handdator

Visa fullständig version : Onödigt protein

Gotj
2015-01-20, 13:07
Stötte på sportchefen på styrkelyftförbundet, Robert Ericsson. Han hävdar att proteinpulver och kosttillskott är onödigt för att bygga styrka.
Detta sagt av en man som själv lyfter 375 kilo i knäböj.
Han säger att det funkar bra med husmanskost.
Så vad säger ni, kanske dags att sluta med tillskotten?
Filmad intervju med Robert:http://www.varnamonyheter.se/artikel/122815/tv-styrkeexpertens-traningstips

King Grub
2015-01-20, 13:10
Om man får tillräckligt med protein från kosten är det onödigt, absolut. Men jag är inte säker på att det alltid är onödigt att förenkla tillvaron.

Latrommi
2015-01-20, 13:11
Onödigt blir en definitionsfråga men visst funkar det alldeles utmärkt med bara mat.

Dreas
2015-01-20, 13:54
Stötte på sportchefen på styrkelyftförbundet, Robert Ericsson. Han hävdar att proteinpulver och kosttillskott är onödigt för att bygga styrka.
Detta sagt av en man som själv lyfter 375 kilo i knäböj.
Han säger att det funkar bra med husmanskost.
Så vad säger ni, kanske dags att sluta med tillskotten?
Filmad intervju med Robert:http://www.varnamonyheter.se/artikel/122815/tv-styrkeexpertens-traningstipsTillskott har aldrig varit ett måste för att bygga varken styrka eller muskler.

Du klarar dig fint med bara mat som han säger, såvida du inte äter relativt dåligt. Men som Grub är inne på, tillskott gör vissa saker lite lättare. T.ex. intag av energi/protein efter pass osv.

Ranchi
2015-01-20, 14:46
Enda anledningen jag dricker proteinpulver är för att det är billigt protein samt enkelt att ta med sig.

Beemel
2015-01-20, 14:59
Husmanskost är ju en ganska obestämd kostform.
Det jag spontant tänker på (OBS min personliga tolkning av ordet) som husmanskost är långt från tillräckligt proteinrikt för att passa som träningskost hög andel fett och kolhydrater och ganska lågt på protein.

Wormzie
2015-01-20, 15:24
Känns som att många har problem med att särskilja på kosttillskott och doping. Det lyfts ofta fram lite skrämselpropaganda omkring alla PWOs, vilket i många fall kan vara befogat, men det leder också till att vårt stackars proteinpulver får dåligt rykte.

Jag tycker proteintillskott underlättar och äter varje dag i stort sett.

Dreas
2015-01-20, 16:01
Husmanskost är ju en ganska obestämd kostform.
Det jag spontant tänker på (OBS min personliga tolkning av ordet) som husmanskost är långt från tillräckligt proteinrikt för att passa som träningskost hög andel fett och kolhydrater och ganska lågt på protein.Att komma upp i 1,5g protein per kg kroppsvikt är för dom flesta inte så svårt så länge man iaf har en måltid med ett livsmedel rikt på protein.

role
2015-01-20, 16:09
Inte för att vara sån men med tanke på hur han själv ser ut kanske inte kostguru är det första man tänker på. Men som sagt tidigare är proteinpulver snabbt, billigt och enkelt sätt att få i sig protein.

Latrommi
2015-01-20, 16:19
Inte för att vara sån men med tanke på hur han själv ser ut kanske inte kostguru är det första man tänker på. Men som sagt tidigare är proteinpulver snabbt, billigt och enkelt sätt att få i sig protein.

Han själv har tränat främst för styrka och då stämmer nog det han säger mycket bra.

Dreas
2015-01-20, 16:29
Inte för att vara sån men med tanke på hur han själv ser ut kanske inte kostguru är det första man tänker på. Men som sagt tidigare är proteinpulver snabbt, billigt och enkelt sätt att få i sig protein.Det där var nog det sämsta argumentet jag sett.

BobaFett
2015-01-20, 17:18
Äter du mat så är du säker på att du får i dig rätt mängd protein och att den är av bra kvalitet.

Jag åt MM's proteinpulver i god tro tills jag fick reda på att den var "proteinspikad". Den innehåller bara 70% protein fast att det står 78% på innehållsförteckningen. Sen har de tillsatt en massa skit för att det ska se ut som att den innehåller rätt mängd.

Dreas
2015-01-20, 18:03
Äter du mat så är du säker på att du får i dig rätt mängd protein och att den är av bra kvalitet.

Jag åt MM's proteinpulver i god tro tills jag fick reda på att den var "proteinspikad". Den innehåller bara 70% protein fast att det står 78% på innehållsförteckningen. Sen har de tillsatt en massa skit för att det ska se ut som att den innehåller rätt mängd.Var det verkligen så? Har för mig att det visade sig att det inte var så? Men jag slutade läsa efter ett tag iofs så det kanske svängde tillbaka.

Latrommi
2015-01-20, 18:06

Jag åt MM's proteinpulver i god tro tills jag fick reda på att den var "proteinspikad". Den innehåller bara 70% protein fast att det står 78% på innehållsförteckningen. Sen har de tillsatt en massa skit för att det ska se ut som att den innehåller rätt mängd.

Vad baserar du detta på?

F Ultra
2015-01-20, 19:16

Var väl bara 1,6% extra protein från glycin om jag inte minns helt galet, inte 8 procentenheter mindre.

Latrommi
2015-01-20, 19:24
Det är 4% tillsatt glycin enligt innehållsförteckningen.

ducedo
2015-01-20, 20:15
Tycker spontant att jag får delad uppfattning av videon och texten men jag lyssnade kanske inte tillräckligt noga.

Video: Inget speciellt behov av proteinpulver så länge du har god kost. PWO kan innehålla otillåtna ämnen.
Text: 1 - 1,5 g räcker och det är farligt att beställa över nätet eftersom du inte vet vad det innehåller.

T.o.m. Livsmedelsverket rekommenderar (http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Behover-idrottande-ungdomar-extra-protein-----/) högre nivåer än så för tränande individer.

R Scarpa27
2015-01-20, 20:48
kosttillskott= får du inte i dig tillräckligt, komplettera upp med tillskott,
tillräckligt från kosten? då är det totalt waste och gör ingen skillnad.

men alla dagar är inte den ena lik, så pulvret kan ju komma till användning endå...
och vissa är riktigt goda och perfekta att baka med :)

så kan man käka bakelser och få i sig mera protein .. wow...

qozmox
2015-01-21, 08:17
Det är 4% tillsatt glycin enligt innehållsförteckningen.

kollade på min påse imorse. hittade ej vart detta stod.
de har tryckt en papperslapp med info över den tryckta infon på påsen,
så vet inte om det står på påsen.
+har naturell. kanske bara gäller de med smak?

Klein
2015-01-21, 08:56
Det råder ingen tvekan om att proteinpulver är bra grejer vid deff. Gärna ett koncentrat så att man blir riktigt dålig i magen. Kilona kommer att rasa.

King Grub
2015-01-21, 09:00
Min mage blir inte dålig av koncentrat.

Olle MM
2015-01-21, 11:02

Det är inte tillsatt något för att manipulera proteinvärdena?

I vissa produkter är det tillsatt Glycin men det bidrar inte med aminospiking den visar ungefär det proteinvärdet som den innehåller..

Arginine och Kreatin bidrar med felaktiga proteinvärden ungefär 3ggr det riktiga innehållet och det finns inte tillsatt i produkten.

Det man skall vara vaksam på när det gäller kvalite är att det inte är tillsatt maltodextrin, skummjölk eller andra kolhydrater då är det ofta något skumt.

Body Science Protein är extremt rent inte ett gram kolhydrater är tillsatt.

Rent allmänt är glycin underskattat som aminosyra!
The anticatabolic effect of glycine
http://www.ergo-log.com/anticatabolic-effect-of-glycine.html

Många av våra tävlande har använt rent glycin för återhämtning i över 6år finns flera artiklar om det..

Olle MM
2015-01-21, 11:13
Rent allmänt är deklarationen mycket nogran på Body Science, vi kontrollerar med tester samt skriver numera ut hur mycket %kakao och andra ingredienser som finns i produkten.
Vi gör även tester för att kontrollera att allt stämmer...
Body Science är ganska ensamma om det i nuläget och löpande test resultat kommer släppas till konsumenter..

Body Science Casein i den är det tillsatt 4% Glycin tillsatt vilket påverkar den essentiella aminosyrenivån med 1.6%
Glycin påverkar inte så att ett test visar högre proteinvärde än vad produkten innehåller

Då vassle och Kasein innehåller lägre nivåer av glycin än kött och andra proteinkällor har vi valt att komplettera aminosyreprofilen för att hamna på en högre nivå.
Rent allmänt kan en typisk Body Building diet på mjölk produkter och Essentiella aminosyror bidra med betydligt lägre intag av glycin än en normal kosthållning.

The anticatabolic effect of glycine

Sports food manufacturers do nothing with the amino acid glycine. To them glycine is at best a pricey filling agent. But this image is not justified, according to an animal study that physiologists at the University of Melbourne published in Clinical Nutrition. According to their study, glycine has an anticatabolic effect.
http://www.ergo-log.com/anticatabolic-effect-of-glycine.html

The best high-protein slimming diet contains lots of taurine and glycine

If you're looking to lose a couple of pounds of fat, a high-protein diet is often the best option. But what's the best kind of protein for weight loss? According to Scandinavian researchers, the best slimming proteins are found in shellfish. These contain relatively large amounts of taurine and glycine.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24658997/

Glycine accelerates recovery from alcohol-induced liver injury
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9694963Glycine prevents alcohol-induced liver injury by decreasing alcohol in the rat stomach
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8613061

Glycine as a potent anti-angiogenic nutrient for tumor growth
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16344603

Glycine: a new anti-inflammatory immunonutrient.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11212343

L-Glycine: a novel antiinflammatory, immunomodulatory, and cytoprotective agent.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12589194

Glycine: a cell-protecting anti-oxidant nutrient
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11939124

Glycine as a therapeutic immuno-nutrient for alcoholic liver disease
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16344603

http://aminoacidstudies.org/glycine/

AeternusRex
2015-01-21, 11:27
Fixar endå inte proteinpulver. Har inte hittat ett enda som
Inte gör att jag skiter hela dagarna och drabbas av horribla magknip. Det blir tonfisk,äggvita och kallops på burk istället säkert dyrare i längden men så är det.

PureWhey
2015-01-21, 13:24
Glycin tillsätter jag själv i min post-wodrink, varför klankas det ner så mycket på den stackars aminosyran? :)

Blir inte heller kass i magen av vassle/koncentrat.

Olle MM
2015-01-21, 14:45
Glycin tillsätter jag själv i min post-wodrink, varför klankas det ner så mycket på den stackars aminosyran? :)

Blir inte heller kass i magen av vassle/koncentrat.

4,I Usa finns det en betydligt mer avancerad bakomliggande agendor jag skulle dela in det i tre olika kategorier.

1, Vissa företag satsar på göra avancerade blandningar med Taurin, glycin och kreatin för att förbättra produkten.

2, Agenda nummer två varumärken som ägs av proteintillverkare (vassle, casein) Dessa varumärken kör på stenhårt att det är fusk eller dåligt att tillsätta sakerna ovan...i detta läger finns även andra varumärken som helt enkelt väljer det som strategi för att bygga förtroende både i sverige och utomlands..

3, Sen har vi agenda nummer tre.
Man har spätt ut proteinråvaran med kolhydrater och skummjölk.
Man behöver då göra proteinspiking och tillsätter arginin och kreatin för att få högre proteinvärden.
Eller att man tillsätter för stora mängder av vissa aminosyror.

Sanningen finns mitt emellan om man deklarerar allt nogrant för konsumenten kan den själv avgöra om den vill ha tillsätt kreatin och aminsyror, men det skall vara deklarerat nogrant.. Har man tillsatt skummjölk, malto osv så skall det stå hur mycket!!

Olle MM
2015-01-21, 15:09
Glycin är en aminosyra som hamnat lite i skymundan inom träningsvärlden där man hellre pratar om de muskeluppbyggande aminosyrorna med grenade sidokedjor (BCAA) eller de livsnödvändiga eller essentiella aminosyrorna (EAA). Men som alla aminosyror har glycin ett flertal specifika funktioner och effekter i kroppen som är intressanta för oss som tränar.

Glycin är både en konstitutionell aminosyra (används för att skapa proteinstrukturer såsom enzymer) och fungerar som en signalsubstans vid bland annat neuromodulering. Neuromodulering är en process där en neuron använder en eller flera signalsubstanser för att påverka och reglera andra nervceller. Exempel på andra signalsubstanser som används vid neuromodulering är dopamin, serotonin och histamin.

Även om glycin inte tillhör de esentiella aminosyrorna kan man säga att glycin är villkorligt essentiell. Detta betyder att kroppen under normala förhållanden kan tillverka eget glycin från andra aminosyror, men att den får svårt att hinna med under stressfulla situationer som till exempel hård träning, skada eller sjukdom. Då ökar vårt behov av glycin via födan.

Glycin är den minsta av alla aminosyror och binder lätt till många giftiga ämnen vilket gör dem verkningslösa. Att kroppen har tillräckligt med glycin är därför ytterst viktigt för att levern ska kunna utföra en effektiv avgiftning. Glycin används även för tillverkningen av glutation, en antioxidant och antiinflammatoriskt ämne samt är viktigt för kvalitativ sömn och normal vakenhet under dagen. Inom sjukvården används glycin vid behandling av schizofreni, stroke och vissa ovanliga metaboliska sjukdomar. Glycin kan även användas för att skydda njurarna mot bieffekter hos vissa mediciner samt skydda levern mot effekterna av alkohol.

Glycin och din träning

Glycin uppmärksammades först för sin förmåga att öka cellernas känslighet för insulin. En kombination av kolhydrater och glycin visade sig resultera i en ökad användning av glukos jämfört med om kolhydraterna intogs ensamma. Vid intag av både glycin och kolhydrater ökade blodsockret endast med 50 procent i jämförelse med intag av enbart kolhydrater – och detta utan att insulinnivåerna påverkades. I dessa studier användes cirka 18 miligram glycin per kilo fettfri kroppsmassa och per 25 gram glukos. Detta är cirka 0,8 till 1 gram glycin per 25 gram kolhydrater för normalpersonen.

I samband med träning skulle en kombination av glycin och kolhydrater kunna främja både muskeltillväxt och återhämtning eftersom glycinet hjälper glukos att nå muskelcellerna. Detta är även till godo för uthållighetsatleter som kolhydratsladdar eller för de som följer en högkolhydratsdiet.

Eftersom upptaget av kreatin styrs av de fysiologiska effekterna från insulin och glukos kan glycin även öka upptaget och användandet av kreatin i kroppen. En kombination av kolhydrater, glycin och kreatin skulle därför kunna öka muskeltillväxten i jämförelse med ett intag av endast kreatin eller kreatin med kolhydrater. Dessa egenskaper gör glycin till en intressant aminosyra i samband med din pre-workout eller som ett komplement i din återhämtningsdryck efter träningen.

Än mer intressant är glycinets egenskaper som signalsubstans. Glycin har, vid doser om 3 till 5 gram, en nedvarvande och avkopplande effekt på nervsystemet samtidigt som det motverkar det nedbrytande hormonet kortisol. Denna effekt är påtaglig i samband med insomnande och kvaliteten på nattsömnen samtidigt som det sänker stressnivåerna i kroppen. Just det senare är mycket intressant för oss som tränar. All form av träning är en stressfaktor vilket betyder att kroppens behov av glycin ökar.

Glycin minskar risken för stress och överträning

Brist på glycin

De flesta proteinkällor innehåller endast små mängder glycin, med undantag av gelatin och kollagen, vilket knappast ingår i de flestas kostvanor. Bland proteinrika livsmedel är glycininnehållet som rikast i köttprodukter som kyckling, lamm, fläsk och nöt (3 till 4 gram per 100 gram) medan det är som lägst (mindre än hälften) i mjölkprodukter. Det senare kan ställa till problem för de som är aktiva, tränar regelbundet och förlitar en viss del av sitt proteinintag till aminosyror som EAA och BCAA, mjölkprodukter och proteinpulver baserade på mjölk. Både EAA och BCAA saknar glycin helt och hållet och ett vassleproteinpulver innehåller endast omkring 1,5 till 1,9 gram glycin per 100 gram. Du kan med andra ord äta bra, komplettera din kost med högkvalitativa proteinpulver och aminosyraprodukter men ändå få i dig för lite glycin – vilket i sin tur hämmar din återhämtningsförmåga och på sikt kan leda till överträning.

En normalkost beräknas tillföra kroppen omkring 2 gram glycin dagligen. De av oss som tränar och får i oss mer protein från köttprodukter kan ligga lite högre, men samtidigt är vårt behov långt mer än det dubbla i jämförelse med genomsnittsbefolkningen. Många gånger när tränande blir sjuka, tappar motivation, känner sig slitna eller utbrända, får störd sömn eller helt enkelt tror att de är övertränade har de egentligen haft brist på glycin under en längre period – vilket visar sig via ett överstressat nervsystem.

Molekylmodell av aminosyran Glycin

Motverka stress och överträning – öka intaget av glycin

Många duktiga coacher har använt glycin sedan flera år tillbaka för att motverka stress, överträning och utbrändhet samt för att förbättra sömnen och därmed återhämtningen hos hårt tränande atleter – framförallt när de går på diet och ska tappa kroppsfett. I de fall där symptomen på stress är påtagliga används doser på 3 till 5 gram efter träning och i samband med sänggående.

För de som känner att de är i riskzonen eller för de som lider av stress är ett kosttillskott med rent glycin ett mycket enkelt sätt att snabbt förbättra och vända situationen. Här följer några enkla riktlinjer:

För att motverka förhöjda nivåer av stresshormonet kortisol: 3-5 gram glycin tillsammans med måltider 3-4 gånger dagligen.
För att förbättra återhämtningen och återställa balansen av signalsubstanser efter ett träningspass: 3-5 gram glycin direkt efter träningen.
För att lättare somna och öka kvaliteten på sömnen samt minska tröttheten på morgonen: 5 till 10 gram glycin innan sänggående. Kombineras med fördel med 500 till 1500 mg magnesium, vilket har en muskelavslappnande effekt.
OBS! Om du blir illamående och/eller mår dåligt efter att du tagit en dos glycin är det ett tecken på att din lever är överarbetad och att du har mycket gifter i kroppen. Börja då med en lägre dos runt 1 till 2 gram och arbeta dig sakta uppåt.

För dig som periodvis känner dig lite sliten och troligtvis ligger på gränsen till att få i dig för lite glycin finns det ett enkelt sätt att öka glycinintaget utan att behöva ta separat glycin eller behöva äta ännu mera kött.

Det finns nämligen några få tillverkare av kosttillskott som har tänkt på detta med ökad stress hos oss som tränar och därför har tillsatt en liten del glycin i sina proteintillskott. Ett välkänt exempel en sådan produkt är Body Science Whey 100% som har ett drygt gram extra glycin per servering – vilket till och med slår de köttprodukter rikast på glycin gram för gram (Whey 100% innehåller cirka 5 gram glycin per 100 gram).

Om du äter åtminstone 100 gram kött dagligen och kompletterar med två portioner Body Science Whey 100% bör din kropp få tillräckligt med glycin. Om du vet med dig att du utsätts för extra mycket stress är Body Science Glycine ett utmärkt komplement.

Glycin i ett nötskal:

– Icke-essentiell aminosyra som är central för leverns arbete med avgiftning
– Förekommer naturligt i kött men inte i mjölkprodukter. Behovet ökar vid stress och träning
– Förbättrar insulinkänsligheten, vilket är centralt för förbättring av kroppssammansättningen
– Neuromodulerande effekt som bromsar stress, förbättrar sömn och underlättar återhämtning

PureWhey
2015-01-21, 15:54
http://examine.com/supplements/Glycine/

Med studier till varje påstående.

Sverker
2015-01-21, 17:52
Men glycin elimineras som oxalsyra. Allt glycin som kommer in måste också elimineras som oxalsyra.
Jag är tveksam till att någon på högproteindiet behöver ytterligare glycin. Den ska ändå bara genom kroppen och sedan ut.

Klein
2015-01-22, 20:46
Min mage blir inte dålig av koncentrat.

Jag tycker själv det är fantastiskt underhållande att läsa alla dessa magproblemstrådar på alla träningsforum världen över där trådskaparna undrar om det är proteinpulvret de tar som ställer till det och de får alltid svaret att proteinpulvret är oskyldigt och att problemet är outgrundligt.

Johan_P
2015-01-23, 07:56
Jag tycker själv det är fantastiskt underhållande att läsa alla dessa magproblemstrådar på alla träningsforum världen över där trådskaparna undrar om det är proteinpulvret de tar som ställer till det och de får alltid svaret att proteinpulvret är oskyldigt och att problemet är outgrundligt.

Problemet är att folk är gnälliga och tramsiga. Det är normalt att ha lite problem med magen då och då. Så fort man är gasig/hård/lös tror folk man är gluten- eller laktosintolerant eller att man håller på att långsamt avlida. Om man hade slutat känna efter så jävligt alltid och fokusera på riktiga problem så tror jag folk hade mått bättre, my two cents.

Jag har aldrig hört talas om att proteinpulver i sig skapar magproblem på friska individer - dessutom får man väl göra en bredare uppfattning om helheten på en kost om man nu ska få poäng. Enskilda livsmedel är ju endast komponenter i en hel kost.

F Ultra
2015-01-23, 19:54
Problemet är att folk är gnälliga och tramsiga. Det är normalt att ha lite problem med magen då och då. Så fort man är gasig/hård/lös tror folk man är gluten- eller laktosintolerant eller att man håller på att långsamt avlida. Om man hade slutat känna efter så jävligt alltid och fokusera på riktiga problem så tror jag folk hade mått bättre, my two cents.

Jag har aldrig hört talas om att proteinpulver i sig skapar magproblem på friska individer - dessutom får man väl göra en bredare uppfattning om helheten på en kost om man nu ska få poäng. Enskilda livsmedel är ju endast komponenter i en hel kost.

Beror väl också på vilka mängder som man häller i sig, de sötningsmedel som används i vissa pulver kan ju ge en laxerande effekt.

Sverker
2015-01-23, 20:19
Av aspartam ?

Kischen
2015-01-23, 22:27
Räcker med bara husmanskost.

Lulz? Ja det är därför så jävla många tar steroider.

Fast med det sagt, dom är också mest ivriga att säga det översta.

F Ultra
2015-01-25, 02:50
Av aspartam ?

Nej aspartam är väl just den som saknar laxerande effekt.

Sverker
2015-01-25, 08:02
Andra som kan vara med är acesulfam K och sukralos. Båda är i mikroskopiska mängder och kan inte ha någon akut effekt som olika sockeralkoholer har. Det är därför jag undrar.

jest
2015-01-25, 10:25
Inte så konstigt att tyngdlyftare förespråkar kolhydraterna och kroppsbyggare proteinet eftersom tyngdlyftarna genirellt sätt äter mer mat och redan kan få in det dagliga protein intaget i kosten och behöver inte tänka mer på det, medans kroppsbyggare ska finna en balans mellan de olika energikällorna. Detta gör det mer exemplariskt för kroppsbyggare både prismässigt och energimässigt att inta proteinpulver.

För svar på sin fråga, så får du fråga dig vad syftet är mest med din träning, bygga muskler eller styrka? Självklart kan du göra båda eftersom de går hand i hand, men när det kommer till om det är vettigt med att investera proteinpulver i kosten måste du se det mer marginellt.

Dreas
2015-01-25, 10:45
Inte så konstigt att tyngdlyftare förespråkar kolhydraterna och kroppsbyggare proteinet eftersom tyngdlyftarna genirellt sätt äter mer mat och redan kan få in det dagliga protein intaget i kosten och behöver inte tänka mer på det, medans kroppsbyggare ska finna en balans mellan de olika energikällorna. Detta gör det mer exemplariskt för kroppsbyggare både prismässigt och energimässigt att inta proteinpulver.

För svar på sin fråga, så får du fråga dig vad syftet är mest med din träning, bygga muskler eller styrka? Självklart kan du göra båda eftersom de går hand i hand, men när det kommer till om det är vettigt med att investera proteinpulver i kosten måste du se det mer marginellt.Det där är mest strunt. Visst vid diet, men annars näh.

jest
2015-01-25, 10:49
Jag antar proteinpulver är ett tillskott och att man tar det för man behöver fylla upp sitt dagliga behov pågrund utav kosten brister? Eller har jag missat något viktigt här..

Dreas
2015-01-25, 10:53
Jag antar proteinpulver är ett tillskott och att man tar det för man behöver fylla upp sitt dagliga behov pågrund utav kosten brister? Eller har jag missat något viktigt här..Vilka har svårt att nå 1.5g per kg kroppsvikt under uppbyggnad? Nu tar jag inte smidigheten i beräkning då jag nämnt det tidigare.

jest
2015-01-25, 10:58
Beror alldeles på hur kosten ser ut, precis som jag också nämt tidigare. Därför syftade jag just på att tyngdlyftare som äter mycket mat har lättare att få in så att säga dessa 1.5 grammen per kroppsvikt än kroppsbyggare som fokuserar mer på makrosen och timingen/tidpunkten vid intaget (ex: att ta proteinshake direkt efter träningen)

Dreas
2015-01-25, 11:16
Beror alldeles på hur kosten ser ut, precis som jag också nämt tidigare. Därför syftade jag just på att tyngdlyftare som äter mycket mat har lättare att få in så att säga dessa 1.5 grammen per kroppsvikt än kroppsbyggare som fokuserar mer på makrosen och timingen/tidpunkten vid intaget (ex: att ta proteinshake direkt efter träningen)Fast nu specificerade jag att det inte var under diet. Sen rörande timing så kan du läsa här inne en hel del.

z_bumbi
2015-01-25, 11:31
Inte så konstigt att tyngdlyftare förespråkar kolhydraterna och kroppsbyggare proteinet eftersom tyngdlyftarna genirellt sätt äter mer mat och redan kan få in det dagliga protein intaget i kosten och behöver inte tänka mer på det, medans kroppsbyggare ska finna en balans mellan de olika energikällorna.

Om jag skulle gissa så gör byggare snarare av med mer energi och byggare är också mer beroende av kolhydrater än vad en tyngdlyftare är.