handdator

Visa fullständig version : Morgon träning, klarar sig matlådorna?

Zaraki
2015-01-25, 21:55
Hej!

Imorgon har jag tänkt pröva på att träna innan jobbet.
Kommer vara tvungen att ha med mig mina matlådor och förvara dem i skåpet på gymmet och funderar på om de klarar sig i rumstemperatur utan att bli dåliga?

Från det att jag tar ut dem ur min kyl och har tränat klart för att sedan ställa in dom i kylen på jobbet kommer det röra sig om ca 1,5-2 timmar.

Är det någon fara tror ni?

Är en frukostlåda med keso,bär,äpple och sen ägg.
Sen en lunchlåda med kyckling, ris och broccoli med en sås på gräddfil.

Xead
2015-01-25, 22:14
Max 2 timmar? Definitivt ingen fara.

Zaraki
2015-01-25, 22:24
Max 2 timmar? Definitivt ingen fara.

Ja precis, max 2 timmar.
Förmodligen kommer det bli 1,5, blir lite experiment med hur lång tid passet tar.

Vad skönt då slipper jag noja för det :)

Tänkte om det var risk att keso eller köttet blev dåligt.

Diomedea exulans
2015-01-25, 22:26
Jag brukade vara ställningsbyggare mitt i sommaren här i södra Sverige och ha med mig matlådor i väskan, utan kylning, från typ 6 på morgonen till 12 på dagen. Upplevde aldrig att de blev dåliga.

smeander
2015-01-25, 22:48
Hej!

Imorgon har jag tänkt pröva på att träna innan jobbet.
Kommer vara tvungen att ha med mig mina matlådor och förvara dem i skåpet på gymmet och funderar på om de klarar sig i rumstemperatur utan att bli dåliga?

Från det att jag tar ut dem ur min kyl och har tränat klart för att sedan ställa in dom i kylen på jobbet kommer det röra sig om ca 1,5-2 timmar.

Är det någon fara tror ni?

Är en frukostlåda med keso,bär,äpple och sen ägg.
Sen en lunchlåda med kyckling, ris och broccoli med en sås på gräddfil.

Har mina matlådor rumstemp hela dagarna. Ingen skada skedd.

Zaraki
2015-01-25, 22:51
Sjyst, tack för alla svaren!

Känner mig lugn med att låta de stå de få timmarna imorgon.
Nu blir det kudde och i morgon bitti böj :D

caro
2015-01-25, 22:55
Det är ju jättelätt att stoppa i en kylklamp i kassen om man är orolig.

Shqypnia
2015-01-26, 09:32
Luktar det gott och ser gott ut, ät det! Mitt motto i livet med kvinnor och mat.

z_bumbi
2015-01-26, 11:01
Det vore skillnad om du skulle äta dem direkt efter den tiden men eftersom du stoppar in dem i kylen igen så får du en längre period med varmare temperatur innan de går ner till 6-8 grader igen så jag skulle inte göra det. Som någon skrev, en kylklamp är så lätt att ha med att det inte heller finns någon anledning att inte ha det, varför chansa när det är så enkelt att lösa?

massakay
2015-01-26, 14:19
Har gjort så i många år.

Tar ut matlådorna ca 06:30 på morgonen, sen låter jag dom stå i mitt träningsslåp på gymmet, Plockar in dom i kylskåp på jobbet ca 09:30..Blir ca 3 timmar i rumstemperatur

Jag har aldrig upplevt något fel på maten

Olssson
2015-01-26, 23:37
Om du nojar och har tillgång till mikro på jobbet så kan du ju alltid frysa ner matlådan kvällen innan.

Johan_P
2015-01-27, 08:20
Jag tar ut matlåda på morgonen vid 06:30 sen låter jag den vara i väska till ca 11:30. Har gjort så i ett par år. Mat blir inte dålig så snabbt, om det håller sig i rimliga temperaturer. Är det 25+ grader där lådan förvaras är det kanske en annan historia.