handdator

Visa fullständig version : Aldrig gå upp i vikt, eller?

Donkens
2015-01-14, 00:56
Har funderat ett långt tag på ett särskilt ämne.

Dem flesta här eller i allmänheten känner nog den här typen av karaktären, antingen inom familjen eller bland vänner.

Individen som manglar på med energität livsmedel men att figuren aldrig ändras. Fallen där kalori in/ut blir lika irrelevant som en fis i en tornado.
Man har ju levt sitt liv, nu är man över 20 år gammal och man börjar märka att saker händer hos dem som man känner som hamnar i den kategorin.

Känner individer som i princip alltid äter ute, pizza, McDonalds, smäller i sig chips på kvällar och ligger helt klart i en kalorimängd på kanske 4000-5000 per dag. Vissa tränar, vissa gör det inte.

Men det man har märkt när dem åldrats och börjar glida igenom 20 års snöret tills 30 års åldern, är att kroppen lagrar fettet alldeles mycket enklare än vad det gjorde när dem var i tonåren. Och att det blir betydligt svårare för dem att bränna bort fett, trots att dem blir otroligt strikta med kalorierna och äter betydligt mindre än det dem gjorde förut samt kombination med träning.

-
Har alltid funderat på något som exempelvis Hodgetwins sagt, "YOU GOON FRIIEEE YOUR HORMONES MANN!!!! Tror ni det kan stämma?
Jag tror inte det är någon gåva att ha jätte svårt att gå upp i vikt oavsett hur mycket man äter, i och med att vid andra tider i världen så hade det varit svårt att överleva om kroppen inte lagrat reserv. Men tror ni att många uav dessa individer jag pratar om helt enkelt kör slut på kroppens exceptionella förmåga att omsätta så mycket energi per dag?

Bjorneman
2015-01-14, 01:03
Min erfarenhet av dessa personer är att de skippar frukosten, äter en kexchoklad till lunch och sedan pizza eller mcdonalds på kvällen. Det hade inte jag heller blivit fet av.

Gpajpen
2015-01-14, 07:02
Min erfarenhet av dessa personer är att de skippar frukosten, äter en kexchoklad till lunch och sedan pizza eller mcdonalds på kvällen. Det hade inte jag heller blivit fet av.
+1k

vicarious
2015-01-14, 07:27
Känner individer som i princip alltid äter ute, pizza, McDonalds, smäller i sig chips på kvällar och ligger helt klart i en kalorimängd på kanske 4000-5000 per dag. Vissa tränar, vissa gör det inte.

Hur vet du det? Även om de skulle ligga på ett sådant högt intag så sker det knappast varje dag, vecka in vecka ut. Då hade de otvivelaktigt blivit feta. Det handlar nog om engångsföreteelser isåfall. Dock tror jag mer på det Bjorneman skrev.

Men visst stämmer det att ämnesomsättningen sjunker något med åldern, dock kanske inte så drastiskt som vissa tror.

Sniggel
2015-01-14, 07:35
Hur vet du att de får i sig 4000-5000 kcal? Har du sett alla måltider de äter på en dag eller drar du slutsatser om vad de äter till frukost, kvällsmat osv? Ser du dem äta varje dag?

Min erfarenhet är att dessa individer äter mycket... ibland.
När man undersöker det så utslaget på en vecka kanske det handlar om 2000-3000 kcal i genomsnitt.
Dvs fullt normalt om man inte är aktiv/spattig. Då är det för lite och man blir spinkig som följd.

shut teh face
2015-01-14, 09:03
En "normal" person äter frukost, lunch, middag och kanske ett par mellanmål, dessa mål kan inte bestå av en chokladboll, eller hoppas över hur som helst.

Men för vissa är det helt naturligt, de kanske inte har samma hunger och när de väl äter så blir det vad de är sugna på, eller så är de väldigt hungriga framåt kvällen

Min fru är exakt sådan, hon är lat och hungern är inte så drivande, om jag gör frukost, lunch etc åt henne, så äter hon, om hon är själv hemma kanske hon skiter i allting, sen på kvällen kan hon trycka en pizza, eller en 400g daimtårta och chips, och hon är ständigt underviktig.

Jag personligen hade avlidit om jag skulle äta typ 500 kalorier framåt mot kvällen, och sen trycka 2000 kalorier, magen hade gjort revolt, blodsockret under dagen hade varit skit säkert, inte en chans att man hade kunnat träna, fast de klart, man kanske hade vant sig.

Sen finns det personer i min närhet som faktiskt äter väldigt mycket, säkert 4000-4500 kalorier om dagen, men de tränar och är inte ett dugg konstigt

Bossebäver
2015-01-14, 10:00
Jag har också sådana vänner, de köper godis varje gång de är på affären, chips och coca cola osv. ständigt smala likförbannat.

När man synar det i sömmarna märker man att dessa personer inte äter 19 mackor till frukost som oss med mer aptit. De äter inte pannkakor 2000 kcal åt gången och en öppnad chipspåse kan räcka i dagar.

Termodynamik är hårt och rättvist. Det är aptit som är en bitch.

Shqypnia
2015-01-14, 10:48
De som påstår de "bara äter" och aldrig går upp i vikt äter oftast inte tillräckligt. Det är som en del redan hävdat att de varken äter frukost eller lunch ibland utan äter pizza och godis/chips på kvällen bara. Sedan har vi de som äter som fan idag, imorgon kanske de tar någon knäcke. Ingen undkommer kcal lagarna.

PureWhey
2015-01-14, 12:43
Haft ett par sådana rackare som bett om hjälp. Ber dom skriva ner allt som äts under nästkommande 7 dagar, jämför med vad jag ätit och vips så var det inte så mycket helt plötsligt. Den där pizzan brukar oftast vara det som krävs för att äta "mycket" under en dag.

anvihl
2015-01-14, 14:10
Precis som det andra säger äter de inte så mycket sett över en hel dag+ att många åskådare överskattar hur mycket kalorier det är i mycket "skräpmat".

Ingen blir fet på att nästan fasta halva dagen och äta en enda pizza och lite godis på kvällen såvida man inte är helt sängliggande.

Chrbo
2015-01-14, 15:14
De i min bekantskapskrets som kan "käka hur mycket som helst utan att bli feta" käkar inte särskilt mycket.

Vi käkade pizza i ett kompisgäng och en av ovan nämnda individer hade bara käkat frukost och var vrålhungrig. Detta till trots fick han inte i sig sin Capricciosa.

MuskelMasen
2015-01-15, 00:25
De i min bekantskapskrets som kan "käka hur mycket som helst utan att bli feta" käkar inte särskilt mycket.

Vi käkade pizza i ett kompisgäng och en av ovan nämnda individer hade bara käkat frukost och var vrålhungrig. Detta till trots fick han inte i sig sin Capricciosa.

Pinsamt...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

new
2015-01-15, 00:48
Nu när man lämnat tonåren bakom sig har jag relativt lätt att gå upp i vikt, annat var det förut.. hade sjukt stora svårigheter att bulka. Jag fick äta helvetes mycket mat (ca 5k kcal, Kollade varenda dag via Lifesum) och gick ändå knappt upp något. Min träning var knappast intensiv, ca 5 min setvila och inge cardio. Nu kan jag som sagt gå upp i vikt väldigt enkelt, så något skumt må det ha varit. Eller kanske bara binnikemask? ;)