Visa fullständig version : Deffning diabetes typ 1
Kpthaddok
2015-01-25, 23:11
Hej!!! Jag började träna när jag vart en 15-16 efter att varit ganska överviktigt som barn.(CARDIO) En tid i livet när tjejer blev intressant och man började röra sig.*drool*
Slutade med att jag hittade en brinnande gnista för träning överlag.*flex*
Dock så har jag alltid krigat med byggande kontra konditions träning i alla dess former.
Vilket i de flesta omgångar i mitt liv ej slutat i de resultat jag vill ha. Brist på kunskap och mycket annat. Ätit för lite sprungit för mycket.
Men när jag vart 21 (26 nu) så tog jag tag och läste runt mycket. Minskade rejält på konditions träning och körde istället på att försöka bygga muskelmassa med rätt kosthållning osv
Åt bra och gick upp från 83 till 96 på ett år.
Drabbades av diabietes, korkad som jag är lyssnade jag inte på kroppen fortsatte träna, bröt ner muskler, utan att kroppen kunde återhämta sig. Rasade i vikt och förlorade väldigt mycket utav det jag kämpat för.
Motivationen med andra ord dog. Åter igen så vart man ute i löp spåret.
För ganska så precis ett och ett halvt år sedan så återfann jag motivationen till gymmet och styrketräninng.
Jag har alltid varit väldigt smal och haft komplex för att gå upp sedan ungdomen.
Jag har aldrig haft som mål att bli en jätte grov person. Utan en atletisk byggd form som passar bra både för kondition och styrka. Men alltid velat bli lite grövre i fysiken.
Har planerat min första deffning med diabetes i april-maj något för att få en mer fit och slankare fysik till sommaren utan en alltför stor muskel förlust.
Mina frågor till er,
Hur många kilon tror ni jag behöver för att komma i en form där formerna på musklerna kommer fram bra mycket tydligare?
Tror ni att det finns nog med muskelmassa på mig för att det ska bli bra?
Har ni eller någon några tips på vad jag bör tänka på vid deffning och diabetes?
Något annat jag bör tänka på med musklerna på min kropp? någon muskelgrupp som halkar efter? Någon bra övning?
Försöker jobba hårt med benen, men har smärre problem med knän i övningar som knäböj och benpress. Har ni några bra tips på övningar som är lindriga för knäna?
Mvh KptHaddok!:)
Kpthaddok
2015-01-25, 23:26
Se om de bifogade bilderna fungerar.
Från mitt perspektiv så tycker jag inte du ska tänka på deff än utan snarare fokusera på bygga. Kondition kommer heller inte få "Musklerna" att ryka som många tror, gäller att se över ditt dagliga kaloriintag i kombination med fysiska aktiviteten.
Shqypnia
2015-01-26, 09:37
Jag tror du kan se mer vältränad ut redan efter ca 7kg. Påbörja din resa redan nu så slipper du stressa sen. Sommaren kommer sent men våren är underbar i Sverige också.
ButtCoughEXTREME
2015-01-27, 15:08
Du drabbades av diabetes under en bulk? Vad åt du då?
Sheogorath
2015-01-27, 20:26
Du drabbades av diabetes under en bulk? Vad åt du då?
Man bulkar sig inte till en typ-I-diabetes. :)
Challange Accepted!
....
On the serious note:
Samråda med din endokrinolog, att ge medicinska råd via nätet är ingen hit.
Förmodligen kommer han be dig justera ditt intag av insulin då du äter i underskott och därefter gå från gång till gång.
Om du vill forska lite själv så leta upp
Rich JD, Dickinson BP, Merriman NA, et al.
Insulin use by bodybuilders. JAMA 1998; 279: 1613.
Se till att du inte "matar på" med ditt insulin genom att ta mer än du behöver , då risken är att du blir väldigt låg. Ett misstag typ 1-diabetiker gör ofta är att man inte ser till att blodsockret är högre än vad du normalt då du strävar efter. Ha med dig någon snabb sockerart.
*Sköt din medicinering
*Kontroll på sockernivån innan träning
*Konsultera med din läkare
NautilusMetoden
2015-01-28, 00:19
Tips är det inte men min egna erfarenhet och tankar av att försöka deffa med typ 1 är:
Jag fick, och fortfarande får, (vare sig jag deffar eller inte) ganska ofta lågt blodsocker. Jag vet inte hur många deff dagar som förstörts av att jag lågt blodsocker som tvingat mig att käka. Speciellt på mot kvällen/natten. Därför äter jag på kvällen, runt 12~, (sover kl 2~). Känns inte kul när klockan är 21 och man ligger på runt 7 i blodsocker, man har nått sin kaloriemål, och så vet man att sitt långtidsverkande har hela kvällen och natten på sig att verka och att man måste äta något i förebyggande syfte.
Jag har också bytt ut i princip alla kaloriehöga måltids kolhydrater som ris, potatis, pasta. Istället så äter jag tomat, gurka, blomkål, broccoli och liknande. Sedan jag dragit ner på kolhydrater till måltider, dvs lunch/middag/middag2, så har mitt blodsocker varit avsevärt bättre än vad det någonsin varit. Att jag inte går upp mycket i blodsocker efter en måltid gör så att jag inte behöver ta så mycket insulin, vilket gör det mycket enklare att undvika felsteg och för höga doseringar. Det blir helt enkelt mycket enklare att ligga stabilare och undvika den största fällan för mig under min deff: lågt blodsocker.
Eftersom jag ofta får lågt blodsocker så siktar jag medvetet på ett lägre kaloriintag, då har jag 2-300 kalorier som reserv när det låga blodsockret slår till. Om jag inte får lågt blodsocker så kan jag ju bara äta upp kalorier på sent på kvällen.
Rent generellt, för att undvika felaktiga doseringar så upplever jag att det är bra att träna regelbundet; te x så har jag fuskat lite denna vecka och jag tränade sist i fredags. Det märktes nu idag då jag legat lite för högt eftersom jag inte är lika känslig för insulinet, vilket innebar att jag legat lite för högt idag. Fast detta är väl ganska uppenbart men jag tänkte att jag tar och nämner det i alla fall...
Det är dumt att tänka kalorier eller mängd kolhydrater när man går ned i vikt som diabetiker.
Är blodsockret lågt så är det lågt och man behöver äta för att få upp det till normalt värde.
Min tolkning av situationen är att levern är tom på glykogen och har svårt att parerar blodsockret. Alltså kommer det att krävas mer kolhydrater det närmsta dygnet framåt för att återställa bufferten av leverglykogen.
ButtCoughEXTREME
2015-01-28, 19:45
Jag trodde typ 1 var genetisk diabetes och typ 2 vuxendiabetes("livsstilsdiabetes")?
Sheogorath
2015-01-28, 21:32
Jag trodde typ 1 var genetisk diabetes och typ 2 vuxendiabetes("livsstilsdiabetes")?
Båda typerna (det finns fler dessutom) har både genetiska och miljömässiga komponenter. Typ-I:an mer genetik och mindre miljö (och sannolikt miljöfaktorer som ligger helt utanför ett barns eller ens föräldrarnas kontroll), typ-II mindre genetik (men fortfarande mycket genetik) och mer (i nästan alla lägen mest) miljö.
Som jag skrev, man bulkar sig inte till en typ-I-diabetes. Missade du kanske mitt "inte"?
Det är väl snarare MER diabetesspecifik genetik i typ II, särskilt om man även räknar in graviditetsdiabetes (som ofta slutar med typ II längre fram). Typ I mer generell hereditet för alla sorters autoimmuna sjukdomar, inte bara diabetes.
Sheogorath
2015-01-28, 22:05
Det är väl snarare MER diabetesspecifik genetik i typ II, särskilt om man även räknar in graviditetsdiabetes (som ofta slutar med typ II längre fram). Typ I mer generell hereditet för alla sorters autoimmuna sjukdomar, inte bara diabetes.
Ja, vad jag menade var snarare vad som är påverkbart för individen och inte, men det var inte riktigt att säga att typ-I är mer "genetisk" eftersom det inte är synonymt med "icke påverkningsbar". Egentligen är ju allt miljö dessutom. Generna är bara en typ av miljö vi har under huden. Kan man skydda sig från att få en typ-I-diabetes? Även om svaret skulle vara "ja" har vi i alla fall inte kunskap om hur man skall gå till väga.
ButtCoughEXTREME
2015-01-29, 00:20
Som jag skrev, man bulkar sig inte till en typ-I-diabetes. Missade du kanske mitt "inte"?
Nej, det är just det som är konstigt. För diabetesen kom med bulken.
Sheogorath
2015-01-29, 06:56
Förmodligen gick han mot röd gubbe en och annan gång också. Det betyder inte att han fick diabetes av att gå mot röd gubbe.
Man misstänker att diabetes typ I kan triggas av infektioner i kroppen, eller man har i alla fall sett att många som insjuknar haft en infektion i kroppen strax innan. Kanske så att personen haft en infektion under tiden denna bulkat? Som Sheo också menar - det fler finns faktorer än just viktuppgången och att just denna skulle trigga sjukdomen.
Kpthaddok
2015-02-09, 05:35
Tack för alla tips! Och missförstå mig rätt, bulken vid det tillfället vart bara en utslagnings faktor i ekvationen så att säga. Jag hade fått diabetes i vilket fall. Förr eller senare så att säga!
Och jag kommer givetvis ta hjälp med min läkare, men tänkte att det kanske fanns några få vänliga själar här som kan dela med sig av sina erfarenheter/kunskaper! :)
Jag dietar förtillfället också och lider av diabetes typ 1. Den stora svårigheten för mig när det kommer till deff är att hålla mitt blodsocker inom bra ramar, Näringstiming är a och o för mig iaf när det gäller att lägga ut carbsen vid rätt tillfällen för att undvika hypoglykemi, För att bidra till tråden tycker jag också som någon annan påpekat, Försök bygg på lite mer massa innan du ska skala av. Ett stort misstag är att hardcore dieta när man inte har så mycket muskler slut produkten blir inte så rolig =) Kör hårt ser bra ut på bilderna och lycka till =)
jag har också diabetes typ 1 men har inga problem med blodsocker etc oavsett hur min diet ser ut under deff, även om dieten innehåller lite kolhyrater. Däremot så försöker jag röra på mig ganska mycket under diet så lite kolhydrater har jag alltid råd med för att kunna ligga på kaloriunderskott.
det är säkert ganska personligt hur man doserar sitt insulin i vanliga fall (oavsett om man inte dietar), då tänkte jag bl.a. på mängden långverkande och kortverkade insulin man tar. kör jag diet på lite kolhydrater vilket jag ofta gör (iallafall om man jämför mängden kolhydrater jag äter i vanliga fall) så brukar jag alltid dra ner på mängden insulin kraftigt, framför allt långverkande dosen och sedan justerar jag den kortverkande dosen ut med hur mycket kolhydrater jag äter för att inte få lågt blodsocker. är detta ett bra sätt på ett kortsiktigt/långsiktigt perspektiv,kortsiktigt funkar det bra vad jag vet i alafall för mig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.