Visa fullständig version : OLW Svenska naturchips
Godkväll, nu under bulken så fyller jag dagligen ut mitt dagsintag med 3-500 kalorier skräp och igår så köpte jag dessa chips för att göra detta.
När jag tog en koll på näringsinnehållet så blev jag dock tämligen förvånad, för om det faktiskt stämmer så är väll detta ändå en relativt "bra" fett/kolhydratskälla?
Solrosolja är ju bra fett och potatis är ju bra kolhydrater, eller är jag helt ute och seglar?
Ingredienser
Potatis, solrosolja, kryddblandning (salt, lök, socker (bl.a. mjölksocker), maltodextrin, mjölkpulver, yoghurtpulver, ostpulver, surhetsreglerande medel (citronsyra, mjölksyra),
dill, naturlig arom, dillolja.
Näringsinnehåll (per 100g)
Energi (kj): 2100
Energi (kcal): 500
Protein: 6g
Kolhydrater: 55g (varav sockerarter 3,1g)
Fett: 27 (varav mättat fett 2,9g)
Fiber: 4.1g
Natrium: 0.7g
Mvh
King Grub
2015-01-21, 22:53
Chips är inte så onyttigt i sig. Det onyttiga ligger i att det är så enkelt att överäta en massa kalorier för en stillasittande individ. Och mycket salt.
R Scarpa27
2015-01-21, 23:01
ganska naturligt val jämfört med mkt annat...
dock finns det utländska chips som innehåller hlvts massa skit, men svenska chips är bland de bästa smakmässigt och ingrediensmässigt.
Chips är inte så onyttigt i sig. Det onyttiga ligger i att det är så enkelt att överäta en massa kalorier för en stillasittande individ. Och mycket salt.
Ok, mjo, chips är sannerligen lätt att överäta, så sjukt gott *drool*
ganska naturligt val jämfört med mkt annat...
dock finns det utländska chips som innehåller hlvts massa skit, men svenska chips är bland de bästa smakmässigt och ingrediensmässigt.
Mjo, problemet med chips internationellt är ju att de ofta innehåller mycket transfetter. Inte i Sverige, dock, så länge man köper av de stora märkena.
Du förtjänar en medalj för denna upptäckt :D
Innehåller inte solrosoljan väldigt mycket omega 6? Men om man får i sig motsvarande omega 3 så kanske det inte är ett problem
R Scarpa27
2015-01-22, 19:35
Innehåller inte solrosoljan väldigt mycket omega 6? Men om man får i sig motsvarande omega 3 så kanske det inte är ett problem
sådär går ju spekulera i allt.
därav en helhet av kosten som avgör om den är bra eller inte.
krubkungen
2015-01-22, 20:19
Vart har chipsen med 8-9g fett per 100g tagit vägen? Tror det var OLW som tillverkade dem.
R Scarpa27
2015-01-22, 20:33
Vart har chipsen med 8-9g fett per 100g tagit vägen? Tror det var OLW som tillverkade dem.
finns fortfarande, dock inte lik lätthittade som innan...
olw ugnsbakade heter dom.
men större butiker har dom.. dock har jag sett att ica inte tar in dem mer.
men finns? jajjemen...
krubkungen
2015-01-23, 11:08
finns fortfarande, dock inte lik lätthittade som innan...
olw ugnsbakade heter dom.
men större butiker har dom.. dock har jag sett att ica inte tar in dem mer.
men finns? jajjemen...
Okej. Får kolla in Willys eller dylikt. Bra att dem finns kvar, de är smarriga. *popcorn*
Det e la runt 50% O-6 och 0,1% O-3. Så ett ratio på 500:1 nånstans. Att stoppa i sig 50g O-3 för att man stoppat i sig en påse chips kanske inte e så optimalt.
Så solrosoljan hos chipsen är inte direkt mycket att hänga i granen.
Vart har chipsen med 8-9g fett per 100g tagit vägen? Tror det var OLW som tillverkade dem.Som Scarpa nämnde så finns de kvar men är svårt att hitta.
Här i Luleå är det bara ICA Maxi och en Statoil-butik som tar in det. Nästan alltid slutsålt också, så det verkar ju vara ganska populärt. Förstår inte varför så många handlare slutat ta in det, och när det väl gör det i så små mängder. :( Speciellt när det bara ersätts med 432795 olika varianter lättsaltade.
Deras Sourcream & Italian Cheese är ju sjukt god.
Toni Radanov
2015-01-23, 13:08
I Åmål finns alla 3 smakerna på ICA än, köper dem då och då! Is nice. :D
Sourcream, italian jidderish cheese nånting och chili versionen. Äntligen något som inte stinker i Åmål :D
R Scarpa27
2015-01-23, 19:31
Som Scarpa nämnde så finns de kvar men är svårt att hitta.
Här i Luleå är det bara ICA Maxi och en Statoil-butik som tar in det. Nästan alltid slutsålt också, så det verkar ju vara ganska populärt. Förstår inte varför så många handlare slutat ta in det, och när det väl gör det i så små mängder. :( Speciellt när det bara ersätts med 432795 olika varianter lättsaltade.
Deras Sourcream & Italian Cheese är ju sjukt god.
har sett att de flesta ica butiker tagit bort lapparna på hyllan och slutat ta in nu efter årsskiftet. kan ju vara en slump på mina lokala icas dock...
men coop forum köper jag dem ifrån nu, då de har alla sorterna.
kommer väl försvinna med tiden som allt annat gott.
estrellas 50% mindre knapriga var ju helt underbara när de fanns.
sen var även olws ugnsbakade godare med första receptet... ja de har ändrat en gång... mer smak på 1st edition.
letade efter estrellas extra tunna chips idag men fann dem ej... var dock bara i en butik.
upperkatt
2015-01-23, 22:34
Akrylamid? Nej?
grytlappen
2015-01-23, 22:37
Har för mig att jag läste nån stans att solrosolja inte tål att kokas (utan att härskna)?
Det e la runt 50% O-6 och 0,1% O-3. Så ett ratio på 500:1 nånstans. Att stoppa i sig 50g O-3 för att man stoppat i sig en påse chips kanske inte e så optimalt.
Så solrosoljan hos chipsen är inte direkt mycket att hänga i granen.
:smash: De flesta chipstillverkare antar jag använder högrafinerad solrosolja av den typ med högt innehåll av oljesyra. Dvs någonstans kring 80-90% omättat fett och kring 5% fleromättat fett.
Akrylamid? Nej?
Mjo. Äter man dagligen chips är det en faktor man behöver fundera på också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.