Visa fullständig version : Deffa utan cheatdays/refeed
Min förra deff körde jag i princip utan några avbrott. Hade en cheatday och ett cheatmeal under 3 månader. Resultatet blev riktigt bra, och jag blev betydligt hårdare än förväntat. Sen dess har jag dock läst en hel del possitivt om cheatdays och refeed varför jag nu funderar på att slänga in fler sådana under den kommande deffen. Det som gör att jag tvivlar är att resultatet blev riktigt bra utan dem under förra deffen.
Vad tycker ni, är det dumt att ändra på ett bra koncept i hopp om att det ska bli ännu bättre? Eller bör jag slänga in några dagar med högre intag, och isåfall hur ofta och hur bör de se ut? Cravings och psyke har jag inga problem med, så det viktiga är resultatet.
Klarar du psyket utan och dessutom fick bra resultat sist så är det väl bara att skippa dem! Onödigt stt förlänga viktminskningen i onödan.
Shqypnia
2015-02-01, 15:11
Jag tror inte det är något man ska ha inplanerat i schemat. Känner du att du är i behöv av en efter flera veckor/månader så kör på det.
StarkaUlf
2015-02-01, 15:18
Klarar du psyket utan och dessutom fick bra resultat sist så är det väl bara att skippa dem! Onödigt stt förlänga viktminskningen i onödan.
Man behöver inte nödvändigtvis förlänga viktminskningen bara för att man äter lite mer en dag i veckan.
Man behöver inte nödvändigtvis förlänga viktminskningen bara för att man äter lite mer en dag i veckan.
Nej inte om man även gör av med motsvarande mängd. Annars är det självklart. Äter man mer förlorar man vikt långsammare. Eller tänkte du att man skulle kompensera genom att äta ännu mindre andra dagar?
Självklart är det totala intaget över tid vs totala förbrukningen som gäller.
Men om man äter mer en dag så går viktminskningen saktare än om man inte gör det. Förutsatt att alla andra parametrar oförändrade.
Megustaa
2015-02-01, 21:49
Förlänger man viktminskningen även om man inte har inplanerad cheat day 1 dag/vecka utan har en 1 dag i månaden typ?
Förlänger man viktminskningen även om man inte har inplanerad cheat day 1 dag/vecka utan har en 1 dag i månaden typ?
Enkel matematik, Äter man mer så går man ner i vikt saktare.
Det spelar ingen roll om det är en gång i veckan eller en gång i veckan.
Äter man låt oss säga 500 minus varje dag och sedan äter över 1500 kcal en dag så är det i stort sett samma sak som att man legat på balans, och där med förlorat, fyra dagar av viktminskningen.
Så saktare kommer det självklart gå. Om det har någon betydelse, är det upp till var och en att svara på själv.
Det är då en fråga om prioriteringar mellan tid och ork/lust/mentalt/psyke.
Vill man att vikten ska gå ner så fort som möjligt (inom de givna ramar man satt för sig själv) så är det absolut "dumt" med fuskdagar.
Behöver man dessa dagar för att orka med och vill ha dem, fine. Men det kommer att ta längre tid (vilket kan vara antinget en betydande eller en marginell skillnad beroende på kvantitet och frekvens på ätardagarna) att nå en viss vikt så.
Det är väl mest en mental grej, att kunna släppa tyglarna lite ibland.
Personligen gillar jag att inte vara superstrikt och jag laborerar just nu med en dietupplägg som ger mig rätt stora friheter att kunna trycka in vad man skulle kunna kalla för "cheat meals" ett par ggr i veckan men då har jag heller inte som mål att bli kalsongmodell utan snarare bara sluta vara så jävla fet. :)
Dessutom är jag väldigt mycket inne på att hitta en modell som faktiskt går att hålla utan större social uppoffring och som inte sänker styrkan. Sen ett par veckor tillbaka går det enligt plan men om jag vore mer neurotiskt lagd hade det blivit svårt då vikten kan skilja sig mycket dag till dag pga vätska mm.
Kan dock inte rekommendera rena svullardagar då man mest mår dåligt av dom.
PureWhey
2015-02-02, 19:24
Det är inte "enkel" matematik då 1500 extra kcal ifrån exempelvis protein inte kommer resultera i samma fettinlagring som 1500 extra kcal ifrån fett, t ex.
Det verkar faktiskt finnas ett visst stöd för att refeeds kan vara bra för att bibehålla en högre ämnesomsättning och därmed kan man kanske genomföra en bättre viktminskning trots refeeds.
http://tyngre.se/artiklar/bra-med-aetardagar-under-diet/
Det är inte "enkel" matematik då 1500 extra kcal ifrån exempelvis protein inte kommer resultera i samma fettinlagring som 1500 extra kcal ifrån fett, t ex.
Nej visst... Men hur många överäter 300g protein på en cheatday?!?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.