Visa fullständig version : Vikuppgång vid träning
frosenlind
2015-01-17, 12:12
Jag la av med träningen strax innan jul pga sjukdom. Ställde mig på vågen när jag skulle ta upp diet och träning igen och den visade 86,6 Kg 176cm lång. Jag började med 5:2 och jag tappade kilo ner till 83,4. Började träna och gick upp i vikt igen. Jag räknar inte in min träning i min kcal intag. Jag ligger idag på ett kcal underskott och äter 1400kcal om dagen. tränar ca 3-4 gånger i veckan. Jag vet att man inte ska stirra sig blind på vågen men jag vill bara veta egentligen varför man går upp i vikt vid träning och kcal underskott. Jag äter heller inte halv fabrikat. Har barn så det blir naturligt att laga ordentlig mat. Som sagt: jag skiter i hur mycket jag väger utan vill bara förlora i fett, få snyggare kropp, och veta varför man går upp i vikt? hmmm
Tack på förhand
Krutpaket
2015-01-17, 12:21
Jag la av med träningen strax innan jul pga sjukdom. Ställde mig på vågen när jag skulle ta upp diet och träning igen och den visade 86,6 Kg 176cm lång. Jag började med 5:2 och jag tappade kilo ner till 83,4. Började träna och gick upp i vikt igen. Jag räknar inte in min träning i min kcal intag. Jag ligger idag på ett kcal underskott och äter 1400kcal om dagen. tränar ca 3-4 gånger i veckan. Jag vet att man inte ska stirra sig blind på vågen men jag vill bara veta egentligen varför man går upp i vikt vid träning och kcal underskott. Jag äter heller inte halv fabrikat. Har barn så det blir naturligt att laga ordentlig mat. Som sagt: jag skiter i hur mycket jag väger utan vill bara förlora i fett, få snyggare kropp, och veta varför man går upp i vikt? hmmm
Tack på förhand
1400 kcal låter rätt lite... men men, alla är vi olika.
Min vikt varierar vecka från vecka vilket beror på vad jag ätit, hur mycket samt att jag dricker 3-4l vatten om dagen då jag gymmar. Så det kan vara vattenvikt i ditt fall också.
Det jag gör är att jag väger mig varje dag. Räknar ut medelvärdet. Sen jämför jag denna vecka medelvärde dvs. medelvikt med nästa veckas medelvikt.
Men fortsätter du att gå upp i vikt hela tiden så ligger du antagligen inte på underskott även om du tror det. Så fortsätter du gå upp i vikt kan det vara smart (dock inget måste) att väga maten, räkna på kalorierna och verkligen se över vad och hur mycket man stoppar i sig. Fast det kanske du redan gör.
Misstaget många gör är att dem börjar äta lite mer här och där när dem börjar träna. Man lägger inte ens märke till det själv, men man äter lite extra ris till middagen, en extra macka på morgonen osv osv.
Lycka till.
jag vill bara veta egentligen varför man går upp i vikt vid träning och kcal underskott.
Det gör man inte.... Att gå ner i vikt av kaloriunderskott är mer eller mindre definitionen på kaloriunderskott. Går man inte ner i vikt ligger man INTE på underskott. Så jäkla enkelt är det faktiskt. Sen hur du lyckas ligga på överskott med endast 1400kcal om dagen vette fan. Men faktum kvarstår. Du går inte upp i vikt om du ligger på underskott (sett över tid då, från dag till dag kan det självklart gå både upp och ned).
Kroppen kan inte trolla och massa kan inte skapas av ingenting.
frosenlind
2015-01-19, 09:08
Det gör man inte.... Att gå ner i vikt av kaloriunderskott är mer eller mindre definitionen på kaloriunderskott. Går man inte ner i vikt ligger man INTE på underskott. Så jäkla enkelt är det faktiskt. Sen hur du lyckas ligga på överskott med endast 1400kcal om dagen vette fan. Men faktum kvarstår. Du går inte upp i vikt om du ligger på underskott (sett över tid då, från dag till dag kan det självklart gå både upp och ned).
Kroppen kan inte trolla och massa kan inte skapas av ingenting.
Hej. jag ligger inte på överskott på 1400kcal om dagen utan underskott. Jo jag håller med, den matten är inte så svår att räkna ut: Om du ligger på underskott så minskar man i vikt. Men det jag tänkte på var att: Om jag ligger på för stort underskott och tränar om då kroppen går in i någon form av självförsvar.
King Grub
2015-01-19, 09:25
Nej, man går ner i vikt av ett energiunderskott. Går du inte ner i vikt ligger du inte på energiunderskott.
Hej. jag ligger inte på överskott på 1400kcal om dagen utan underskott. Jo jag håller med, den matten är inte så svår att räkna ut: Om du ligger på underskott så minskar man i vikt. Men det jag tänkte på var att: Om jag ligger på för stort underskott och tränar om då kroppen går in i någon form av självförsvar.
Nej så är det inte. Kroppen kan inte skapa massa av ingenting, oavsett hur lite du äter så lyder din kropp under samma fysiska lagar som resten av universum.
Går du inte ner i vikt ligger du INTE på underskott, så enkelt är det.
frosenlind
2015-01-19, 11:23
Nej, man går ner i vikt av ett energiunderskott. Går du inte ner i vikt ligger du inte på energiunderskott.
Precis, jag väger all min mat och gör allt rätt enligt min mening. Men visst, nu använder jag ett program som räknar ut vad jag ska äta. Jag ska räkna ut manuellt i stället för att lita på de programmen.
frosenlind
2015-01-19, 11:25
Nej så är det inte. Kroppen kan inte skapa massa av ingenting, oavsett hur lite du äter så lyder din kropp under samma fysiska lagar som resten av universum.
Går du inte ner i vikt ligger du INTE på underskott, så enkelt är det.
Nej precis, som jag skrev i tidigare citat så har jag litat på ett program som har räknat ut hur mycket kcal jag ska äta, Men jag skiter i det och räknar ut manuellt i stället. Jag väger maten och allting jag stoppar i mig. Vad anser du är ett lagom underskott om du vill förlora ca 8 Kg? 500kcal underskott?
WNej precis, som jag skrev i tidigare citat så har jag litat på ett program som har räknat ut hur mycket kcal jag ska äta, Men jag skiter i det och räknar ut manuellt i stället. Jag väger maten och allting jag stoppar i mig. Vad anser du är ett lagom underskott om du vill förlora ca 8 Kg? 500kcal underskott?
Varken program eller ekvationer kommer ge dig ett sant svar, som bäst får du ett riktvärde vart du troligen bör ligga, men för enskilda individer stämmer det mer eller mindr aldrig exakt. Och relativt ofta väldigt dåligt.
Det enda sättet att räkna ut det är att väga sig varje dag och monitorera viktutvecklingen över tid.
Ett underskott på 500 kcal med andra ord dryga halvkilot i veckan i nedgång rekommenderar de flesta. Vad jag personligen anser är lagom är rätt ointressant och beror väldigt mycket på vad målen är och hur kroppssammansättningen ser ut från början.
Mitt tips är, lägg dig på en viss nivå kalorier och håll den så noga som möjligt över 3-4 veckor.
Väg dig varje dag
Utvärdera viktutvecklingen efter perioden genom att titta både på total viktförändring och medianvärdet för varje vecka.
Korrigera vid behov kaloriintaget för att hamna närmare målsättningen för viktminskningen.
Lycka till.
Du skriver inte vilka tidsperioder det handlar om, men du skriver om ett viktspann om runt 3 kilo, vilket inte är så jättestort. Om du nu noggrant (och korrekt) räknar kalorier är det bara att fortsätta och sedan utvärdera.
Man går inte upp i vikt på ett underskott.
Det du får tänka på är att man med "vikt" i ett sådant uttalande avser någon form av genomsnittsvikt där man räknar bort vanliga fluktuationer som kan slå något kilo upp eller ned.
Men så länge det handlar om något enstaka kilo hit eller dit eller tidsrymd kortare än en vecka är det svårt att dra några slutsatser. Ett förslag är att mäta midjemått också. Man kan ha perioder då siffran på vågen ökar men midjemåttet går ned.
Du skriver inte vilka tidsperioder det handlar om, men du skriver om ett viktspann om runt 3 kilo, vilket inte är så jättestort. Om du nu noggrant (och korrekt) räknar kalorier är det bara att fortsätta och sedan utvärdera.
Man går inte upp i vikt på ett underskott.
Det du får tänka på är att man med "vikt" i ett sådant uttalande avser någon form av genomsnittsvikt där man räknar bort vanliga fluktuationer som kan slå något kilo upp eller ned.
Men så länge det handlar om något enstaka kilo hit eller dit eller tidsrymd kortare än en vecka är det svårt att dra några slutsatser. Ett förslag är att mäta midjemått också. Man kan ha perioder då siffran på vågen ökar men midjemåttet går ned.
+1 Jag kan både under viktupp och nedgång variera upp till 2 kg från en dag till en annan.
Krutpaket
2015-01-19, 15:24
Räkna om allt. Väg maten, räkna ut kcal och glöm inte att oljan/matfettet som använd vid matlagning lägger till lite kcal. Hur mkt beror såklart på mängden matfett.
Hamnar du ändå på 1400 kcal så är ju nått lite konstigt.
P.S.
Du behöver inte väga mat och räkna kcal konstant. Men gör det i en vecka eller så.
D.S.
Räkna om allt. Väg maten, räkna ut kcal och glöm inte att oljan/matfettet som använd vid matlagning lägger till lite kcal. Hur mkt beror såklart på mängden matfett.
P.S.
Du behöver inte väga mat och räkna kcal konstant. Men gör det i en vecka eller så.
D.S.
Något min empiriska fikarumsundersökning pekar på att det finns folk som inte räknar med druckna kalorier. Med andra ord "jag käkar jättelite men går inte ner i vikt.... Käkar bara en smörgås till frukost, sallad till lunch....."
Sen när man kollar närmare sä kommer det helt plötsligt fram att det dessutom förekommer typ:
En halvliter fruktjuice till frukost ett par glas läsk till lunch, mjölk till middagen och en jäkla massa öl på helgen...märkligt att en som ÄTER så lite inte går ner i vikt ;-)
Säger inte att detta är TS problem, men det verkar inte vara helt ovanligt. Det i kombination med att de där kakorna och bullarna på fredagsfikat och den där snickersen i bilen på väg hem från jobbet lätt "glöms bort"
frosenlind
2015-01-20, 09:54
P.S.
D.S.
Japp jag gör allt som du skriver, dock har jag vägt maten i snart 2 månader varje dag. Men jag tror att jag vet vad det kan bero på. Ibland dricker jag knappt något alls om dagarna mer än kanske 3 glas vatten, Andra dagar kan jag hinka i mig flera liter vatten. Så jag tror jag har hittat boven i dramat. Ska försöka dricka 2 liter vatten om dagen varje dag och hålla koll på vågen och se om jag får en mer jämn vikt. (korkat av mig att inte ha tänkt på det tidigare) Men jag tror även att det kan vara väldigt vanligt. Inget man precis tänker på faktiskt. Så det är precis som du har skrivit i tidigare svar här
Japp jag gör allt som du skriver, dock har jag vägt maten i snart 2 månader varje dag. Men jag tror att jag vet vad det kan bero på. Ibland dricker jag knappt något alls om dagarna mer än kanske 3 glas vatten, Andra dagar kan jag hinka i mig flera liter vatten. Så jag tror jag har hittat boven i dramat. Ska försöka dricka 2 liter vatten om dagen varje dag och hålla koll på vågen och se om jag får en mer jämn vikt. (korkat av mig att inte ha tänkt på det tidigare) Men jag tror även att det kan vara väldigt vanligt. Inget man precis tänker på faktiskt. Så det är precis som du har skrivit i tidigare svar här
Hur mycket vatten du dricker per dag borde inte påverka över en 2 månaders period. Sådan vikt påverkar på sin höjd från en dag till en annan men snitt/medianvikten över en hel vecka borde inte påverkas nämnbart av detta.
Att man kan variera ganska kraftigt i vikt från dag till dag är ett allmänt känt faktum, därför kollar man på median över tid.
Dit inlägg handlar om att du går upp i vikt trots underskott och det är och förblir omöjligt sett över en längre tidsperiod än några dagar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.