Visa fullständig version : Hur lugnt behöver musklerna ha det under vilan?
träningstjejen
2015-01-14, 21:33
Jag har funderat på detta med att låta musklerna vila för återhämtning och uppbyggnad, hur liten belastning ska de ha under nästkommande 48 h? Säg att jag tränat ben idag och vill köra cardio två dagar på raken från imorgon, är det påtagligt negativt för muskeluppbyggnaden om jag;
Går?
Springer?
Springer i backar?
Trappmaskin på gym?
Gå i trappor?
Hur gör ni? Man vill ju inte bara sitta i soffan mellan styrkepassen*popcorn*
Tacksam för hjälp!*cupid*
Herman H
2015-01-14, 21:50
Förutom träningen som tar mellan 6-10 timmar i veckan så har jag de senaste 24 åren ofta mer än 50 timmar tungt fysiskt arbete i veckan (plus kontorsarbete) och jag har under åren som gått lyckats bli lite stark :)
Hur du ska göra med din cardio vet jag inte, det får de som sysslar med sånt berätta för dig men kroppen klarar betydligt mer än vad de flesta tror.
Undvik att springa. Långsam jogging eller promenad är perfekt, aktiv vila är bättre än passiv vila!
Diomedea exulans
2015-01-14, 22:41
Det mest perfekta är nog att röra på sig lugnt och varierat, typ rensa ogräs, städa och sånt.
smeander
2015-01-14, 23:01
Jag har funderat på detta med att låta musklerna vila för återhämtning och uppbyggnad, hur liten belastning ska de ha under nästkommande 48 h? Säg att jag tränat ben idag och vill köra cardio två dagar på raken från imorgon, är det påtagligt negativt för muskeluppbyggnaden om jag;
Går?
Springer?
Springer i backar?
Trappmaskin på gym?
Gå i trappor?
Hur gör ni? Man vill ju inte bara sitta i soffan mellan styrkepassen*popcorn*
Tacksam för hjälp!*cupid*
Det beror på hur du sköter din återhämtning och vilken intensitet du lägger dina cardiopass på. Jag skulle inte sprungit två dagar i rad om jag var ovan med sån stötträning som löpning är. Hade kört en dag högintensiva löpintervaller och en dag intensiva cykelintervaller.
Men som sagt, hur du sköter din återhämtning är nyckeln.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.