Logga in

Visa fullständig version : Köpa köttkvarn

Snobbe
2015-01-13, 05:12
Kollar efter tips på bra köttkvarnar, många som gör egna burgare här och antar att många även maler köttet själva.

Skulle vilja ha en "generellt" bra men som går o ta undan lätt/inte sjukt stor.

Någon som har några tips?

En till fråga, går det bra att mala kycklingfilé t.ex.? Antar att det måste funka?

Stjarnan
2015-01-13, 07:03
Kollar efter tips på bra köttkvarnar, många som gör egna burgare här och antar att många även maler köttet själva.

Skulle vilja ha en "generellt" bra men som går o ta undan lätt/inte sjukt stor.

Någon som har några tips?

En till fråga, går det bra att mala kycklingfilé t.ex.? Antar att det måste funka?

Själv har jag en KitchenAid med köttkvarns tillbehöret. Den är inte bara att slänga in i något skåp då den är ganska stor. Och priset är ju högt eftersom det är en bakmaskin och inte endast en köttkvarn.
Har för mig att detta har diskuterats i "Den perfekta hamburgaren" tråden? Någon får gärna rätta mig och länka om jag har fel :)

Jodå kycklingfilé går att mala. Tänk bara på att filén gärna ska vara halvfryst, blir kladdigt annars!

R Scarpa27
2015-01-13, 21:15
vad du än gör köp en manuell :) mer känsla och bättre på något sätt.
pytteliten och smidig som inte tar plats?
egentligen skit samma om de är små man får mata den desto mer :)

då är nog home made ett val för dig.

här bla http://www.kitchenstore.se/koksverktyg/tillreda-forbereda/kottkvarn-manuell-no5.html?ref_lp=prisvis

bear.flowertwig
2015-01-13, 23:32
mer känsla och bättre på något sätt.

Och argumentet var...?

egentligen skit samma om de är små man får mata den desto mer :)

Det är definitivt inte skit samma. Mindre kommer innebära mindre kapacitet och därmed begränsningar.

Jag har en köttkvarnstillsats (1k) till min köksmaskin men då är den också en investering (6k) över lång tid. Mkt nöjd! Hade jag köpt en separat köttkvarn hade den definitivt varit elektrisk av samma skäl som att en kaffekvarn hade varit det (och då mal man ändå betydligt större mängder kött per gång).

z_bumbi
2015-01-14, 09:18
Electrolux har numera knoppat av sina assistenter* under namnet Ankarsrum men då är det inte fråga om någon smidig pryl. Däremot så om kvalitén är motsvarande som när de hette Electrolux (det är samma fabrik) så har man en maskin som håller väldigt länge. Jag kan inte skriva en livstid då det beror på hur mycket man använder den och min mor har faktiskt nött ut en maskin genom att använda den väldigt mycket.
Fördelen med en kombinerad maskin är att man får många fler funktioner vilket på sikt spar plats då man slipper ha en hel hög med maskiner.
Smidigheten underlättas enormt om man har plats i ett underskåp för en maskinhiss för då tar det några få sekunder att ta fram och plocka undan maskinen.

*de har också assistenter som ser ut på ett helt annat sätt under eget namn men de har jag inte ens sett i verkligheten.

tankoovich
2015-01-14, 16:21
Morsan äger en elektrisk medans far kör på en manuell.
Ända fördelen jag ser med den manuella är att den tar mindre plats, i övrigt maler den elektriska mycket bättre, dessutom går det fortare (speciellt om det är stora mängder som ska malas).
Disken är det inte nå snack om heller, lika många delar på vardera. Så jag rekommenderar en eldriven.

Ozziking
2015-01-14, 18:17
Vill också införskaffa. Tänk att göra typ biffar av fläskfilé *cupid*

z_bumbi
2015-01-14, 19:01

Det krävs mycket grädde i den smeten för att det inte ska bli torrt och tråkigt.

Stjarnan
2015-01-14, 21:05

Allvarligt, är fläskfile det första fu tänker på att mala!? Fan va torra biffar det skulle bli!
Tacka vet jag oxbringa, nötbog eller högrev!

Ozziking
2015-01-16, 23:55
Allvarligt, är fläskfile det första fu tänker på att mala!? Fan va torra biffar det skulle bli!

Tacka vet jag oxbringa, nötbog eller högrev!

Ingen aning, tänkte att det skulle vara gott. Har aldrig malt kött :3
Torrt kött är ju kunglig gott, bäst när en nötbog har stått i kylen över en natt. Riktigt torr & fin

Aliaas
2015-01-17, 02:32
Att säga att man tycker om torra biffar ä ju som att tycka om rutten fisk.

Snobbe
2015-01-21, 10:57
Och argumentet var...?

Det är definitivt inte skit samma. Mindre kommer innebära mindre kapacitet och därmed begränsningar.

Jag har en köttkvarnstillsats (1k) till min köksmaskin men då är den också en investering (6k) över lång tid. Mkt nöjd! Hade jag köpt en separat köttkvarn hade den definitivt varit elektrisk av samma skäl som att en kaffekvarn hade varit det (och då mal man ändå betydligt större mängder kött per gång).

Hur mycket maler du per gång och varför? Jag bor ensam och tror inte jag kommer mala mer än ett kilo om ens det per gång. Är det jobbigt som fan o mala manuellt?

Knaz
2015-01-21, 14:48
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1367981

Jag köpte en sådan. Kan inte vara mer nöjd.

bear.flowertwig
2015-01-21, 18:53
Hur mycket maler du per gång och varför? Jag bor ensam och tror inte jag kommer mala mer än ett kilo om ens det per gång. Är det jobbigt som fan o mala manuellt?

I 9 fall av 10 bara till mig själv. Köper oftast högrev och de kommer ju allt som oftast förpackningar om ca 1 kg. Jag är lika sugen på att mala kött själv som jag är på alla mala kaffe eller vispa grädde för hand ;)

Och om man nån gång blir sugen på att göra korv (och det blir man *drool*) så lär en elektrisk kvarn göra det väldigt mycket enklare (det är trixigt som det är ändå).

R Scarpa27
2015-01-21, 19:51

mala manuellt inte alls jobbigt får ju gainz på köpet.

eiri
2015-01-21, 21:57
skulle jag köpa en ny idag, hade jag tagit en som är helt rostfri ^^