Visa fullständig version : Anabola signaler av laktat + koffein
King Grub
2015-01-12, 19:40
We examined whether a mixed lactate and caffeine compound (LC) could effectively elicit proliferation and differentiation of satellite cells or activate anabolic signals in skeletal muscles. We cultured C2C12 cells with either lactate (L) or LC for 6 hours. We found that L significantly increased myogenin and follistatin protein levels and phosphorylation of P70S6K while decreasing the levels of myostatin relative to Control (Con). LC significantly increased protein levels of Pax7, MyoD and Ki67 in addition to myogenin, relative to Con. LC also significantly increased follistatin expression relative to Con and stimulated phosphorylation of mTOR and P70S6K. In an in vivo study, male F344/DuCrlCrlj rats were assigned to the control (Sed, n = 10), exercise (Ex, n = 12) and LC supplementation (LCEx, n = 13) groups. LC was orally administered daily. The LCEx and Ex groups were exercised on a treadmill, running for 30 min at low intensity every other day for 4 weeks. The LCEx group experienced a significant increase in the mass of the gastrocnemius (GA) and tibialis anterior (TA) relative to both the Sed and Ex groups. Furthermore, the LCEx group showed a significant increase in the total DNA content of TA compared with the Sed group. The LCEx group experienced a significant increase in myogenin and follistatin expression of GA relative to the Ex group. These results suggest that administration of LC can effectively increase muscle mass concomitant with elevated numbers of myonuclei, even with low-intensity exercise training, via activated satellite cells and anabolic signals.
Mixed lactate and caffeine compound increases satellite cell activity and anabolic signals for muscle hypertrophy. J Appl Physiol. January 8, 2015
Laktatpiller? Ge mig.
Nåväl, det kan ge ytterligare stöd till varför man ska köra ÖVER tröskel på hårda pass, istället för på. Mer laktat.
Hur pass hög koncentration av laktat fick råttorna efter att blivit administrerade LC? Har råttor samma MLSS som människor?
BobaFett
2015-01-13, 11:44
Jacob Wilson och gänget var ju övertygade att laktat skulle ge gainz utan träning men det visade sig inte stämma när de gjorde studien. Varför skulle en kombination av laktat och koffein göra det?
Är inte phosphatidic acid samma sak förresten?
Känns intuitivt att laktat ensamt inte ger större muskeltillväxt, då hade löpare haft väldigt stora ben, vilket inte är fallet. Laktat i kombination med andra anabola signaler däremot, så snackar vi grejer
Vad är laktat.. och hur kan jag få tag på det*drool*
mattilainen
2015-01-13, 15:57
Vad är laktat.. och hur kan jag få tag på det*drool*
finns en ny hemsida som kallas www.google.com där man kan skriva i saker man undrar och typ läsa :) Går snabbare än att vänta på svar på forum (oftast)
finns en ny hemsida som kallas www.google.com där man kan skriva i saker man undrar och typ läsa :) Går snabbare än att vänta på svar på forum (oftast)
Lustikurre :d googla givetvis men hittar inget om vart jag kan få tag på ämnet
Är inte så insatt i kemi och vetenskapliga termer så det jag hittat hjälpte inte mig : (
BobaFett
2015-01-13, 16:09
Känns intuitivt att laktat ensamt inte ger större muskeltillväxt, då hade löpare haft väldigt stora ben, vilket inte är fallet. Laktat i kombination med andra anabola signaler däremot, så snackar vi grejer
Fast om du isolerar en muskelcell och doppar den i laktat så kommer den att växa. Det är bevisat.
Sen så kan vi ta en träningsform som ger betydligt mer mjölksyra än löpning som exempel: cykling. Cyklare har bland de största låren inom sportvärlden.
Edit: såg att råttorna fick träna.
BobaFett
2015-01-13, 16:13
Förresten, är laktat samma som lactic acid? D.v.s. mjölksyra?
Cyklare har bland de största låren inom sportvärlden.
Långdistanscyklare har pinnar till ben.
Känns intuitivt att laktat ensamt inte ger större muskeltillväxt, då hade löpare haft väldigt stora ben
Nja, energiunderskott + enorma mängder konditionsträning lär ju förstöra ev fördelar som laktat kan ha.
Förresten, är laktat samma som lactic acid? D.v.s. mjölksyra?
I engelskan finns det ett ord som är lactate och ett som är lactic acid. Lactate är det som bildas som biprodukt och det blir först lactic acid när det har bundit till sig en väteatom. I svenskan har vi orden laktat och mjölksyra som man säga motsvara samma termer. I detta inlägg kommer jag att använda termen mjölksyra även det i flera fall egentligen skulle var mer korrekt att skriva laktat. http://traningslara.se/mjolksyra-en-missforstadd-hjalpgumma/
Fast om du isolerar en muskelcell och doppar den i laktat så kommer den att växa. Det är bevisat.
Sen så kan vi ta en träningsform som ger betydligt mer mjölksyra än löpning som exempel: cykling. Cyklare har bland de största låren inom sportvärlden.
Edit: såg att råttorna fick träna.
Jag har bara sett Wilson påstå att "it will grow" men inte hur, anledningen till min fråga är att jag har för mig att man har kört biopsier på stora byggare och helt otränade och deras muskelceller har identisk storlek så skillnaden är antalet muskelceller.
Så om muskelcellen växer i mjölksyra så kanske den återgår till sin normala storlek när mjölksyran är borta igen, om det är växa i volym som han menar.
Ang studien som KG länkar till i första posten, kommer verkligen koffein som man äter att nå muskelcellerna?
Linjedomarn
2015-01-13, 22:43
Jag har bara sett Wilson påstå att "it will grow" men inte hur, anledningen till min fråga är att jag har för mig att man har kört biopsier på stora byggare och helt otränade och deras muskelceller har identisk storlek så skillnaden är antalet muskelceller.
?
Nä jag tror du har missuppfattat det där. Hypertrofi innebär att muskelfibrer växer i storlek(Det man som byggare strävar efter med träningen). Sedan finns det en term "Hyperplasi" vilket innebär att antalet muskelfibrer ökar. Man har dock inte kunnat bevisa det på något sett i studier, men de allra flesta är överens att det sker då man kan se att personer som tränar har fler muskelfibrer än otränade (Och så har man sett på biopsier att muskelfibrer håller på att dela sig).
BobaFett
2015-01-14, 19:57
Långdistanscyklare har pinnar till ben.
Nja, energiunderskott + enorma mängder konditionsträning lär ju förstöra ev fördelar som laktat kan ha.
Ja du svarar ju på ditt eget påstående. Enorma mängder konditionsträning lär nog sabba all muskeltillväxt.
Tänker mer på kortare distanser. Låren på velodromcyklare t.ex.
http://mentalfloss.com/sites/default/files/styles/article_640x430/public/giant-thighs_5.jpg
Sen finns ju studien som Tommy Lundberg et al vid Mittuniversitetet i Sundsvall gjorde där de provade att kombinera cykling med styrketräning med 6 timmars mellanrum. Det lår som utsattes för både cykling och styrketräning växte dubbelt så mycket som endast styrketräning.
Sen har man min högst subjektiva upptäckt att inget ger större pump eller mjölksyra än tung cykling. Sätt dig på en motionscykel, ta det tyngsta du orkar och kör en kvart.
Nä jag tror du har missuppfattat det där. Hypertrofi innebär att muskelfibrer växer i storlek(Det man som byggare strävar efter med träningen). Sedan finns det en term "Hyperplasi" vilket innebär att antalet muskelfibrer ökar. Man har dock inte kunnat bevisa det på något sett i studier, men de allra flesta är överens att det sker då man kan se att personer som tränar har fler muskelfibrer än otränade (Och så har man sett på biopsier att muskelfibrer håller på att dela sig).
Låter som jag minns helt jäkla galet ja :smash:
Om det stämmer att muskeltilväxten blir högre av kort explosiv cykling efter sex timmars mellanrum så borde väl detta vara sant för övriga kroppsdelar? ? Tilex rygg pass o 6 timmar senare sätta sig 20-30 min i roddmaskinen med en red bull hahaha
Luca Brasi
2015-01-14, 23:46
Ja du svarar ju på ditt eget påstående. Enorma mängder konditionsträning lär nog sabba all muskeltillväxt.
Tänker mer på kortare distanser. Låren på velodromcyklare t.ex.
http://mentalfloss.com/sites/default/files/styles/article_640x430/public/giant-thighs_5.jpg
Sen finns ju studien som Tommy Lundberg et al vid Mittuniversitetet i Sundsvall gjorde där de provade att kombinera cykling med styrketräning med 6 timmars mellanrum. Det lår som utsattes för både cykling och styrketräning växte dubbelt så mycket som endast styrketräning.
Sen har man min högst subjektiva upptäckt att inget ger större pump eller mjölksyra än tung cykling. Sätt dig på en motionscykel, ta det tyngsta du orkar och kör en kvart.
Speed skaters har väl rätt rejäla lår också.
Speed skaters har väl rätt rejäla lår också.
Antagligen bättre än de flesta cyklister, även på velodrom. Förstemann är ett freak, han har ju dubbla omkretsen mot resten han tävlar mot. Jag tror att speed skaters dessutom generellt tränar med högre laktat på sina kvalitetspass än cyklister gör, de som kör kilo eller kortare på bana tränar mer på maxeffekt eller nära och då är det inte laktat som begränsar prestationen utan fosfokreatin.
I OS-krönikan på SVT fick man för en kort sekund från skridskoarenan se en person hålla upp en hink med texten "vomit bin" och sedan begrava sitt face i den:
http://voices.suntimes.com/wp-content/uploads/2014/02/SOCHI_OLYMPICS_SPEEDSKATING_MEN_44488491.jpg
Sheogorath
2015-01-15, 07:07
Om det stämmer att muskeltilväxten blir högre av kort explosiv cykling efter sex timmars mellanrum så borde väl detta vara sant för övriga kroppsdelar? ? Tilex rygg pass o 6 timmar senare sätta sig 20-30 min i roddmaskinen med en red bull hahaha
Så kan man inte säga. Det är möjligt, t.o.m. troligt att olika kroppsdelar (och enskilda muskler) reagerar olika på olika typer av stimuli.
BobaFett
2015-01-15, 08:48
De körde inte kort explosiv cykling. De körde 50 min har jag för mig 6 timmar innan styrkepasset.
Roddmaskinen har väl visats ha samma effekt för muskler som t.ex. löpning. Alltså negativ.
Jag tror att konditionsträning där man utför korta "repetitioner" är dåligt för muskeltillväxt.
När man cyklar så har man konstant spända muskler under hela passet.
Vid löpning t.ex. så spänns musklerna under en bråkdels sekund sen studsar man upp och är avslappnad tills nästa steg kommer.
BobaFett
2015-01-15, 09:03
Här är den första studien som de gjorde på cykling + styrketräning.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22460475
Den andra:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23104700
En till där de cyklade 15 min innan styrkepasset:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24408998
Värt att notera är att cykling + styrketräning resulterade i dubbelt så stor muscle cross sectional area i de de två senare studierna. I den första studien mätte man inte det.
BobaFett
2015-01-15, 09:14
Antagligen bättre än de flesta cyklister, även på velodrom. Förstemann är ett freak, han har ju dubbla omkretsen mot resten han tävlar mot. Jag tror att speed skaters dessutom generellt tränar med högre laktat på sina kvalitetspass än cyklister gör, de som kör kilo eller kortare på bana tränar mer på maxeffekt eller nära och då är det inte laktat som begränsar prestationen utan fosfokreatin.
I OS-krönikan på SVT fick man för en kort sekund från skridskoarenan se en person hålla upp en hink med texten "vomit bin" och sedan begrava sitt face i den:
http://voices.suntimes.com/wp-content/uploads/2014/02/SOCHI_OLYMPICS_SPEEDSKATING_MEN_44488491.jpg
Inte svårt att förstå varför.
vl-X57huzQ0
Roddmaskinen har väl visats ha samma effekt för muskler som t.ex. löpning. Alltså negativ.
Källa plz.
Är också tveksam till att löpning har visats ha någon nämnvärd negativ effekt om man t.ex. förlägger löpträning och styrketräning på olika dagar, och förutsatt att man inte lägger timmar i veckan på löpträningen då ofc.
Jag antar att mina paniksprintcykelturer till universitetet på ca 15 minuter i uppförsbacke ej kvalificerar...
Trots en enorm dos koffein för att orka föreläsningarna samt mjölksyra ....
Jag antar att mina paniksprintcykelturer till universitetet på ca 15 minuter i uppförsbacke ej kvalificerar...
Trots en enorm dos koffein för att orka föreläsningarna samt mjölksyra ....
Det låter ju opti!! Vilket hus hetsar du till? Du ska se mig på mornarna längs Villavägen ner till BMC... Indivudual Persuit-pers varje morgon. Episkt.
Det låter ju opti!! Vilket hus hetsar du till? Du ska se mig på mornarna längs Villavägen ner till BMC... Indivudual Persuit-pers varje morgon. Episkt.
Ångström vilket innebär +7 km och polacksbacken ;)
Anders The Peak
2015-01-16, 13:16
Den här avhandlingen är intressant och utförligt beskriven i texten. (http://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:716115/FULLTEXT01.pdf)
Är det någon som tror att velodromcyklare har stora lår pga cyklingen.....?
BobaFett
2015-01-16, 18:26
Jag.
Jag tror att de har större lår än om de hade kört exakt samma träning utan cyklingdelen.
Deras träning består av en hel del styrketräning. Knäböj etc.
BobaFett
2015-01-16, 18:29
Den här avhandlingen är intressant och utförligt beskriven i texten. (http://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:716115/FULLTEXT01.pdf)
Det är samma studier de pratar om som jag länkade till innan.
Deras slutsats om att "konditionsträning" inte påverkar styrketräning negativt är fel. De borde skrivit "cykling påverkar inte styrketräning".
Cykling och löpning är två helt olika världar.
Anders The Peak
2015-01-16, 22:35
Det är samma studier de pratar om som jag länkade till innan.
Deras slutsats om att "konditionsträning" inte påverkar styrketräning negativt är fel. De borde skrivit "cykling påverkar inte styrketräning".
Cykling och löpning är två helt olika världar.
Jag tror att det går lika bra med intervaller, tabata backträning etc.
Ger samma fördelaktiga anabola påslag som cykling. Antagligen är mängdträning typ maratonlöpares träningsperiodisering inskränkande på utveckling av extrem muskelmassa.
Typ som de här
http://www.nyttigt.eu/wp-content/uploads/2011/12/%C3%85ldras-med-v%C3%A4rdighet.jpg
http://www.projektvaltranad.se/wp-content/uploads/2014/03/wpid-screenshot_2014-03-05-12-47-14-1.png
Jag.
Jag tror att de har större lår än om de hade kört exakt samma träning utan cyklingdelen.
Deras träning består av en hel del styrketräning. Knäböj etc.
Tror du verkligen att benen skulle lida av att ta bort lite cykling från ett program med bisarra mängder styrketräning och preparat?
Oavsett så lär det ju säga absolut 0 om motionärers förutsättningar.
Sheogorath
2015-01-17, 01:18
Ja.
BobaFett
2015-01-17, 10:26
Tror du verkligen att benen skulle lida av att ta bort lite cykling från ett program med bisarra mängder styrketräning och preparat?
Oavsett så lär det ju säga absolut 0 om motionärers förutsättningar.
Har du provat att cykla tungt på en motionscykel i 15 min någon gång?
En fråga till: Om du ville bli världsmästare på cykling. Skulle du då köra "lite cykling"?
BobaFett
2015-01-17, 10:31
Jag tror att det går lika bra med intervaller, tabata backträning etc.
Ger samma fördelaktiga anabola påslag som cykling. Antagligen är mängdträning typ maratonlöpares träningsperiodisering inskränkande på utveckling av extrem muskelmassa.
Typ som de här
http://www.nyttigt.eu/wp-content/uploads/2011/12/%C3%85ldras-med-v%C3%A4rdighet.jpg
http://www.projektvaltranad.se/wp-content/uploads/2014/03/wpid-screenshot_2014-03-05-12-47-14-1.png
Notera att jag i mitt förra inlägg inte sagt att konditionsträning har positiv/negativ inverkan på styrketräning.
Det jag sa var att deras slutsats är fel. De har inte testat konditionsträning. De har bara testat cykling.
Att göra såna generaliseringar inom forskning är katastrofalt fel. Det är som att testa styrketräning med 20 reppare och komma fram till att man blir mer uthållig av "styrketräning".
Har du provat att cykla tungt på en motionscykel i 15 min någon gång?
En fråga till: Om du ville bli världsmästare på cykling. Skulle du då köra "lite cykling"?
Att cykla stenhårt i 15 minuter är ungefär som att ta bara stången i knäböj och köra typ 500 högintensiva repetitioner. Vore det en bra metod för att bygga massa? Jag är tveksam.
Jag har kört mycket HIIT i samband med fotbollsträning, det har aldrig ökat min maxstyrka eller massa men cykling kanske är annorlunda?
BobaFett
2015-01-17, 18:00
Att cykla stenhårt i 15 minuter är ungefär som att ta bara stången i knäböj och köra typ 500 högintensiva repetitioner. Vore det en bra metod för att bygga massa? Jag är tveksam.
Jag har kört mycket HIIT i samband med fotbollsträning, det har aldrig ökat min maxstyrka eller massa men cykling kanske är annorlunda?
Vi pratar väl om kombinationen cykling + styrketräning? Det krävs fortfarande tunga vikter för att få stora ben och det får du inte av enbart cykling. Däremot kanske du får andra effekter såsom att cellerna sväller upp (pump) och mjölksyra som kan ha muskeluppbyggande effekt.
Cykling är cykling, inte knäböj. Ska vi jämföra med knäböj med bara stången så kan jag tänka mig att det är som att knäböja konstant utan pauser d.v.s. inte vila i ändlägen.
Det som är speciellt för cykling är att man får sån sjuk pump och mjölksyra av det.
Anders The Peak
2015-01-17, 18:11
Notera att jag i mitt förra inlägg inte sagt att konditionsträning har positiv/negativ inverkan på styrketräning.
Det jag sa var att deras slutsats är fel. De har inte testat konditionsträning. De har bara testat cykling.
Att göra såna generaliseringar inom forskning är katastrofalt fel. Det är som att testa styrketräning med 20 reppare och komma fram till att man blir mer uthållig av "styrketräning".
Jag la in avhandlingen eftersom den gav en bredare bild av dina korta sammanfattningar. Personligen tror jag inte att det måste vara cykling utan att det handlar om HIIT i grund och botten.
Bobafett: Jag jämföra själva intensiteten. Kan ju vara så att mjölksyra/"pump" bygger massa, men jag har aldrig hört talas om någon som faktist har märkt att det gör en stor skillnad. Och varför skulle det vara exklusivt för just cykling? Sprinter ger mycket mer brutal mjölksyra i hela kroppen.
Personligen tror jag inte att det måste vara cykling utan att det handlar om HIIT i grund och botten.
Har man inte undersökt bägge?
BobaFett
2015-01-17, 21:25
Bobafett: Jag jämföra själva intensiteten. Kan ju vara så att mjölksyra/"pump" bygger massa, men jag har aldrig hört talas om någon som faktist har märkt att det gör en stor skillnad. Och varför skulle det vara exklusivt för just cykling? Sprinter ger mycket mer brutal mjölksyra i hela kroppen.
För att cykling ger en konstant spänning. Springer du så vilar du en stor del av rörelsen. Där är skillnaden. Nu pratar jag om löpning och inte 100m sprint.
För att cykling ger en konstant spänning. Springer du så vilar du en stor del av rörelsen. Där är skillnaden. Nu pratar jag om löpning och inte 100m sprint.
Vilar..? Hur menar du? När man cyklar och pedalerna är lodräta så lär ju i alla fall ena benet få lite "vila" vilket kan jämföras med tiden i luften under ett löpsteg.
Cykling tar dessutom mer lokalt i benen medan löpintervaller bränner från topp till tå, borde inte den senare vara bättre då?
BobaFett
2015-01-18, 00:30
Vilar..? Hur menar du? När man cyklar och pedalerna är lodräta så lär ju i alla fall ena benet få lite "vila" vilket kan jämföras med tiden i luften under ett löpsteg.
Cykling tar dessutom mer lokalt i benen medan löpintervaller bränner från topp till tå, borde inte den senare vara bättre då?
Du sätter fast fötterna i pedalerna och drar uppåt när du inte kan trycka neråt. Konstant rörelse. Tänk på att i studierna de gjorde tränade de bara ett ben i taget.
När du löper så studsar du ju fram. Om du kör sprint så är det en annan sak men då är du ju slut på 30 sek. Vi pratar om att få långvarig mjölksyra. Jag har i alla fall inte hittat ett bättre sätt än tung cykling.
Jogging ger inte alls samma effekt. Då blir man ju bara trött i lungorna. Cykling blir man knappt andfådd av.
Du sätter fast fötterna i pedalerna och drar uppåt när du inte kan trycka neråt. Konstant rörelse. Tänk på att i studierna de gjorde tränade de bara ett ben i taget.
Om det var så att benet bara bestod av en muskel som utförde alla rörelserna så hade det varit en intressant observation. Du har definitivt en växling mellan kontraktion och avslappning i musklerna när du cyklar.
BobaFett
2015-01-18, 12:56
Du har definitivt en växling mellan kontraktion och avslappning i musklerna när du cyklar.
Jo det är klart att man har men den är inte jämförbar med att t.ex. springa.
Om du styrketränar och gör pauser mellan repsen (i toppläget i bänkpress t.ex.) så kanske du kommer att orka göra fler reps men du aktiverar mer muskelfibrer om du låter bli att pausa.
Tror att det är det som gör att man får sån extrem pump och mjölksyra av cykling medans man inte får det alls om man springer.
Var det inte korta distanser alt intervaller vi diskuterade, Bobafett? Då är ju sprinter rätt överlägset för mördande mjölksyra i hela kroppen. Långa cykelpass ger väl inte någon mjölksyra att tala om. Förstår inte varför du jämför velodrom/15minutersstenhårtcykelpass med joggingrundor?
BobaFett
2015-01-19, 11:56
Var det inte korta distanser alt intervaller vi diskuterade, Bobafett? Då är ju sprinter rätt överlägset för mördande mjölksyra i hela kroppen. Långa cykelpass ger väl inte någon mjölksyra att tala om. Förstår inte varför du jämför velodrom/15minutersstenhårtcykelpass med joggingrundor?
För att långa cykelpass GER pump och mjölksyra, det får du inte av långa löppass. Ska du upp i tillräckligt högt tempo för att få mjölksyra med löpning så orkar du inte mer än 500m.
Ska du köra intervaller så får du mjölksyra visserligen men bara under korta stunder.
Om du styrketränar och gör pauser mellan repsen (i toppläget i bänkpress t.ex.) så kanske du kommer att orka göra fler reps men du aktiverar mer muskelfibrer om du låter bli att pausa.
Kör man runt 70-80% av 1rm dvs normal styrketräning så undrar jag vilka fler fibrer man skulle koppla in?
Fredriiik
2015-01-20, 16:30
Kör man runt 70-80% av 1rm dvs normal styrketräning så undrar jag vilka fler fibrer man skulle koppla in?
Han skrev "mer" som i att större andel kopplas in...
Dvs fler fibrer.
BobaFett
2015-01-20, 17:06
Var det här jag menade:
CLU = cluster training d.v.s. vila mellan reps när det blir tungt. TRD = traditional training.
The results from this study demonstrate greater
mean power output is achieved using CLU during the
parallel back squat exercise with loads corresponding
to the development of hypertrophy (i.e., 75% 1RM).
Further, these re
sults suggest a po
ssible difference
between CLU and TRD in motor unit recruitment
and/or rate coding as evidenced by the differences in
EMG activity of the VL and BF. Therefore, TRD
should be used when muscle activation is a goal of
training, such as in hypertrophy training, and CLU can
be used to acutely increase power.
http://www.davidpublishing.com/davidpublishing/Upfile/7/20/2014/2014072071868049.pdf
Samtliga muskelfibrer aktiveras vid en vikt mellan 50%-85% beroende på muskel, 85 är väl det som gäller för de flesta muskler i kroppen.
http://www.drdarden.com/readTopic.do?id=394848
"The relative contribution of motor unit recruitment to muscle force varies between muscles. In some hand muscles for example, all motor units are recruited at around 50% of maximum. In other muscles, such as the bicep brachii, deltoid, and tiblias anterior, motor unit recuitment continues upto 85% of the maximum force (Deluca, LeFever, McCue & Xenakis, 1982a; Kukulka & Clamann, 1981; Van Cutsem et al,. 1997)"
From p290, Neuromechanics of Human Movement 3rd Edition. Roger M. Enoka
Practical use: The main 'good thing' to know about this, is that you do not have to worry if you 'used all your fibers' during a workout. If you reached 85% or more of maximum effort, (whether it be the first rep with 85% of 1RM or the 12th rep of a lighter set), you have indeed contracted all your fibers. Whether you used them enough for proper stimulation is another subject, BUT, you did recruit all your fibers.
Var det här jag menade:
CLU = cluster training d.v.s. vila mellan reps när det blir tungt. TRD = traditional training.
http://www.davidpublishing.com/davidpublishing/Upfile/7/20/2014/2014072071868049.pdf
Förstår inte riktigt vad den studien var tänkt att visa? Man körde på samma vikt och jämförde i princip 4x10 med 2min setvila mot 8x5 med 1min setvila, är väl klart som korvspad att man aktiverar mindre muskelfibrer om man kör 5 reps på en 10rm-vikt? 1min är ju inte direkt kort-vila heller, clustersets brukar man väl köra med 5-20sekunder.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.