriksson?

Tricklew
2015-02-01, 20:54
Du får inte böter om du har giltigt kort men struntar i att stämpla. jag måste fattat dig fel?

Antagligen hade han glömt stämpla, du måste inte göra det med månadskort och dylikt, men du måste det annars.

Kr6llaRn
2015-02-01, 20:57
Antagligen hade han glömt stämpla, du måste inte göra det med månadskort och dylikt, men du måste det annars.

Fan dum jag e, det finns ju laddningskort :smash:

grytlappen
2015-02-01, 23:17
Ojoj, många moralkärring här.

Snyltare och snyltare. Det är väl att ta i :) Jag hade nog plankat i ren protest i vilket fall.

Diomedea exulans
2015-02-01, 23:19

Snyltare och snyltare. Det är väl att ta i :) Jag hade nog plankat i ren protest i vilket fall.

Snyltning i ren protest är fortfarande snyltning.

grytlappen
2015-02-01, 23:21
Man kan inte säga säkert men jag har verkligen svårt att tro att de skulle plocka fram videon. Har vänner som hamnat i slagsmål på tunnelbanan och inte ens då har de använt inspelningarna.

Okej tackar för tipset. Det tåls att tänka på. Jag erkände ju aldrig att jag inte köpt biljett och jag visade aldrig leg.

grytlappen
2015-02-01, 23:33
Snyltning i ren protest är fortfarande snyltning.

Det har du rätt i cofffee

hurril
2015-02-01, 23:46
Betala för fan!

Fordon
2015-02-02, 00:26

Sluta beté dig som en jäva fjolla och tjura för att folk tycker att du ska göra rätt för dig. Man up, betala som om du hade en ryggrad och fortsätt att planka.

jenni
2015-02-02, 00:46
Sluta beté dig som en jäva fjolla och tjura för att folk tycker att du ska göra rätt för dig. Man up, betala som om du hade en ryggrad och fortsätt att planka.

+1

Tänk att det är räkningen för alla fria resor du gjort.

Evankhell
2015-02-02, 00:51
Kålhuve

grytlappen
2015-02-02, 01:04
*popcorn*

Sparven från Minsk
2015-02-02, 06:52
Man the fuck up, sluta bryta mot lagen och betala böterna och börja gå sen.

Määng
2015-02-02, 08:31

Vet inte riktigt hur du tänkte när du ställde en sån här fråga på kolozzeum.

Cooks
2015-02-03, 12:44
Pinsamt...

Påminner om när jag och flickvännen var påväg hem från Köpenhamn och snubben framför mig(också med sin flickvän) bråkade med en kontrollant över biljettstrul, killen skrek och gapade och brydde sig inte om 1000kr i böter, kontrollanten ringde nästan polisen men killens flickvän tog ut hans biljett ur hans egen ficka, j*vla tard.

Sorry för OT :D

Diomedea exulans
2015-02-03, 12:54
Vet inte riktigt hur du tänkte när du ställde en sån här fråga på kolozzeum.

Var hade han fått en annan reaktion än den han får på Kolozzeum, menar du? :)

mattilainen
2015-02-03, 13:41
varför svarar ni inte enbart på frågorna och inte lägger in moraliska kommentarer? Han kommer knappast betala för att ni tycker han ska göra det. Han gör som han vill och bryr sig säkerligen inte om vad ni skriver. Svara på frågorna eller svara inte alls.

För att svara på frågorna tror jag det är osannolikt att dom tar fram videobevis för en nota på 1200 kr. Det kostar nog mer att göra det än att låta dig gå och "ta dig nästa gång" för självklart kommer det bli en nästa gång om du fortsätter, frågan är ju bara när det blir. Jag skulle aldrig erkänt, förrän dom bevisat, vilket är deras uppgift.

ARMSTARK
2015-02-03, 13:52
En grundregel är väl att aldrig erkänna någonting. Men om man nu inte pallar fortsätta förneka är det den gamla "Don't do the crime if you can't do the time" som gäller. Fram med pluskan bara.

Morty
2015-02-03, 14:10
Vad händer om du erkänner? Du får pynta för biljetten+tillägsavgiften.

Vad händer om du nekar? De kommer att bli riktigt jobbiga, hota med div. saker men till slut släppa skiten, bara du vägrar att samarbeta. Du har inget ansvar här, bevisbördan är på dem.

Diomedea exulans
2015-02-03, 14:12
varför svarar ni inte enbart på frågorna och inte lägger in moraliska kommentarer? Han kommer knappast betala för att ni tycker han ska göra det. Han gör som han vill och bryr sig säkerligen inte om vad ni skriver. Svara på frågorna eller svara inte alls.

För att svara på frågorna tror jag det är osannolikt att dom tar fram videobevis för en nota på 1200 kr. Det kostar nog mer att göra det än att låta dig gå och "ta dig nästa gång" för självklart kommer det bli en nästa gång om du fortsätter, frågan är ju bara när det blir. Jag skulle aldrig erkänt, förrän dom bevisat, vilket är deras uppgift.

Ska starta en tråd om hur jag ska bära mig åt för att mörda någon. Vill inte ha några kommentarer om att mord är fel, ge mig tips på att mörda eller skriv inget alls.

Määng
2015-02-03, 14:17
Var hade han fått en annan reaktion än den han får på Kolozzeum, menar du? :)

På de flesta ställen hade en majoritet istället för en minoritet av svar varit i stil med de nedanför. Att kolozzeum är moralens högborg är väl ingen hemlighet.

Vad händer om du erkänner? Du får pynta för biljetten+tillägsavgiften.

Vad händer om du nekar? De kommer att bli riktigt jobbiga, hota med div. saker men till slut släppa skiten, bara du vägrar att samarbeta. Du har inget ansvar här, bevisbördan är på dem.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Määng
2015-02-03, 14:18
Ska starta en tråd om hur jag ska bära mig åt för att mörda någon. Vill inte ha några kommentarer om att mord är fel, ge mig tips på att mörda eller skriv inget alls.

Japp, allt som är olagligt skall klassas lika. Är ingen skillnad på att köra oskattat och att tortera någon till döds.

mattilainen
2015-02-03, 14:26

Japp, allt som är olagligt skall klassas lika. Är ingen skillnad på att köra oskattat och att tortera någon till döds.

haha exakt så är det!

Inget bättre argument än det där så hade du ju lika gärna kunnat skippat kommentaren. Men att ladda ner olagligt ska ha samma straff som barn-våldtäkt vet ju alla!

Dock tycker jag tanken är intressant med din tråd-ide. Jag skulle gärna diskuterat bästa sättet att komma undan samt hur är det bästa sättet att mörda någon för att åstadkomma detta? Säger väl inget om att jag tänker eller kommer att mörda någon, utan att jag är intresserad av ideer och tankar kring det hela. Tror Leif GW skulle vara grym i den tråden.

Loke
2015-02-03, 14:29
Jag tror allmänt Leif GW skulle passa perfekt på kolo.

Diomedea exulans
2015-02-03, 14:29
På de flesta ställen hade en majoritet istället för en minoritet av svar varit i stil med de nedanför. Att kolozzeum är moralens högborg är väl ingen hemlighet.

Du säger "moralens högborg" som om det vore något dåligt. Bristen på moral är vad som orsakar problem här i världen. Men det är väl sexigare att vara cool och anarkistisk, antar jag.

sp123ltd1
2015-02-03, 14:33
Kan ha fel men kontrolanterna har inte rätt att fysiskt hindra dej från att ta fdej därifrån så om du blir tagen så borde du bara kunna springa där ifrån?

För övrigt har priserna ökat något makalöst de senaste åren...

4623
2015-02-03, 14:35
Kan ha fel men kontrolanterna har inte rätt att fysiskt hindra dej från att ta fdej därifrån så om du blir tagen så borde du bara kunna springa där ifrån?

För övrigt har priserna ökat något makalöst de senaste åren...

Skulle folk inte tjuvåka så hade de inte behövt öka så mycket.

Krutpaket
2015-02-03, 14:51
Jag är inte präktig och har inte varit guds bästa barn direkt (har tänjt på regler här och där under livet). Men SNYLTA (och det är det du gör) är bara fucking lame. Folk jobbar, sliter, betalar skatt, betalar för sina resor/transport så att infrastrukturen ska funka och så finns sånna som du som skiter i att bidra till att få samhäller att fungera. Ska du nu snylta och åka gratis så får du leva med att du ibland åker dit. Man the f*ck up och betala.

Ja, jag vet att det är relativt dyrt i vissa kommuner osv. Men hade folk betalt för sig hade det kunnat vara billigare.

Over and out.

Cooks
2015-02-03, 16:43
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20258515.ab

mattilainen
2015-02-03, 16:56
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20258515.ab

du tycker alltså vi ska tjäna ihop pengar till killen för han inte har råd med busskort? Nejtack. Han får ingen bil heller.

Fattar egentligen vad du menar..

Cooks
2015-02-04, 08:46
du tycker alltså vi ska tjäna ihop pengar till killen för han inte har råd med busskort? Nejtack. Han får ingen bil heller.

Fattar egentligen vad du menar..

Phew, såg inte det vita förrän jag citera ;)