Visa fullständig version : Hungrig på bulk - wat ta do?
brunsåsen
2015-01-22, 21:10
Nu är det såhär va. Jag bulkar men blir för fasiken inte mätt.
Är en herre på 64 kg och 172 cm över havet. Styrketränar 3/4 gånger i veckan och har ett fysiskt aktivt arbete.
Basalförbrukningen ligger på blyga 1606 kcal och försöker landa runt 2800 kcal för en hälsosam viktuppgång. Ingen grisbulk här inte.
Problemet är att jag måste äta tråkig byggarmat och ständigt hålla koll på intaget för att inte spåra total. Låt mig presentera en typisk frukost:
150 g havregryn
3 dl mellanmjölk
250 g lättkeso
2 st kalkonpålägg
100 g äggvita
2 st ägg
≈ 1070 kcal
Där är mer än en tredjedel av dagsintaget sänkt och jag fantiserar redan om min torra kyckling till lunch.
Jag hade lätt hoppat frukosten och delat upp intaget på lunch/middag om nu inte jobbet krävde viss fysisk ansträngning, så det går inte nu.
Vad fan gör man? Varannan bulkare här inne stoltserar med sina jäkla högrevsburgare och säckar med ris, har ni alla skyhög förbränning?
Visst, man blir ju mätt på att "proppa i sig 1 kg potatis och 1 kg kyckling", men det är ju just sådana fjanterier jag vill komma ifrån på bulk. Har redan ersatt allt ris med bönor, vilket känns förjävla tråkigt, för att riset mättar för dåligt. Och 1 kg kött om dagen har jag helt enkelt inte råd med.
Tips från coachen?
R Scarpa27
2015-01-22, 21:18
du yrar.
säker på att 2800kcal räcker med träning och fysiskt jobb.?
inte jag...
ett tips. ät färre måltider om du lider av hunger och ät dig riktigt mätt i stora mängder ist.
Ät mindre protein och mer grönsaker.
brunsåsen
2015-01-22, 21:21
du yrar.
Givande kommentar. Utveckla?
brunsåsen
2015-01-22, 21:23
Ät mindre protein och mer grönsaker.
Ja, det är nog en bra ide. Ska testa. Köpte dock hem 1 kg morötter som snacks häromdagen, åt upp hela påsen.
Jag skippar numera frukosten sen december och det känns kanon. Lite träligt första veckan på jobbet (jobbar också fysiskt) men har redan vant mig. Fryser mindre på morgonen, får 20-30 min extra sovmorgon.
Försök att skippa frukosten om du kunde tänka dig det, kommer kännas skit första tiden men som sagt så gick det fort över för mig. Nu fördelar jag dagsintaget på 2 måltider och håller mig lättare inom mina kcal-mål.
Åt förut 1000 kcal kl 6 på morgonen, sen 1000 kcal vid 9. Sen fastade jag fram till 19. Nu äter jag ~1300-1500 kcal vid 9, sen resterande 2000-3000 vid 19.
R Scarpa27
2015-01-22, 21:25
Givande kommentar. Utveckla?
läs fortsättningen?
och är du så hungrig... så ät mer eller massa potatis, grönsaker osv
och 2,8k kcal är inte mkt.. du kommer behöva mer när du ökar sen...
R Scarpa27
2015-01-22, 21:26
Jag skippar numera frukosten sen december och det känns kanon. Lite träligt första veckan på jobbet (jobbar också fysiskt) men har redan vant mig. Fryser mindre på morgonen, får 20-30 min extra sovmorgon.
Försök att skippa frukosten om du kunde tänka dig det, kommer kännas skit första tiden men som sagt så gick det fort över för mig. Nu fördelar jag dagsintaget på 2 måltider och håller mig lättare inom mina kcal-mål.
dat i talk about...
gör även kosten friare och godare :)
Ja, det är nog en bra ide. Ska testa. Köpte dock hem 1 kg morötter som snacks häromdagen, åt upp hela påsen.
Då är det bara att sluta äta det du kommer över
brunsåsen
2015-01-22, 21:38
läs fortsättningen?
och är du så hungrig... så ät mer eller massa potatis, grönsaker osv
och 2,8k kcal är inte mkt.. du kommer behöva mer när du ökar sen...
Äh, kom igen. Innan du redigerade ditt inlägg fanns inte fortsättningen.
Men skitsamma. Nej, det kanske inte räcker. Men vågen går sakta, sakta men säkert uppåt. Känns iof svårt ibland att avgöra hur mycket som är vätska då betydligt mycket mer kh har inmundigats den senaste tiden.
Åt förut 1000 kcal kl 6 på morgonen, sen 1000 kcal vid 9. Sen fastade jag fram till 19. Nu äter jag ~1300-1500 kcal vid 9, sen resterande 2000-3000 vid 19.
Mm, jag får väl antagligen återgå till den gamla vanan. Har tidigare testat på alla möjliga typer av fastor, varav den längsta höll 56 h, så det är egentligen inget främmande. Kom bara under den tiden fram till att det som passade mitt välmående mest var endå regelbundet intag.
Men men, blir att börja nästa vecka då. Hade väl helt enkelt någon bild av bulkandet som en mycket mer avslappnad period där man kunde käka på och vara som folk liksom.
Shqypnia
2015-01-22, 21:40
Du lär vara hungrigare under dagen/kvällen så rådet att skippa frukosten är nog smart.
hur kan du ligga så lågt i vikt om du ändå är hungrig när du försöker bulka?
innan bulken måste du isådannafall gått ständigt utsvulten.
Latissimus Dorsi
2015-01-22, 21:55
Du är smått förvirrad; lägg till 800 kalorier och käka vad fan du vill :)
Mm, jag får väl antagligen återgå till den gamla vanan. Har tidigare testat på alla möjliga typer av fastor, varav den längsta höll 56 h, så det är egentligen inget främmande. Kom bara under den tiden fram till att det som passade mitt välmående mest var endå regelbundet intag.
Men men, blir att börja nästa vecka då. Hade väl helt enkelt någon bild av bulkandet som en mycket mer avslappnad period där man kunde käka på och vara som folk liksom.
Funkar utmärkt när jag äter en senare middag vid ~19 tiden på kvällen. Äter iprincip konstant i 1h fram till 20. Lägger mig för natten mätt och belåten och vaknar fortfarande mätt.
Annars kan det ju vara så att du helt enkelt äter för lite, 2800 kanske är balans/svagt underskott och därför går du runt hungrig. När jag började träna trodde jag att jag bulkade på 3000 kcal, höll mig på den siffran i ett halvår och blev starkare och starkare, trodde det berodde på att jag "bulkade" men i själva verket så åt jag på underskott och gick ner totalt 8kg. Du lär även öka din förbrukning ju mer du äter. När jag åt som mest förra året snittade jag 4500 kcal om dagen i flertalet månader och gick inte upp i vikt, vägde då ändå bara strax under 90kg.
brunsåsen
2015-01-22, 22:02
hur kan du ligga så lågt i vikt om du ändå är hungrig när du försöker bulka?
innan bulken måste du isådannafall gått ständigt utsvulten.
Började på 69 kg helt otränad, började träna och deffade ner till 61 för ett bättre bulkutgångsläge. Har alltid haft stor aptit och därför, då som nu, vänjt mig vid att välja bra livsmedel ur överätningsaspekt.
Shqypnia
2015-01-22, 22:08
Började på 69 kg helt otränad, började träna och deffade ner till 61 för ett bättre bulkutgångsläge. Har alltid haft stor aptit och därför, då som nu, vänjt mig vid att välja bra livsmedel ur överätningsaspekt.
Har jag lärt mig en sak på Kolo så är det att man har sämst utgångsläge för bulk efter en deff.
Om du inte vill ligga högt på kcal så rekommenderar jag att du äter bra mat som mättar. 300g klyftpotatis har ca 350 kcal t.ex. och är perfekt för en middag tillsammans med lite kött.
brunsåsen
2015-01-22, 22:10
Du är smått förvirrad; lägg till 800 kalorier och käka vad fan du vill :)
800 känns verkligen i överkant? Visst, vissa träningsdagar där jag även jobbat hårt lägger jag mig +1000 och då känns det nödvändigt. Men känns smått bissart att äta 3500 kcal på 172 cm som vardagsmotionär. Många killar i min viktklass som genast börjar äta som grisar så fort dem rört en hantel - för lång deffperiod för min del.
R Scarpa27
2015-01-22, 22:17
800 känns verkligen i överkant? Visst, vissa träningsdagar där jag även jobbat hårt lägger jag mig +1000 och då känns det nödvändigt. Men känns smått bissart att äta 3500 kcal på 172 cm som vardagsmotionär. Många killar i min viktklass som genast börjar äta som grisar så fort dem rört en hantel - för lång deffperiod för min del.
vettifan om jag ens hade deffat från 69 kg till där du är nu hade börjar bygga vid 69kg ist men upp till dig såklart.
78 på 175 är lagom.
testa käka på utan för mkt optitänk blablabla.
träna på som vanligt ... och kolla spegeln ist ett tag.
sen vill du äta berg med mat vet du vad som gäller.
inga dagsformsbilder och hur du äter på en dag?
testa släpp på maten lite då mkt är lågfett, som också mättar dålligt.
brunsåsen
2015-01-22, 22:20
Annars kan det ju vara så att du helt enkelt äter för lite, 2800 kanske är balans/svagt underskott och därför går du runt hungrig. När jag började träna trodde jag att jag bulkade på 3000 kcal, höll mig på den siffran i ett halvår och blev starkare och starkare, trodde det berodde på att jag "bulkade" men i själva verket så åt jag på underskott och gick ner totalt 8kg. Du lär även öka din förbrukning ju mer du äter. När jag åt som mest förra året snittade jag 4500 kcal om dagen i flertalet månader och gick inte upp i vikt, vägde då ändå bara strax under 90kg.
4500 är en fin balans det. Men liksom, du frontböjer väl typ 150 kg å andra sidan?
Men jo, tanken har slagit mig att jag kanske ligger lite lågt. Har testat att höja intaget men ser pluffsig ut direkt och har väl optinojjat lite för att lägga på mig för mycket fett såhär innan sommaren.
4500 är en fin balans det. Men liksom, du frontböjer väl typ 150 kg å andra sidan?
Men jo, tanken har slagit mig att jag kanske ligger lite lågt. Har testat att höja intaget men ser pluffsig ut direkt och har väl optinojjat lite för att lägga på mig för mycket fett såhär innan sommaren.
Ser du pluffsig ut direkt är det garanterat vätska du lägger på dig av att äta mer helt enkelt. Ingen fara alls om det är fettvikt du är rädd för.
brunsåsen
2015-01-22, 23:05
vettifan om jag ens hade deffat från 69 kg till där du är nu hade börjar bygga vid 69kg ist men upp till dig såklart.
78 på 175 är lagom.
testa käka på utan för mkt optitänk blablabla.
träna på som vanligt ... och kolla spegeln ist ett tag.
sen vill du äta berg med mat vet du vad som gäller.
inga dagsformsbilder och hur du äter på en dag?
testa släpp på maten lite då mkt är lågfett, som också mättar dålligt.
78 kg på 175 cm? Mja, smaksak i guess. Rätt beroende av om dem kilona är fett eller muskler. Men nu är jag 172 iof.
Tja, jag nojjar väl lite men inte till extremerna som många nybörjare.
Har väl mest bara praktiska funderingar och allmänt nyfiken på hur andra delar upp intaget. Men du har rätt, ät på och träna - resten är petitesser.
Formen är alldeles för tunn för att se allmänhetens ljus, du kan få ett PM om du är intresserad. Men kosten en träningsdag efter jobbet kan väl se ut som:
Frukost
150 g havregryn
3 dl mellanmjölk
2 st kalkonpålägg
100 g äggvita
1 st ägg
≈ 850 kcal
Lunch
250 - 400 g magert kött
80 g ris
100 g bönor
≈ 550 - 700 kcal
Middag efter träning
500 g köttfärssås på kycklingfärs
250 g pasta
Massvis med ketchup
≈ 1600
Runt 3000 kcal och fortfarande lite småsugen efter middagen
Jag är 173cm (65kg) 21 årig kille, som käkar 3300 kcal/dag sitter hela dagen vid skolbänk/ dator + gymmar på det.
Går upp ca 0.5kg / månad och har inte mkt fett på kroppen.
(Har ingen vidare kunskap, men 2800 låter väldigt lågt i mina öron).
brunsåsen
2015-01-22, 23:51
Har jag lärt mig en sak på Kolo så är det att man har sämst utgångsläge för bulk efter en deff
Är det då för att kroppen enklare lägger på sig fett efter en deff eller?
Har för mig att jag läst det. Men nu pratar vi ju varken någon monsterdeff- eller bulk. Några kilo hit och dit på en normalviktig grabb bara.
thelodder
2015-01-23, 03:12
Det enda som funkat för att stilla min hunger vare sig jag är på deff eller bulk har varit att hålla mig sysselsatt. På deff äter jag 2200-2400kcal och på bulk 3000-3200 kcal, men blir precis lika hungrig av båda om jag bara sitter hemma en hel dag. Sen håller jag med många andra och säger att äta mycket på eftermiddagen/kvällen trumfar morgonen så jag skippar i stort sett alltid frukost och tycker det funkar bra. Men som sagt, håll dig sysselsatt!!
Stor Hård Ådrig
2015-01-25, 20:52
Hade jag vägt 64 kg hade jag inte bulkat så fruktansvärt långsamt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.