handdator

Visa fullständig version : Blötläggning av livsmedel

xanton
2015-01-27, 20:48
Har hört att blötläggning av livsmedel skall ta bort skadliga ämen som ex. fytinsyra och lektiner. Gäller livsmedel som spannmål,baljväxter, nötter & frön. Blötläggning 12-24 timmar innan livsmedlet tillagas.

Är det verkligen nödvändigt? Kommer ta rejält med extra förberedelse isåfall :/

King Grub
2015-01-27, 20:52
Hur mycket extra förberedelse kan det vara? Du behöver inte stå och titta på vattenbadet.

R Scarpa27
2015-01-27, 21:19
planering...

tiden? öppna påsen häll i vattnet (ca 3 sekunder) dagen efter häll av vattnet (3 sekunder)

6 sekunder extra tid...
sen räcker det att bara skölja de mesta livsmedel alt skita i att skölja.. (beroende på vara och tillagning såklart)

Ajasoro
2015-01-27, 22:13
När det gäller torkade baljväxter är det absolut nödvändigt. Det tar dels bort skadliga ämnen men förkortar även koktiden avsevärt! Jag har dessutom hört att det ska vara bra att byta vattnet under blötläggningen och efter de första 15-20 minuterna av koktiden.

Ang. övriga livsmedel har jag ingen aning. Källa? Tänker mig att nötter skulle få en äcklig konsistens.

kebne
2015-01-28, 15:27
En tryckkokare är väldigt bra när det kommer till att tillaga torkade baljväxter. Kortar ner koktiden, sparar näringsämnen bättre och får bort mer av lektiner, fytinsyra mm.

Sverker
2015-01-28, 17:53
Nötter ska rostas innan de hackas eller mals. Detta för att denaurera lipaser och oxidaser som finns i nötterna.

Fytinsyra bryts ned av fytaserna ( enzymer ) som aktiveras vid blötläggningen. Fytinsyran påverkas inte av att tryckkokas. Lektiner ska kokas eller trytckkokas för att denatureras.

kebne
2015-01-28, 18:59
Då lär man sig något nytt. Blötläggning är bra även om man tryckkokar!

Sent by kebne from kebne for your pleasure

Ram Dass
2017-11-02, 19:36
Vad är det eventuella nackdelar hälsomässigt finns det, om man inte blötlägger/sköljer olika livsmedel, så som baljväxter, ris, quinoa etc.

Vilka ämnen rör det sig om och vilka nackdelar finns det med dom olika?

ChuckTesta
2017-11-03, 00:37
Vad är det eventuella nackdelar hälsomässigt finns det, om man inte blötlägger/sköljer olika livsmedel, så som baljväxter, ris, quinoa etc.

Vilka ämnen rör det sig om och vilka nackdelar finns det med dom olika?

https://en.wikipedia.org/wiki/Antinutrient