handdator

Visa fullständig version : Cargo cult

z_bumbi
2015-01-26, 15:41
Jag har den senaste tiden sett begreppet användas minst två gånger på forumet men eftersom det är något som jag förknippar med öar i stilla havet så undrar jag hur det har dykt i språkbruket?

caro
2015-01-26, 15:48
Jag har den senaste tiden sett begreppet användas minst två gånger på forumet men eftersom det är något som jag förknippar med öar i stilla havet så undrar jag hur det har dykt i språkbruket?

I överförd betydelse göra åtbörderna och förvänta sig att innehållet ska komma. Ungefär. "Fake it til you make it" är t ex en form av cargo cult.

Ett annat exempel är att man på arbetsplatser uppmuntrar till vissa föredragna beteenden, i förhoppningen att det ska medföra ett gott arbete, god kvalitet och goda resultat. Istället för att lita till medarbetarnas kunskap och kompetens och ge dem frihet att bestämma hur arbetet ska utföras.

Sätta ramarna och hoppas att innehållet därmed ska fyllas.

Dvs att man bygger landningsbanor för att man tror att det är landningsbanorna som gör att det ska komma överflöd (cargo/last).

Angående mode-gymmarna då; att skaffa kläderna, gymkortet, posera vid vikterna, ta bilderna (göra åtbörderna) och hoppas att resultaten ska komma.