Logga in

Visa fullständig version : Äta sent/natt

Ozziking
2015-01-16, 19:13
Tja! undrar om det har några större negativa effekter av att äta sent, alltså runt tolv, halv ett på natten. För på helger drar man ju gärna ut med vänner osv och kommer hem hyfsat sent. Tänkte käka mitt sista mål innan jag går och lägger mig då bara och tänkte om det var dåligt på något sätt, typ negativa hälsoeffekter som jag sett grub skriva i någon tråd av att äta sent.
Tänkte mest på att jag hört folk säga att metabolismens sänks nattetid för att kroppen går in i viloläge(sömn). Men det låter som bullshit också. För har sett flera kroppsbyggare äta sent, typ in mot ett halv två på natten och fortfarande vara i bra form. Och så stör jag ju inte min dygnsrytm direkt då jag sover lika många timmar och så vidare.

Kollat runt på kolo men hittar inte direkt något svar, dålig sökare antagligen.

Mvh

Seedstream
2015-01-16, 19:31
Jag känner att jag brukar somna bättre om man käkar något på kvällen, fast då mindre mat än middag.
Har hört att man blir tjockare av att äta då man inte bränner något när man sover så du lägger basically på dig hela måltiden.

Aliaas
2015-01-16, 19:34
Tja! undrar om det har några större negativa effekter av att äta sent, alltså runt tolv, halv ett på natten. För på helger drar man ju gärna ut med vänner osv och kommer hem hyfsat sent. Tänkte käka mitt sista mål innan jag går och lägger mig då bara och tänkte om det var dåligt på något sätt, typ negativa hälsoeffekter som jag sett grub skriva i någon tråd av att äta sent.
Tänkte mest på att jag hört folk säga att metabolismens sänks nattetid för att kroppen går in i viloläge(sömn). Men det låter som bullshit också. För har sett flera kroppsbyggare äta sent, typ in mot ett halv två på natten och fortfarande vara i bra form. Och så stör jag ju inte min dygnsrytm direkt då jag sover lika många timmar och så vidare.

Kollat runt på kolo men hittar inte direkt något svar, dålig sökare antagligen.

Mvh
Sen när vet kroppen om klockan?

Ozziking
2015-01-16, 19:35
Jag känner att jag brukar somna bättre om man käkar något på kvällen, fast då mindre mat än middag.
Har hört att man blir tjockare av att äta då man inte bränner något när man sover så du lägger basically på dig hela måltiden.

Lol brukar ofta trycka större delen av intaget 10 min innan läggdags vardagar, ty runt 22.00, undrade mest om det var större skillnad om man åt senare.

Också hört något sådant, men det känns som skitsnack då kroppen inte bara stänger av allt pga en viss tid på dygnet.. Glykogen inlagringen brukar också vara bättre om man äter kolhydrater innan läggdags har jag för mig?

R Scarpa27
2015-01-16, 19:36
du vet mkt väl att en helhet avgör det mesta ozzi.

& att äta på natten är det inget fel på du kommer säkerligen vakna mindre hungrig och äta mindre frukost ist.

nattpizza är kanonfint och behöver inte på något sätt vara negativt.

så om du brukar ta ditt sista mål 22 eller 01 kvittar. du går ju och lägger dig senare vid 01 tiden och tidigare vid 22.

Ozziking
2015-01-16, 19:36

diz

Isseman
2015-01-16, 19:38

Dygnsrytm och rutin?

Samt att människan är gjord för att sova på natten, man sover väl alltid bäst om just natten? ( typ om man jämför med personer som arbetar natt och sover dag, så är det inte lika opti)

Ozziking
2015-01-16, 19:40
du vet mkt väl att en helhet avgör det mesta ozzi.

& att äta på natten är det inget fel på du kommer säkerligen vakna mindre hungrig och äta mindre frukost ist.

nattpizza är kanonfint och behöver inte på något sätt vara negativt.

så om du brukar ta ditt sista mål 22 eller 01 kvittar. du går ju och lägger dig senare vid 01 tiden och tidigare vid 22.

Då tänkte jag rätt. Det är inte direkt så att kroppen stänger av allt och bah "nu ska detta in på fel sätt" bara pga en viss tid... Men man blir ju fundersam av alla noobs som sprider sina noobheter vidare till nojiga noobs

Aliaas
2015-01-16, 19:42
Dygnsrytm och rutin?

Samt att människan är gjord för att sova på natten, man sover väl alltid bäst om just natten? ( typ om man jämför med personer som arbetar natt och sover dag, så är det inte lika opti)
Rutin blir det ju just när man äter på natten. Om det skulle vara någon större skillnad mellan identiskt kaloriintag mellan dagen och natten skulle skillnaden vara ytters marginell.

Absolut inget man ens behöver tänka på.

arogen
2015-01-16, 19:44
Jag käkar alltid 600-2000 kcal innan jag lägger mig, sover riktigt bra och fet är jag inte. äter dessutom vanligt frukost och mycket kcal då med. Ät när du vill och trivs med det.

Magnus N
2015-01-16, 19:44
http://traningslara.se/somn-del-3/

http://traningslara.se/tjock-av-kvallsmat/

Isseman
2015-01-16, 19:47
Rutin blir det ju just när man äter på natten. Om det skulle vara någon större skillnad mellan identiskt kaloriintag mellan dagen och natten skulle skillnaden vara ytters marginell.

Absolut inget man ens behöver tänka på.

Inte det jag påstår, håller absolut med om kaloriintaget, men ifrågsätter ditt uttryck om kroppen kan klockan. Jag tycker kroppen kan klockan. Den har kunnat det sen apan -> människans evulotion

Krutpaket
2015-01-16, 19:48

Kroppen har faktiskt en inre klocka. Den "säger" t ex till kroppen att producera dopamin på morgonen och seratonin på kvällen. Såg en dokumentär om det på kunskapskanalen för nån månad sen.

Edit: Lite kuriosa är att kroppens klocka inte följer Jordens dygn exakt. Tror kroppens dygn är närmare 25h, vilket det också är på mars. (ja, jag måste sluta se dokumentärer och läsa haha)

tlk
2015-01-16, 19:48
Generellt är det mycket sämre för tandhälsan att äta på natten än på dagen.

Kroppen har faktiskt en inre klocka. Den "säger" t ex till kroppen att producera dopamin på morgonen och seratonin på kvällen. Såg en dokumentär om det på kunskapskanalen för nån månad sen.

Kroppen har faktiskt flera stycket inre klockor. Lite förenklat kan man säga att alla kroppens organ syncas mot SCN..

Aliaas
2015-01-16, 19:53
Inte det jag påstår, håller absolut med om kaloriintaget, men ifrågsätter ditt uttryck om kroppen kan klockan. Jag tycker kroppen kan klockan. Den har kunnat det sen apan -> människans evulotion

Jo jag vet läste om detta i en psykologi kurs så förlåt för dåligt formulering, jag menade mest att kroppens funktioner gällande omvandling av föda inte påverkas av natt/dag.

Aja nvm ville mest bara få fram att tid för mat är oväsentligt

R Scarpa27
2015-01-16, 19:54
Då tänkte jag rätt. Det är inte direkt så att kroppen stänger av allt och bah "nu ska detta in på fel sätt" bara pga en viss tid... Men man blir ju fundersam av alla noobs som sprider sina noobheter vidare till nojiga noobs

ja ojah tror du man åt efter tider förr? nej man åt när man fick och hade mat.
tror du man får äta när man vill inom försvar och militären nej...
alltså tiden är något vi uppfunnit själva timmar, minuter och sekunder för att göra allt enklare bara :)..

typsik svensson äter oftast exakta tider varje dag... varför fattar jag inte... sociala grejen på jobb iaf.

Isseman
2015-01-16, 19:57
Jo jag vet läste om detta i en psykologi kurs så förlåt för dåligt formulering, jag menade mest att kroppens funktioner gällande omvandling av föda inte påverkas av natt/dag.

Aja nvm ville mest bara få fram att tid för mat är oväsentligt

Förlåter dig ;)

Aliaas
2015-01-16, 20:05
Förlåter dig ;)
Men jag kan ej förlåta mig själv *cut*

;)

King Grub
2015-01-16, 20:12
Det är mycket negativt att vara uppe och äta på natten. Kroppen kan absolut klockan i det avseendet. Hormonbalasen och därmed gensvaret på födointag är helt annorlunda på natten jämfört med på dagen. Att vara uppe och äta på natten innebär ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och övervikt. Att en kalori är en kalori stämmer bara när det gäller hur mycket energi det handlar om. Det säger ingenting om vad den energin används till i kroppen. Det avgörs av hormoner.

R Scarpa27
2015-01-16, 20:36
dock ska nog inte ozzi behöva skippa en nattmåltid i avseendet att göra det 1 gång per helg.

enl mina erfarenheter hade jag inga problem med nattmål när jag jobbade natt.
vakna timmat ändrades likaså måltiderna, hade varit svårt att äta i sömnen annars.

säg att man träna 24:00 till 01, då fyller ju även måltiden en funktion... efter 01 precis.
har man ätit kasst över hela dygnet kan säkert ett mål på natten vara mer hälsosamt än skadoaktigt.

Termy
2015-01-16, 20:50
Blev det inte två olika frågeställningar där? Att komma hem sent på natten och äta en måltid som sista måltiden under sin vakna tid, kontra att gå upp på natten (efter att man har sovit) och äta en måltid? Skiljer det sig något mellan dessa varianter?

Brinke
2015-01-16, 21:30
Jag kan nog svara på det mesta inom detta!
Jag jobbar natt som väktare 19.30-06 är arbetstiden.
Jag har jobbat 5 år natt och inte känt av några negativa effekter ang att äta på natten.
Dock äter jag mat ca 22 sedan efter det äter jag kvarg, frukt, ägg etc och mycket vatten.
Dock bör man undvika fet mat och socker nattetid.

Brinke
2015-01-16, 21:38
Men mycket handlar om vad man har för rutiner också

Ozziking
2015-01-16, 23:37
Jag käkar alltid 600-2000 kcal innan jag lägger mig, sover riktigt bra och fet är jag inte. äter dessutom vanligt frukost och mycket kcal då med. Ät när du vill och trivs med det.

Det handlar om lite senare än ens ordinarie rutiner ;)
Men det är chill, hade ändå ätit lol

Tack folks!

Ozziking
2015-01-16, 23:44
Det är mycket negativt att vara uppe och äta på natten. Kroppen kan absolut klockan i det avseendet. Hormonbalasen och därmed gensvaret på födointag är helt annorlunda på natten jämfört med på dagen. Att vara uppe och äta på natten innebär ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och övervikt. Att en kalori är en kalori stämmer bara när det gäller hur mycket energi det handlar om. Det säger ingenting om vad den energin används till i kroppen. Det avgörs av hormoner.

Hur ökar det risken för dessa "sjukdomar"? Varför är gensvaret sämre på natten?

För måste hamna på överskott, och genom mitt sista mål gör jag det, annars inte. Så no Choice liksom ;) Det blir ju bara lite förskjutet för att jag hängt & varit aktiv med kompisarna. Man blir ju hongri

StarkaUlf
2015-01-16, 23:58
För måste hamna på överskott, och genom mitt sista mål gör jag det, annars inte. Så no Choice liksom ;) Det blir ju bara lite förskjutet för att jag hängt & varit aktiv med kompisarna. Man blir ju hongri

Ät. Det rör sig ju inte om varje dag i veckan.

tlk
2015-01-17, 08:28
Hur ökar det risken för dessa "sjukdomar"? Varför är gensvaret sämre på natten?

"Natt" är förstås nu då ett begrepp som är relaterat till hur din dygnsrytm ser ut. Men i princip är det som så att dina olika celler har inbyggda klockor och dina organ beter sig smått annorlunda nattetid än dagtid. Ett enkelt exempel är dina stora salivkörtlar i munnen. Dessa organ pumpar då normalt ut saliv hela tiden (så kallad "vilosaliv") men är mycket mindre aktiva under natten än på dagen... vilket ökar risken för sjukdomen karies enormt om du äter dina nutella på natten jmf. med om du äter den på dagen.

Liknande kan ses för diverse hormonutsöndringar osv. Dessa är ju rätt som oftast inblandade i vår metabolism så det är inte jättekonstigt att det har negativ påverkan. Om något så förefaller det som att det optimala är att äta samma tider alla dagar eftersom kroppen lite lär sig vilka tider som födan brukar komma.

Nu går det ju såklart att träna om sin dygnsrytm men det tar ett antal dagar för klockorna att synca om sig till en ny rytm (alla klockorna i kroppen syncas mot SCN).. bästa är en stabil dygnsrytm alltid oavsett om det är helg, arbetsvecka eller semester.

Tankegångar att det fungerar ju fint i militären att göra ditten och datten, eller att stenåldersmänniskan klarade sig känns lite så där. Surviving != thriving så att säga. Helt klart ett område värt att optinojja på.

Ozziking
2015-01-17, 16:27
Hm alright. Intressant! :)

Än igen, tackar för svar vänner!

Kokowski
2015-01-18, 14:29

Hur vet kroppen om det är dag och natt? :)

Tänkte om man reser till tillexempel USA. Ställer kroppen om sig där och vet vad som är dag och natt där borta också?

PrimalAeon
2015-01-18, 14:40

Tänkte om man reser till tillexempel USA. Ställer kroppen om sig där och vet vad som är dag och natt där borta också?

Grovdraget så är det väl balansen mellan kortisol & melatonin, som i sin tur regleras av bla solljus. Tror jag.

tlk
2015-01-18, 15:08

Kroppen vet inte om det är dag eller natt rent fysiskt.

Däremot uttrycker en hel radda olika celler i din kropp diverse klockgener (se t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/CLOCK) som ger vävnader en intern klocka (som brukar vara inställd på runt 24 timmar). T.ex. din lever har en klocka som den går efter osv. Dessa syncas lite halvt mot SCN (https://en.wikipedia.org/wiki/Suprachiasmatic_nucleus). Kronobiologi är ett superintressant område.

Din kropp kommer alltså att operera på en (drygt) 24-timmarscykel och vissa saker kommer att inträffa vid vissa tillfällen.. T.ex. så ökar normalt melatoninutsöndringen när det börjar närma sig (vad din kropp tror) är sovtid, och kortisolutsöndring när det börjar närma sig dags att vakna.

Nu är det lite feedback och input och output till systemet så impulser från omvärlden fungerar som så kallade zeitgebers (tidsgivare). T.ex. blåspektrum-ljus är en sådan.

Huruvida du blir något omställd i USA beror helt på hur du lever ditt liv där. Ponera att du är vaken 8-24 i Sverige och du transporterar dig till USA. Väl där fortsätter du att vara vaken exakt samma tid (säg 8 timmars tidsskillnad så det blir 16-08 som du håller dig vaken) och utsätter dig för samma input av ljus etc. då kommer du säkerligen inte alls att få någon omställning öht.

Men annars så ställer dina klockor om sig över någon veckas tid med fast dygnsrutin ja.

Sniggel
2015-01-18, 15:27
Jag kan nog svara på det mesta inom detta!
Jag jobbar natt som väktare 19.30-06 är arbetstiden.
Jag har jobbat 5 år natt och inte känt av några negativa effekter ang att äta på natten.
Dock äter jag mat ca 22 sedan efter det äter jag kvarg, frukt, ägg etc och mycket vatten.
Dock bör man undvika fet mat och socker nattetid.

Du har bara jobbat 5 år. Lite för tidigt att väcka misstankar om det har påverkat dig negativt. Iaf när det gäller hjärt- o kärlhälsa.

Sniggel
2015-01-18, 15:30
Huruvida du blir något omställd i USA beror helt på hur du lever ditt liv där. Ponera att du är vaken 8-24 i Sverige och du transporterar dig till USA. Väl där fortsätter du att vara vaken exakt samma tid (säg 8 timmars tidsskillnad så det blir 16-08 som du håller dig vaken) och utsätter dig för samma input av ljus etc. då kommer du säkerligen inte alls att få någon omställning öht.

Men annars så ställer dina klockor om sig över någon veckas tid med fast dygnsrutin ja.

Lycka till :d

Blir nog omöjligt att inte genomgå en omställning om man bytar tidszon. Lär ju krävas specialåtgärder såsom UV-ljus inomhus samt mörkläggning för att simulera natt (när man försöker sova och det fortfarande är ljust ute) och bara var utomhus på dagen då det varit dag hemma.