Visa fullständig version : Tycker jag tar för mycket pulver, eller kan man de?
Jag har i vissa perioder(läs 2-3 mån) tagit 4-8 dl proteinpulver om dagen, jag har levt på annan kost med, men känt att jag inte orkat laga mat för att kunna få i mig tillräckligt med protein och kcal per dag.
Så frågan är: Kan det vara hälsofarligt att få i sig för mycket pulver? Pulvret e ju inte gjorda på naturliga råvaror menar jag.
Finns det något forskning på detta eller har ni egna erfarenheter av detta?
Tacksam för svar
otto12345
2015-01-10, 23:53
4-8 dl blir väl någonstans kring 100-200 g protein via bara pulver, känns inte helt optimalt. Det är inte bara proteinet som är viktigt men jag låter någon mer kunnig inom området fylla ut och berätta mer ingående varför det inte är helt optimalt.
Ska tilläggas att det oftast e Gainer, Så 3 dl Gainer e ca 45 gram protein. Så landar på max 100-120 gram protein/dag genom pulver. Och jag väger 110 kilo.
Pulvret e ju inte gjorda på naturliga råvaror menar jag.
ar
jo
mjölk och majs i ditt fall
jo
mjölk och majs i ditt fall
I mitt fall? Eller du generaliserar alla proteinpulver i Sverige? Att alla e gjorda på majs o mjölk?
GulligaGurkan
2015-01-11, 02:00
I mitt fall? Eller du generaliserar alla proteinpulver i Sverige? Att alla e gjorda på majs o mjölk?
Själva proteinet i proteinpulver är filtrerad eller nåt från vanlig mjölk. Sen lite socker och smakämnen för smaken. Och maltodextrin eftersom det är gainer du dricker. Du lär inte ta skada av det sålänge du får i dig mikronutrienter så det räcker genom resten av kosten. Tryck i dig grönsaker som spenat och broccoli och lite frukt och annat grönt. Och så kött, för det är gott :)
Diomedea exulans
2015-01-11, 02:02
Själva proteinet i proteinpulver är filtrerad eller nåt från vanlig mjölk.
Inte alla. Det finns proteinpulver där proteinet kommer från andra saker, t ex sojabönor eller biff.
Pulvret e ju inte gjorda på naturliga råvaror menar jag.
Vad tror du att det kommer ifrån?
Själva proteinet i proteinpulver är filtrerad eller nåt från vanlig mjölk. Sen lite socker och smakämnen för smaken. Och maltodextrin eftersom det är gainer du dricker. Du lär inte ta skada av det sålänge du får i dig mikronutrienter så det räcker genom resten av kosten. Tryck i dig grönsaker som spenat och broccoli och lite frukt och annat grönt. Och så kött, för det är gott :)
Väldigt sällan tillsätts det socker i proteinpulver. Sockret (laktos) följer med naturligt men är snarare något som man eftersträvar att få bort för att få högre koncentration protein. Smakämnen stämmer ju dock och är det en gainer så är det, som du säger, maltodextrin (oftast) tillsatt.
Shqypnia
2015-01-11, 11:01
Som enkelt svar på din fråga: Nej! Det är antagligen inte klokt i ett längre perspektiv inta sin föda främst genom pulver.
Har du svårt att få i dig tillräckligt med kcal? Då säger jag bara såser. En liten burk kan innehålla 1500 kcal..
PureWhey
2015-01-11, 11:46
Som enkelt svar på din fråga: Nej! Det är antagligen inte klokt i ett längre perspektiv inta sin föda främst genom pulver.
Har du svårt att få i dig tillräckligt med kcal? Då säger jag bara såser. En liten burk kan innehålla 1500 kcal..
Ja för en sås med alla kcal ifrån fett är ju att jämföra med en gainer... :D
*popcorn*
Shqypnia
2015-01-11, 11:49
Ja för en sås med alla kcal ifrån fett är ju att jämföra med en gainer... :D
*popcorn*
Haha, förstås menar jag inte att man ska slurka i hela burken. Menar bara att man behöver inte äta "mkt" för att gå upp i vikt.
Latissimus Dorsi
2015-01-11, 11:53
Hahaha :D
Gainer/100g:
382 kcal
68g kolhydrater
24g protein
2.6g fett
Bea/100g:
496 kcal
1.2g kolhydrater
2.5g protein
54.2g fett
PureWhey
2015-01-11, 11:57
Haha, förstås menar jag inte att man ska slurka i hela burken. Menar bara att man behöver inte äta "mkt" för att gå upp i vikt.
Självklart är det inte svårt att gå upp i vikt om man dricker sås eller olja. Jag skulle aldrig klara av att äta ris och kyckling och gå upp i vikt.
Shqypnia
2015-01-11, 14:23
Hahaha :D
Gainer/100g:
382 kcal
68g kolhydrater
24g protein
2.6g fett
Bea/100g:
496 kcal
1.2g kolhydrater
2.5g protein
54.2g fett
Förstår inte poängen med ditt inlägg?
Med vänlig hälsning,
SH
GulligaGurkan
2015-01-11, 14:53
Inte alla. Det finns proteinpulver där proteinet kommer från andra saker, t ex sojabönor eller biff.
Utgick från vassle i det jag skrev, men glömde skriva med det.
Så vilka är kemikalierna i proteinpulver OCH gainer?
Latissimus Dorsi
2015-01-11, 22:46
Så vilka är kemikalierna i proteinpulver OCH gainer?
Kemikalier? Majs och restprodukter från osttillverkning, akta dig farliga grejer.
Kemikalier? Majs och restprodukter från osttillverkning, akta dig farliga grejer.
Smakämnen och sötningsmedel också förståss men det är ändå inget direkt att oroa sig över, är ju som du säger mestadels mjölk och majs.
Självklart är det inte svårt att gå upp i vikt om man dricker sås eller olja. Jag skulle aldrig klara av att äta ris och kyckling och gå upp i vikt.
Minns en artikel i en väldigt gammal B&K om en byggare som drack en liter matolja rakt upp och ner under bulk *popcorn*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.