Visa fullständig version : Den stora tråden om rock, hårdrock m.m.
Jag sökte runt lite och hittade inte någon riktigt passande tråd för denna extremt viktiga del av livet. Det fanns bara specifika trådar om t.ex. progressiv rock och dylikt.
Trådens syfte: posta och tipsa varandra om bra musik (låtar, youtubelänkar, whatever) relaterat till rock, hårdrock och dylika genrer. Tar tacksamt emot tips om alltifrån Black Sabbath upp till 90- och 2000-talets artister och allt däremellan.
Jag höll själv precis på att börja komponera ihop en liten lista av det "bästa" av rock, som jag tänkte använda som en uppdaterad spellista på gymmet, men insåg att det var så många artister och låtar som jag inte har lyssnat på och som säkert kan berika min vardag där.
Någon som har bra tips nu på låtar med lite drag i? T.ex. Metallica och Iron Maiden är ofta givna för mig, så där har jag väl redan lyssnat på allt. Det måste dock inte vara på engelska. Lyssnar t.ex. en del på Asian Kung Fu Generation också och andra japanska band. Just nu försöker jag dock hitta en del på engelska, t.ex. legendariska rockband med låtar som helt enkelt äger (AC/DC, Rolling Stones, Led Zeppelin, Guns N' Roses, osv osv).
Införskaffade lite fler Guns N' Roses-låtar nyligen t.ex. då jag upptäckte att jag bara hade 4 stycken (Paradise City, Sweet Child o Mine, Sympathy for the Devil, Welcome to the Jungle), bara som exempel. Alla dessa passar bra för mig på gymmet.
Jag har stora förhoppningar på Kolos samlade expertis inom området, så att jag kan komponera ihop en spelllista som heter duga och att vi kan dra igång lite rockstämning i tråden :)
svenbanan
2015-01-18, 16:21
Lovedrive från 1979 av Scorpions är en kanonskiva. Rekomenderas varmt.
Lovedrive från 1979 av Scorpions är en kanonskiva. Rekomenderas varmt.
Tack tack, precis såna rekommendationer jag söker. Det är en grupp jag inte har hört mer än någon enstaka låt av. Den skivan verkade stabil som fan :) (dock ej alla låtar som var tillräckligt med ösiga för att köra i gymmet dock)
Otippat nytt band (soundet är knappast modernt, vilket är långt ifrån en nackdel dock):
lBKcil9PzN4
Ska ses live fredag ^^
Motorhead - Ace of Spades är en låt jag aldrig tröttnar på att träna till. Det ger alltid lite extra driv i det hela.
RvK7PCO6T0M
Otippat nytt band (soundet är knappast modernt, vilket är långt ifrån en nackdel dock):
lBKcil9PzN4
Ska ses live fredag ^^
Bra! Definitivt inte någon nackdel att ljudet inte är "modernt". Gillar den skarpt.
Gillar samtliga låtar i tråden hittills. Låtar som ger lite tryck och rockkänsla, utan att vara för hårda och skrikiga, utan mer upplyftande. Jag gillar kolombiansk dödsmetall och sånt lika mycket som gemene man, men blir mest deppad av att lyssna på sådant nuförtiden... (annars är Evoken en mörkare favorit)
Hade glömt bort min favoritlåt med Megadeth (In My Darkest Hour):
S6LL5iA6y9o
lBKcil9PzN4
Ska ses live fredag ^^
HELVETE vad glad jag blev, trodde de skulle lira nånstans i sverige, men icke... norge!*cry**cry*
King Grub
2015-01-18, 19:41
Jag gillar klassisk hårdrock från 70- och 80-talet, hair metal (ja :D ), och power metal. Inte trash (med få undantag), speed och definitivt inte death. Inget growl eller annat än klara vocals.
Hittade en skön cover på Pantera häromdagen, sjukt hur annorlunda texten upplevs:
watch?v=A2gwPhPEpcg
Annars är nog min favorit med Pantera Death Rattle, en låt som även har vart med i Svampbob fyrkant.
watch?v=4zYMKpansP8
några av mina favoriter
QOUhYUOKpzc
XMGvaQojM6s
cTeT2bCqxbE
2Nr2ShGsPnY
H3bdZWrIMdM
kHxiouKy8Ho
OG kan nog vara mitt favritband, och anledningen till att jag ens hört dem är för att i en av Gervais gamla podcasts har de ett segment där de driver med bandnamn och OG var ett av dem. en dag när var var på nån related artist sida till typ alice in chains så dök de upp och jag bestämde mig för att provlyssna. Alla skivorna är svinbra.
Latissimus Dorsi
2015-01-18, 19:50
MtaxKNaEAns
DIE
1k6ostxtkLo
HqcOVzx4CqY
ZWqBm28ZKeE
eoesf0We9XY
I2GplgZeyqA
Detta är grejer
Jag gillar klassisk hårdrock från 70- och 80-talet, hair metal (ja :D ), och power metal. Inte trash (med få undantag), speed och definitivt inte death. Inget growl eller annat än klara vocals.
Specifika låttips mottages gärna även från legenden King Grub. Jag räknar med minst 135 % högre proteinsyntes efter mina pass om jag lyssnar på låtar som du har tipsat om. :hbang::hbang::hbang:
LEMyDWsvJpY
Vi har mycket bra svenskt stoner/doom, även om jag tycker ren doom är jävigt tråkigt.
eqy7Im2tdcg
47fSZ155xGw
hTygdeTwZ9U
k-dRUQqqdII
UHgluqJeVEE
ZCRlsPW8w2k också svenska, tyvärr finns inte favoritlåten på spottan, men sök på hi-octane slave
svenbanan
2015-01-18, 19:59
Tack tack, precis såna rekommendationer jag söker. Det är en grupp jag inte har hört mer än någon enstaka låt av. Den skivan verkade stabil som fan :) (dock ej alla låtar som var tillräckligt med ösiga för att köra i gymmet dock)
"Coast to coast" funkar i alla sammanhang. Michael Schenkers gitarrspel är rent och skärt örongodis. Tyvärr är han bara med på tre låtar. Den ovannämnda och titellåten "Lovedrive", samt "Another piece of meat".
Men om du vill ha ösig metal från åttiotalet så kanske Judas Priest, Accept eller Motörhead kunde vara nåt. Operation Mindcrime av Queensryche är också en jävligt ösig skiva.
Persuader är riktigt bra. Många som inte hört dem.
Och kanske den bästa metallica covern gjord, slår originalet imo.
MdPmy20piHU
Sjunger gör john garcia från Kyuss.
1970
socR0PArn-Q
1970
3KCbqhJt16k
1968(?)
fZfIIJG99xg
Ibland känns som nästan som att det vore än bättre ide att grotta ner sig i 70-tals musik än att försöka hitta något på den här sidan av 2000-talet. Men ibland händer det:
zJ10Gvl3Y-s
OnGBa8dVm6k
"Coast to coast" funkar i alla sammanhang. Michael Schenkers gitarrspel är rent och skärt örongodis. Tyvärr är han bara med på tre låtar. Den ovannämnda och titellåten "Lovedrive", samt "Another piece of meat".
Men om du vill ha ösig metal från åttiotalet så kanske Judas Priest, Accept eller Motörhead kunde vara nåt. Operation Mindcrime av Queensryche är också en jävligt ösig skiva.
Det fanns några låtar i albumet som passar till gymmet också som sagt :)
Spelllistan för närvarande är t.ex. sådant som AC/DC Highway to Hell, Back in Black; Motorhead - Ace of Spades, en jäkla massa Metallica (f.n. mer Metallicalåtar med en blandning av melodiskt och lite ös, t.ex. "Loverman", än hårdare låtar som de i Kill em All, Master of Puppets etc) och Offspring, m.fl.
Har precis dragit hem en massa låtar från Motorhead, Guns N' Roses, Ozzy, Megadeth, Pearl Jam, Scorpions.
Blir att spendera en bra stund med att lyssna på samtliga låtar i tråden också ^^
Bidrar med Asian Kungfu Generation - Rewrite. Den gör mig alltid glad och sprallig att lyssna på:
ZmeudwRMrsU
Mina tre favoritlåtar med "Shocking Lemon" (japanskt band):
Två av dem känner man igen om man sett Hajime no Ippo.
"Hurt": lite lugnare låt med riktigt bra melodi.
CrdaUTLZYKc
"Inner Light". Gillar att jogga till denna.
dmdOSIzsq3Q
"Under Star". Gillar att jogga till denna ännu mer.
F8mOXnWOrhw
Avslutar med en musikvideo med "Taketh - Moving on", vars trummis gick i samma klass som mig på fysioterapiutbildningen. Ganska bra ös i melodin, gillar dock inte skrikiga/skrapiga röster i metal, föredrar mer melodiskt.
5709vqe-AQc
killenigrillen
2015-01-18, 22:04
Jag skäms över att inte ha lyssnat på Saxon när det begav sig.
-49noOAFsG8
svenbanan
2015-01-18, 22:22
Jag tror King Grub tränar till Whitesnake. Sätter en femma på det. :)
Själv var jag just ute och sprang med Blue Öyster Cult i lurarna. De känns ju helt bortglömda fastän de är så sanslöst bra. Jag sprang i alla fall alldeles för fort jämfört med vad jag hade tänkt mig. Satan vad det svängde! :) Ska jag klämma ur mig specifika låttipps så blir det kanske "Cities on flame with rock'n roll", "Godzilla", "Hot rails to hell" och lite lugnare (men awesome) "Burning for you" och "Don't fear the reaper"
Bortser man från Twisted Sisters bissarra kläder, smink och MTV videos från åttiotalet så gjorde de faktiskt en hel del kanonmusik. Det är fysiskt omöjligt att inte bli proppfull av energi då man lyssnar på "You can't stop rock 'n' roll".
svenbanan
2015-01-18, 22:25
Och kanske den bästa metallica covern gjord, slår originalet imo.
MdPmy20piHU
Sjunger gör john garcia från Kyuss.
Fast den låter ju exakt som orginalet (bortsett från sångarens röst då). Är inte det lite tråkigt? Jag älskar ju orginalet och ser inte på vilket sätt denna version tillför något...
EDIT: Jag tar tillbaka efter att ha lyssnat på hela. Sångaren är verkligen mycket bättre än Hetfield. Fast han kunde ju lika gärna ha sjungit till en karaokemaskin.
Saxon var det ju onekligen bra ös i.
Glömde ju att nämna en av mina favoritlåtar någonsin alla kategorier. Queen - Innuendo. Är ju ibland svårt att öht kategorisera Queens låtar, men jag sätter den i något slags rockfack iaf (+ opera, flamenco osv). Inte många låtar jag får gåshud av att lyssna på.
g2N0TkfrQhY
King Grub
2015-01-18, 22:32
Jag tror King Grub tränar till Whitesnake. Sätter en femma på det. :)
Jag tränar till skräpmusiken på gymmet. ;) Tycker inte om att träna med hörlurar. Skulle inte träna till Whitesnake. Jag gillar Whitesnake, men det är inga favoriter.
King Grub
2015-01-18, 22:38
Min favoritskiva just nu är nog Into the Enchanted Forest med Timeless Miracle.
http://www.youtube.com/watch?v=g3rGiguSZYw&list=RDg3rGiguSZYw#t=0
2014 års bästa skiva var Beyond med Freedom Call.
Det är typen av metal jag gillar bäst: extremt melodiös, "glad", metal med klart urskiljbara röster, inget growl.
Första favoriterna var Kiss, med Love Gun och Destroyer i synnerhet. Kiss kanske inte räknas som hårdrock längre, iofs.
Hade tur att växa upp med en mamma som gillade samma musik så jag kunde spela vad jag ville utan klagomål. :D När ens 84-åringa mamma vill att Motörheads Born to Raise Hell skulle spelas på hennes begravning är det :hbang:
svenbanan
2015-01-18, 22:41
Jag tränar till skräpmusiken på gymmet. ;) Tycker inte om att träna med hörlurar. Skulle inte träna till Whitesnake. Jag gillar Whitesnake, men det är inga favoriter.
Here I go again on my own.
Going down the only road I've ever known.
Like a drifter I was born to walk alone.
Nice!!! :D
svenbanan
2015-01-18, 22:42
Hade tur att växa upp med en mamma som gillade samma musik så jag kunde spela vad jag ville utan klagomål. :D När ens 84-åringa mamma vill att Motörheads Born to Raise Hell skulle spelas på hennes begravning är det :hbang:
Fan vad grymt!
King Grub
2015-01-18, 22:52
Jag kollade igenom min musikhårddisk, och det här var dom kompletta hårdrocksdiskografierna där fanns:
AC/DC, Accept, Aerosmith, Alestorm, Angra, Arachnes, Astralion, At Vance, Avantasia, Axe, Axenstar, Axxis, Battlerage, Battleroad, Black Sabbath, Black Hawk, Blazon Stone, Blind Guardian, Bloodbound, Bon Jovi, Britny Fox, Bulletboys, Alice Cooper, Celesty, Cinderalla, Crimson Glory, Crystal Nation, Danger Danger, Dark Dawn, Dark Moor, Dawnrider, Deep Purple, Def Leppard, Demons and Wizards, Desperado, Dio, Dionysus, Disturbed, Dragonforce, Dragonland, Dream Evil, Dreamtale, Dungeon, Edguy, Elvenking, Enforcer, Europe, Evertale, Excalion, Ace Frehley, Fairyland, Falconer, Faster Pussycat, Firewind, Freedom Call, Fullforce, Galnyerus, Gamma Ray, Giant X, Gloryhammer, Golden Ressurection, Grave Digger, Grim Reaper, Guns N Roses, Hamka, Hammerfall, Hardline, Heavenly, Helix, Helloween, Human Fortress, Iced Earth, Icon, Insania, Iron Fire, Iron Maiden, Iron Savior, Ironsword, Judas Priest, Kamelot, Keldian, Kingdom Come, Kiss, Kix, Krokus, Krypteria, Led Zeppelin, Lizzy Borden, Lonewolf, Lost Horizon, Loudness, Magic Kingdom, Majesty, Manila ROod, Manowar, Megadeth, Metalium, Metallica, Motörhead, Mr Big, Mötley Crüe, Nevermore, Nightmare, Nightwish, Nocturnal Rites, Vince Neil, Orphaned Land, Ozzy Osbourne, Axel Rudi Pell, Pagan's Mind, Paragon, Pathfinder, Pharaoh, Poison, Power Quest, Powerwolf, Pretty Boy Floyd, Pretty Maids, Primal Fear, Queensryche, Quiet Riot, David Lee Roth, Rainbow, Rammstein, Ratt, Reckless Love, Rhapsody, Rhapsody of Fire, Riot, Running Wild, Dee Snider, Savatage, Saxon, Scanner, Scorpions, Silent Force, Skid Row, Slaughter, Sonata Arctica, Steel Attack, Steelheart, Steelwing, Stormwarrior, Stratovarius, Symfonia, Sabaton, Joe Satriani, Thin Lizzy, Thunderstone, Tigertailz, Timeless Miracle, Toxic Taste, Trixter, Twilight Force, Twisted Sister, Unisonic, Van Halen, Victorious, Vixen, Winger, WASP, Warlock, Warrant, White Lion, Whitesnake, Wintersun, X Japan, X-Wild.
svenbanan
2015-01-18, 22:57
Du har ju missat UFO och Michael Schenker Group!!!
Är inte Mr Big lite malplacerade? ;)
EDIT: Dessutom har du ju missat Yngwie...
King Grub
2015-01-18, 23:09
Mr Big räknar jag som hårdrock, eller i alla fall hård rock. Poppig hair metal. Jag är uppvuxen med den allra mest pastellfärgade och permanentade glam-hårdrocken.
afJ8q-OQEwY
Dom andra tre gillar jag inte.
svenbanan
2015-01-19, 00:17
Mr Big räknar jag som hårdrock, eller i alla fall hård rock. Poppig hair metal. Jag är uppvuxen med den allra mest pastellfärgade och permanentade glam-hårdrocken.
afJ8q-OQEwY
Dom andra tre gillar jag inte.
Jag har bara hört nån radiohit som Mr Big hade då det begav sig. Den var i alla fall ooootroligt smörig. :)
z-uFp0m2xNs
zuqTpXWnLOU
bHX9x1fE_Aw
Maverick
2015-01-19, 07:38
Jag kollade igenom min musikhårddisk, och det här var dom kompletta hårdrocksdiskografierna där fanns:
AC/DC, Accept, Aerosmith, Alestorm, Angra, Arachnes, Astralion, At Vance, Avantasia, Axe, Axenstar, Axxis, Battlerage, Battleroad, Black Sabbath, Black Hawk, Blazon Stone, Blind Guardian, Bloodbound, Bon Jovi, Britny Fox, Bulletboys, Alice Cooper, Celesty, Cinderalla, Crimson Glory, Crystal Nation, Danger Danger, Dark Dawn, Dark Moor, Dawnrider, Deep Purple, Def Leppard, Demons and Wizards, Desperado, Dio, Dionysus, Disturbed, Dragonforce, Dragonland, Dream Evil, Dreamtale, Dungeon, Edguy, Elvenking, Enforcer, Europe, Evertale, Excalion, Ace Frehley, Fairyland, Falconer, Faster Pussycat, Firewind, Freedom Call, Fullforce, Galnyerus, Gamma Ray, Giant X, Gloryhammer, Golden Ressurection, Grave Digger, Grim Reaper, Guns N Roses, Hamka, Hammerfall, Hardline, Heavenly, Helix, Helloween, Human Fortress, Iced Earth, Icon, Insania, Iron Fire, Iron Maiden, Iron Savior, Ironsword, Judas Priest, Kamelot, Keldian, Kingdom Come, Kiss, Kix, Krokus, Krypteria, Led Zeppelin, Lizzy Borden, Lonewolf, Lost Horizon, Loudness, Magic Kingdom, Majesty, Manila ROod, Manowar, Megadeth, Metalium, Metallica, Motörhead, Mr Big, Mötley Crüe, Nevermore, Nightmare, Nightwish, Nocturnal Rites, Vince Neil, Orphaned Land, Ozzy Osbourne, Axel Rudi Pell, Pagan's Mind, Paragon, Pathfinder, Pharaoh, Poison, Power Quest, Powerwolf, Pretty Boy Floyd, Pretty Maids, Primal Fear, Queensryche, Quiet Riot, David Lee Roth, Rainbow, Rammstein, Ratt, Reckless Love, Rhapsody, Rhapsody of Fire, Riot, Running Wild, Dee Snider, Savatage, Saxon, Scanner, Scorpions, Silent Force, Skid Row, Slaughter, Sonata Arctica, Steel Attack, Steelheart, Steelwing, Stormwarrior, Stratovarius, Symfonia, Sabaton, Joe Satriani, Thin Lizzy, Thunderstone, Tigertailz, Timeless Miracle, Toxic Taste, Trixter, Twilight Force, Twisted Sister, Unisonic, Van Halen, Victorious, Vixen, Winger, WASP, Warlock, Warrant, White Lion, Whitesnake, Wintersun, X Japan, X-Wild.
Mycket bra, Pantera tror jag dock saknades ;)
lBKcil9PzN4
Ska ses live fredag ^^
ZKDvJTxZDbA
förlåt, men jag håller med mike patton. jag gillar band där man märker en
koppling till det förflutna (typ som att metallica's Kill em All låter som Black Sabbath).
men i allt för många fall låter det för mycket som vad inspirerat dom. och i för många fall är det inte ens bara soundet som rent av lyfts från en helt annan tid då de det soundet hade en relevans, utan även den estetiken.
då lyssnar jag nästan hellre på typ The Darkness.
edit: ignorera post. jag är bara bitter.
ska istället försöka rota fram något jag gillar.
X3W7ch0oLeA
Helloween: ett power metal-band jag inte har lyssnat på sedan 90-talet typ ^^
FjV8SHjHvHk
Myser med lite rock såhär på kvällskvisten.
Detta är ju en låt som alla har hört vare sig man känner till artisten eller inte (George Thorogood - Bad To The Bone):
X9FyQNx8oyU
Samt denna klassiska hymn till Rock and Roll (Kiss - God Gave Rock and Roll To You): SVFU4qc7nhs
Får man tipsa om lite nytt också? Sir Russel Allen, Symphony X, Adrenaline Mob´s nya projekt Level 10.
"All-Star lineup of members of Primal Fear, Sinner, Symphony X, Masterplan and more put their talents together."
5pZfEOmBuDQ
Får man tipsa om lite nytt också? Sir Russel Allen, Symphony X, Adrenaline Mob´s nya projekt Level 10.
"All-Star lineup of members of Primal Fear, Sinner, Symphony X, Masterplan and more put their talents together."
Definitivt. Ös på bara! :hbang:
Tips på musik som är riktigt dynamisk?
Mycket rock/hårdrock låter bara skränigt med en tjock ljudmatta som bara är jobbig att lyssna på. Därför efterlyser jag mer dynamik, tungt och distat eller soft och akustiskt spelar ingen roll.
Exempel på dynamik är:
Alice in Chains Unplugged
Tool
Opeths mer jazziga låtar
Rammstein
Mycket rock/hårdrock låter bara skränigt med en tjock ljudmatta som bara är jobbig att lyssna på. Därför efterlyser jag mer dynamik, tungt och distat eller soft och akustiskt spelar ingen roll.
Exempel på dynamik är:
Tool
Opeths mer jazziga låtar
Rammstein
Rammstein?
Men dynamisk musik, pröva denna tråd? http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3848212#post3848212
Arf Pingvin
2015-01-20, 19:59
Hmm. Då kan du komma över till våra metaltrådar med lite nyare grejer, Ne Obliviscaris, Haken, Leprous, the Ocean och sånt.
Bmwtwinturbo
2015-01-20, 21:23
Slayer är den optimala träningsmusiken. Inte bästa att lyssna på i övrigt men Lombardos trumspel skapar rätt träningskänsla. Mer lättlyssnat och trevligt: Stratovarius Primal Fear. Kul att scorpions nämns är precis som Kiss kända för några få låtar när det finns så många andra bra.
Lugnare rocklåtar får lov att postas här också, även om jag själv primärt letar efter träningsmusik :)
Det kanske bara är jag som är allmänt rockobildad trots att jag lyssnat på dylik musik genom livet, men det känns som att för varje rocklåt jag har hört eller lyssnat aktivt på så verkar det finnas 4-5 till som jag aldrig hört, eller bara hört på radio nån enstaka gång på 80-90-talet, som ändå är "klassiker" och är riktigt bra.
Anyway, bidrar med en jämn ström av rocklåtar i tråden:
Tar en lugn låt (rockballad eller dylikt): Pearl Jam - Black
cs-XZ_dN4Hc
Lite livligare. AC/DC - For Those About to Rock (We Salute You). Så härligt många AC/DC-låtar som har helt klockrena riffs, typ som Black Sabbath.
fKhTk0IynHM
Både livlig och mysig på samma gång: Guns N' Roses - Live and Let Die
8JjVPiDLdH4
Texas Hippie Coalition är ju förresten givet om man gillar lite nyare. Rejäl sångare på flera vis och en härligt ostig stämning. Funkar perfa på gymmet alla dagar.
Här kommer en låt från varje platta:
pd9IZlQAh58
zjCtHgNEcV0
0eOpjMjjdV4
-BHZevc0VgY
Exempel på dynamik är:
Tool
Opeths mer jazziga låtar
Rammstein
Opeth är ju givna, In Mourning kan jag rekommendera, och kanske Soen, Martin Lopez "nya" band....
killenigrillen
2015-01-21, 06:22
Texas Hippie Coalition är ju förresten givet om man gillar lite nyare. Rejäl sångare på flera vis och en härligt ostig stämning. Funkar perfa på gymmet alla dagar.
Här kommer en låt från varje platta:
Haha, är det satir eller är dom 100% seriösa?
King Grub
2015-01-21, 08:59
yLgporKLnpA
AeternusRex
2015-01-21, 09:03
Five finger death punch, sabaton, in flames, scar symmetry, soilwork, gardenian brukar gå i mina lurar och en jävla madonna låt som spelar nog så ofta trots att filen är "korrupt" och inte går att radera.
yLgporKLnpA
Bandet som ledde in mig på hårdrocken på 80-talet, så vackert :)
Haha, är det satir eller är dom 100% seriösa?
Dom är "seriösa" vad gäller musiken iaf. Gillar man Black Label Society gillar man Texas Hippie Coalition ;)
Jag förstår inte frågan.
MANSROCK.
Lite fler rocklåtar låtar så här på kvällskvisten:
Börjar mer lite "hårdare" musik (dvs utifrån mina nuvarande kriterier om klassisk, trallvänlig rock/hårdrock, exkluderandes alltför skränig/skrikig metal. ).
Overkill - Overkill (fr 1984).
3-b89zcruko
Sedan fortsätter vi med en lite mindre hård låt, med riktigt skönt gitarrspel, speciellt introt:
AC/DC - For those who are about to rock (we salute you) (fr 1981),
TB_QmSWVY7o
... och avslutar med en något mer avslappnande och skön låt:
Nirvana - Come as you are (fr 1991).
YqN0ZOEO9oI
Psychostick som blev lite kända för låten BEER, väldigt roliga och bra låtar:
k3tcQI5EEiA
Annat bra:
mIdiI-z5sok
6txX5-KI0aU
Fredag. Dags att omfamna helgen genom att hylla all vad rock n roll heter. Vi börjar lite livligare och slutar med något mer avslappnat.
Öppningshymnen:
AC/DC - It's A Long Way To The Top (If you wanna rock n roll)
uyJYTIAb7vc
Följt av en ballad med en livlig och uppfriskande refräng:
Aerosmith - Janie's Got A Gun.
iMf4BzfH458
Sedan lugnar vi ned oss lite och insuper den lite raspiga/hesa rösten av den avlidne sångaren som alla känner till:
Nirvana - Come as you are
YqN0ZOEO9oI
Ett par snäpp lägre puls ändå:
Megadeth - A Tout Le Monde .
aU-dKoFZT0A
Till sist kan man vagga sig till sömns med en rockballad som innehåller lika mycket piano som gitarr.
Ozzy - Dreamer.
3ow_tIIhleo
För övrigt behöver inte varje post här ha massa låtlänkar, utan ni är välkomna att titta in bara för att säga att ni tycker att rock äger, eller diskutera trivia el. dylikt kring diverse excentriska rockartister. Man får även lov att posta sina egna alster om man råkar vara en kolozzeumsurfande rockartist.
svenbanan
2015-01-24, 02:29
Jag minns inte om jag nämnde det häromdagen. Men "Blue Öyster Cult" för tusan!!!
Jag minns inte om jag nämnde det häromdagen. Men "Blue Öyster Cult" för tusan!!!
De nämndes nog tidigare i tråden men tål definitivt att nämnas igen. Har själv inte stor kännedom om detta band, men det blev genast att jag lade till "'Cities on Flame With Rock and Roll" till spelllistan. Har du några fler specifika låttips från detta band?
0OBs6S1lW_Q
Om man gillar hårdrock SKA man lyssna på Jorn Lande & Trond Holter – Dracula swing of death, suverän platta med en av mina absoluta rockröster Jorn Lande.
http://artrock.se/wordpress/wp-content/uploads/2015/01/DRACULA-Digipack-artwork.jpg
V9Gme_E8ZWk
Bra ös i den låten Tricce :hbang:
Vad får man om man korsar en holländare med en svensk?
...
http://sverigesradio.se/sida/images/1602/3165836_1200_675.gif?preset=article
En trevlig trubadur (frid över hans minne). Men nu handlade tråden förvisso om rock, så vi försöker igen.
Vad får man om man korsar en holländare med en amerikanare?
...
*drumroll*
En rocklegendar.
http://www.celebrityrockstarguitars.com/rock/vanhalen_files/Eddie-Van-Halen.jpg
Hot for Teacher
UXQYcNSNIb8
Running With The Devil
CXFvFSjwlno
Unchained
xx86CxKYtg0
Ain't Talkin' Bout Love
Y-IUB62zDlA
Eruption, live 1986. Legendariskt gitarriff.
L9r-NxuYszg
Jag sorterade igenom en hög med backuper till datorn etc och hittade Drain Sth - Freaks Of Nature. Fortfarande bra.
Jag sorterade igenom en hög med backuper till datorn etc och hittade Drain Sth - Freaks Of Nature. Fortfarande bra.
Bra där! Jag har också några Drain Sth låtar liggandes i gamla mappar. In med fler kvinnliga rockmusiker i tråden! ^^
Jag bidrar (kvinnlig sångerska):
Jefferson Airplane - White Rabbit
XR8LFNUr3vw
Bra skit om man gillar melodiskt (nu är ju jag oftast inte så mjuk å mjäkig men det finns ju bra saker också ;) ).
"Revolution Saints is an American supergroup formed by Jack Blades of Night Ranger, Damn Yankees and Shaw Blades; Deen Castronovo of Journey, Ozzy Osbourne, Bad English and Hardline; and Doug Aldrich of Whitesnake, Dio and Burning Rain."
KeZKAVUyKQc
King Grub
2015-01-24, 17:20
Mina två favoritlåtar från 2014.
fSb_EIcOEms
oK7enRrdCmY
Mina två favoritlåtar från 2014.
fSb_EIcOEms
oK7enRrdCmY
Hade totalt missat att Freedom Call släppt nytt 2014... Så nu har den gått på repeat på jobbet förra veckan :D
King Grub
2015-01-24, 18:06
Beyond är nog deras bästa skiva sedan Eternity. Beroendeframkallande happy power metal.
Trevligt med glad metal! Tråden går i rätt riktning!
Här kommer Tenacious D - Tribute (The Greatest Song In The World). Lyssnar inte direkt på dem mycket men gillar både låten plus att videon är helskön. :devil:
2Jvgbe9Kx0U
svenbanan
2015-01-24, 19:44
De nämndes nog tidigare i tråden men tål definitivt att nämnas igen. Har själv inte stor kännedom om detta band, men det blev genast att jag lade till "'Cities on Flame With Rock and Roll" till spelllistan. Har du några fler specifika låttips från detta band?
Några av de låtar som jag kommer på på rak arm:
Burnin' for you
Godzilla
The red and the black
Don't fear the reaper
Hot rails to hell
Black blade
Veterans of the psychic wars
Joan Crawford
Några av de låtar som jag kommer på på rak arm:
Burnin' for you
Godzilla
The red and the black
Don't fear the reaper
Hot rails to hell
Black blade
Veterans of the psychic wars
Joan Crawford
Tackar! Nu blir det lyssna av!
Lustigt vad det finns låtar som jag har hört någonstans i det förgångna men aldrig haft på någon egen spelllista eller dylikt, således aldrig haft tillfälle att verkligen njuta och insupa hela den atmosfär som låtarna skapar.
Här kommer två sådana låtar som är så bra som låtar öht kan bli, och mer därtill:
Led Zeppelin - Kashmir. En psykedelisk tripp som man får gåshud av att lyssna på.
nQH3LtNePgI
Ozzy Osburne - Crazy Train. Jag måste ha varit galen som aldrig satt upp denna låt på en hårdrocksspellista förut. För mycket fokus enbart på Black Sabbath istället för hans egna skapelser.
otdHbA4GlSI
God fortsatt söndag!
Rock on! :hbang: :hbang: :hbang:
svenbanan
2015-01-25, 09:21
Om du missat crazy train så kanske du även missat Mr Crowley? De två är nog mina favoritlåtar med Ozzy. Man måste ju älska Randy Rhoads gitarrspel!!!
Om du missat crazy train så kanske du även missat Mr Crowley? De två är nog mina favoritlåtar med Ozzy. Man måste ju älska Randy Rhoads gitarrspel!!!
Hörde den häromdagen när jag kollade runt på diverse top10-listor med bl.a. Ozzy. Onekligen bra skit ^^
Nu går vi tillbaka till 1968 när Black Sabbath skapades, men tittar istället på ett japanskt band med liknande typ av influenser (som bl.a. gjorde många covers på andras låtar bl.a. Hendrix, Jefferson Airplane m.m.). Olika låtar med blandning av heavy metal, psykedelisk och progressiv rock.
En låt som iaf jag får en del Sabbath-vibbar av och den jag gillar mest av deras låtar.
Flower Travellin' Band - Kirikyogen.
FH51Lia_9_E
En liten mer progressiv och tyngre låt (dock inte tung som i deprimerande). Även rentav en del munspel i låten.
"Time Machine"
G_43rz0Yr04
Wow, jag trodde inte det fanns någon som kunde gilla 'Crazy Train'.
Vafalls, den är ju helt klockren! Med tanke på hur ofta den verkar förekomma i diverse top 10 listor med Ozzys musik så antar jag att det är ganska många som har hoppat på det 25 år gamla galna tåget :hbang:
Upp med lite musikförslag på rock och hårdrock nu herr Yes!
Här kommer en gammal låt som säkert många har hört (fr 1989):
Alice Cooper - Poison
QwlfMDBHN_M
Det är liksom det jag inte begriper, hur Ozzys egna produktioner kunnat bli så populära. Jag vill hävda att det är bland den absolut sämsta dynga som gjorts, rentav mycket sämre än Justin Bieber och AC/DC. Och det säger jag inte bara för att det är kul att svära i kyrkan, jag tycker så på fullaste allvar.
Men, låtom oss posta mer musik... Här är bästa rocksoundet som någonsin producerats. Punkt. Slut. Frågor på det?
16h6vLy6n4A
Det är liksom det jag inte begriper, hur Ozzys egna produktioner kunnat bli så populära. Jag vill hävda att det är bland den absolut sämsta dynga som gjorts, rentav mycket sämre än Justin Bieber och AC/DC. Och det säger jag inte bara för att det är kul att svära i kyrkan, jag tycker så på fullaste allvar.
Men, låtom oss posta mer musik... Här är bästa rocksoundet som någonsin producerats. Punkt. Slut. Frågor på det?
Bra bidrag där. Den låten har jag inte hört på ett bra tag. Tveklöst en klassiker. Har du fler rekommendationer med just Cream? Har de gjort lite ösigare låtar också?
I övrigt: Ozzys röst är ju minst sagt speciell. För mig är den uppfriskande skarp och galen och kombinerat med bra gitarrspel som i Crazy Train eller Sabbaths låtar så blir det bra skit. Men du kanske gillar Sabbath men inte Ozzys egna låtar?
Hur som helst, postar en Black Sabbath låt bara för det.
Denna låt hörde jag för första gången på något LAN på 90-talet.
Black Sabbath - Paranoid.
QQBttKoetqo
eSRZz13YiqI
black sabbath kan ta sig :hbang:
HEAVY som det kallades på den tiden är en stor genre med många bra artister, sabbath är toppen av isberget. så leta efter det om ni vill ha liknande. och ja HEAVY, inte heavy metal.
Trevligt med lite mer obskyra band Slempi. Den var lite tyngre än de jag själv postat hittills. Variation livar upp tråden! Keep it up!
Har man lyssnat på lite tyngre kan man behöva lite lättare låtar också, likt att man behöver lite svalkande dryck efter att ha ätit någonting kryddstarkt.
Lugnande, (mestadels) instrumentell psykedelisk rock:
Jimi Hendrix - Third Stone from the Sun.
I5AqGepeoCo
svenbanan
2015-01-25, 19:15
Jag gillar Randy!!! :D
Trevligt med lite mer obskyra band Slempi. Den var lite tyngre än de jag själv postat hittills. Variation livar upp tråden! Keep it up!
Har man lyssnat på lite tyngre kan man behöva lite lättare låtar också, likt att man behöver lite svalkande dryck efter att ha ätit någonting kryddstarkt.
Lugnande, (mestadels) instrumentell psykedelisk rock:
Jimi Hendrix - Third Stone from the Sun.
I5AqGepeoCo
fQMIYUHLES0
en personlig favorit av mer lättsam rock
Någon som satt tänderna i Blind Guardians nya platta? Har bara kört igenom den 2ggr men jag har inte fått någon WOW!-känsla.. Visst är den bra som fan, men inte alls på samma nivå som deras tidigare album. Någon annan som delar mina åsikter?
Btw.. Dom kommer till Örebro på Metallsvenskan i vår! Fyfan vilket jävla ös det kommer bli :D
Sen har jag plöjt Raised Fist('s?) nya platta jag vet inte hur många gånger och den är så förbannat bra! Där gjorde dom verkligen ett lyft!
An Iron Soul
2015-01-31, 19:03
watch?v=WGRrOEbY3pI
watch?v=TLV4_xaYynY
watch?v=h0ffIJ7ZO4U
watch?v=MCpI645baoU
watch?v=CYiCjMOipn0
Någon som satt tänderna i Blind Guardians nya platta? Har bara kört igenom den 2ggr men jag har inte fått någon WOW!-känsla.. Visst är den bra som fan, men inte alls på samma nivå som deras tidigare album. Någon annan som delar mina åsikter?
Btw.. Dom kommer till Örebro på Metallsvenskan i vår! Fyfan vilket jävla ös det kommer bli :D
Första gången jag hörde den så tänkte jag, va fan e detta?! Men efter lyssnat på den 5ggr så kan jag inte sluta lyssna. Nog deras bästa sedan nighfall!
Första gången jag hörde den så tänkte jag, va fan e detta?! Men efter lyssnat på den 5ggr så kan jag inte sluta lyssna. Nog deras bästa sedan nighfall!
Ja den växer för varje spelning :) Min absoluta favorit är nog Nightfall at the opera.. Men svårt att välja för alla deras skivor är mästerverk!
Bmwtwinturbo
2015-01-31, 21:48
Blind Guardian är ju ganska komplext så brukar ta ett par vändor innan man "fattar" musiken. Overdubbing etc.
Här kommer en fin bit som en vän tipsade om för ett tag sen! Borde passa in i den här tråden.
https://www.youtube.com/watch?v=vjLDzPJgCKU
Stabila låtar senaste sidan ^^
Slänger upp en till AC/DC-låt. "Whole lotta rosie".
Q8fZeaUHsjw
Ny upptäckt från min sida, men tydligen ett väldigt gammalt band, från Danmark.
Denna låt verkar vara mer badass än någon av deras övriga, sjukt jäkla bra!
Glad över mitt fynd, inte ofta man hittar "ny" musik som är bra :hbang:
wtlV87cG084
Jag läste precis Nikki Sixx Heroin diaries och är sugen på lite mer dekadens, har ni några rekommendationer?
First time poster i denna tråden men ville bara säga att jag precis satt tänderna i ett (för mig) okänt band.
Unleash the Archers (bandet i fråga) låter lite som en blandning av Dragonforce och Sabaton, i min mening. De har en kvinnlig sångerska men jäklar vad mörkt hon sjunger! Ville bara tipsa :)
awesomooo
2015-07-16, 11:32
För er som gillar stoner rock/metal så är Horsehunter magiska.
Grub kanske gillar det bästa 80-tals bandet av dem alla? :hbang:
Helt unikt sound, aldrig hittat några med deras stil, och bara de första två plattorna som verkligen låter SÅ HÄR:
fV9dXQf99ZQ
Coolt namn, gött sound dåligt budskap, men jag ser potential.
d9_49agMOvY
Coolt namn, gött sound dåligt budskap, men jag ser potential.
d9_49agMOvY
Haha sett dom live en gång, på en liten festival i Märsta och dom röjde bra :hbang:
Skit också *gah!*
Upptäckte just ett one-hit-wonder.
Blev lite lyrisk ett tag, men när jag började lyssna igenom övriga mjäkigt tråkiga låtar så insåg jag att jag blivit grundlurad :smash:
B_8y-lmm08E
Låter lite som nyare (d.v.s. de bästa) plattorna av Pretty Maids.
Hade ju inte skadat att råka upptäcka ett till så bra band :/
eFIFRfSKMt0
KdVRGoBywPo
MWmNdZSqlqw
ZGDnQGmUkPM
(denna tar ca 1 min innan den kommer igång)
Gillar Down skarpt (och kanske 40% är genialiskt av Pantera, resten kan jag inte lyssna på öht)
Synd att han fuckade upp i början av året, nu är han pariah.
Egentligen ingen större fan av psych/stoner, men dessa två album är definitivt värda att dela med sig av:
RbKlR8AGYmQ
WNjyvtjAmUo
svenbanan
2016-10-17, 11:05
Snubblade över en gammal klassiker från åttiotalet (eller var det kanske nittiotalet) på youtube:
iBdxN2oy8xM
Raschmus
2016-10-17, 12:42
Jag gillar hårdrock men kan nästan ingen hård öht. Lyssnar nästan bara på In Flames och Metallica. Skall därför lyssna igenom tråden snart! Stora förhoppningar..
Däremot kan jag tipsa om Everlasting med Mental Issues. För stunden den bästa låten att knäböja till om du frågar mig.
Starke75an
2016-10-17, 18:40
Snubblade över en gammal klassiker från åttiotalet (eller var det kanske nittiotalet) på youtube:
iBdxN2oy8xM
Denna skiva är ett mästerverk. I klass med Hysteria och Master of Puppets.
svenbanan
2016-10-17, 19:06
Denna skiva är ett mästerverk. I klass med Hysteria och Master of Puppets.
Hysteria? Är det Def Leppard du pratar om? Den kommer väl inte i närheten av Metallicas tidiga skivor (och för all del även OP Mindcrime)? Som jag minns den skivan så var det väl rätt trallvänlig hår-rock, men jag kanske missminner mig. Det var ju ett tag sedan...
Hysteria? Är det Def Leppard du pratar om? Den kommer väl inte i närheten av Metallicas tidiga skivor (och för all del även OP Mindcrime)? Som jag minns den skivan så var det väl rätt trallvänlig hår-rock, men jag kanske missminner mig. Det var ju ett tag sedan...
det är ju ett episkt conceptalbum, det får icke förringas!
svenbanan
2016-10-17, 19:34
det är ju ett episkt conceptalbum, det får icke förringas!
Hmmm.
Jag anar nån form av ironi eller nåt här...
Lipservice
2016-10-17, 21:17
Savatage och Gamma Ray är 2 favoritband sen barnsben. Gillar det komiskt-melodiösa uttrycket båda banden gör.
Kan även tilläga att Avatar är ett nytt "episkt" band jag fattat tycke för, men vet inte om det platsar här dock.
watch?v=Ubmft9_LeE8
Udda jämförelse, en av Def Leppards smörigaste plattor mot snortunga Master of Puppets :D
Hysteria var bra dock, men Pyromania är ju bättre.
Och på gamla High 'N Dry har vi en av tidernas skönaste instrumentallåtar! :cool:
Svårare än såhär behöver det liksom inte vara.
Neuoqmqt1HE
Egentligen ingen större fan av psych/stoner, men dessa två album är definitivt värda att dela med sig av:
RbKlR8AGYmQ
Älskar Elder! Fantastiskt album.
För de som gillar lite mer musikaliskt 80-tal så kan jag föreslå Mama's Boys från Nordirland. Underbart energiskt fiolsolo på en låt minns inte vilken. Hade nästan glömt detta band när jag hörde dem nyligen. Deras typsnitt är förresten inget direkt härm av Iron Maiden utan användes åtminståne av David Bowie.
Angående Def Leppard så hittade jag nyss ett svenskt band (som funnits länge iofs) som typ spelar Def Leppard musik, väldigt inspirerat därifrån i alla fall. Märks även på en del låttitlar och textrader, vilket är lite kul :)
Många låtar som känns lite överdrivna och fåniga dock, men en del som är riktigt kanon!
SW7DzBZFpLk
Lig_dHIpt60
Coola gamla farbröder :cool: :thumbup:
Denna nya/kommande verkar lite mesigare än de senaste, men är nog helt ok ändå :)
EV6ebCgH-dI
...
Ibland känns som nästan som att det vore än bättre ide att grotta ner sig i 70-tals musik än att försöka hitta något på den här sidan av 2000-talet. Men ibland händer det:
...
Det spelades in en massa grejer på 60-70 talet och allt fick inte uppmärksamhet eller plats utan hittades längst bak i skivhögarna redan då, om de ens printades på vinyl. En del dyker upp på Youtube och blir större än de var för 50 år sedan. Men det är väl nästan ännu mer så nu, finns en massa band som spelar mer bara för att de gillar det och spelar live också, antar jag. Hisingslåten var ju underbar, bra video med flygande ufo cymbaler.
Graveyard verkar vara ett stort band ändå, missat dem.
svenbanan
2016-10-28, 18:00
Den tidiga uppsättningen av Fleetwood Mac. Med Peter Green och deras snortunga Green Manalishi
ZjOD8i-8uWY
Graveyard verkar vara ett stort band ändå, missat dem.
De har precis splittrat tyvärr. Hisingen blues är en favorit. De spelade i sthlm i september
Orange goblin kommer till Helsingfors i april hur tar man sig billigast dit? Jag är extra glad då de svarade mig på Facebook.
Starke75an
2016-10-28, 18:48
Dimmu Borgir har ett album som heter Abrahadabra. Svänger bra.
Den tidiga uppsättningen av Fleetwood Mac. Med Peter Green och deras snortunga Green Manalishi
ZjOD8i-8uWY
Jag skulle nästan vilja hävda att Oh well är första exemplet på rap.
svenbanan
2016-10-28, 19:43
Jag skulle nästan vilja hävda att Oh well är första exemplet på rap.
Jag vet inte om jag håller med om att det är rap. Men jävligt bra är den i alla fall...
wKjfjO2Y1H4
svenbanan
2016-10-28, 19:53
Peter Green är ju en levande legend, och bandet blev ju nåt helt annat när han slutade. Men det vette fan om det blev sämre...
gdd_fv0xrSo
Jag tycker absolut inte att det blev sämre. Fleetwood Mac har på något märkligt vis lyckats reinkarneras flera gånger utan att någonsin bli dåliga, om än väldigt annorlunda.
Peter Green är bara så jävla tragisk. Efter LSD-incidenten i München blev han aldrig den samma igen, och han hade så jävla stor potential. Han hade kunnat bli hur stor som helst - istället blev han ett aber i historien.
6vifevw6QVA
Någon som kan förklara hur jag fan har lyckats missa Watchtower fram till idag....
Da8y2qbDByM
ApexProcyon
2017-03-08, 16:07
0N5iGfSeFOw
Vad jag spelar minst en gång typ varje dag på trummorna, så jävla bra.
QgrIpPpOhMw
svenbanan
2017-03-08, 18:25
Jag tycker absolut inte att det blev sämre. Fleetwood Mac har på något märkligt vis lyckats reinkarneras flera gånger utan att någonsin bli dåliga, om än väldigt annorlunda.
Peter Green är bara så jävla tragisk. Efter LSD-incidenten i München blev han aldrig den samma igen, och han hade så jävla stor potential. Han hade kunnat bli hur stor som helst - istället blev han ett aber i historien.
6vifevw6QVA
Den här tråden har jag inte sett på ett tag.
Men blev tvungen att börja lyssna på lite Fleetwood Mac igen, nu när jag blev påmind. Jävligt trist med Green helt klart.
Här har vi en till Buckingham-klassiket som ger mig gåshud varje gång jag hör den. Omöjlig att stänga av innan låten är slut...
0GN2kpBoFs4
svenbanan
2017-03-08, 18:28
Vad jag spelar minst en gång typ varje dag på trummorna, så jävla bra.
QgrIpPpOhMw
Han är sjukt bra!
Starke75an
2017-03-08, 18:39
Just nu lyssnar jag på Korpiklaani.
Vet att jag för några år sedan fann ett band som var på G, som hette något i still med "El Gante/El Grande". Jag tror inte det namnen är rätt, men det påminde om dom Har för mig att bandet var svenskt, hade släppt någon video på youtube, och var så sakteliga på gång. Soundet var ganska rak och enkel rock med mycket gitarr (Typ Danko Jones)vill jag minnas. Någon som kan hjälpa mig att namnge bandet?!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
ApexProcyon
2017-03-15, 12:42
Alestorm vore fantastiska att se live bara för upplevelsen. Lite väl alkoholiserade på scenen, men det hör till, annars vore det inte Alestorm.
9zRcFEzqJOk
Delirium
2017-03-16, 14:38
Upptäckte nytt material i form av Hellinor.
Grym röst och multi-talang. Trevlig dessutom, satt o snackade med sångerskan för nån minut sen.
Riktigt bra och hand i hand med att jag lyssnar på In this moment och Arch Enemy
svenbanan
2017-03-18, 21:46
Snubblade över denna dödsmetall som jag helt missat, på youtube. Riktigt skönt. Det verkar som om de bara gjort denna enda skiva tyvärr. Det är Nicke Andersson (sångaren i Hellacopters) som trummar.
1gfZd3sDpDc
ApexProcyon
2017-03-18, 22:04
Edit:
Det kan vara så att jag associerade de icke ironiska fläktarna från Treats musikvideo med Dragonys ironiska fläktar och var tvungen att slänga med den också.
AcKdJ4T0dfA
UUcEZPI7RUE
Jag har länge varit ert stort Fan av Danko Jones, men nu har de fanimej slut på idéer. Nya skivan Wild cat (och till viss mån förra) är riktigt slätstrukna och låter som varenda låt de tidigare spelat. Synd. Fortfarande grymt liveband dock.
svenbanan
2017-03-28, 05:00
Säga vad man vill om youtube. Men det går att hitta guldklimpar...
0QM-gZFC3Yk
ApexProcyon
2017-04-02, 02:38
D1cdQ-QgAdo
Har de senaste åren till och från funderat lite halvfrustrerat över en gammal 80-tals video som jag glömt *gah!*
Var nåt nytt lovande superband nån polare hade hört talas om och upptäckt videon, som typ skulle va deras genombrott (troligen snarare one-hit-wonder :D).
Det jag tror mig minnas var att det var nån cool sångare i typ Slash-hat, som delvis spelade piano, och jag tror en stor gammaldags golvklocka var med i videon. Och det var typ lite rockig "hårdrock", lite åt Cinderellahållet kanske, inget jättehårt.
Men jag minns att man tyckte det var en skitbra låt, men sen glömdes de bort.
Lite nyfiken vilka det kan ha varit, och hur man skulle gilla låten idag :D
Jag minns ju att ungefär samtidigt så var Treats "Living in a world of promises" ascool, och man kunde inte fatta att några som var så coola kom från Sverige, så man hade ju inte alltid så bra smak på den tiden :laugh:
Nån med stenkoll på sent 80-tal tidigt 90-tal som vet vilken video/grupp jag tror mig minnas här?
Starke75an
2017-04-10, 19:16
Dessa kanske?
http://planetmosh.com/wp-content/uploads/2013/03/The+Quireboys+londonquireboys.jpg
Eller nä, du skrev att de var från Sverige?
svenbanan
2017-04-10, 19:24
Dessa kanske?
http://planetmosh.com/wp-content/uploads/2013/03/The+Quireboys+londonquireboys.jpg
Eller nä, du skrev att de var från Sverige?
det var väl Treat som han skrev om att de var från sverige...
Quireboys verkar troligt. Denna videon är det nog...
nNFRQ9Lblz4
Starke75an
2017-04-10, 19:27
det var väl Treat som han skrev om att de var från sverige...
Quireboys verkar troligt. Denna videon är det nog...
nNFRQ9Lblz4
Har faktisk den skivan.
Å andra sidan så har jag även skivor med Madonna och Morbid Angel också.
Ja men visst är det den!
Fan vad grymma ni är! :cool: :hbang:
Rätt ok låt faktiskt, får kolla upp vad det blev av dem, om de har fler bra låtar :)
Tack tack! *hug*
svenbanan
2017-04-10, 19:40
Ja men visst är det den!
Fan vad grymma ni är! :cool: :hbang:
Rätt ok låt faktiskt, får kolla upp vad det blev av dem, om de har fler bra låtar :)
Tack tack! *hug*
All cred till 75:an, jag skulle aldrig ha kommit på Quireboys om inte han slängt upp bilden.
svenbanan
2017-04-10, 19:41
Har faktisk den skivan.
Å andra sidan så har jag även skivor med Madonna och Morbid Angel också.
Det dök upp lite LA Guns och Faster Pussycat på youtube när jag kollade på Quireboys. Det var trevligt. År och dag sedan jag lyssnade på nåt från dem...
Men fan vad värdelösa de verkar vara, förutom just den låten :D
Lyssnat på några av de övriga singlarna och det är ju verkligen mjäkigt fåniga låtar, typ Poison fast värre.
Så nä, blir inget mer lyssnande där inte :D
Men nu vet jag i alla fall vilka det var, och varför det aldrig blev nåt mer lyssnande på dem annat än just den singeln (som ju faktiskt är bra) :D
Det dök upp lite LA Guns och Faster Pussycat på youtube när jag kollade på Quireboys. Det var trevligt. År och dag sedan jag lyssnade på nåt från dem...
Var tvungen lyssna lite, gillade inte dem heller :D
Nä jag tror jag redan upptäckt alla 80-talsband jag gillar, senaste fyndet för nåt år sedan var Pretty Maids som jag inte fattar hur jag kunde missa back then :em:
Starke75an
2017-04-10, 19:57
Ett av mina favoriter från förr.
https://m.youtube.com/watch?v=a3_ZNuc1ptE
svenbanan
2017-04-10, 19:59
Var tvungen lyssna lite, gillade inte dem heller :D
Nä jag tror jag redan upptäckt alla 80-talsband jag gillar, senaste fyndet för nåt år sedan var Pretty Maids som jag inte fattar hur jag kunde missa back then :em:
Egentligen inte riktigt min tekopp heller. Men de var inte enbart talanglösa posers (som så många av glam/hårbanden).
svenbanan
2017-04-10, 20:05
Ska vi snacka glam, så får vi inte glöma kungarna. Det här är bara så bra!!!
B0BnZuYHkbE
Här har vi mer min 80-talsmusik, mer ren hårdrock typ.
Så grym låt, och cool video!
Men vilken jäkla frilla Jeff hade där, som en gammal kärring :D
Och världens klockrenaste hockeyfrilla på trummisen :D
Those were the days :cool:
avAvkdYa3qM
svenbanan
2017-04-10, 20:14
Tesla var väl ett typiskt glamrockband de också.
Hårdrock är väl mer åt Led Zeppelin och AC/DC hållet skulle jag säga.
Deep Purple och Rainbow fanns även under -80 talet.
Starke75an
2017-04-10, 21:02
Perkele, hur får man till en bild?
Åh vilken video, haha, men låten är ju grymt bra! :hbang:
kgAyiQgBL88
svenbanan
2017-04-21, 18:48
JOF0i4I8EcA
Det kan aldrig bli för mycket DIO!
Det är ju jävligt bra lineup för gröna lund nu i sommar. Slayer, entombed, megadeath, Alice Cooper, the hives, rival sons, Rob zombie, korn, monster magnet, och alla dessa band för totalt 240 kr. Tillsammans!
Maverick
2017-04-21, 20:06
Det är ju jävligt bra lineup för gröna lund nu i sommar. Slayer, entombed, megadeath, Alice Cooper, the hives, rival sons, Rob zombie, korn, monster magnet, och alla dessa band för totalt 240 kr. Tillsammans!
Lär inte missas!
Lär inte missas!
Fasen, det var entombed AD, inte entombed. Verkar inte vara ssocierade med dem. Jag får lyssna på dem.
svenbanan
2017-04-21, 23:06
Alice Cooper, såg honom på Hovet 1988 (eller -89). Jävligt bra var han!
Hittade en sviskön cover av Dee Snider på en av hans bästa låtar...
MEcXNkYgPBQ
Lite mer Coopernörderi...
fSSzj01qdWo
De hade ett jävla skönt sound på de tidiga skivorna alltså...
_-yXK0CiDrg
Starke75an
2017-04-22, 07:32
Letar nån bra hårdrocks spelning vecka 30 eller 31 i Sverige, Norge eller Danmark.
Brukar åka på nått på semester, men inte hittat nått än. Vi är 4st så lite svårt med att passa alla.
Vi har sett Manowar, Sabaton, Iron Maiden, Volbeat, Black Sabbat, Accept och några liknande band som gillas av alla. Så de typen av musik gäller.
Kom gjärna med förslag och länkar.
Starke75an
2017-04-22, 08:31
Letar nån bra hårdrocks spelning vecka 30 eller 31 i Sverige, Norge eller Danmark.
Brukar åka på nått på semester, men inte hittat nått än. Vi är 4st så lite svårt med att passa alla.
Vi har sett Manowar, Sabaton, Iron Maiden, Volbeat, Black Sabbat, Accept och några liknande band som gillas av alla. Så de typen av musik gäller.
Kom gjärna med förslag och länkar.
Eller nått annat som går att göra v30-31.
Hittade Doro i Slovenien den veckan, men tror inte alla vill se henne. Dock en av mina favoriter.
ApexProcyon
2017-04-22, 13:22
Ny musikvideo från Alestorm är släppt. Ganska "meh" i mina öron, låter som Alestorm brukar men lite tråkigare.
Min förhoppning är att resten av albumet också låter som Alestorm brukar men lite roligare än försmaken vi fått via musikvideon.
Varning för störig och malplacerad hardcoresång.
hJ_eVIZkjZE
Eller nått annat som går att göra v30-31.
Hittade Doro i Slovenien den veckan, men tror inte alla vill se henne. Dock en av mina favoriter.
Förvisso bara i Sverige, men du kanske hittar nåt:
http://gigguide.se/events/?genreId=23&dateFrom=2017-07-22&sort=dateEvent&s=1
ApexProcyon
2017-04-24, 21:06
RAGE är väldigt underskattade.
BkaoRoC0d34
VUcvXtz0w4Y
Alice Cooper, såg honom på Hovet 1988 (eller -89). Jävligt bra var han!
Undra om inte jag såg honom något år senare, men tror det var i Globen då.
Det var Hey Stoopid turnén i alla fall.
svenbanan
2017-04-25, 14:45
Undra om inte jag såg honom något år senare, men tror det var i Globen då.
Det var Hey Stoopid turnén i alla fall.
Jag minns inte ifall det var turnén efter Constrictor eller Raise your fist and yell då jag såg honom. Tror det var den senare, men osäker. Håret var helt fullt av teaterblod i alla fall, eftersom han skar halsen av nån tjej på scenen och jag stod typ så långt fram jag lyckades knö mig. :D
Jag minns inte ifall det var turnén efter Constrictor eller Raise your fist and yell då jag såg honom. Tror det var den senare, men osäker. Håret var helt fullt av teaterblod i alla fall, eftersom han skar halsen av nån tjej på scenen och jag stod typ så långt fram jag lyckades knö mig. :D
:cool:
http://www.sherv.net/cm/emoticons/fighting/guillotine-smiley-emoticon.gif
svenbanan
2017-04-25, 19:43
:cool:
http://www.sherv.net/cm/emoticons/fighting/guillotine-smiley-emoticon.gif
Hehe.
Vette fan om de körde giljotinen eller ifall de hängde honom. Jag tror nästan det var det sistnämnda. Men det var lääääänge sedan.
Om jag minns det rätt så skar Alice halsen av en av dansartjejerna och sprutade ner hela publiken med blod.
Dock var det en brutalt bra konsert. Jag måste ha varit typ sexton eller nåt, och var helt i extas. Constrictor och Raise your fist var hans bästa skivor sedan slutet på sjuttiotalet. Det han gjort senare tycker jag inte heller kommer upp i samma klass.
Det verkar som om nån filmade och lade upp på youtube. Det måste fan ha varit just denna konsert jag var på. Isstadion i Stockholm måste väl vara Johanneshov?:hbang:
oDlutuz6XQs
Usel kvalitet tyvärr. Men jag kunde inte låta bli att titta igenom nästan hela... :D
Vilken jävla låtlista:
0:00 Teenage Frankenstein
2:56 No More Mr. Nice Guy
6:00 Billion Dollar Babies
8:35 Is It My Body?
11:21I'm Eighteen
15:30 Go To Hell
19:37 Prince of Darkness
24:18 Chop Chop Chop
30:00 Gail
31:44 Roses on White Lace
36:28 Only Women Bleed
40:54 Devil's Food
42:40 The Black Widow
45:15 Dead Babies
49:36 Killer
55:10 School's Out
58:30 Drum Solo (1:00:14 Bass joins, 1:00:40 Guitar joins)
1:02:03 Lead Guitar Solo
1:06:50 He's Back (The Man Behind The Mask)
1:09:48 Freedom
1:13:37 Under My Wheels
Det ser ut som om han mördar den där tjejen mitt mellan Gail och Roses on white lace. Fast sen verkar han hacka upp lite bebisar med yxa under Dead babies också. Det kanske också stänkte lite... ;)
Men sen får han sitt straff vid 54:00 då publiken skanderar "Hang him! Hang him!".
Så det var ingen giljotin...
Vaga minnen av den där Alice Cooper konserten, gick inte själv men det var när vissa tidningar fortfarande sågade hårdrock. Ja hovet/Isstadion var väl samma sak? De flesta konserter gick där. Såg nog Status Quo där, som ansågs hårdrock då. Såg en massa konserter där, det var innan man byggde upp och snyggade till och polerade i Stockholm med Södra Station, Globen, T Centralen, Hammarbyhamnen osv osv osv. Ganska skitigt, betongigt och ruffigt faktiskt där omkring och lite överallt.
Passar ju bra ihop med Roses on White Lace :cool::hbang:
Det måste va en av de coolaste låtarna från 80-talet, den är liksom för modern för sin tid i soundet, sjukt häftig låt!
Old Nick
2017-04-25, 21:27
Constrictor och Raise your fist var hans bästa skivor sedan slutet på sjuttiotalet. Det han gjort senare tycker jag inte heller kommer upp i samma klass.
"Raise Your Fist" är fullständigt underbar. Minns när jag hittade den på en skivmarknad och glad i hågen sprang hem för att lyssna på den. Och sedan bara satt och spelade den på repeat hela dagen. Sen bandade jag den och lyssnade en hel sommar på den i bilstereon. Det är fortfarande oftast den jag drar fram när jag vill lyssna på Alice. Den eller "The Last Temptation", som också är en pärla.
Men Constrictor tycker jag är skitdålig. "Man Behind the Mask" är en klassiker, men i övrigt är det inte en enda bra låt på den.
Men Constrictor tycker jag är skitdålig. "Man Behind the Mask" är en klassiker, men i övrigt är det inte en enda bra låt på den.
Teenage Frankenstein är ju grym :hbang:
Att den och He's Back är med i en av de mest nostalgiska 80-tals slasherfilmerna gör dem inte sämre :cool:
Tror en tredje okänd och usel låt är med också förresten :D
svenbanan
2017-04-25, 22:50
"Raise Your Fist" är fullständigt underbar. Minns när jag hittade den på en skivmarknad och glad i hågen sprang hem för att lyssna på den. Och sedan bara satt och spelade den på repeat hela dagen. Sen bandade jag den och lyssnade en hel sommar på den i bilstereon. Det är fortfarande oftast den jag drar fram när jag vill lyssna på Alice. Den eller "The Last Temptation", som också är en pärla.
Constrictor är inte lika bra som Raise your fist. Men det var då den kom som jag fick upp ögonen för Alice, så jag kanske är partisk. Tror det var 86 eller 87. Han hade ju varit nersupen och nerknarkad hela åttiotalet innan dess. Alla hans skivor från "Lace and Whiskey" och framåt är så jävla usla att man gråter. Constrictor är så mycket bättre än detta. Men du har kanske rätt i att den kanske inte är så jättemärkvärdig. Dock tycker jag nog inte "He's back" sticker ut och är bättre än övriga låtar på den skivan. De två skivorna som kom efter Raise your fist hade jag extremt svårt för då det begav sig. Men jag kanske ska ge dem en ny chans. Nyare Alice har jag i ärlighetens namn inte lyssnat särskilt mycket på.
Skivorna med orginalbandet är helt suveräna dock. De två första är väl de sämsta med bandet, men då gick de väl i high-school och höll på att lära sig spela sina instrument, typ. De följande fem skivorna är verkligen top notch. Sen ville ju Alice köra solo, och gjorde två hyfsade skivor innan allt ballade ur för honom. Så jävla synd att de splittrade bandet, för de hade ett grymt sound. Denis Dunaways bas är inte att leka med!
svenbanan
2017-04-25, 22:53
Teenage Frankenstein är ju grym :hbang:
Att den och He's Back är med i en av de mest nostalgiska 80-tals slasherfilmerna gör dem inte sämre :cool:
Tror en tredje okänd och usel låt är med också förresten :D
Jag har ett svagt minne av att man kanske hör några toner ur "Trick bag" nånstans. Väldigt lösa boliner dock...
svenbanan
2017-04-26, 11:33
Jag ska sluta tjata om Alice Cooper snart, men det dök upp en video där de spelade lite låtar från alla skivorna från 69 till 86. Jag kanske får ta tillbaka att allt blev till skit efter de två första soloplattorna. Ett par guldkorn lyckades han nog spotta ur sig ur alkoholdimman.
-xGPuJ6GFPQ
Old Nick
2017-04-26, 13:29
Constrictor är inte lika bra som Raise your fist. Men det var då den kom som jag fick upp ögonen för Alice, så jag kanske är partisk. Tror det var 86 eller 87. Han hade ju varit nersupen och nerknarkad hela åttiotalet innan dess. Alla hans skivor från "Lace and Whiskey" och framåt är så jävla usla att man gråter. Constrictor är så mycket bättre än detta. Men du har kanske rätt i att den kanske inte är så jättemärkvärdig. Dock tycker jag nog inte "He's back" sticker ut och är bättre än övriga låtar på den skivan. De två skivorna som kom efter Raise your fist hade jag extremt svårt för då det begav sig. Men jag kanske ska ge dem en ny chans. Nyare Alice har jag i ärlighetens namn inte lyssnat särskilt mycket på.
Jag upptäckte Alice när "Trash" släpptes. Den och "Hey Stoopid" gick varma i pojkrummet därhemma under mellan- och högstadietiden. Sen lyssnade jag inte så överdrivet mycket på honom förrän jag snubblade över "Raise Your Fist" och började samla på mig det mesta han har släppt.
Jag håller med om att bandskivorna från "Love it to Death" och framåt är suveräna. Och de två första soloplattorna. Däremot har jag aldrig begripit varför folk är så avogt inställda till "Lace and Whisky" och "From the Inside". Jag gillar bägge. Även om de är rätt ojämna.
De tidiga 80-talsplattorna är skitbra. Inte tillstymmelse till hårdrock, men ändå fantastiskt bra. Jag lyssnar ofta på dem. Speciellt "Dada".
Av allt han gjort fram till och med "The Last Temptation" är det faktiskt bara "Constrictor" som jag inte orkar med. Den är som sagt bara skittråkig.
ApexProcyon
2017-04-27, 14:39
Sångaren i Gloryhammer, Thomas "Angus McFife" Winkler, gör en hyfsad vocal cover av Fear of the Dark.
P8F3MHxy5I8
Jag tror att man kan hävda att han är ganska tonsäker.
Pi1RmyFbnw0
svenbanan
2017-04-29, 01:02
En liten dokumentär om Scorpions bästa skiva, Lovedrive.
Eftersom jag i princip spelade sönder denna skivan en gång i tiden, så tycker jag det var kul att höra Rudolf mfl prata om hur de skrev de olika låtarna. Dock vet jag att Michael Schenker hävdar att det inte var riktigt så här det gick till, särskilt gällande Coast to Coast, och har i princip kallat sin bror talanglös efter denna videon kom ut.
Titeln är lite missvisande, eftersom skivan kom 1979. Men det var Scorpions som fyllde 50 som band ifjol...
DyBDlDwDPgY
Här är en riktigt jäkla bra liveversion av Coast to Coast, med Michael Schenkers nya band Temple of Rock. Det är bara Rudolf som saknas från orginaluppsättningen som spelade in denna låten på Lovedrive. Både Herman och Francis spelar med Michael nuförtiden.
Y7jhwdZRU5E
Fan vet om inte coast to Coast är Scorpions bästa sång. Den är i alla fall högt upp på min topplista. Helt sjukt egentligen, eftersom det är en instrumental låt, och Klaus Meines röst annars är en av de bästa grejerna med Scorpions.
svenbanan
2017-04-29, 01:10
Jag gillade inte hans cover av Fear of the Dark. Men i ärlighetens namn gillar jag inte ens Maidens version av Fear of the Dark...
Men jävlar vad Gloryhammer lät bra!
Nu ska vi inte överdriva :D
Både "Love at First Sting", "Savage Amusement", och nya "Humanity Hour 1" är klart bättre plattor :cool:
Sjukt ösiga de kan vara när de är på topp, och vilket grymt radarpar de haft i Schenker och Jabs :hbang:
svenbanan
2017-04-29, 16:37
Nu ska vi inte överdriva :D
Både "Love at First Sting", "Savage Amusement", och nya "Humanity Hour 1" är klart bättre plattor :cool:
Sjukt ösiga de kan vara när de är på topp, och vilket grymt radarpar de haft i Schenker och Jabs :hbang:
Savage Amusement och Love at first sting tycker jag är helt okej. Exakt rangordning handlar ju i hög grad om personlig smak. Man att dessa skulle vara klart bättre än Lovedrive? Inte en chans! De senare skivorna har jag inte lyssnat på. Men kanske ska ge den en chans då...
Annars är Virgin killer också ett kanonalbum. Tror det kommer tvåa på min lista...
Schenker och Jabs är grymma! Uli Jon Roth var också grym, men Jabs passade på nåt sätt in bättre.
Men Michael Schenker är ju en gud. Så att ha både honom och Jabs på Lovedrive är rena rama örongodiset!
ApexProcyon
2017-05-14, 11:17
Läste nu att enbart Alex Staropoli (keyboard) består av Rhapsody (of Fire) originaluppsättning. Både Fabio Leone (sång) och Alex Holzwarth (trummor) hoppade av under 2016, så nu är Rhapsody praktiskt taget ett coverband.
Trist i mitt tycke, Luca Turilli's Rhapsody är bra men ändå inte riktigt samma sak.
Ger en lite dålig smak i munnen också att det första "nya" släppet coverbandet väljer att göra är nyinspelningar av gamla klassiker som döps till "Legendary Years".
Exempel på en cover:
PidC0IgacUk
ApexProcyon
2017-05-29, 12:23
Har helt missat att Raised Fist tidigare trummis Oskar Karlsson gick bort förra året. Bara 39 år gammal och ett par dagar från att bli pappa. Slänger upp tre låtar till hans minne.
I6F8tcASBaQ
AS5sidsJh74
gmYoaYB8jcs
https://beholdtheelder.bandcamp.com/track/the-falling-veil
På fredag släpper dem det nya albumet. Woooho!
King Grub
2017-06-23, 22:09
The 100 Greatest Metal Albums of All Time enligt Rolling Stone:
http://www.rollingstone.com/music/lists/the-100-greatest-metal-albums-of-all-time-w486923
Starke75an
2017-06-24, 07:54
The 100 Greatest Metal Albums of All Time enligt Rolling Stone:
http://www.rollingstone.com/music/lists/the-100-greatest-metal-albums-of-all-time-w486923
Njae. Såg inte Heloween med deras Walls of jerico , som jag anser vara topp 10, Wasp med sin första, samt inte spår av Testament. Inte heller Immortal eller Dirty Looks med skivan Cool from the wire. Den är en av historiens bästa skivor.
Starke75an
2017-07-01, 11:22
Håller nu på och lyssnar genom hela listan. För att se in jag missat några guldkorn. Är på plats 95 nu.
Tree Fiddy
2017-07-01, 11:31
Jag lyssnar inte mycket på hårdrock, men gör det när jag tränar. Någon som har tips på låtar med bra gitarrsolon? Som t ex https://youtu.be/J51LPlP-s9o?t=291
Har ca 6 låtar med Iron Maiden i listan, behöver fler!
ApexProcyon
2017-10-15, 13:05
Nytt från Helloween med både Kiske och Hansen på sång. Kiske har tydligen varit tillbaks parallellt med Hansen sedan november 2016, helt och hållet gått förbi min radar.
yh8zPuB03_c
Nytt på gång från Pretty Maids!
Dessa gamla farbröder rockar på som de vore 30 år yngre, så jäkla coolt :cool:
v=TsBz33HAoh0
DciNMGI6S2s
Släppte en platta för ca ett år sen, hjälp till o sprid grejerna om ni uppskattar`t!
Jag lyssnar inte mycket på hårdrock, men gör det när jag tränar. Någon som har tips på låtar med bra gitarrsolon? Som t ex https://youtu.be/J51LPlP-s9o?t=291
Har ca 6 låtar med Iron Maiden i listan, behöver fler!Du har förstås paranoid med Black sabbath i listan? Generals - Stand up straight, Disfear - Testament, Haunted - All against all. Lite hårdare kanske, men nog inte för hårt.
Starke75an
2019-09-14, 06:52
Nytt från Helloween med både Kiske och Hansen på sång. Kiske har tydligen varit tillbaks parallellt med Hansen sedan november 2016, helt och hållet gått förbi min radar.
yh8zPuB03_c
De har spelat i Sverige med den uppställning. Tyckte biljetterna var dyra då. Nått runt 1200:- och det är dyrt.
Var nog i Partille Arena de var.
Vad är nu detta?
Definitivt inte det gamla goda Raised Fist som jag älskar *cry*
Känns rätt osannolikt att resterande 8 låtar från nya plattan skulle hålla gammal god stil efter att ha hört dessa :(
DYdBQC63ZdU
yMGL3M5bbnw
Men åh så bra!!!
Jag hade ingen aning om att D.A.D.-Jesper hade gjort ett soloalbum!
"Dying is easy, rock'n'roll is hard" :cool::hbang:
JXQ0Kno-DWI
Vad är nu detta?
Känns rätt osannolikt att resterande 8 låtar från nya plattan skulle hålla gammal god stil efter att ha hört dessa :(
DYdBQC63ZdU
yMGL3M5bbnw
Det var som dags att ändra formeln nu. Låtstruktur och melodi har inte bara varit liknande, utan låtar har smält nästan smält in i varann. Och även om live-framträdanden har haft sån grym energi blir det ändå lite samma-lika efter en halvtimme.
Vad är nu detta?
Usch! Snacka nu-rock. Gissar att de tagit in linkin parks låtskrivare. Ignoring the guidelines, jo man tackar.
Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
hahavaffan
2019-11-13, 21:20
Vad är nu detta?
DYdBQC63ZdU
yMGL3M5bbnwMm, så jävla sorgligt. De kan börja spela på ålandsfärjan med In Flames, tack.
Mm, så jävla sorgligt. De kan börja spela på ålandsfärjan med In Flames, tack.
Lustigt, In Flames var precis vad jag kom att tänka på när jag hörde detta :/
Men men, vi kanske inte ska vara för bittra, vi har ett gäng odödliga plattor att lyssna på, som ingen kan ta ifrån oss! :hbang:
Konstigt dock att alla hyllar det nya i youtube-kommentarerna.
Eller så har allt negativt sållats bort...
Men antiklimaxen alltså, när man plötsligt inser att favvobandet ska släppa nytt, och så får man höra detta :(
Besvikelsen kommer sitta i ett tag ändå, helt klart :/
Så går det när man vill hitta nya fans. De gamla är trots allt inte så många, men de börjar bli, som sagt, gamla. :D
Jag menar, var det huvudspåret som hette anthem? De har gått ifrån att skrika och klaga till att waila och hylla. De har trätt ini medelklassens värmande jaktlag. Vilken resa...
Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
King Grub
2020-10-06, 20:58
Eddie Van Halen är död.
bigtraps
2020-10-06, 21:05
R.I.P Eddie
svenbanan
2020-10-06, 22:16
Pissigt
fuKDBPw8wQA
Jaha så nu får man genomlida 24h med skitmusik pga dennes bortgång. Är bara Jump och möjligtvis Panama som är lite småtrevliga att höra sällan, resten är skit.
Brofessorn
2020-10-07, 06:51
Jaha så nu får man genomlida 24h med skitmusik pga dennes bortgång. Är bara Jump och möjligtvis Panama som är lite småtrevliga att höra sällan, resten är skit.
i5txwFv-zYM
Tacka mig senare, broder.
i5txwFv-zYM
Tacka mig senare, broder.
I rest my case, jävla körsångshissmusik.
Har ju spelat hans låtar i en hårdrockslista i patientgymmet senaste dagarna. Det får väl fortsätta rulla på veckan ut.
svenbanan
2020-10-07, 19:10
Då kan vi anse det vara 100% bekräftat att du är ett troll då.
Rikard Jansson
2020-10-07, 19:11
How to get blocked
svenbanan
2020-10-07, 19:13
Lite mer hissmusik... *facepalm*
L9r-NxuYszg
Jo men hur många miljoner såna solon har man hört. Det var ascoolt för 30 år sen det fattar jag. Men jag är kanske omusikalisk...
svenbanan
2020-10-07, 20:20
Jo men hur många miljoner såna solon har man hört. Det var ascoolt för 30 år sen det fattar jag. Men jag är kanske omusikalisk...
Poängen är inte att Eddies musik är tidlös och att hans låtar är de bästa världen någonsin skådat. Poängen är att han var en innovatör. Hans sound var helt unikt i slutet på 70-talet och början på åttiotalet. Finns en anledning till att han alltid brukar finnas i topp 3 på listor över de bästa gitarristerna nånsin.
Varför tror du att du hört en miljon liknande solon efter detta? Jo för att Eddie formade en hel generation gitarrister, alla ville lära sig spela på samma sätt. Efter Jimmie Hendrix är Eddie troligen den mest inflytelserika gitarristen. Lyssnar man på intervjuer så är sjukt många som kommit senare antingen inspirerade direkt av EVH eller av någon som i sin tur var inspirerad av EVH.
Tycker personligen Jimi Hendrix är hundra ggr mer intressant och originell, på riktigt.
Sen känns det ju då som att gitarristerna efter Van Halen vidareutvecklade och förbättrade teknikerna osv oerhört om det där klippet är det bästa han hade att komma med.
Detta med reservation för att jag kanske inte har vett nog att uppskatta den här musiken. Vad vet jag. Ibland blir det lite pretentiöst, alla är liksom överens om att det här är så jääävla bra. Men...är det verkligen det?
svenbanan
2020-10-07, 21:01
Tycker personligen Jimi Hendrix är hundra ggr mer intressant och originell, på riktigt.
Sen känns det ju då som att gitarristerna efter Van Halen vidareutvecklade och förbättrade teknikerna osv oerhört om det där klippet är det bästa han hade att komma med.
Detta med reservation för att jag kanske inte har vett nog att uppskatta den här musiken. Vad vet jag. Ibland blir det lite pretentiöst, alla är liksom överens om att det här är så jääävla bra. Men...är det verkligen det?
Glömde du att läsa vad jag faktiskt skrev eller? Jag skrev ju uttryckligen att poängen inte var att Eddies musik är bäst i världen och helt tidlös. Men det är alltså så att väääldigt många gitarrister själva säger att de influerats väldigt mycket av Eddie.
Och det är väl klart att senare gitarrister inte stannade kvar på åttiotalet och spelar exakt samma grejer som Eddie gjorde då. Precis som att John Frusciante är väldigt inspirerad av Hendrix men inte låter som en Hendrix-kopia.
Huruvida just du råkar tycka det inte är bra musik, eller om jag råkar tycka det är det är hyfsat irrelevant. Han har spelat en väldigt stor roll för utvecklingen av rockmusiken sedan sjuttiotalet.
EDIT: Själv tycker jag att 90% av Beatles musik är dödstråkig och inget jag orkar lyssna på. Det hindrar ju inte dem från att vara ett av de allra mest betydelsefulla banden nånsin. Dessutom har de influerat massor av de band som kom efter och som jag personligen spelar väldigt mycket bättre musik.
Poängen är inte att Eddies musik är tidlös och att hans låtar är de bästa världen någonsin skådat. Poängen är att han var en innovatör. Hans sound var helt unikt i slutet på 70-talet och början på åttiotalet. Finns en anledning till att han alltid brukar finnas i topp 3 på listor över de bästa gitarristerna nånsin.
Varför tror du att du hört en miljon liknande solon efter detta? Jo för att Eddie formade en hel generation gitarrister, alla ville lära sig spela på samma sätt. Efter Jimmie Hendrix är Eddie troligen den mest inflytelserika gitarristen. Lyssnar man på intervjuer så är sjukt många som kommit senare antingen inspirerade direkt av EVH eller av någon som i sin tur var inspirerad av EVH.
Jag vet och jag håller med. Och jag tycker fortfarande att hans musik är skittråkig. Finns väldigt mycket riktigt bra rock från 60-90 talet som är närmast tidlös och njuts att lyssna på även efter 30 år. Van halen är inte en av dom, för mig.
Van halen är "Jump", "Panama" och riktigt kass hissmusik, no more. Episk gitarrföring, kass sång, ännu sämre låtskrivning och riktigt jävla horribel körsång, det är Van Halen i ett nötskal.
Glömde du att läsa vad jag faktiskt skrev eller? Jag skrev ju uttryckligen att poängen inte var att Eddies musik är bäst i världen och helt tidlös. Men det är alltså så att väääldigt många gitarrister själva säger att de influerats väldigt mycket av Eddie.
Och det är väl klart att senare gitarrister inte stannade kvar på åttiotalet och spelar exakt samma grejer som Eddie gjorde då. Precis som att John Frusciante är väldigt inspirerad av Hendrix men inte låter som en Hendrix-kopia.
Huruvida just du råkar tycka det inte är bra musik, eller om jag råkar tycka det är det är hyfsat irrelevant. Han har spelat en väldigt stor roll för utvecklingen av rockmusiken sedan sjuttiotalet.
EDIT: Själv tycker jag att 90% av Beatles musik är dödstråkig och inget jag orkar lyssna på. Det hindrar ju inte dem från att vara ett av de allra mest betydelsefulla banden nånsin. Dessutom har de influerat massor av de band som kom efter och som jag personligen spelar väldigt mycket bättre musik.
Missade "inte" hehe. Så kan det gå!
svenbanan
2020-10-08, 09:16
Jag vet och jag håller med. Och jag tycker fortfarande att hans musik är skittråkig. Finns väldigt mycket riktigt bra rock från 60-90 talet som är närmast tidlös och njuts att lyssna på även efter 30 år. Van halen är inte en av dom, för mig.
Van halen är "Jump", "Panama" och riktigt kass hissmusik, no more. Episk gitarrföring, kass sång, ännu sämre låtskrivning och riktigt jävla horribel körsång, det är Van Halen i ett nötskal.
Hissmusik betyder att det är intetsägande musik som inte går att skilja från hundra andra band som gör nästan identiska låtar.
Inget av detta passar in på Van Halen, vare sig du gillar honom eller inte. Du har helt enkelt objektivt fel.
Hissmusik betyder att det är intetsägande musik som inte går att skilja från hundra andra band som gör nästan identiska låtar.
Inget av detta passar in på Van Halen, vare sig du gillar honom eller inte. Du har helt enkelt objektivt fel.
Hissmusik
Brofessorn
2020-10-08, 11:25
https://i.ibb.co/SPQKn2g/index.jpg
Lafayette
2020-10-08, 11:50
Jump är ju helt vidrig, måste alltid snabbt byta kanal när den kommer på radio
Hissmusik
https://i.imgflip.com/22gaou.jpg
svenbanan
2020-10-10, 02:05
SO3AEY1QpkE
Lite typisk hissmusik
Man måste gilla amerikansk gitarr för att digga honom, lite mer positiv musik, Jake E Lee i Ozzy och Badlands, är en annan man kan prova om man gillar Van Halen gitarr.
svenbanan
2020-10-10, 03:16
Man måste gilla amerikansk gitarr för att digga honom, lite mer positiv musik, Jake E Lee i Ozzy och Badlands, är en annan man kan prova om man gillar Van Halen gitarr.
Så kanske det är. Men ifall man inte inser att han var banbrytande och superviktig för rockmusik som kom efter honom, ja då är man bara pantad.
Samma med Randy Roads och ena massa andra
Jimi Hendrix karriär flyttade mycket till London och Europa, inspirerade Uli Jon Roth etc, de influerade nog på lite olika sätt.
svenbanan
2020-10-10, 05:28
Samma med Randy Roads och ena massa andra
Jimi Hendrix karriär flyttade mycket till London och Europa, inspirerade Uli Jon Roth etc, de influerade nog på lite olika sätt.
Uli är fantastisk! Scorpions tidiga skivor innehåller massor med guldkorn.
Här har vi en till som inspirerat tusentals gitarrister!
MiY2JsGXrtM
K3b6SGoN6dA
Uli är fantastisk! Scorpions tidiga skivor innehåller massor med guldkorn.
Här har vi en till som inspirerat tusentals gitarrister!
MiY2JsGXrtM
K3b6SGoN6dA
Se nu rör du dig bort från homoerotisk hissmusik till riktig musik.
svenbanan
2020-10-12, 10:29
Se nu rör du dig bort från homoerotisk hissmusik till riktig musik.
Så kanske det är. Men ifall man inte inser att han var banbrytande och superviktig för rockmusik som kom efter honom, ja då är man bara pantad.
I rest my case.
I rest my case.
Du restar vad? Jag skrev att jag höll med i allt du sade om hans viktighet inom rock, hur han påverkat och inspirerat andra. Detta skrev jag på förra sidan.
Du är bara sur för att jag kallar hans musik för tråkig generisk hissmusik, att det förutom en eller två låtar låter som vilket generiskt b-glamrockband som helst från åttiotalet med kass sång och ännu sämre låtskrivning. Du har insett att jag har rätt, att Van Halen är skit, och att det finns så mycket annan rock som är så jävla mycket bättre. Och denna insikt gör dig sur för det innebär att du haft fel.
svenbanan
2020-10-12, 11:36
Ganska imponerande ändå att han lyckas vara en av de största inovatörerna på den här sidan sjuttiotalet trots att han enabrt gjorde hissmusik (dvs generisk och intetsägande musik). Det låter ju inte alls som en motsägelse...
King Grub
2020-12-09, 11:26
Sångaren är en hunter i mitt World of Warcraft-guild.
HBWtDO_jF2o
15 där, 23 nu. Brutal röst för 15 år.
Så coolt!
Såg gamla "The Blob", och till eftertexterna spelades denna för mig helt okända 80-talshårdrock.
Sånt som enbart hände i filmer på 80-talet såklart :):cool:
slAEGdLXVMI
King Grub
2023-02-19, 21:02
The Blob! Den har jag på BluRay!
https://i.imgur.com/xNxmH7L.jpg
Älskade The Blob 1988!
The Blob! Den har jag på BluRay!
Älskade The Blob 1988!
Då har inte du missat Alien i alla fall, gammalt svenskt band.
Riktigt bra debutplatta, lyssnar nu :hbang:
Filmen gillade jag inte så värst dock - skönt 80-tals stuk, men sista halvan blev både seg och fånig :em:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.