Visa fullständig version : En väldigt viktig (och kanske komplicerad?) fråga om CSN stöd
walkmail
2015-01-23, 02:34
Hej.
För några år sedan läste jag ett 2årigt program på högskolan. Pga dumhet, lathet och - om man kan skylla på - ungdom, så slackade jag något så ofantligt mycket under denna tid och plockade enbart på mig 66 poäng av 120.
Jag fick under denna tiden studielån/bidrag.
Nu, några år senare känner jag mig betydligt mer mogen att studera och har även hunnit testa på arbetslivet (istället för att gå direkt från gymnasiet till högskola).
Därmed har jag börjat fått känningar på att snart studera igen, saken är den att jag är mycket väl medveten om att man måste uppnå ett visst antal avklarade poäng rent procentuellt, för att få fortsatt studiestöd.
Hur ligger det till just nu i detta fall, vad exakt är det jag måste göra? Måste jag plugga upp de ämnen jag ej ännu har godkänt i mitt tidigare program - eller räknas det enbart per termin? Med andra ord: Om jag väljer att börja studera, inte tar något studiestöd första terminen (jobbar deltid), klarar 100% av poängen på den terminen, blir jag då sedan berättigad till studiestöd?
Som sagt, jag skulle ju alltid kunna gå tillbaka och plugga upp de ämnen jag missat i mitt tidigare högskoleprogram, skall dock erkännas att motivationen att studera dessa ämnen inte är skyhög.
Tack för hjälpande svar.
svenbanan
2015-01-23, 03:05
Hej.
För några år sedan läste jag ett 2årigt program på högskolan. Pga dumhet, lathet och - om man kan skylla på - ungdom, så slackade jag något så ofantligt mycket under denna tid och plockade enbart på mig 66 poäng av 120.
Jag fick under denna tiden studielån/bidrag.
Nu, några år senare känner jag mig betydligt mer mogen att studera och har även hunnit testa på arbetslivet (istället för att gå direkt från gymnasiet till högskola).
Därmed har jag börjat fått känningar på att snart studera igen, saken är den att jag är mycket väl medveten om att man måste uppnå ett visst antal avklarade poäng rent procentuellt, för att få fortsatt studiestöd.
Hur ligger det till just nu i detta fall, vad exakt är det jag måste göra? Måste jag plugga upp de ämnen jag ej ännu har godkänt i mitt tidigare program - eller räknas det enbart per termin? Med andra ord: Om jag väljer att börja studera, inte tar något studiestöd första terminen (jobbar deltid), klarar 100% av poängen på den terminen, blir jag då sedan berättigad till studiestöd?
Som sagt, jag skulle ju alltid kunna gå tillbaka och plugga upp de ämnen jag missat i mitt tidigare högskoleprogram, skall dock erkännas att motivationen att studera dessa ämnen inte är skyhög.
Tack för hjälpande svar.
Om du tog för få poäng tidigare och blev utkuggad så kan du ansöka om "dispens" för att få studiemedel ändå. Det är nog särskilt lätt att få denna dispens ifall man bytt program/ämnen och det gått några år. Dvs om du haft tid att mogna och inse att du valt fel inriktning på dina studier, men nu är väldigt motiverad etc etc.
Så funkade det iaf för mig för ett drygt decenium sedan. Jag minns dock inte ifall jag först sökte och fick avslag och därefter överklagade. Det du vill är ialla fall att få till nån slags särskild prövning av ditt fall och att du ska få skicka in ett litet brev där du förklarar på vilket sätt allt ser så mycket mer lovande ut nu än då du floppade senast.
Det kan ju hända att regelverket har förändrats totalt sedan dess, men det tror jag inte. Kolla på deras hemsida (eller ring och fråga) exakt hur du ska gå till väga. Tror definitivt inte du behöver gå en termin utan studiemedel för att få pengar på nytt. Men om du (mot förmodan) får avslag så är det nog ungefär så som du skrev att om du grejar en termin så blir du i princip berättigad till att få pengar sedan. Att du skulle vara tvungen att greja dina gamla kurser tror jag inte på. Inget jag känner igen från mina gamla csn-strul i alla fall.
svenbanan
2015-01-23, 03:20
Verkar som om du kanske måste ta 54 poäng (det som är kvar upp till 120) innan du är automatiskt berättigad till nytt studiemedel.
Så här står det på csn.se:
Kan jag få nya studiemedel om jag inte har tillräckliga studieresultat?
Om du tidigare studerat med studiemedel och då inte klarade kravet på studieresultat, kan du få avslag när du söker studiemedel igen.
För att få nya studiemedel måste du klara det antal poäng eller resultat som CSN kräver utifrån den utbildning som du senast fick studiemedel för. Vilka krav som gäller för din utbildningsform kan du läsa i ditt senaste beslut som du fått från CSN. Hur många poäng eller vilket resultat som saknas, prövar vi och meddelar dig när vi handlägger din nya ansökan om studiemedel.
Du kan få studiemedel från terminsstarten, om du klarar de resultat som saknas senast fyra veckor in på terminen. Om du uppnår resultaten senare, kan du få studiemedel igen tidigast från och med veckan efter den vecka då du klarade kravet på studieresultat.
I vissa fall kan CSN ta hänsyn till särskilda skäl som kan ha inverkat på studieresultatet. Dessa måste du i så fall redogöra för i din ansökan om studiemedel.
Men dessutom står detta, vilket väl innebär att du behöver få ihop 75-90 poäng (tillsammans med de 66 du redan har) innan du är berättigad till nya pengar, beroende på hur många veckor det rörde sig om...
Vad är studieresultat?
Studieresultat är det antal poäng du klarat på en kurs eller utbildning.
Du får studiemedel utifrån hur många högskolepoäng du ska läsa under en period. Om du fortsätter att studera och söker studiemedel på nytt, måste du visa att du klarat de poäng som du senast fick studiemedel för.
Krav på studieresultat
Under de första 40 veckorna som du studerar med studiemedel på heltid är kravet på studieresultat lägre. Då är kravet att du ska klara 62,5 procent av det antal högskolepoäng du fått studiemedel för. Efter de 40 första veckorna är kravet 75 procent.
Men utöver det så kan du ju rimligtvis ansöka. Få avslag. Överklaga och skicka in ditt brev. Förmodligen bli berättigad på nytt (fast kanske bara för en termin initialt). Står en jäkla massa grejer på csn.se
Här står det lite mer utförligt om studieresultatskraven:
http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-studieresultat-1.2581
När du har 90 poäng avklarade kan du få studiemedel igen. Det spelar ingen roll om du gör om gamla kurser eller läser nya.
-Från en slacker till en annan
En riktig slacker klarar sina kurser på första försöket för att undvika omtentor och situationer som den här, dvs. minimering av extraarbete ;)
En riktig slacker klarar sina kurser på första försöket för att undvika omtentor och situationer som den här, dvs. minimering av extraarbete ;)
http://i.imgur.com/FFmFzxJ.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.