handdator

Visa fullständig version : Hur grom och stark kan en normal tjej bli, naturligt?

filmjölk
2015-01-13, 16:59
Jag undrar en sak, om vi tar en typisk ung, otränad tjej, 165cm lång, 55kg tung, som vill bli grov som hulken och stark som superman fast rent, utan att bli fet.

Hon tränar bra och dedikerat, har ett högt proteinintag och ligger ofta på ett lätt kaloriöverskott. Varken deffad eller fet, men i en ok, snygg kvinnlig form. Hur grov och stark kan hon då bli?

Kan hon komma upp till att väga 70kg muskulös med magrutor? Skulle hon kunna göra serien 180-120-200? vad tror ni?

King Grub
2015-01-13, 17:04
En normal tjej kan bli 16 stromsar grom, men knappast mer.

spoon
2015-01-13, 17:04
Marte Elverum ligger ganska nära dina stats. Lyfter i -72 och har serien 170-92,5-200. Hon är 24 år och kan säkert bli en del starkare.

spoon
2015-01-13, 17:07
Dom nuvarande världsrekorden i -72 för damer utan utrustning är...

Böj Kimberly Walfard 186 kg
Bänk /ingen har tagit kravet på 125 kg ännu
Marklyft Kimberly Walfard 240 kg

filmjölk
2015-01-13, 17:17
En normal tjej kan bli 16 stromsar grom, men knappast mer.

? :) En Garrosh alltså?

Grom var en bizarr felstavning, groc, grob, grof, groh eller grog borde det bli när jag slinter på tangenterna.

filmjölk
2015-01-13, 17:19
Dom nuvarande världsrekorden i -72 för damer utan utrustning är...

Böj Kimberly Walfard 186 kg
Bänk /ingen har tagit kravet på 125 kg ännu
Marklyft Kimberly Walfard 240 kg

Har en typisk exempelperson ( :D ) kapaciteten att bli världsmästare?

Jorgen
2015-01-13, 17:25
Marte Elverum ligger ganska nära dina stats. Lyfter i -72 och har serien 170-92,5-200. Hon är 24 år och kan säkert bli en del starkare.

Hur vet du att hon är ren då?

spoon
2015-01-13, 17:53
Hur vet du att hon är ren då?

Hon lyfter för Norska landslaget och testas frekvent. I Norge så har vi bra värderingar kring doping så det är mycket osannolikt att hon skulle ha dopat sig.

spoon
2015-01-13, 17:56
Har en typisk exempelperson ( :D ) kapaciteten att bli världsmästare?

Omöjligt att svara på. Men styrkelyft på damsidan är fortfarande ganska liten idrott så jag tror att man kommer lyfta mer om 10 år. Marte fokuserar ju trots allt på utrustad lyftning. När klassisk SL växer som det gör så kommer resultaten också göra det.

King Grub
2015-01-13, 18:03
Hon lyfter för Norska landslaget och testas frekvent. I Norge så har vi bra värderingar kring doping så det är mycket osannolikt att hon skulle ha dopat sig.

...

spoon
2015-01-13, 18:10
Måste allt bli till en dopingdiskussion på det här forumet. Jävligt tröttsamt.

cero
2015-01-13, 18:14
I Norge så har vi bra värderingar kring doping så det är mycket osannolikt att hon skulle ha dopat sig.

:D

Men att hon lyfter i Norge är ju ett gott tecken vad gäller testen. Har ingen anledning att tvivla på att hon är ren.

Matsa
2015-01-13, 18:15
Man kan aldrig lämna någon garanti för att en annan person är ren men om hon tävlar för ett land där det pågår ett seriöst antidopingarbete och testas regelbundet är nog oddsen för att hon skulle vara ren så goda som de kan bli. Moving on?

Tolkia
2015-01-13, 18:28
Nu raderar jag några inlägg och citerar Matsa:
Moving on.
Sabba inte tråden redan efter tre inlägg, va.

filmjölk
2015-01-13, 18:31
Men skärp er. Norrbaggarna kan väl få preppa hur mycket de vill, men exempelpersonen gör det inte. Ungefär hur stark och grov kan hon bli ?

Sebbe_H
2015-01-13, 18:31
I Norge så har vi bra värderingar kring doping så det är mycket osannolikt att hon skulle ha dopat sig.

Kvällshumor :D

Man kan aldrig lämna någon garanti för att en annan person är ren men om hon tävlar för ett land där det pågår ett seriöst antidopingarbete och testas regelbundet är nog oddsen för att hon skulle vara ren så goda som de kan bli. Moving on?

Det testas frekvent inom t.ex cykelsporten med. Det säger absolut ingenting.
Men nu handlade väl tråden om normalpersonen som är ren ändå. Så dopingdiskussionen kan vi ju lägga åt sidan.

MackeJuve
2015-01-13, 18:41
Måste allt bli till en dopingdiskussion på det här forumet. Jävligt tröttsamt.

Håller med dig! Sjukt oväntat att det kommer från moderatorer dock haha. Hon är givetvis grymt jävla stark men sååå jävla sinnessjukt är väl inte hennes resultat att man måste plocka upp doping-kortet. De kan uppenbarligen lyftning i Norge ;)

Olegh
2015-01-13, 18:45
Alla norska idrottsmän har ju också så sunda värderingar att de t.ex aldrig skulle komma på tanken att köra bil på lyset. Felåt för ot.

spoon
2015-01-13, 18:49
Men att hon lyfter i Norge är ju ett gott tecken vad gäller testen. Har ingen anledning att tvivla på att hon är ren.

Det låter naivt men värderingar är det viktigaste när det kommer till anti-doping. Man kan aldrig testa bort doping. Det måste finnas en tro på att man kan bli bäst i världen utan doping för att man ska undvika doping. I länder där det är mer accepterat så hör man ofta "alla andra gör det" vilket används som anledning till att dopa sig.

Men jag kan aldrig garantera att någon är ren. Det gör den frågan retarderad.

Hur vet ni att hon inte är ren?

svenbanan
2015-01-13, 19:37
Alla som inte har testat positivt bör man försöka betrakta som rena tycker jag. Jag tycker jag klarar det oftast. Då slipper man gå runt och vara bitter över att "alla dopar sig" hela tiden.

kalle_kula
2015-01-13, 19:50
Håller med dig! Sjukt oväntat att det kommer från moderatorer dock haha. Hon är givetvis grymt jävla stark men sååå jävla sinnessjukt är väl inte hennes resultat att man måste plocka upp doping-kortet. De kan uppenbarligen lyftning i Norge ;)

I alla fall en av moderatorerna verkar ju vara inom kroppsbyggarsvängen så han har kanske lite skev bild av det här med doping

Matsa
2015-01-13, 19:52
Men nu handlade väl tråden om normalpersonen som är ren ändå. Så dopingdiskussionen kan vi ju lägga åt sidan.

Och lika fan lyckades du inte hålla fingrarna borta, eller hur?

ChuckTesta
2015-01-13, 20:12

Lance Armstrong. Behöver jag säga mer?

Sniggel
2015-01-13, 20:33
Yikes alltså. Nu bled det en dopingdiskussion iaf. Anledningen till att man inte nämner exempel (IMO) är för att man inte kan garantera att personen i fråga är ren. Och då är risken dubbel:

1. Personen blir oskyldigt anklagad.
2. Personen är dopad men används ändå som exempel på vad man kan åstadkomma ren, vilket blir missvisande.

Då blir det bättre att bara hålla ämnet på spekulationsnivå. "Jag tror si eftersom mina erfarenheter inom XXXX säger mig att man borde, ren, kunna uppnå X/Y/Z med A/B/C".

De som har god tro att att en person är ren hade ju kunnat nämna de måtten och de ungefärliga prestationer som hon har (eller tros uppnå), utan att peka ut personen med namn.

De som ser siffror som de tycker ser kan argumentera emot då de kanske har god insyn i den dopade världen och vet om ett stort antal "oväntade" exempel som har kommit dit tack vare (bl a) doping. Detta eftersom de inte lyckats se några tecken på att det är möjligt att uppnå ren, men väldigt möjligt för en person som dopat sig att övertyga andra om att denne är ren. Återigen, utan att nämna några namn "Svenne Svennson är dopad, jag vet att ni alla tror han är ren men jag känner honom personligen och jag vet att han skjutit testo sen tonåren, men jag vill inte avslöja honom och ni kommer ändå inte tro på mig om jag skulle göra".

Eeehmm. Moving on? :d

Jorgen
2015-01-13, 20:41
Alla som inte har testat positivt bör man försöka betrakta som rena tycker jag. Jag tycker jag klarar det oftast. Då slipper man gå runt och vara bitter över att "alla dopar sig" hela tiden.

Jag håller till stor del med dig (det finns såklart undantag). Dock så är det ovanligt att folk resonerar på det viset. Tyvärr.

I alla fall en av moderatorerna verkar ju vara inom kroppsbyggarsvängen så han har kanske lite skev bild av det här med doping

Du kan skriva mitt namn. :)
Och nej, ingen skev bild alls. Dessutom så "vet" ju alla att samtliga som tävlar i kroppsbyggning är dopade. Alltså, varenda en. *whatever*

Jorgen
2015-01-13, 20:44

Hade samma person ställt sig på en scen i posekläder hade alla "vetat" att hon var dopad, trots att förutsättningarna hade varit dom samma.

Därav min dumma fråga. :)

Man and Machine
2015-01-13, 20:47
Jag tror inte en tjej kan bli både grov och stark. Men bodyfitnessgrov borde randoms kunna nå om man är dedikerad.

Sniggel
2015-01-13, 20:51
Såg en grov bondkvinna (som bar mjölkkannor) en gång där jag bodde tidigare. Nu menar jag verkligen grov alltså. De flesta män på kolo hade legat i lä.

Vad kan hon ha vägt? Svårt att bedöma men 90 kg (kanske?) precis under "överviktig" (när det gäller fett, givetvis subjektiv bedömning). Såg ut som en strongman fast med kvinnligare former och inte det typiska bukfettet utan snarare jämnt fördelat över kroppen.

Nu vet jag ju självklart inte heller om hon var dopad eller ej men med tanke på i vilken miljö jag såg henne finns det en möjlighet att hon inte har ett intresse av träning eller doping utan helt enkelt växt upp i den miljön och varit engagerad i lantbruk hela sitt liv (samt freakiga gener).

Hon hade säkert kunnat ta sig till gymmet, öva upp teknik i 6-12 månader och sen dra imponerande vikter i de 3 stora.

Sniggel
2015-01-13, 21:03
Edit - Googlade efter liknande proportioner. Det här var det närmaste jag kunde hitta:

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/ca/4a/6d/ca4a6d3304cf4d2590a5ccfb646c00c3.jpg

Exemplaret jag såg var dock helt klart 2 ligor större och höft:midje-ration var givetvis inte lika hög, dock fortfarande positiv. 2-3 procentenheter mer kroppsfett också kanske.

Sebbe_H
2015-01-13, 21:36
2-3 procentenheter mer kroppsfett också kanske.

Då är man överviktig.

Jag skulle tippa på att en 165cm lång tjej skulle kunna väga max 70 i bra form.

Matsa
2015-01-13, 21:45

...

Vad... Vafan?

Man kan aldrig lämna någon garanti för att en annan person är ren

Moving on?

King Grub
2015-01-13, 21:48
http://www-personal.umich.edu/~simeonem/Mingrone.pdf

Diomedea exulans
2015-01-13, 21:53
Alla som är starkare än mig är iaf dopade, och mina PB är 115-120-150.

cero
2015-01-13, 22:10

Hahaha, standardsvaret.

filmjölk
2015-01-13, 22:23
Om jag sänker min standard nedanför sl-eliten till 65kg med antydan till magrutor, och serien 120-100-150, låter det rimligare?

cero
2015-01-13, 22:25
Om jag sänker min standard nedanför sl-eliten till 65kg med antydan till magrutor, och serien 120-100-150, låter det rimligare?

Med eller utan HGH?

thatice
2015-01-13, 22:38

Där tror jag problemet är 100 i bänk, har ett par tjejer som tränar för skojs skull som tar 120 i böjen och någon drar 145 i mark men jag tror att den starkaste i bänk tar 70.
Uppskattar deras vikt till runt 65kg två i bra form en i normal form och två av dom är 17år så fortsätter dom bara så fixar dom de där siffrorna i böj och mark men tveksamt i bänken.

filmjölk
2015-01-13, 22:39
Med eller utan HGH?

Givetvis utan HGH, efedrin, clen, deca, insulin etc. Rent och naturligt som i vanlig jäkla mat, kreatin, dianabol, multivitaminer, och proteinpulver. (ehehehe)

MackeJuve
2015-01-13, 23:46

Nae eftersom 100 kg i bänk är mycket bättre än 120 i böj och 150 i mark, speciellt om man är kvinna. Kvinnor har väl normalt sett lättare för böj och till viss del mark än vad de har för bänk? Eller har jag fel?

Röda Björnen
2015-01-14, 00:12
Nae eftersom 100 kg i bänk är mycket bättre än 120 i böj och 150 i mark, speciellt om man är kvinna. Kvinnor har väl normalt sett lättare för böj och till viss del mark än vad de har för bänk? Eller har jag fel?

Sexist!

Nej men det är väl väldigt individuellt ?, se bara Robin stjernbergs ex som jag inte kommer ihåg namnet på.

Jag har en tjej på gymmet som kan dra 120 mark, 80 böj och 50 i bänk.
En annan tjej som drar 90 i mark, 110 i böj och 70 i bänk.

Det är väldigt individuellt.

Edit; vi har också en kille som tar 90 i bänk, 220 i mark och 170 tror jag i böj.

TS. Jag tror absolut vem som helst kan bli världsbäst eller i alla fall i bra topp. Det tar tid och jobb, att lyssna på andra så kommer 90% säga att du inte klarar det så det bästa är att bara köra istället för att fråga sig fram.

Toni Radanov
2015-01-14, 03:12
sätt ihop samtliga världsrekord per delgren oavsett viktklass (på lyftare som ej åkt dit) så fåru väl en vettig total = kanske eventuellt rimligt max. :p Inte för att någon är skapt för att ha världsrekord raw i alla 3 grenar but still. Inte kollat men skulle gissa på typ 220 böj 140 bänk 230 mark lr nåt sånt. Guy numbers för nån som är "stark". And that's about it!

En annan intressant sak i frågan är ju att om nu otränade män är ca "20-30% starkare än kvinnor" varför ökar den skillnaden om båda är elit-SLare å optitränade? För det skiljer snarare 30-40% på den fronten i böj och 40-50% i mark/bänk. Oh right, dat hormone difference. Yep yep! Balls win. ^^

spoon
2015-01-14, 09:05

Du får nog sänka bänken 20 kg. Det var endast två tjejer som bänkade 100 kg i Norge förra året. Bästa resultatet i Sverige i klass -72 var 97,5 kg.

O_Wao
2015-01-14, 09:14
I Tyngres pod så räknar de väl på att dubbla bänkvikten när man ska jämföra män och kvinnor. Dvs 70 i bänk för kvinnor är motsvarande 140 kg i bänk för män. Kan kanske vara rimligt?

filmjölk
2015-01-14, 09:15

100kg i bänk tycker jag motsvarar 120 i böj och 150 i mark prestationsmässigt för en kille, men för en kvinna tror jag du har rätt. 80kg som någon annan skrev blir nog lite rimligare.

spoon
2015-01-14, 09:18
I Tyngres pod så räknar de väl på att dubbla bänkvikten nör man ska jämföra män och kvinnor. Dvs 70 i bänk för kvinnor är motsvarande 140 kg i bänk för män. Kan kanske vara rimligt?

Känns rimligt. 50 är okej för många tjejer efter nåt/några års träning och detsamma gäller för 100 och killar.

rooz
2015-01-14, 09:21
Du får nog sänka bänken 20 kg. Det var endast två tjejer som bänkade 100 kg i Norge förra året. Bästa resultatet i Sverige i klass -72 var 97,5 kg.

Bästa bänken i -72 torde varit runt 107-108kg av Hammarström? Eftersom det var en vän till mig som satte 97.5 för ett sm-silver.

Klart en tjej kan bli stor & grofv, frågan är väl hur det går till...

Macroman
2015-01-14, 09:29

Ej normal eller typisk snarare en exceptionell talang.

spoon
2015-01-14, 09:33
Bästa bänken i -72 torde varit runt 107-108kg av Hammarström? Eftersom det var en vän till mig som satte 97.5 för ett sm-silver.

Klart en tjej kan bli stor & grofv, frågan är väl hur det går till...

Jag hittar aldrig rätt resultat på svenskarna :( Det enda jag hittade var Turnroth med 97,5 kg

http://online.styrkelyft.se/web/ShowRanking.aspx

z_bumbi
2015-01-14, 09:59
1 Marie Tunroth Westbo AK 70,47 160,00 97,50 186,00 443,50

2 Isabella von Weissenberg Göteborg KK 70,97 165,00 85,00 185,50 435,50

3 Eleni Kamvissis Lunds TK 70,80 152,50 82,50 170,00 405,00

4 Hanna Johansson Falköpings TK 71,54 135,00 87,50 152,50 375,00

5 Elisabeth Wahlander Broddetorps GOIF 69,59 145,00 67,50 160,00 372,50

Sm 2014

Här någonstans är det rimligt att hamna med de förutsättningarna som ges. De översta två resultaten är självklart svåra att nå men eftersom några gör det så är det inte omöjligt och jag tvivlar på att det är ens i närheten av var rekorden ligger om 5 år. Plockar man däremot de lägsta resultaten i varje delgren så hamnar man på 135, 67,5 152,5 vilket ger en total på 355 vilket inte är så extremt och att sikta högre än det är ett fullt rimligt mål.

benya
2015-01-14, 10:20
Hur vanligt är det bland tjejer i sverige att preppa? Ser en hel del töser som är grövre average gymkille. De blir fler och fler, känns det som. När man ser en del tjejer som mosar 20kg hantlar i biceps så börjar man tänkta…Eller det handlar det bara om okuanskap hos mig själv, dvs att tjejer har nästintill samma förutsättningar som en killar att bygga muskler/styrka…?

Vad säger ni, 1/5 gymtjej kanske? Eller är det väldigt ovanligt och hör till extremfallen?

Sorry att jag går lite OT.

spoon
2015-01-14, 10:25
Hur vanligt är det bland tjejer i sverige att preppa? Ser en hel del töser som är grövre average gymkille. De blir fler och fler, känns det som. När man ser en del tjejer som mosar 20kg hantlar i biceps så börjar man tänkta…Eller det handlar det bara om okuanskap hos mig själv, dvs att tjejer har nästintill samma förutsättningar som en killar att bygga muskler/styrka…?

Vad säger ni, 1/5 gymtjej kanske? Eller är det väldigt ovanligt och hör till extremfallen?

Hur ska man veta det?

Hanse
2015-01-14, 10:28

Beror nog på att "average kille" på gymmet tränar uselt och är i dålig form medans de tjejer som ger sig i kast med skivstänger och hantalar har mer stake än "average gymkille".
Män har ofantligt mycket lättare än tjejer att bygga muskler... men majoriteten av killarna på gymmen tränar som skit. Måste säga att det är skrämmande att se hur usel form framförallt yngre killar på gymmen är i när man vet att dom med bara lite mer ansträngning kunde ha toppfysik.

caro
2015-01-14, 10:35
Beror nog på att "average kille" på gymmet tränar uselt och är i dålig form medans de tjejer som ger sig i kast med skivstänger och hantalar har mer stake än "average gymkille".
Män har ofantligt mycket lättare än tjejer att bygga muskler... men majoriteten av killarna på gymmen tränar som skit. Måste säga att det är skrämmande att se hur usel form framförallt yngre killar på gymmen är i när man vet att dom med bara lite mer ansträngning kunde ha toppfysik.

Detta är min tanke också. Nu har jag tränat i ungefär ett år (okej, inte utan bakgrund, men den var i alla fall avsomnad) och jag blir förvånad att jag som medelålders dam tränar med tyngre vikter än alltför många killar på gymmet. Deras träning tycks mig förflackad, vad gör de där, liksom? (Nåja, det senare var OT).

Klart det finns en potential för tjejer att nå högre vikter än de i tråden nämnda, inom ett antal år, när man kommit över den där styrke- och muskelrädslan som tjejer i allmänhet lider av.

anvihl
2015-01-14, 10:46
Detta är min tanke också. Nu har jag tränat i ungefär ett år (okej, inte utan bakgrund, men den var i alla fall avsomnad) och jag blir förvånad att jag som medelålders dam tränar med tyngre vikter än alltför många killar på gymmet. Deras träning tycks mig förflackad, vad gör de där, liksom? (Nåja, det senare var OT).

Du kanske helt enkelt är stark och/eller har tränat längre än de killarna? Många motionärer och hobbygymmare tränar ju dessutom absolut inte för att bli så starka som möjligt utan mer för att det är kul och för att röra lite på sig.

Man ska akta sig för att ifrågasätta andra människors fysiska eller psykiska status baserat enbart på hur man själv står sig i förhållande till dessa oavsett vilket kön man har.

Men har man tränat lika länge och lika "seriöst" så håller jag med om att det är lustigt om en genomsnittlig kille har fått sämre eller lika resultat som en genomsnittlig tjej.

mini
2015-01-14, 10:46
Hur vanligt är det bland tjejer i sverige att preppa?

Alltså, du tror att 20% av tjejerna på gymmen kan preppa eller misstolkar jag dig?

rooz
2015-01-14, 10:55
Jag hittar aldrig rätt resultat på svenskarna :( Det enda jag hittade var Turnroth med 97,5 kg

http://online.styrkelyft.se/web/ShowRanking.aspx

Jag räknade bara resultaten från klassisk bänk:em:

caro
2015-01-14, 10:58
Du kanske helt enkelt är stark och/eller har tränat längre än de killarna? Många motionärer och hobbygymmare tränar ju dessutom absolut inte för att bli så starka som möjligt utan mer för att det är kul och för att röra lite på sig.

Man ska akta sig för att ifrågasätta andra människors fysiska eller psykiska status baserat enbart på hur man själv står sig i förhållande till dessa oavsett vilket kön man har.

Men har man tränat lika länge och lika "seriöst" så håller jag med om att det är lustigt om en genomsnittlig kille har fått sämre eller lika resultat som en genomsnittlig tjej.

Det har du helt rätt i. Man har olika mål och inställning till träning. Det är bättre att vara på gymmet än inte, oavsett hur tunga vikter man tar. Man vet inte heller om någon varit/är skadad och håller på med någon form av rehabilitering. Detta gäller ju både tjejer och killar, det finns förmodligen en hel del tjejer som skulle kunna träna tyngre men inte gör det av olika anledningar. Man måste ju inte det, även om man skulle kunna. Det är mycket man kan som man inte gör för att man inte har håg till det.

Icke desto mindre har jag förvånat ibland noterat just låga vikter hos väldigt många killar som tränar. Jag förmodar det har att göra med fördomar/förväntan. När man tränar bland de fria vikterna, där det är 90-95% killar, förväntar man sig helt enkelt att "alla andra" ska vara starkare/träna tyngre. Egentligen är det ingen värdering i det (vilket inte hindrar att man kan raljera när man är på det humöret förstås :devil:).

PureWhey
2015-01-14, 11:41

Det är vanligt.
Osäkra tjejer, vill tävla i BF inom 3 månader... Vad tror ni dom gör? 0.001% som har koll på vad dom gör dock.

Tolkia
2015-01-14, 12:33
Jag har ingen aning om hur många tjejer som dopar sig, men jag är skeptisk till att det skulle vara någon vidare indikator att "onormalt många" hanterar tyngre vikter än "average gymkille". Då är det nog "average gymkille" som inte är så stark. Ffs, jag ser ju killar på gymmet som är svagare än jag och jag är en liten tjock tant.

Loke
2015-01-14, 12:48
Jag har ingen aning om hur många tjejer som dopar sig, men jag är skeptisk till att det skulle vara någon vidare indikator att "onormalt många" hanterar tyngre vikter än "average gymkille". Då är det nog "average gymkille" som inte är så stark. Ffs, jag ser ju killar på gymmet som är svagare än jag och jag är en liten tjock tant.

Små tjocka tanter är ofta otippat starka... Alla vet nog att samhället i stort underskattar tjejers styrka, men ännu mer underskattas tanternas styrka.

Diomedea exulans
2015-01-14, 12:50
Små tjocka tanter är ofta otippat starka... Alla vet nog att samhället i stort underskattar tjejers styrka, men ännu mer underskattas tanternas styrka.

De har ofta haft fysiskt aktiva liv. Även att vara hemmafru kan innebära tunga lyft med jämna mellanrum.

filmjölk
2015-01-14, 13:04
Tolkia jobbar (väl?) även i äldrevården, och att vara levande stöd vid förflyttningar, vända folk, klä på och av människor som inte vill bli på eller avklädda och lyfta folk är bra vardagsmotion.

4623
2015-01-14, 13:09
Kvinnor här som är starkare än average gymkille, hur starka är ni?

Jag anser mig vara average, men har inte sett någon tant som är starkare än mig.

rooz
2015-01-14, 13:09
De har ofta haft fysiskt aktiva liv. Även att vara hemmafru kan innebära tunga lyft med jämna mellanrum.

Hahahaha:laugh:

Loke
2015-01-14, 13:13

Japp, så är det absolut. Det är också en viktig faktor att medan män tränar hårt i 20-årsåldern och sedan lägger av så fortsätter kvinnor med iaf någon form av träning länge. Prestationslösa gruppass räcker lång för att bibehålla den styrka man byggde i ungdomen.

Och här kan man ju komma in och försvara de unga killar som tidigare nämndes i tråden, som till synes inte gör så mycket arbete på gymmet... Kanske är det just de killarna som i slutänden är vinnarna? Rolig och prestationslös träning som görs lika mycket av sociala skäl som något annat underskattas och sågas allt för ofta.

z_bumbi
2015-01-14, 13:17
Det är vanligt.

Är det? Jag skulle faktiskt bli ganska förvånad om det ens är i närheten av hur många killar som dopat/dopar sig och räknar man bort "milda" fettförbrännare som inte är dopingklassade vid träning så minskar antalet antagligen ännu mer.

PureWhey
2015-01-14, 13:18
Är det? Jag skulle faktiskt bli ganska förvånad om det ens är i närheten av hur många killar som dopat/dopar sig och räknar man bort "milda" fettförbrännare som inte är dopingklassade vid träning så minskar antalet antagligen ännu mer.

Ja, iaf vad jag hört ifrån folk som är inblandade i just bikini fitness.

Latrommi
2015-01-14, 13:19
Antagligen har tant tolkia och caro tränat ett antal år och kan teknik och vad det är att pressa sina gränser, många unga killar tränar långt ifrån sitt max och med risig teknik.

Loke
2015-01-14, 13:21
Antagligen har tant tolkia och caro tränat ett antal år och kan teknik och vad det är att pressa sina gränser, många unga killar tränar långt ifrån sitt max och med risig teknik.

Att träna långt ifrån sitt max med risig teknik är dock det enda sättet att få bra teknik.

filmjölk
2015-01-14, 13:22

Men dessa damer går ju från nybörjare till tävlingsscen på ett år, så det är väl ganska givet vad de sysslar med, men man får väl räkna dessa som undantag.

Latrommi
2015-01-14, 13:23
Att träna långt ifrån sitt max med risig teknik är dock det enda sättet att få bra teknik.
Det stämmer nog men det är inte lika med att de skulle vara svagare i mitt tycke.

Loke
2015-01-14, 13:26
Det stämmer nog men det är inte lika med att de skulle vara svagare i mitt tycke.

Ah, jag förstår. Ja, det där är ju också ett intressant ämne, typisk tråd som filmjölk skulle kunna skapa: Är man inte starkare om man lyfter mycket med dålig teknik än om man gör det med bra teknik? ;)

z_bumbi
2015-01-14, 13:26

Alla tjejer som tränar på gym har inte inriktningen BF.

caro
2015-01-14, 13:27
Och här kan man ju komma in och försvara de unga killar som tidigare nämndes i tråden, som till synes inte gör så mycket arbete på gymmet... Kanske är det just de killarna som i slutänden är vinnarna? Rolig och prestationslös träning som görs lika mycket av sociala skäl som något annat underskattas och sågas allt för ofta.

Jag håller med om underskattning av den roliga och prestationslösa, eller kanske snarare prestigelösa, träningen.

Sen säger du en intressant sak, och det är "som i slutänden är vinnarna". Jag tror jag förstår vad du menar i stort, kanske, men vad är definitionen på "vinnarna", vilka är det, tänker du? Jag tänker mig att "vinnare" är de som fortsätter träna år efter år, med någon träningsform i alla fall, mår bra, slipper krämpor av det slaget som är förknippade med fysisk inaktivitet, och är fysiskt och mentalt rörliga tills de faller ner döda. Typ. De som uppfyller sina mål är också en sorts vinnare. Oavsett vilket mål man har, om det är livslång hälsa, eller om det är att vinna någon tävling, eller ett personligt att lyfta någon viss vikt. (Sorry, nu spårade tråden ur lite)

PureWhey
2015-01-14, 13:30
Alla tjejer som tränar på gym har inte inriktningen BF.
Jaha, det trodde jag...

Jag tänker snarare i dessa banor:
1. Fysikerna som presenteras på BF.
2. Många utav dessa är enligt vad jag har hört dopade.
3. Inga märkvärdiga fysiker, dopade.
4. 'Många' småtjejer som börjar träna nu vill stå på en BF-scen, iaf när jag läser här och där.

E: Såklart min uppfattning och vad jag tror, men det förstår ni.

Latrommi
2015-01-14, 13:32
Jag håller med om underskattning av den roliga och prestationslösa, eller kanske snarare prestigelösa, träningen.

Sen säger du en intressant sak, och det är "som i slutänden är vinnarna". Jag tror jag förstår vad du menar i stort, kanske, men vad är definitionen på "vinnarna", vilka är det, tänker du? Jag tänker mig att "vinnare" är de som fortsätter träna år efter år, med någon träningsform i alla fall, mår bra, slipper krämpor av det slaget som är förknippade med fysisk inaktivitet, och är fysiskt och mentalt rörliga tills de faller ner döda. Typ. De som uppfyller sina mål är också en sorts vinnare. Oavsett vilket mål man har, om det är livslång hälsa, eller om det är att vinna någon tävling, eller ett personligt att lyfta någon viss vikt. (Sorry, nu spårade tråden ur lite)
Vinnarna är nog i det här fallet de som lever ett lyckligt liv. Träning är inte helt sällan vara en del av ett tvång och måste för personer. Även om det inte upplevs så direkt så visas det tydligt vid hur illa vissa personer mår när de inte kan träna.

Så personer som tränar för att de vill, när de känner för det, kan nog anses ha en rätt bra approach till träningen när det gäller livslycka. Inte lika bra för maxresultat dock.

Diomedea exulans
2015-01-14, 13:33
men vad är definitionen på "vinnarna", vilka är det, tänker du?

De som är gladast i slutändan. Det är vad livet går ut på: Att vara glad.

caro
2015-01-14, 13:36
De som är gladast i slutändan. Det är vad livet går ut på: Att vara glad.

Gladast i slutändan?! Ackumulerad glädje? :d

Men, ja, klart livet går ut på att vara glad. Nöjd och glad. Varje dag. Och att lära sig något nytt varje dag också. :)

Diomedea exulans
2015-01-14, 13:38
Gladast i slutändan?! Ackumulerad glädje? :d

Exakt. Det är bara på dödsbädden man vet att man har lyckats.

4623
2015-01-14, 13:46
Så fel ni har.
nc5oRtrdqxA

caro
2015-01-14, 13:48
Exakt. Det är bara på dödsbädden man vet att man har lyckats.

Oh no! :laugh: Vinna och sen dö, liksom.

Tänk en infinitesimal tidsrymd, på slutet då, då man får känna den oändliga glädjen över att man varit glad hela livet, fast man inte visste om det under hela tiden.

Eller den infinitesimala tidsrymden när man inser att man varit miserabelt olycklig, fast man trodde man varit glad. Eller man inser att det man trodde var miserabel olycka verkligen var det.

Ska tänka på det där på gymmet idag ...

benya
2015-01-14, 15:28
Alltså, du tror att 20% av tjejerna på gymmen kan preppa eller misstolkar jag dig?

Nja, det var en helt ogenomtänkt höftning för att få ngn respons i form av siffra.
Jag har ingen aning faktiskt, därför jag frågar.
Men av vissa av svaren ovan verkar det mer vanligt än jag tidigare trott.
Förutom muskler så borde det påverka en tjej väldigt konstigt, och maskulint, med prepp.
vad är folks erfarenheter och hur många känner tjejer som preppar?

z_bumbi
2015-01-14, 16:32
Jaha, det trodde jag...

Jag tänker snarare i dessa banor:
1. Fysikerna som presenteras på BF.
2. Många utav dessa är enligt vad jag har hört dopade.
3. Inga märkvärdiga fysiker, dopade.
4. 'Många' småtjejer som börjar träna nu vill stå på en BF-scen, iaf när jag läser här och där.

E: Såklart min uppfattning och vad jag tror, men det förstår ni.

Hur många tror du det är det som börjar träna med det uttalade målet att tävla i BF och hur många av dessa tror du faktiskt börjar preppa? Jämför din uppskattning med hur många som tränar styrketräning och fundera på om du kan använda ditt urvalet för att prata om missbruket som vanligt.

meme
2015-01-14, 16:59
Hela fitnessvärlden svämmar över av proppade (proppade av prepp) fysiker.
Jag har tävlat i bikini fitness och jo, väldigt många tjejer preppar.

Tolkia
2015-01-14, 17:03
I so agree with you.

Jag tycker att det finns en tendens, här och annorstädes, att skilja mellan de som tränar "godkänt" och de som tränar "icke godkänt" som mest påminner om hur strängt religiösa kan skilja mellan "saliga" och "förtappade". Godkänt får den som tränar tillräckligt hårt, känner blodsmak tillräckligt ofta och är tillräckligt mycket bättre än andra får godkänt, den som är "dedikerad", "seriös" osv. Men det är ju egentligen bara ens egna, privata indelning; det finns knappast något i träningens väsen som gör att en viss sorts träning är "finare" än annan. Ur hälsosynvinkel är det sannolikt bättre att mysträna ett helt liv än att elitträna några korta ungdomsår.

Latrommi
2015-01-14, 17:14
Hela fitnessvärlden svämmar över av proppade (proppade av prepp) fysiker.
Jag har tävlat i bikini fitness och jo, väldigt många tjejer preppar.
Att ta prepp för bikini fitness.. Då måste man ha dåliga gener eller inte vilja jobba så mycket för det.

meme
2015-01-14, 17:21
Att ta prepp för bikini fitness.. Då måste man ha dåliga gener eller inte vilja jobba så mycket för det.

Ja, jag själv blev förvånad när jag fått veta. Och sett.
Det finns ett annat forum som börjar på F och slutar på lashback där folk lägger upp kurrapporter. Där går det att läsa. Visst är det bara ett fåtal som skriver där, antagligen pga att många inte vill eller vågar dela med sig.

Agitator
2015-01-14, 20:10
Gymmet jag går till är det iaf minst 5 tjejer som jag ser frekvent som använder extra balsam, som jag typ kan namnet på och har på hornhinnan här och nu. Troligen är det någon till tjej som gillar balsam där som tränar på tider jag inte hänger på gymmet.

Så det kan inte direkt vara så ovanligt, dock inte lika vanligt som det är på killsidan där det är väldigt vanligt numera till och med.

Tjejer har väl också driv att vilja prestera eller ha en grym kropp osv?
Kan man hitta tjejer som håller på med extremsporter eller tävlar i OS osv så bör man väl inte direkt bli förvånad över att tjejer också minsan tar steroider och tar kalkylerade risker osv.

Statsen tyckte jag ni var lite snälla med.

Menar, tjejen skulle ju inte bli fet.

Att de då ska ha stats som det tar rena (som även kan få lägga på sig några kg )killar många år för att nå verkar ju lite för bra för att vara sant, lite extra kryddigt t.om.

Sedan är det sjukt presterat av tjejerna som tävlar och gör sjuka vikter efter bara några år. Där är det faktiskt lite svårt att bara rakt av tro att ingen har extra lyster i håret. Även om det nu är så fantastiskt att prestationen verkligen är ren, så är det inte direkt lätt att köpa det rakt av.

Vi är skapta till att vara skeptiska och inte lita på saker som verkar för bra för att vara sant. Våran hjärna är programmerad så.

If it walks and talks like a duck.

Tjej som inte blir fet:
165 cm lång 55 kg.

68 kg
95 kg bänk
130 kg böj
190 mark

Agitator
2015-01-14, 20:21
Någon tjej här på kolo som har liknande stats? Eller bättre?

Toni Radanov
2015-01-15, 00:22
Nu ska man väl hålla isär prepp å prepp. Tror inte många BF bruttor klämmer testo. Däremot allt vad fettförbränning och övriga anfetamina ämnen som ändrar aptit osv bör vara vanligare. Lettuce be real, bikini fjantness kräver några minuter i gym per vecka sett till muskularitet så det rör sig knappast om prepp för att öka tillväxt. Och tar man det är man ju HELT brutalt fel ute hahaha.

PS: Om man tycker att "vältränade" tjejer på ett gym är grövre än killarna kanske killarna ska ägna en stund åt att lyfta vikter. Aldrig sett någon form av kvinnlig varelse (ren, Becka Swanson räknas inte.) vara sånär halvgrov jämfört med en som faktiskt tränar på riktigt och gjort 1+ år. Små spegelräk-pojkar räknas inte in i denna kategori. ^^

mini
2015-01-15, 00:33
Någon tjej här på kolo som har liknande stats? Eller bättre?

Som vad?
Du verkar ha sett alldeles för få starka tjejer men är tvungen att maskera din egen okunskap med att "vår hjärna är programmerad så."

cero
2015-01-15, 01:14

Nästan alla kvinnor har vad vi män betraktar som "dåliga gener". Att se vältränad ut totaltömd på vätska och fett kräver mer massa än man kan tro. För att inte tala om hur pytteliten man ser ut på scen jämfört med bild eller IRL.

Toni Radanov
2015-01-15, 03:38
blandar du ihop bikini fitness med tex physique eller biffigare kategorier? Sorry, bikini fjantness är bara en bunt sillis-snören som instagramsvankar stjärt och putar med läpparna. De är inte ett dugg stora någonstans (utom the cleavage) och är fortfarande pyttesmå irl. Scen or no scen, måste va den minst krävande "sporten" någonsin som förknippas med faktisk träning/gym. De behöver bara va halvanorektiska och söta.

Samtliga övriga klasser där man står på scen kräver det BF kräver + mer. Can't justify the entire bullshit. -.-

meme
2015-01-15, 06:26
Nu ska man väl hålla isär prepp å prepp. Tror inte många BF bruttor klämmer testo. Däremot allt vad fettförbränning och övriga anfetamina ämnen som ändrar aptit osv bör vara vanligare. Lettuce be real, bikini fjantness kräver några minuter i gym per vecka sett till muskularitet så det rör sig knappast om prepp för att öka tillväxt. Och tar man det är man ju HELT brutalt fel ute hahaha.

PS: Om man tycker att "vältränade" tjejer på ett gym är grövre än killarna kanske killarna ska ägna en stund åt att lyfta vikter. Aldrig sett någon form av kvinnlig varelse (ren, Becka Swanson räknas inte.) vara sånär halvgrov jämfört med en som faktiskt tränar på riktigt och gjort 1+ år. Små spegelräk-pojkar räknas inte in i denna kategori. ^^

Man behöver inte bli grov som en "man" av prepp. Lyssna på tex andreia braziers röst...

meme
2015-01-15, 06:28
Nästan alla kvinnor har vad vi män betraktar som "dåliga gener". Att se vältränad ut totaltömd på vätska och fett kräver mer massa än man kan tro. För att inte tala om hur pytteliten man ser ut på scen jämfört med bild eller IRL.

This!
Tjejerna i bikini är bitigae irl än vad man kan tro.

Slartibartfast
2015-01-15, 09:30
This!
Tjejerna i bikini är bitigae irl än vad man kan tro.

Jag slås med häpnad av hur små bikinitjejerna är live. Speciellt i tävlingsform.

Med kläder på ser dom ut som en väldigt mager liten tjej. Man skulle inte tro att dom tränar alls. Offseason ser dom ut som vilken gymtjej som helst.

Och då är det ändå bikinitjejer i världstoppen som tränar på mitt gym.

meme
2015-01-15, 09:39
Jag slås med häpnad av hur små bikinitjejerna är live. Speciellt i tävlingsform.

Med kläder på ser dom ut som en väldigt mager liten tjej. Man skulle inte tro att dom tränar alls. Offseason ser dom ut som vilken gymtjej som helst.

Och då är det ändå bikinitjejer i världstoppen som tränar på mitt gym.

Det är skitsvårt för tjejer att bygga, tjejer har mycket mycket mindre testosteronproduktion än vad killar har. De tjejer du ser på gymmet kan mycket väl trycka.
Jag skulle säga att alla tjejer i toppen på tävlingarna trycker antingen det ena eller det andra. Och då menar jag svenska tävlingar.

filmjölk
2015-01-15, 09:46
Vad ni missar är att de står på scen ett år efter sina första utfallssteg och ett halvår efter sin första "syndiga njutning" bestående av kvarg sötad med frysta bär istället för fun light.

Inte grova, absolut, men ett års träning och sedan scen. Efter ett års träning har de samma snygga fysik som andra tjejer som tränat i tio år.

Slartibartfast
2015-01-15, 10:06
Det är skitsvårt för tjejer att bygga, tjejer har mycket mycket mindre testosteronproduktion än vad killar har. De tjejer du ser på gymmet kan mycket väl trycka.
Jag skulle säga att alla tjejer i toppen på tävlingarna trycker antingen det ena eller det andra. Och då menar jag svenska tävlingar.

Jag tror absolut inte att dessa tjejer trycker. Dom är alltså SMÅ. Vilken naturligt kraftigt byggd tjej som helst har minst så mycket kvalitetsmassa som behövs för att klara sig på åtminstone nationell nivå. Bara att deffa.

Latrommi
2015-01-15, 10:45
Jag tror absolut inte att dessa tjejer trycker. Dom är alltså SMÅ. Vilken naturligt kraftigt byggd tjej som helst har minst så mycket kvalitetsmassa som behövs för att klara sig på åtminstone nationell nivå. Bara att deffa.

This. Det finns nog väldigt många tjejer som tränar idrott som endast är en deff ifrån att kunna kliva in i en bikinifitnesstävling när det kommer till muskelmassa.

En deff kan vara tradig och tråkig och de kanske inte har rätt linjer vad det nu är men muskelmassamässigt är det inte så svårt att uppnå för en vanlig tjej.

meme
2015-01-15, 12:16
Det finns tjejer inom bikini som åkt fast för dopinginnehav. Say no more.

Latrommi
2015-01-15, 12:25
Det finns tjejer inom bikini som åkt fast för dopinginnehav. Say no more.

Det är inte på något sätt ett bevis för att de har använt. Det bevisar inte heller att det på något sätt är nödvändigt. Doping inkluderar även många preparat som inte är muskelbyggande utan främst fettförbrännande.

meme
2015-01-15, 12:30
Det är inte på något sätt ett bevis för att de har använt. Det bevisar inte heller att det på något sätt är nödvändigt. Doping inkluderar även många preparat som inte är muskelbyggande utan främst fettförbrännande.

Bevis finns, som fupar och fällande domar.
Stanozolol är steroider.
Många verkar tro att en sån fysik som presenteras på tex fitnesstidningarna är nåbart utan prepp. Det är det inte.

Latrommi
2015-01-15, 12:36
Bevis finns, som fupar och fällande domar.
Stanozolol är steroider.
Många verkar tro att en sån fysik som presenteras på tex fitnesstidningarna är nåbart utan prepp. Det är det inte.

What? Att man inte skulle kunna nå bikinifitnessnivå utan prepp? Driver du med mig?

meme
2015-01-15, 12:43
What? Att man inte skulle kunna nå bikinifitnessnivå utan prepp? Driver du med mig?

Inte om man vill vinna eller vara på ett tidningsomslag nej

Latrommi
2015-01-15, 12:45
Inte om man vill vinna eller vara på ett tidningsomslag nej

Det enda onaturliga du behöver i din kropp för att vinna det är nog silikonbrösten. Länka till en vinnare av bikinifitness.

Agitator
2015-01-15, 13:17
Som vad?
Du verkar ha sett alldeles för få starka tjejer men är tvungen att maskera din egen okunskap med att "vår hjärna är programmerad så."

Har sett en del. Tyvär på youtube. Högst troligen balsam. De jag ser irl är bara utseendefixerade och har inget intresse av sin maxstyrka, de tar hästbalsam av andra skäl.

Jag är väldigt skeptisk till styrkelyftsvärlden. Precis som med alla andra sporter.

Tror ni styrkelyftsvärlden som har en av de största fördelerna för att nyttja balsam skulle vara den mest rena?

Bara det att man måste införa dopingkontrakt påtalar ju om hur stort man måste ansett problemen varit.

Inte för att det hjälper så mycket när man inte kan göra flera tusen tester inom en organisation varje år.

Näe. Klart man är skeptisk i dessa tider. Med all rätta.

meme
2015-01-15, 13:27
Det enda onaturliga du behöver i din kropp för att vinna det är nog silikonbrösten. Länka till en vinnare av bikinifitness.

Stanozolol är långt ifrån naturligt, inte minst för en tjej.
Googla.

Latrommi
2015-01-15, 13:35
Stanozolol är långt ifrån naturligt, inte minst för en tjej.
Googla.

Det gör det inte till något man måste ta för att kunna vinna att någon använder det.

http://scontent-a.cdninstagram.com/hphotos-xap1/t51.2885-15/10724037_553274791473129_1294187560_n.jpg

Ser inte direkt omänskligt ut.

meme
2015-01-15, 13:40
Det gör det inte till något man måste ta för att kunna vinna att någon använder det.

http://scontent-a.cdninstagram.com/hphotos-xap1/t51.2885-15/10724037_553274791473129_1294187560_n.jpg

Ser inte direkt omänskligt ut.

Jag vet iofs att tjejer som plockat hem ett antal bucklor brukar just det.

Nej, inte på bild kanske.
Och dessa tjejer tar inte lika stora mängder som manliga bodybuilders (nej de vill inte se ut som män), utan för att få ned fettprocenten, mer ådror och en hårdare tävlingsform och en snabbare återhämtning.

Latrommi
2015-01-15, 13:44
Det gör det lättare att uppnå de resultat de vill nå men det är ingen nödvändighet. Rätt preparat kan göra så du når resultaten fortare och behagligare, blir inte lika precist med kosten och som du säger blir det lättare att träna.

Det är fortfarande inte en mängd muskelmassa eller en fettprocent som man måste ta preparat för att uppnå även om det som vanligt gör det lättare.

Diomedea exulans
2015-01-15, 13:48
Jag ser det inte som ett dugg konstigare att bikinitjejer dopar sig än att kroppsbyggare gör det. "Man hade ju kunnat komma dit på naturlig väg om man bara hade tränat mycket längre" är ett icke-argument. Vem vill inte nå sina mål så snabbt som möjligt?

meme
2015-01-15, 13:50
Det gör det lättare att uppnå de resultat de vill nå men det är ingen nödvändighet. Rätt preparat kan göra så du når resultaten fortare och behagligare, blir inte lika precist med kosten och som du säger blir det lättare att träna.

Det är fortfarande inte en mängd muskelmassa eller en fettprocent som man måste ta preparat för att uppnå även om det som vanligt gör det lättare.

Det är en nödvändighet som så att du måste ta det för att ha någon chans att hamna i toppen. Så ser det ut.
Utan preparat är det otroooligt svårt att nå den hårdhet som de i toppen har.

Beholder
2015-01-15, 13:59
Har sett en del. Tyvär på youtube. Högst troligen balsam. De jag ser irl är bara utseendefixerade och har inget intresse av sin maxstyrka, de tar hästbalsam av andra skäl.

Jag är väldigt skeptisk till styrkelyftsvärlden. Precis som med alla andra sporter.

Tror ni styrkelyftsvärlden som har en av de största fördelerna för att nyttja balsam skulle vara den mest rena?

Bara det att man måste införa dopingkontrakt påtalar ju om hur stort man måste ansett problemen varit.

Inte för att det hjälper så mycket när man inte kan göra flera tusen tester inom en organisation varje år.

Näe. Klart man är skeptisk i dessa tider. Med all rätta.

Varför uttalar du dig om något du inte verkar veta särskilt mycket om?

Latrommi
2015-01-15, 14:06
Det här är inte fysiker eller kroppsfettsnivåer som du behöver dopa dig för att uppnå.

UbsV35CvSAc

mini
2015-01-15, 14:20
Har sett en del. Tyvär på youtube. Högst troligen balsam.

Jag är väldigt skeptisk till styrkelyftsvärlden.

Jamen dåså, du har sett en del på youtube. Klart du vet Sanningen då. Om du på riktigt skulle vilja lära dig rekommenderar jag att du närmar dig styrkelyftvärden utanför internet. IRL liksom.

Agitator
2015-01-15, 15:25
Styrkelyftsvärlden låter dopade människor tävla efter de åkt fast.

Styrkelyftsvärlden inför antidopingkontrakt, av förklariga skäl.
Dock hjälper det ju föga när man inte kan testa tillräckligt mycket. Eller har individer som har dopat sig tidigare innan de ger sig på SL.

Jag ser tjejer varje vecka som dopar sig. Jag ser även andra tjejer som tränar de 3 stora (kanske inte med SL fokus).

Jag ser massvis med klipp på nätet, jag ser tjejer yngre än 13 som troligen får preparat av sin far/coach som åker runt och marknadsför sig as we speak.

Såhär ser verkligheten ut. Steroider överallt, vart man än tittar.

Ja, kanske inte om du tittar på Jonas/karin sittandes på kassan i ICA och som inte ens tränar. Men om du tittar i världen där prestationer utförs. Äran osv. Så är det rätt vanligt att det brukas. Eller ska man förneka steroiders existens i alla prestationssporter?

Största problemet är dessutom att det inte går att stävja. Jag kan träna med steroider i 10 år. Sedan ge mig in i SL världen. Och SL världen skulle släppa in mig. De får inte neka mig. Eller har jag missuppfattat det hela? Kan de säga, din ffmi är lite för hög. Nej, vi säger nej här. Ej välkommen.

Agitator
2015-01-15, 15:47
Har även pratat med folk som tävlar i SL vill jag tillägga. Dvs, diskuterat. Sist jag pratade med en av dem så sket han fullständigt i om någon varit dopad. Så länge han inte åker fast på tävlingen så bryr han sig inte.

Detta är även ung kille, under 30. Har även påpekat om annan profil i SL världen för samma person samt en till SL kille. De verkar skita i att profilen inte är ren.

Och då är detta två individer som jag pratat med på senaste tiden som skrivit på kontraktet klubbarna erbjuder, men ändå har denna syn.

Så vad ska jag, som inte ens är i SL världen dra för slutsats om det? Att troligen är de inte ensamma om att tycka så.

Beholder
2015-01-15, 16:07
Styrkelyftsvärlden låter dopade människor tävla efter de åkt fast.

Styrkelyftsvärlden inför antidopingkontrakt, av förklariga skäl.
Dock hjälper det ju föga när man inte kan testa tillräckligt mycket. Eller har individer som har dopat sig tidigare innan de ger sig på SL.

Jag ser tjejer varje vecka som dopar sig. Jag ser även andra tjejer som tränar de 3 stora (kanske inte med SL fokus).

Jag ser massvis med klipp på nätet, jag ser tjejer yngre än 13 som troligen får preparat av sin far/coach som åker runt och marknadsför sig as we speak.

Såhär ser verkligheten ut. Steroider överallt, vart man än tittar.

Ja, kanske inte om du tittar på Jonas/karin sittandes på kassan i ICA och som inte ens tränar. Men om du tittar i världen där prestationer utförs. Äran osv. Så är det rätt vanligt att det brukas. Eller ska man förneka steroiders existens i alla prestationssporter?

Största problemet är dessutom att det inte går att stävja. Jag kan träna med steroider i 10 år. Sedan ge mig in i SL världen. Och SL världen skulle släppa in mig. De får inte neka mig. Eller har jag missuppfattat det hela? Kan de säga, din ffmi är lite för hög. Nej, vi säger nej här. Ej välkommen.

Herre jävlar. Du kanske skall ta reda på lite fakta och sluta spekulera helt fritt. Kan ju börja med att läsa på RF regler om doping och dopingkontrakt och sedan läsa Wada och ipf regler. Dom gör så gott dom kan. Min egen erfarenhet av sl klubbar är att det är en väldigt negativ inställning till doping. Men visst du vet bättre genom att kolla på youtube och snacka med någon snubbe som tränar sl.

Agitator
2015-01-15, 16:12
Men visst du vet bättre genom att kolla på youtube och snacka med någon snubbe som tränar sl.

Nej, det sa jag inte. Men ni som är mer insatta får ju gärna svara isf på dessa frågor.

Existerar doping inom SL?

Får dopade personer tävla i SL efter avstängning?

Får man dopa sig friskt i x år för att sedan komma in i SL världen?

Så i alla andra sporter tas det steroider rätt friskt, finns fakta som talar för det.

Men inom SLvärlden över hela världen är alla rena och ingen gör något för att prestera bättre med olagliga substanser?

Matsa
2015-01-15, 16:32
Har även pratat med folk som tävlar i SL vill jag tillägga. Dvs, diskuterat. Sist jag pratade med en av dem så sket han fullständigt i om någon varit dopad. Så länge han inte åker fast på tävlingen så bryr han sig inte.

Detta är även ung kille, under 30. Har även påpekat om annan profil i SL världen för samma person samt en till SL kille. De verkar skita i att profilen inte är ren.

Och då är detta två individer som jag pratat med på senaste tiden som skrivit på kontraktet klubbarna erbjuder, men ändå har denna syn.

Så vad ska jag, som inte ens är i SL världen dra för slutsats om det? Att troligen är de inte ensamma om att tycka så.

De kanske bara inte är så intresserade av att diskutera doping med dig?

mini
2015-01-15, 18:15
Nej, det sa jag inte. Men ni som är mer insatta får ju gärna svara isf på dessa frågor.

Så i alla andra sporter tas det steroider rätt friskt, finns fakta som talar för det.

Men inom SLvärlden över hela världen är alla rena och ingen gör något för att prestera bättre med olagliga substanser?

Ja. Klart att det existerar doping inom styrkelyft, vad det nu har med trådens frågeställning att göra. Och ja, personer som har avtjänat sitt straff får komma tllbaka och tävla, precis som inom alla andra idrotter over hela världen, för så ser det internationella antidopingreglementet ut.
Och ja, om en person har dopat sig och vill börja tävla I SL kommer hen in på samma regler som alla andra. Hur tänkte du att det skulle fungera annars?

Hör du inte själv hur fånigt det låter när du försöker förklara hur dopingsituationen inom dam-sl ser ut baserat på youtube-klipp och hur lite folk på ditt gym lyfter?

filmjölk
2015-01-15, 18:50
De styrkelyftare jag känner som är under 40 är alla dopingmotståndare, jag tror även detta gäller de allra flesta.

De jag känner som är 40, 50+ och var aktiva 80-90-tal tycker helt tvärtemot. Där är det högljudd WT-göteborgska, låg IQ och: "Deca, Winnare, ryssfemmor, thaifemmor och oxar" i varannan mening. Detta tror jag också gäller de allra flesta.

Som två helt olika världar.

rooz
2015-01-15, 19:07

Givetvis. Det existerar inom alla kraftsporter. Dum fråga.
I Sverige får du tävla nationellt efter din första avstängning. Dock inte internationellt.

Doping är olagligt. Så för semantikens skull så är svaret givetvis nej. Men är det möjligt? Absolut.

Ingen har påstått motsatsen. Men du bränner alla propparna i byggarskåpet när personer som inte baserar sina åsikter på Youtube eller extremer säger att du har fel..

2 cents osv

Jorgen
2015-01-15, 19:25
Det är en nödvändighet som så att du måste ta det för att ha någon chans att hamna i toppen. Så ser det ut.
Utan preparat är det otroooligt svårt att nå den hårdhet som de i toppen har.

Du har fel.

meme
2015-01-15, 20:08
Du har fel.

Tyvärr inte.
Hela fitnessbranschen är falsk och ytlig.

Latrommi
2015-01-15, 20:13
Tyvärr inte.
Ja det stämmer nog. Du har dock fel om vad man kan uppnå utan doping.

Jorgen
2015-01-15, 20:23
Tyvärr inte.

Du verkar bitter. ;)

Agitator
2015-01-15, 21:24
De kanske bara inte är så intresserade av att diskutera doping med dig?

Vi diskuterar träning rent allmänt, rätt naturligt att man pratar om sporten de tränar i. De har skrivit på kontrakt, de själva uttalar sig som rena. Men skiter i att de vet om att det finns profier som har dopat sig och ändå tävlar.
Antagligen bygger det nog mer på att regelverket ser ut som det gör, dvs att dopade lyftare kan stå och tävla med folk som verkligen är rena. Vad ska man göra då? Jo, acceptera läget och inte tycka det är något större problem.

Själv tycker jag att man borde störa sig mer på att man vet att det finns individer som har bra placeringar inom SL världen.

Ja. Klart att det existerar doping inom styrkelyft, vad det nu har med trådens frågeställning att göra. Och ja, personer som har avtjänat sitt straff får komma tllbaka och tävla, precis som inom alla andra idrotter over hela världen, för så ser det internationella antidopingreglementet ut.
Och ja, om en person har dopat sig och vill börja tävla I SL kommer hen in på samma regler som alla andra. Hur tänkte du att det skulle fungera annars?

Hör du inte själv hur fånigt det låter när du försöker förklara hur dopingsituationen inom dam-sl ser ut baserat på youtube-klipp och hur lite folk på ditt gym lyfter?

Så då är inte SL så himla rent som alla inom SL hela tiden påskiner. Lite som Natty crew på youtube där alla är natty.

2 cents osv

+1

Men det där med att jag har fel. Så jvla fel har jag inte. Bara för att någon som är väl insatt i SL inom Sverige och själv inte tar steroider betyder inte det att andra inte tävlar och tar steroider i Sverige.

Sedan vill jag påpeka att bara för att jag inte tränar eller är verksam inom SL betyder inte det att man inte kan uttala sig om saker som pågår inom sagda sport.

Ifall vi nu kan sitta och hävda massvis med steroidfall inom mängder av sporter. Så kan man även göra det inom denna sport.

Bara för att man själv älskar just sagda sport betyder inte att man måste ha skygglapparna på eller gå in i värsta försvarsställningen och bara förneka allt.

Dessutom har jag svarat på TS första inlägg om vad jag tror. Sedan blev resten ett sidospår.

Jag har aldrig hävdat det jag säger är sanning, det är bara mina åsikter. Jag får väl ändå ha åsikter? Bara för att de inte stämmer med andras betyder inte det att jag har fel eller rätt.

Men berätta gärna om hur lite doping det finns på gymgolven eller på SLgolven. Eftersom ni "insatta" kan gå i god hela tiden för vad som verkligen är "sanningen". Helst gärna något mer än fraserna, bara för att hen är starkare än dig eller större?

the_PL_man
2015-01-16, 11:54
Vi diskuterar träning rent allmänt, rätt naturligt att man pratar om sporten de tränar i. De har skrivit på kontrakt, de själva uttalar sig som rena. Men skiter i att de vet om att det finns profier som har dopat sig och ändå tävlar.

Svårt att komma åt det som vart. Däremot kan man alltid se till att testa de som tävlar.

Antagligen bygger det nog mer på att regelverket ser ut som det gör, dvs att dopade lyftare kan stå och tävla med folk som verkligen är rena. Vad ska man göra då? Jo, acceptera läget och inte tycka det är något större problem.

Du får gärna peka på var i regelverket det står att dopade lyftare får tävla. Lycka till.
Jag lovar, RF jagar på.

Själv tycker jag att man borde störa sig mer på att man vet att det finns individer som har bra placeringar inom SL världen.

En smula oberiplig mening av dig. Vad syftar du på?

Så då är inte SL så himla rent som alla inom SL hela tiden påskiner. Lite som Natty crew på youtube där alla är natty.

På SM 1991 fastnade 8 personer i dopingtester. Har själv tränat/tävlat SL i 27 år, och det har skett stora förändringar. 12 licensierade lyftare har stängts av för doping de senaste 10 åren, varav 5 av fallen har skett de senaste fem åren.

Men det där med att jag har fel. Så jvla fel har jag inte. Bara för att någon som är väl insatt i SL inom Sverige och själv inte tar steroider betyder inte det att andra inte tävlar och tar steroider i Sverige.

Klart att det alltid finns rötägg, men att därifrån påstå att det är utbrett är en helt annan femma.

Sedan vill jag påpeka att bara för att jag inte tränar eller är verksam inom SL betyder inte det att man inte kan uttala sig om saker som pågår inom sagda sport.

Nej, men kan alltid uttala sig om saker. *gah!*

Ifall vi nu kan sitta och hävda massvis med steroidfall inom mängder av sporter. Så kan man även göra det inom denna sport.

Som sagt, F&S har på egen hand fler pågående avstängningar än vi har haft dopingavstängda lyftare under ett decennium. Så fortsätt hävda dina mängder av steroidfall - men det vore klädsamt att kanske kolla igenom lite statistik först.

Bara för att man själv älskar just sagda sport betyder inte att man måste ha skygglapparna på eller gå in i värsta försvarsställningen och bara förneka allt.

Jag lovar dig att de flesta klubbar jagar misstänkt dopade lyftare med blåslampa. Kostnaden för ett positivt test brukar från PR-synvinkel vara oerhört hög lokalt.

Jag har aldrig hävdat det jag säger är sanning, det är bara mina åsikter. Jag får väl ändå ha åsikter? Bara för att de inte stämmer med andras betyder inte det att jag har fel eller rätt.

När du marknadsför dina åsikter som allmänna sanningar så är det klart att du får mothugg av de som är mer involverade än dig.

Men berätta gärna om hur lite doping det finns på gymgolven eller på SLgolven. Eftersom ni "insatta" kan gå i god hela tiden för vad som verkligen är "sanningen". Helst gärna något mer än fraserna, bara för att hen är starkare än dig eller större?

Tja, ett tjugotal tester på våra lyftare senaste två åren - inga dopingfall. Duger det?
Ser likadant ut på många klubbar.

Agitator
2015-01-16, 17:55
Tack för ett väldigt bra inlägg the_Pl_man.

Att det inte är så jättemånga som fastnade i test förr i tiden och även numera är väl snarare ett tecken på att upplägget som vi har inte fungerar direkt. Att vara ren inför ett test eller hålla sig undan när det är dags, inte raketforskning direkt.

Jag hoppas att man i framtiden kan få ner kostnaderna rejält för testerna så det kan införas på alla flera gånger om året. Så många utövare är det trots allt ändå inte.

Tyvär hjälper det troligen bara en liten bit på vägen, tills man får metoder som verkligen kan påvisa att man aldrig brukat något olagligt. Så länge det finns fönster att fuska inom kommer folk göra det. Så ser det tyvär ut i alla sporter.

Säg att man skulle börja testa varje reggad tävlande 10 gånger om året. Hjälper fortfarande inte ifall personen ifråga brukat i flera år innan han börjar med SL.

Steroider är inte direkt något ovanligt i Sverige, jag upplever det extremt vanligt på gymgolven. Och jag ställer mig skeptisk till att SLgolven skulle vara så rena.

Självklart är attityden troligen bra mycket bättre numera än innan 2000-talet.

Sedan borde det vara livstidsavstängning i förbundet, allt annat är ju fel signal typ.

Vill folk som torskat eller som man vet inte är rena tävla, så kan de få hålla sig i ett eget förbund.

Det är jag nog inte ensam om att tycka.

Luca Brasi
2015-01-16, 17:59
Jag brukar då och då höra tjejer på gymmen som dopar sig och det låter ju inget vidare...

Agitator
2015-01-16, 18:58
Fnissade högt när jag kom över denna. Låta sidospåret dö ut med den kanske?
Alla kan inte tycka lika ;)

http://i.imgur.com/MgDAWJk.gif

Någon annan som vill fortsätta på huvudspåret?

rooz
2015-01-16, 20:38
Att det inte är så jättemånga som fastnade i test förr i tiden och även numera är väl snarare ett tecken på att upplägget som vi har inte fungerar direkt. Att vara ren inför ett test eller hålla sig undan när det är dags, inte raketforskning direkt. [/QUOTE]
Hur vet du när du ska testas om dessa sker utan förvarning eller vis specifika tidpunkter? (Utom tävlingar osv)

Jag hoppas att man i framtiden kan få ner kostnaderna rejält för testerna så det kan införas på alla flera gånger om året. Så många utövare är det trots allt ändå inte.

1300 licenser och vi säger att det blir 5 test per person. 6500 tester, det skulle behövas en jätteapparat rent administrativt.

Tyvär hjälper det troligen bara en liten bit på vägen, tills man får metoder som verkligen kan påvisa att man aldrig brukat något olagligt. Så länge det finns fönster att fuska inom kommer folk göra det. Så ser det tyvär ut i alla sporter.
No shit Sherlock.
Säg att man skulle börja testa varje reggad tävlande 10 gånger om året. Hjälper fortfarande inte ifall personen ifråga brukat i flera år innan han börjar med SL.
Samma sak för byggningen och alla andra idrotter.
Steroider är inte direkt något ovanligt i Sverige, jag upplever det extremt vanligt på gymgolven. Och jag ställer mig skeptisk till att SLgolven skulle vara så rena.
Ingen påstår heller motsatsen. Dock gläfser du samma sak hela tiden, utan att påvisa källor eller saker stöder dina påståenden. (Ja, utom personliga anekdoter såklart)

Sedan borde det vara livstidsavstängning i förbundet, allt annat är ju fel signal typ.
Givetvis! Döm alla oavsett omständigheterna.
Vill folk som torskat eller som man vet inte är rena tävla, så kan de få hålla sig i ett eget förbund.

Vad får dig att känna så starkt och skriva så mycket för något du inte pysslar med?

Toni Radanov
2015-01-16, 20:39
kan vi återgå till att dyrka skäggiga kvinnor som kanske är män och basha bikini fitness bimbos istället för att tjöta doping, som i alla trådar här?! :D

spoon
2015-01-16, 23:11
Fnissade högt när jag kom över denna. Låta sidospåret dö ut med den kanske?
Alla kan inte tycka lika ;)

http://i.imgur.com/MgDAWJk.gif

Någon annan som vill fortsätta på huvudspåret?
Huvudspåret avklarades på dom första sidorna. Sedan var vissa endast intresserade av doping diskussioner. Som vanligt.

Diomedea exulans
2015-01-16, 23:15
Vilket gulligt får.

cero
2015-01-17, 00:40
Huvudspåret avklarades på dom första sidorna. Sedan var vissa endast intresserade av doping diskussioner. Som vanligt.

Tyvärr är det omöjligt att diskutera ämnet utan att glida in på doping..

svenbanan
2015-01-17, 01:10
Tyvärr är det omöjligt att diskutera ämnet utan att glida in på doping..
nej

Arne Persson
2015-01-17, 01:16
Tyvärr inte.

Du har tränat/tränar på fel gym med en inskränkt inställning till folk som tränar, äter mm seriöst och får seriösa resultat. Sorry.

meme
2015-01-17, 09:04
Du har tränat/tränar på fel gym med en inskränkt inställning till folk som tränar, äter mm seriöst och får seriösa resultat. Sorry.

Där satte du huvudet på spiken allt! Att jag inte fattade det, att det är fel på MIG! 😂
Mm visst.

Folk har ingen aning. De tror att de räcker med rätt dos kyckling och kvarg med träning för att få de resultat som visas upp på scenen och tidningsomslagen.

Utan preparat hade ingen på scen sett imponerande ut och ingen hade gått och kollat på det heller.

Jorgen
2015-01-17, 09:41
Utan preparat hade ingen på scen sett imponerande ut och ingen hade gått och kollat på det heller.

Inte sant naturligtvis.

meme
2015-01-17, 09:49
Inte sant naturligtvis.

Det du kommer med har ingen substans.

Jorgen
2015-01-17, 10:02
Det du kommer med har ingen substans.

Inte det du kommer med heller.
Du drar alla över en kam och menar att ingen ser bra ut utan prepp. Något som är kvalificerat *bs*

Som sagt, du verkar väldigt bitter.

meme
2015-01-17, 10:05
Inte det du kommer med heller.
Du drar alla över en kam och menar att ingen ser bra ut utan prepp. Något som är kvalificerat *bs*

Som sagt, du verkar väldigt bitter.

Jag har aldrig sagt att alla tjejer som tävlar och åker sig på tidningsomslag preppar, men de i toppen gör det.

Jag är inte bitter, utan talar utifrån vad jag har upplevt och sett.

Jorgen
2015-01-17, 10:08
Jag har aldrig sagt att alla tjejer som tävlar och åker sig på tidningsomslag preppar, men de i toppen gör det.

Jag är inte bitter, utan talar utifrån vad jag har upplevt och sett.

Bevisa det. Menar du toppen på VM, SM, LP?

Samtidigt förkastar du vad andra talar om utifrån vad dom upplevt och sett? Det blir lite *gah!* liksom.

meme
2015-01-17, 10:13
Bevisa det. Menar du toppen på VM, SM, LP?

Samtidigt förkastar du vad andra talar om utifrån vad dom upplevt och sett? Det blir lite *gah!* liksom.

Tror du verkligen att tjejer berättar för vem som helst om vad dom tar? :smash:
Det är fan tabu till och med för storheter som dana linn bailey som hävdar att hon är dopingfri. Haha!

Jorgen
2015-01-17, 10:15
Tror du verkligen att tjejer berättar för vem som helst om vad dom tar? :smash:
Det är fan tabu till och med för storheter som dana linn bailey som hävdar att hon är dopingfri. Haha!

Svara inte på frågan med en fråga. :)

Menar du toppen på VM, SM, LP?

MackeJuve
2015-01-17, 10:54
Kolozzeum blir mer och mer likt Flashback för varje dag som går med folk som "vet" saker precis överallt, oerhört tröttsamt och en tråkig utveckling.

C h r i s
2015-01-17, 12:57
Vilket gulligt får.

Det är Rambro!

6jgjk3DsN7c

Tomasholm
2015-01-17, 13:33

Säg vilka det är då :)

filmjölk
2015-01-17, 13:52
Nu har ni glidit ifrån ämnet. Hur grov och stark kan en tjej bli naturligt utan att bli tjock?

Jorgen
2015-01-17, 14:17
Nu har ni glidit ifrån ämnet. Hur grov och stark kan en tjej bli naturligt utan att bli tjock?

Ganska grov och hyfsat stark.

Det är såklart lika omöjligt att svara på som hur stor eller stark kan en man bli naturligt utan att bli tjock.
Eller för den delen hur stor eller stark kan en man bli preppandes utan att bli tjock.

Diomedea exulans
2015-01-17, 14:47
Det är Rambro!

Det objektivt bästa namnet på en bagge någonsin!

Fast de verkar uppmuntra honom att stångas, vilket jag ej stödjer.

cero
2015-01-17, 16:32
nej

"Hur stark kan man bli naturligt" och du förväntar dig att doping som är mer effektivt än träningen i sig inte ska ens nämnas? :D

https://sp.yimg.com/ib/th?id=HN.608023994938425723&pid=15.1&P=0

Diomedea exulans
2015-01-17, 16:58
Där satte du huvudet på spiken allt! Att jag inte fattade det, att det är fel på MIG! 😂

Han sa inte att det var fel på dig, bara att du har råkat hamna på fel ställe.

svenbanan
2015-01-17, 17:10
"Hur stark kan man bli naturligt" och du förväntar dig att doping som är mer effektivt än träningen i sig inte ska ens nämnas? :D

https://sp.yimg.com/ib/th?id=HN.608023994938425723&pid=15.1&P=0

Ja, om diskussionen handlar om hur stark man kan bli naturligt så ser jag inte nån anledning till att diskuterna kring dopning. Det är ju precis det som exkluderas ur TS.

Bara för att ordet "naturligt" förekommer (och därmed antyder att det finns doping också) så är det som om vissa tycker att matadoren viftar med röda skynket...

Commando1980
2015-01-17, 17:24
Jag undrar en sak, om vi tar en typisk ung, otränad tjej, 165cm lång, 55kg tung, som vill bli grov som hulken och stark som superman fast rent, utan att bli fet.

Hon tränar bra och dedikerat, har ett högt proteinintag och ligger ofta på ett lätt kaloriöverskott. Varken deffad eller fet, men i en ok, snygg kvinnlig form. Hur grov och stark kan hon då bli?

Kan hon komma upp till att väga 70kg muskulös med magrutor? Skulle hon kunna göra serien 180-120-200? vad tror ni?

Nej.

Agitator
2015-01-17, 18:50
Ja, om diskussionen handlar om hur stark man kan bli naturligt så ser jag inte nån anledning till att diskuterna kring dopning. Det är ju precis det som exkluderas ur TS.

Bara för att ordet "naturligt" förekommer (och därmed antyder att det finns doping också) så är det som om vissa tycker att matadoren viftar med röda skynket...

Jo, men frågeställningen var just att tjejen ej skulle bli tjock och utgångsläget var från 55 kg och typ 168 lång eller hur det nu var.

Att det då dras upp SLprestationer av folk så blir det steget inte konstigt alls.

Tänk om frågan hade varit. Hur stark kan man som kille bli om man ej är tjock, och average stats.

Sedan hänvisa till klokov 105 kgs kille som kan stå med 240 kg på raka armar över huvudet.

http://i.imgur.com/bHGivcl.jpg

Sunt förnuft kallas det när sedan diskussionen kommer igång i rasande fart.
http://i.imgur.com/1UmvGvd.jpg

Eller hur stark kan man bli i marklyft ren, sedan hänvisa till folk som klarar 400 kg.

Denna tråd går in lite på marklyft och tunga lyft, sunt förnuft när man läser den tråden målar ju upp en bild för en att testverksamheten inte direkt har en chans, inte då och inte nu ifall man inte inför hutlösa mängder med test på alla deltagare typ år ut år in. Sedan säger ju verksamheten själva att de har stora problmen med att få bort dopningen. Nya sätt tas fram, kontrollorganet var förr hack i häl på vad som skulle komma, nu är de väl i princip i fatt, men det görs inte tillräckligt med tester, folk kan dopa sig innan, folk kan missa tester, folk får tävla efter de åkt fast efter några år.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98217

OBS Ta allt jag skriver som endast min åsikt, ingen sanning. Bara en individ som har svårt att lita på allt blint.

mini
2015-01-17, 19:12
Vad tror du själv om ursprungsfrågan då Agitator?

Diomedea exulans
2015-01-17, 19:16
Håller med cero. Om man diskuterar vad gränsen går för ett visst fenomen så är det bara naturligt att man pratar om vad som finns bortom gränsen.

Agitator
2015-01-17, 19:19
Vad tror du själv om ursprungsfrågan då Agitator?

Det skrevs tidigare i tråden men försvann väl lite i WOT.

Tjej som inte blir fet:
165 cm lång 55 kg.

Kroppsvikt 68 kg
95 kg bänk
130 kg böj
190 mark

En normal tjej dvs som inte blir tjock på kuppen.

Men visst, ska man leka med tanken att det är 10-20 års träning i momenten samt gå upp till 80+ för att sedan deffa ner sig, rinse repeat.
Troligen lite starkare då än det jag listar ovan.

Det jag listade första gången är en svag viktuppgång och envis träning något/några år utan massa tjocka på sig och deffa ner sig osv för att matcha kriteriet om att ej bli fet.

svenbanan
2015-01-17, 20:26
Jo, men frågeställningen var just att tjejen ej skulle bli tjock och utgångsläget var från 55 kg och typ 168 lång eller hur det nu var.

Att det då dras upp SLprestationer av folk så blir det steget inte konstigt alls.

Tänk om frågan hade varit. Hur stark kan man som kille bli om man ej är tjock, och average stats.

Sedan hänvisa till klokov 105 kgs kille som kan stå med 240 kg på raka armar över huvudet.

Sunt förnuft kallas det när sedan diskussionen kommer igång i rasande fart.

Eller hur stark kan man bli i marklyft ren, sedan hänvisa till folk som klarar 400 kg.

Denna tråd går in lite på marklyft och tunga lyft, sunt förnuft när man läser den tråden målar ju upp en bild för en att testverksamheten inte direkt har en chans, inte då och inte nu ifall man inte inför hutlösa mängder med test på alla deltagare typ år ut år in. Sedan säger ju verksamheten själva att de har stora problmen med att få bort dopningen. Nya sätt tas fram, kontrollorganet var förr hack i häl på vad som skulle komma, nu är de väl i princip i fatt, men det görs inte tillräckligt med tester, folk kan dopa sig innan, folk kan missa tester, folk får tävla efter de åkt fast efter några år.

OBS Ta allt jag skriver som endast min åsikt, ingen sanning. Bara en individ som har svårt att lita på allt blint.

Ja ser man nåt slags rött skynke så fort man kan ana en antydan om doping och känner att detta alltid måste ältas så är det väl klart att diskussionen glider in på det spåret. Men diskussionen måste inte ta den vändningen.

Agitator
2015-01-17, 20:43
Men diskussionen måste inte ta den vändningen.

Nej det måste den inte.

Men nu var ju frågeställningen så att personen i fråga skulle vara ren. Sedan kom det SL prestationer som var väldigt bra dessutom. På någon som typ inte ens fyllt 25.

Och den som lyfte frågan om hur ska man veta om den var ren, var gjord av en mod här.

Så det är inte konstigt alls att diskussionen tog den vändningen, rätt naturligt och sunt i mina ögon att man funderar på hur vettigt det är.

Menar, killar med steroider i kroppen har ibland inte ens de resultaten, visserligen är de nog mer lata. Men har killar på mitt gym som tränar frekvent men ändå inte presterar dessa siffror. Det säger ifs inte mycket, det säger bara att de inte vill ta i tillräckligt mycket för att bli starkare, men valet att ta steroider har dem gjort och typ väga 90-100 kg.

Men att det blir en sådan vändning? Ptja, det var redan cementerat i och med frågeställningen.

the_PL_man
2015-01-18, 22:16
Tack för ett väldigt bra inlägg the_Pl_man.

Att det inte är så jättemånga som fastnade i test förr i tiden och även numera är väl snarare ett tecken på att upplägget som vi har inte fungerar direkt. Att vara ren inför ett test eller hålla sig undan när det är dags, inte raketforskning direkt.

Varför uttala sig när man inte har koll alls?
Perioden 1981 fram till delningen av förbunden i STF & SSF: 371 avstängningar varav 150 licensierad
SSF från 1998 fram till nu: 106 avstängda varav ca 30 licensierade

Perioden från 1998 och framåt har också inneburit en avsevärt större mängd utförda test. Man kan dra en slutsats utifrån det.

Din kunskap om hur RF bedriver sin testverksamhet är inte alltför stor om man skall tolka dina kommentarer ovan. Nuförtiden görs de flesta tester utanför tävlingar, oanmälda (dvs du vet inte när eller var testpersonalen dyker upp). Tillhör du eliten är du tvungen att vistelserapportera, och vara tillgänglig vid de tider du redovisar.

Angående kostnaderna så tror jag tyvärr att priserna kommer att stiga då testanalyserna blir allt mer komplicerade. Antalet utövare har växt ordentligt senaste åren, 1300 licensierade passerades 2014.

Fuskare finns överallt. Angående omfattningen, där skiljer sig din och min uppfattning.

Det är få missbrukare som klarar att stiga av och acceptera att syrkan försvinner i den omfattning ett avslutat missbruk innebär. De brukar hamna med fingrarna i syltburken förr eller senare.

Då rekommenderar jag ett besök på en atletklubb för att bota din skeptism. Jämför inte idrottare med killarna som vill komma i form till beachen snabbt.

Självklart är attityden troligen bra mycket bättre numera än innan 2000-talet.

Det har hänt en del på den fronten, i positiv mening.

Nu finns iaf möjligheten till fyra års avstängning.

Problemet är att fuskarna har svårt att göra det, trots att det finns sådana förbund även i Skandinavien.

the_PL_man
2015-01-18, 22:19

Har du träffat Brad Gillingham? Jag tror på möjligheten efter att ha gjort det.

[QUOTE=Agitator;7248042]Denna tråd går in lite på marklyft och tunga lyft, sunt förnuft när man läser den tråden målar ju upp en bild för en att testverksamheten inte direkt har en chans, inte då och inte nu ifall man inte inför hutlösa mängder med test på alla deltagare typ år ut år in. Sedan säger ju verksamheten själva att de har stora problmen med att få bort dopningen. Nya sätt tas fram, kontrollorganet var förr hack i häl på vad som skulle komma, nu är de väl i princip i fatt, men det görs inte tillräckligt med tester, folk kan dopa sig innan, folk kan missa tester, folk får tävla efter de åkt fast efter några år.

Det övergår mitt förstånd hur du kan tolka den tråden på det sättet. Vi vet hur det såg ut på 80-talet, och det är inget att hymla om - större delen av tråden handlar om 80-talslyftare och varför de inte skall vara med på listan.

Oxe
2015-01-19, 00:43
Det är exceptionella personer med gener som 1 av 1000 har, en normal person har inte dom förutsättningarna som eliten har.

En vanlig person har inte förmågan att marka 400kg, en vanlig person dopad tvivlar jag också på har nivån att marka 400kg med en ok form

the_PL_man
2015-01-19, 00:54
Det är exceptionella personer med gener som 1 av 1000 har, en normal person har inte dom förutsättningarna som eliten har.

En vanlig person har inte förmågan att marka 400kg, en vanlig person dopad tvivlar jag också på har nivån att marka 400kg med en ok form

Precis. Men det är fortfarande möjligt. Att dra dopingkortet på alla som är starkare än en själv borde kännas lite sådär...