handdator

Visa fullständig version : Knäböj. Vad händer när man börjar luta sig framåt? M.m

KOLOTROLLET
2015-01-27, 00:33
Tjena

När man böjer och verkligen köttar, så är det ju mer än vanligt att folk tappar formen genom att bli mer framåtlutad för varje rep som görs.

Vad är konsekvenserna med detta?
Förespråkar ni att avbryta setet så fort ni tappar formen? Eller gör ni några reps till även fast ni märker att ni blir mer o mer framåtlutade?

Har sett mycket starkt folk som blir mer o mer framåtlutade ju längre setet lider. Starkt folk som kör på vikter den gemene mannen bara kan drömma om. Får därav en känsla av att dom vet vad dom gör.

Egna spontana tankar: Vill man bli stark, så är det ett fördelaktigt att att pusha vidare trots att man tappar formen i böjen. Men då är frågan, till vilket pris? Sliter man ut något i kroppen? Eller hamnar man bara i ett riskläge till att gå sönder på plats? Eller är det så att man nöter på kroppen så ev skador kommer som ett brev på posten 10 år senare?

crizzan
2015-01-27, 10:42
Tjena

När man böjer och verkligen köttar, så är det ju mer än vanligt att folk tappar formen genom att bli mer framåtlutad för varje rep som görs.

Vad är konsekvenserna med detta?
Förespråkar ni att avbryta setet så fort ni tappar formen? Eller gör ni några reps till även fast ni märker att ni blir mer o mer framåtlutade?

Har sett mycket starkt folk som blir mer o mer framåtlutade ju längre setet lider. Starkt folk som kör på vikter den gemene mannen bara kan drömma om. Får därav en känsla av att dom vet vad dom gör.

Egna spontana tankar: Vill man bli stark, så är det ett fördelaktigt att att pusha vidare trots att man tappar formen i böjen. Men då är frågan, till vilket pris? Sliter man ut något i kroppen? Eller hamnar man bara i ett riskläge till att gå sönder på plats? Eller är det så att man nöter på kroppen så ev skador kommer som ett brev på posten 10 år senare?

Jag ser fail som att man inte klarar att göra en repetition mer med bra form. Jag ser inte många starka som fäller mycket med ryggen utan de som är starkast har en konsekvent teknik genom alla sina set och reps.

exevision
2015-01-27, 10:59
jag ser fail som att man inte klarar att göra en repetition mer med bra form. Jag ser inte många starka som fäller mycket med ryggen utan de som är starkast har en konsekvent teknik genom alla sina set och reps.

+1

KOLOTROLLET
2015-01-27, 11:12
Praktexempel:
https://www.youtube.com/watch?v=GfJwJu6DrUg

DenverBroncos
2015-01-27, 11:57
Praktexempel:

Svårt att ha en SL:are som någon sorts referens för teknik för oss vanliga gymmare.

Smegma
2015-01-27, 12:12
Praktexempel:

Skitdåligt exempel. Robin är ett unikum med en säregen böjstil som har diskuterats oändligt många gånger. Han representerar knappast den massan du beskriver som av helt andra skäl fäller sin rygg.

Fredriiik
2015-01-27, 12:40
Skitdåligt exempel. Robin är ett unikum med en säregen böjstil som har diskuterats oändligt många gånger. Han representerar knappast den massan du beskriver som av helt andra skäl fäller sin rygg.

Det är exakt det där utförandet som diskuteras i tråden. Varför är det då skitroligt?!
Jag håller också med om att det är pga styrka du gör detta. Det är även sämre för ryggen än att hålla den upprätt.

Smegma
2015-01-27, 12:45
Det är exakt det där utförandet som diskuteras i tråden. Varför är det då skitroligt?!
Jag håller också med om att det är pga styrka du gör detta. Det är även sämre för ryggen än att hålla den upprätt.

Skitroligt? Nu hänger jag inte med.

Pade
2015-01-27, 12:48
Skitroligt? Nu hänger jag inte med.

Skitdåligt menar han såklart :smash:

Loke
2015-01-27, 13:01

Mja, man ska väl ändå inte överdriva hur speciell hans stil är, jag vet flera som böjer tunga vikter med liknande tendenser.

Diomedea exulans
2015-01-27, 13:22
Mina tankar, ej verifierade av expertisen:

Att fälla fram i knäböj sådär behöver inte vara dåligt. Det finns ju för tusan en övning som går ut på att man fäller fram sig just så, fast utan att böja benen; den kallas good-morning. När jag tänker efter så är marklyft ett ännu bättre exempel; visserligen håller man stången framför kroppen istället för på axlarna där, men det borde ju inte ändra hur det påverkar bålen och underkroppen.

Det dåliga, tror jag, är om man böjer sig fram så långt så att man börjar kuta med ryggen.

Sen finns det andra nackdelar än just de skademässiga. Benen kanske får sämre träning om man vänjer in att börja böja sig fram så fort det blir jobbigt i benen, t ex.

Matsa
2015-01-27, 13:33

Det är ett dåligt exempel eftersom Robin inte gör så av misstag när han blir trött utan helt medvetet från första repetitionen. Det är inte samma sak som TS verkar tala om.

PureWhey
2015-01-27, 13:40
Jag ser fail som att man inte klarar att göra en repetition mer med bra form. Jag ser inte många starka som fäller mycket med ryggen utan de som är starkast har en konsekvent teknik genom alla sina set och reps.

Skämtar du? Varenda monsterböjare som kör low-bar fäller utav bara attan för att ta ut vinklar i höften.

Kantorn
2015-01-27, 13:46
Är man rädd om sin rygg så kan det vara klokt att avsluta setet om formen brister, är man dock bra på en övning så ska man kunna ta ett set till koncentrisk failure utan att den gör det.

Loke
2015-01-27, 13:47
Skämtar du? Varenda monsterböjare som kör low-bar fäller utav bara attan för att ta ut vinklar i höften.

Fast poängen är väl att då gör de så i varje rep, dvs inte för att de börjar bli trötta, precis som Matsa skrev ovan.

PureWhey
2015-01-27, 13:48
Fast poängen är väl att då gör de så i varje rep, dvs inte för att de börjar bli trötta, precis som Matsa skrev ovan.

"jag ser inte många starka som fäller ryggen"

Loke
2015-01-27, 13:51
"jag ser inte många starka som fäller ryggen"

Ah iofs, det är faktiskt fel, det har du rätt i.

Wormzie
2015-01-27, 15:41
Man engagerar muskulaturen i den bakre kedjan mer vilket för många lyftare gör att man kan lyfta tyngre. Är det bra att fälla mer och mer för varje rep? antagligen inte.. man bör eftersträva en god och säker teknik med liknande fällning framåt i höften utan att runda ryggraden.

Hade önskat att jag tänkt lite mer långsiktigt när jag började med marklyft och knäböj istället för att nöta in en halvtaskig teknik som sedan ledde till problem :p

Kantorn
2015-01-27, 16:38
hade önskat att jag tänkt lite mer långsiktigt när jag började med marklyft och knäböj istället för att nöta in en halvtaskig teknik som sedan ledde till problem :p

+1

svenbanan
2015-01-27, 19:57
Börjar man fälla mer och mer så beror väl det rimligtvis på att man antingen tappat kontrollen på sin teknik och inte har koll på att man gör detta (eller i alla fall inte är kapable att undvika det). Eller så beror det på att man börjar bli trött i benen och rätar på dessa utan belastning och låter ryggen göra jobbet

Jag tycker bägge anledningarna är rätt värdelösa. Har man inte kontroll över sin teknik bör man verkligen backa lite. Vill man köra dropset är det väl bättre att ta bort lite vikt och fortsätta med sin vanliga teknik istället för att låta "fel muskler" göra delar av jobbet.