handdator

Visa fullständig version : Sjuk pga kreatin?

Ande
2015-01-20, 01:47
Hejsan. Börjar med inte information om mig själv.

Ålder: 21 år
Kön: Man
Vikt: 78-79 kg
Längd: 175 cm
Allergier: Inga (än så länge)
Tränat: Till och från ett antal år nu. Började väl intressera mig av gymträning då jag var runt 15-16.

Nu till saken. Varje gång jag börjar köra med kreatin så känner jag alltid efter 1-2 veckor att jag börjar bli lite sjuk, jag får lite ont i halsen och allmänt seg. Alltså en normal förkylning om man säger så. Och detta är då över efter ca 1 vecka, jag kan självklart träna under tiden men lite lättare då vilket är tråkigt.

Detta är så klart inte första gången jag känner detta, utan kan säga att det nästan har varit alla gånger jag har börjat med kreatin. Kan ej säga på rak arm hur många gånger jag har kört med kreatin, men det är nog runt 5-7 gånger i alla fall.

Jag har "googlat" runt lite ang detta och hittade lite trådar här och var med personer som upplever samma sak. Vissa sa att det berodde på att man mest troligt tränar hårdare och tyngre under en kreatin "kur" och att det kan bero på det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=45093
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=176102

https://www.flashback.org/t647832

Även här nämns det ang kreatin och förkylning
http://tranastyrka.se/kreatin-och-oxidativ-stress-2/

Dosen jag tar varierar rätt så mycket. Jag kör alltid 5g tillsammans med en måltid och sedan 5g blandat med BCAA innan gymmet. Jag skippar oftast uppladdningsvecka, men även förut då jag körde med uppladdningsvecka så händer samma sak.

Tycker att jag får i mig alla vitaminer och sådant som jag behöver, tar alltid Only One Regular eller något liknande. Brukar också alltid äta någon frukt på jobbet eller hemma.

Min kost är väl inte den bästa, men jag får i mig det jag behöver. Äter alltid, frukost, lunch, middag och kvällsmål efter träning.
Och sömnen är oftast bra, ibland vissa gånger då man jobbar sent och tidigt dagen där på kan det bli runt 6 timmar sömn men aldrig mindre. Oftast runt 7-8 timmar.

Har provat olika märken och även Alkaliskt Kreatin.

Kreatin funkar i övrigt toppen för mig, men detta ställer till det.

Så är det någon som upplever samma problem eller kanske har en förklaring till vad detta kan bero på? Kan man vara allergisk mot för hög dos av kreatin?

Med vänlig hälsning
Ande

Beemel
2015-01-20, 06:03
Du skriver att du hittat andra trådar där folk upplever samma sak och även några tänkbara anledningar. Och sen frågor du om någon har upplevt samma sak och vad det kan bero på?!? Har du då inte redan svarat på din egen fråga?

naudiz
2015-01-20, 08:02
Upplever samma sak. Har en kompis med samma mönster. Har ingen förklaring dock.

King Grub
2015-01-20, 08:27
Det finns många anekdoter om det, men inga vetenskapliga belägg för att man lättare skulle bli sjuk om man använder kreatin, och inga fysiologiska mekanismer genom vilka kreatin skulle påverka immunförsvaret.

Motionären
2015-01-20, 08:35
Om jag äter 10gram kreatinmonohydrat om dagen utan att dricka mycket extra vatten (alltså betydligt mer vatten än vanligt) blir jag också seg och får halsont.
Där har du mitt tips:thumbup:

hampfuz
2015-01-20, 09:41
Ja, halsont och en känsla av att var allmänt seg kan bero på uttorkning, vilket är mer troligt än att du skulle få nedsatt immunförsvar av kreatin eftersom kreatin binder vätska.

Drick mer vatten!

Ande
2015-01-20, 10:49
Du skriver att du hittat andra trådar där folk upplever samma sak och även några tänkbara anledningar. Och sen frågor du om någon har upplevt samma sak och vad det kan bero på?!? Har du då inte redan svarat på din egen fråga?

Nja de trådarna är några år gamla och verkade som de inte kom fram till någon vettig orsak.

Precis kan vara att jag dricker för "lite" vatten. Men vet inte om jag dricker så lite vatten egentligen. Dock Ja, jag kan prova dricka ännu mer och se om det hjälper.

PureWhey
2015-01-20, 12:32
Om jag äter 10gram kreatinmonohydrat om dagen utan att dricka mycket extra vatten (alltså betydligt mer vatten än vanligt) blir jag också seg och får halsont.
Där har du mitt tips:thumbup:

Kroppen reglerar vattnet fint på egen hand, varför tar du 10gr/dag?

Motionären
2015-01-27, 15:04
Kroppen reglerar vattnet fint på egen hand, varför tar du 10gr/dag?

Jag tar 3-5gram/dag (kroppsvikt 120) men det räcker för att jag ska få ont i halsen om jag inte dricker ordentligt. Bara individuell fakta när det gäller mig. Jag har ätit kreatin till och från i över 20år så jag borde ha koll på vad kreatin gör för just mig, eller hur? :)

Nja de trådarna är några år gamla och verkade som de inte kom fram till någon vettig orsak.

Precis kan vara att jag dricker för "lite" vatten. Men vet inte om jag dricker så lite vatten egentligen. Dock Ja, jag kan prova dricka ännu mer och se om det hjälper.

Hjälpte det?