handdator

Visa fullständig version : Känner mig trött, får jag i mig tillräckligt med vitaminer?

retskrad
2015-01-18, 17:25
Jag känner mig alltid trött dagen runt nästan varje dag. Jag brukar äta dessa varor nedan varje dag, får jag I mig tillräckligt med rekommenderade och viktiga vitaminer varje dag? Bör jag äta andra varor?

ägg
broccoli
kyckling eller annat kött
tomater
morötter
paprika

Krutpaket
2015-01-18, 17:35
Jag känner mig alltid trött dagen runt nästan varje dag. Jag brukar äta dessa varor nedan varje dag, får jag I mig tillräckligt med rekommenderade och viktiga vitaminer varje dag? Bör jag äta andra varor?

ägg
broccoli
kyckling eller annat kött
tomater
morötter
paprika

Känns inte som en jättevarierad kost direkt. Men gå till läkaren och ta blodprov. Inte ovanligt med brist på t ex D-vitamin vid denna tid på året. Kan även va b12. Kan dock lika gärna va att du tränat för mycket och behöver vila ut. Men kan också va nått helt annat så gå till läkaren. Då får du exakta svar.

Sverker
2015-01-18, 17:38
Äter du tillräckligt med kalorier ? Kosten ser rätt energifattig ut.

agazza
2015-01-18, 17:39
Hur är det med livet?

Hur är stressnivåerna?

Har du något du ser fram emot att göra vissa dagar i veckan åtminstone?

Psyket gör otroligt mycket för piggheten också.

Jag själv har känt mig trött under långa perioder och det blev bättre då jag bytte jobb och ort.

Det behöver inte alltid vara ett fysiskt fel, även ifall man alltid tror det.

Att ha regelbunden sovklocka är också ett tips

retskrad
2015-01-18, 17:41
Äter du tillräckligt med kalorier ? Kosten ser rätt energifattig ut.

Jag bulkar och äter runt 3000 kcal varje dag. Jag äter självklart annat också som nötter, avokado, knäckebröd, smör, ost, osv.

retskrad
2015-01-18, 17:43
@agazza
Jo du kan ha rätt, har rätt stressigt med studierna och jag har inte fasta tider som jag lägger mig och vaknar.

agazza
2015-01-18, 19:30
@agazza
Jo du kan ha rätt, har rätt stressigt med studierna och jag har inte fasta tider som jag lägger mig och vaknar.

Börja med att baka tillbaka lite, gör en gameplan, gör prioriteringar, skaffa dig ett fast sömnmönster.

Därefter måste du hantera dina stressmoment på ett eller annat vis, oftast kan man rationalisera bort mycket. Det går som det går och ingen kommer mista livet.

Eller får du leva med tröttheten, livet går i vågor och det kommer inte vara permanent ifall du nu gillar din nuvarande livssituation. Ibland krävs det ju även jävlar anamma.

http://www.wimp.com/getsleep/