Visa fullständig version : Renaste proteinpulvret?
Hej!
Jag har använt whey 80 från *************(star nutrition).Vad tkr ni om den?Jag undrar vilket protein som är renast från kemikalier osv? Helst svensk tillverkad.
Jag letar efter ett liknande som whey 80 då jag bara vill ha något att ta efter träningen.
TACKSAM FÖR SVAR!*drool*
King Grub
2015-01-24, 21:28
Vad menar du med kemikalier i sammanhanget?
R Scarpa27
2015-01-24, 21:35
kemikalier? huh?
Tillsatser osv, hört att det finns aspartam i en del.
Hört?!? Det är väl bara att läsa innehållsförteckningen så får du ditt svar.
Hört om andra mystiska tillsatser ?
Aspartamet är där för att ge bättre smak. Samma sak med Acesulfam K eller sukralos. Äter du 100 gram proteinpulver varje dag så ligger du fortfarande långt under ADI för ämnena. Sök, så finns det beräkningar av intaget här på Kolozzeum.
Hej!
Jag har använt whey 80 från *************(star nutrition).Vad tkr ni om den?Jag undrar vilket protein som är renast från kemikalier osv? Helst svensk tillverkad.
Jag letar efter ett liknande som whey 80 då jag bara vill ha något att ta efter träningen.
TACKSAM FÖR SVAR!*drool*
Ekologiska ägg borde funka bra.
R Scarpa27
2015-01-25, 08:36
sötningsmedel är det i dom flesta, smakar bäst så.
enl mig inget farligt (används dagligen sötnmedel)
men är du ute efter ett vassle utan sötningsmedel och så lite tillsatser som möjligt och enbart är ute efter protein och skiter fullständigt i smaken köp ett naturellt.
Orka Proteintillskott är sötad med endast stevia, så man kan säga att det är rätt rent. Har för mig den finns på Hälsokraft butikerna.. Dock är den inte supergod, men godaste man kan hitta iallafall om man vill ha så rent som möjligt.
Orka Proteintillskott är sötad med endast stevia, så man kan säga att det är rätt rent. Har för mig den finns på Hälsokraft butikerna.. Dock är den inte supergod, men godaste man kan hitta iallafall om man vill ha så rent som möjligt.
Ingredienser: Vassleproteinkoncentrat (mjölk, sojalecitin), arom, jordgubbspulver, färgämne (rödbetsrött), stabiliseringsmedel (xanthangummi), sötningsmedel (steviolglykosider), laktas, papain.
Vill man slippa allt så får man välja ett protein med naturell smak.
Eller mat.
Seedstream
2015-01-25, 19:27
Tror väl att Whey-80 som är smaklöst inte innehåller aspartamet, tror inte det finns något proteinpulver annars som inte har några "kemikalier" med smaksättning.
Vet inte om jag tycker att Stevia är vare sig särkilt mycket bättre eller sämre än Aspartam. Vill man ha utan sötningsmedel så är det som redan nämnts naturella pulver som gäller...
Vet inte om jag tycker att Stevia är vare sig särkilt mycket bättre eller sämre än Aspartam. Vill man ha utan sötningsmedel så är det som redan nämnts naturella pulver som gäller...
Aspartam är klar mycket mer undersökt än Stevia och anses vara ett säkert livsmedel..
Personligen är jag lite restrektiv till sucralos och skall jag välja emellan Stevia och aspartam blir det aspartam...
Rent allmänt blir livet på tok för tråkigt utan lite asprtam
Tror väl att Whey-80 som är smaklöst inte innehåller aspartamet, tror inte det finns något proteinpulver annars som inte har några "kemikalier" med smaksättning.
Body Science Whey 100% naturell är utan sötningmedel och aromer...
Smakar faktiskt riktig bra naturell...
Fitnessguru är bra skit utan sojalecitin och aspartam vilket jag vet att många är allergiska / överkänsliga mot
PureWhey
2015-01-26, 20:28
Sojalecitin = opti
Personligen är jag lite restrektiv till sucralos och skall jag välja emellan Stevia och aspartam blir det aspartam...
Fitnessguru är bra skit utan sojalecitin och aspartam vilket jag vet att många är allergiska / överkänsliga mot
....
One Whey
sötningsmedel (acesulfam-K, sukralos)
One Whey Isolate
sötningsmedel (sukralos, acesulfam-K)
One Casein
sötningsmedel (acesulfam-K, sukralos)
....
UNFLAVOURED: Vassleproteinisolat.
Sen, sukralos > aspartam, imo ;). Det är trevligt att kunna hetta upp sitt proteinpulver (t.ex. i gröten) utan att sötman försvinner...
När hypen kom med aspartamfritt för cirka 7år sedan och alla skrek aspartamfritt minns ni?
De flesta tillverkare hakade på trenden med aspartamfritt, men vad innebar det? Det innebar lite dolt att det innehöll sucralos istället..
Och min mage känsla sa neeej..
Ett sucralos innehåller en kloratom och klor dödar bakterier.
Argumentet var att det gick rätt igenom utan att påverka bättre alternativ till aspartam...jag köpte aldrig det argumentet utan tänkte att det verkar lurigt och sen att det kommer ut i naturen gör det inte bättre..
Vi började aldrig med sucrlos utan fortsatte med aspartam då det fanns massor av studier och forskning som visade att det var säkert, det fans dock inte i närheten av lika mycket på sucralos...
Och sen se vad som hände 2014 nu finns det en studie som just stödjer att sucralos stör tarmfloran = våra goda bakterier.
Borde lyssna mer på magen den är tydligen inte helt fel ;)
När hypen kom med aspartamfritt för cirka 7år sedan och alla skrek aspartamfritt minns ni?
De flesta tillverkare hakade på trenden med aspartamfritt, men vad innebar det? Det innebar lite dolt att det innehöll sucralos istället..
Och min mage känsla sa neeej..
Ett sucralos innehåller en kloratom och klor dödar bakterier.
Argumentet var att det gick rätt igenom utan att påverka bättre alternativ till aspartam...jag köpte aldrig det argumentet utan tänkte att det verkar lurigt och sen att det kommer ut i naturen gör det inte bättre..
Vi började aldrig med sucrlos utan fortsatte med aspartam då det fanns massor av studier och forskning som visade att det var säkert, det fans dock inte i närheten av lika mycket på sucralos...
Och sen se vad som hände 2014 nu finns det en studie som just stödjer att sucralos stör tarmfloran = våra goda bakterier.
Borde lyssna mer på magen den är tydligen inte helt fel ;)
Om du syftar på studien nedan så påverkade aspartam också tarmfloran:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25231862
Sen var sackarin det sötningsmedel som påverkade mest. Allt på möss.
Om du syftar på studien nedan så påverkade aspartam också tarmfloran:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25231862
Sen var sackarin det sötningsmedel som påverkade mest. Allt på möss.
Enbart aspartam har väl inte visat det?
Enbart aspartam har väl inte visat det?
De testades var för sig. Jacob Gudiol skriver lite om studien här:
http://traningslara.se/angaende-larmet-om-sotningsmedel/
Edit: Det var egentligen bara sackarin som de konstaterade förändrade tarmfloran då det endast gick vidare med det sötningsmedlet men både sukralos och aspartam visade samma symptom, försämrad glukostolerans. Mössen gick på högfettdiet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.