handdator

Visa fullständig version : Äter jag för mycket fett?

Ekof
2015-01-19, 19:35
Jag är inte rädd för att käka fett, det ska ju vara nyttigt för testot osv... Men det kanske blir lite mycket? Väger 75 kg och tycker att jag har mycket fett på kroppen.. Dagarna kan exempelvis se ut såhär av den mat som innehåller fett: 6 ägg, två matskedar jordnötsmör, en halv avokado, en matsked smör, en matsked av någon typ av dressing gjorde på majonäs/olivolja... Ja det är väl den maten som innehåller mest fett, sen kommer lite ifrån kvarg, proteinpulver, ja maten i övrigt men som inte innehåller kanske mer än 10 % fett.

Ekof
2015-01-19, 19:38
Det jag menar med att jag känner mig fet är i proportion till det jag äter...

Ekof
2015-01-19, 19:39
Såg något YT-klipp exempelvis att för att kolhydrater och protein ska omvandlas till fett krävs en mycket större process och som inte alls är 100 %-ig. Medans fett, ja det är ju fett.

slempi
2015-01-19, 19:49
Enligt livsmedelsverket bör vi få ca 1/3 av all energi från fett.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/

Ekof
2015-01-19, 19:57
Enligt livsmedelsverket bör vi få ca 1/3 av all energi från fett.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/

Fast livsmedelsverket vänder sig till otränade människor som vill förbli otränade.

Krutpaket
2015-01-19, 20:08
Vad är ditt mål, kcal-underskott, balans eller överskott??

Aja, hur som helst, se till att käka tillräckligt med protein (1,5-2ggr kroppsvikten). Resten av dina kalorier kan du fördela lite som du vill egentligen. Vissa äter mer fett och mindre eller "inga" kolhydrater (man får ju alltid i sig lite). Andra gillar inte fett och käkar mest protein och kolhydrater. Båda funkar så länge man håller sig till det kcal-intag man siktar på.

Ekof
2015-01-19, 20:16
Vad är ditt mål, kcal-underskott, balans eller överskott??

Aja, hur som helst, se till att käka tillräckligt med protein (1,5-2ggr kroppsvikten). Resten av dina kalorier kan du fördela lite som du vill egentligen. Vissa äter mer fett och mindre eller "inga" kolhydrater (man får ju alltid i sig lite). Andra gillar inte fett och käkar mest protein och kolhydrater. Båda funkar så länge man håller sig till det kcal-intag man siktar på.

Låter märkligt... Med andra ord skulle jag kunna svepa i mig ett par proteinshake och dricka olivolja för resten av kalorierna.

Krutpaket
2015-01-19, 20:35
Låter märkligt... Med andra ord skulle jag kunna svepa i mig ett par proteinshake och dricka olivolja för resten av kalorierna.

Ja.... fast det kanske inte mättar så jäkla bra... Finns ju exempel här på forumet på folk som, under en kort period, levt på bara typ proteindrinkar och eaa.

Hela lchf bygger ju på att du käkar protein (från t ex kött, kyckling och fisk) och fett (från t ex ägg, avokado, grädde, såser osv.), men skippar kolhydraterna. Andra äter som sagt kolhydrater men skär ner på fettet.

Men du kan ju googla eller skaffa böcker och läsa på och skaffa dig kunskapen själv... jag kan ju ha fel.

RobinEH
2015-01-19, 20:36

Ja. Dock är det fördelaktigt med vitaminer, mineral, fiber m.m. Vilket det kan bli svårt att få tillräckligt av om du sveper olivolja och proteinshakes.

Rawrx
2015-01-19, 20:50

Låter som en riktigt usel kost.

Det är fler näringsämnen vi behöver än bara protein och fett. Det märkliga uppstår när man förenklar sin kostanalys endast till att ta hänsyn till hur många gram fett, protein och kolhydrater man äter. För isåfall skulle ju, som du säger, det gå lika bra med maltodextrin, proteinpulver och olivolja.

Då får man även lika briljanta analyser som ibland kan höras från LCHF-frälsta, Äpplen och coca cola har ju samma makronutrientfördelning, och eftersom coca cola är onyttigt så måste äpplen vara minst lika onyttiga.

Krutpaket
2015-01-19, 21:00
Låter som en riktigt usel kost.

Det är fler näringsämnen vi behöver än bara protein och fett. Det märkliga uppstår när man förenklar sin kostanalys endast till att ta hänsyn till hur många gram fett, protein och kolhydrater man äter. För isåfall skulle ju, som du säger, det gå lika bra med maltodextrin, proteinpulver och olivolja.

Då får man även lika briljanta analyser som ibland kan höras från LCHF-frälsta, Äpplen och coca cola har ju samma makronutrientfördelning, och eftersom coca cola är onyttigt så måste äpplen vara minst lika onyttiga.

Fast frågan är om TS äter för mycket fett genom sin kost. Svaret är ju att så länge han får i sig tillräckligt med protein så kan han fördela fett och kolhydrater som han vill tills han når sin "kacl-mängd". Äter man dessutom en varierad kost får man i sig sina vitaminer och mineraler osv. Men frågan handlar ju inte om detta, utan att ts som sagt undrar hur han ska göra med fettet.

Sen är det inte så smart att "dricka protein och olja". Detta av flera orsaker.